Sportvagnsträffen Hofsnäs 2010

Sportvagnsträffen på Hofsnäs har vi hittills lärt oss bjuder på : fantastiska bilar, vacker miljö och labilt väder så även detta år.

Vi börjar en sväng med besöksparkeringen utanför som också brukar bjuda på spännande fordon.

En rad ovanliga Chevroletmodeller i rött. Chevelle laguna S-3 var en specialmodell som bara byggdes i tre år, detta är sveriges enda lända sådan från 1976. På 70-talet började full-size cabben dö ut, det gör denna Impala från 1972 ganska ovanlig med bara 6456 byggda. Chevrolet Cameo Carrier var en lyxig pickup som floppade, just för att den var för lyxig, denna från 1957. Värsting-Corvetten ZR-1 presenterades 1989, nästan dubbelt så dyr som normal-Corvetten och med 380 hästar i den unika LT5-motorn.
   
   
Lika grön som ovanlig på våra breddgradser, innocenti Mini var italiens Austin Mini hundkoja som fick egen kaross ritad av Bertone, denna är från 1977 och dessa såldes aldrig här. Ford Mustanger däremot är väldigt vanliga, här 1970 och 1972 års modeller. Modernare italienskt av lite ovanligt slag det med, Maserati 222 från 1991.

sedvanliga rallyt rullar in, Citroen B11 följd av en Mosvich Elite, som 412:an fick heta på export, och detta är till och med en Elite Gt från 1969.


Och in på själva sportvagnsträffen smiter en splitter ny Ferrari California in.




Och ett koppel sportbilar, sällsynt Aston Martin i täten, en 15/98 two litre från 1937. Denna sport tourer byggdes i en serie på 50 exemplar med karosser från Abbey of Willesden.

Mera Aston Martins i kön, den blåa är en DB2 cab från 1955 som följs av en DB2 coupe. Ännu en rööd DB2:a rullar in, denna från 1952. På parkeringen innaför står en DB4 från 1960 och väntar på sina kompisar. Sen radades de upp på gräskullen, här ännu en DB2 cab, av 98 byggda fanns här totalt tre. den vinröda coupén brevid är en DB2/4 från 1954.
   
   
Italienskt är en självklarhet på en sportvagnsträff, Alfas "Bertonecoupé" fanns i flera varianter, detta en 2300GT från 1973. Ovanlig Fiat som itne är en Fiat, sista serien av den gamla 124 Spidern såldes under namnet Pininfarina Spidereuropa Volumex, där det sista står för att den var kompressormatad. 500 stycken volumex byggdes sista årgången 1986. Ferrari Testarossa var legend redan som ny, denna svarta är från 1990. En Fiat som egentligen är en Ferrari, den ovanliga Dino 2400 Spyder byggdes faktiskt hos Ferrari. 424 stycken gjordes, denna från 1970.  

Tyskt, Porsche byggde eleganta traktorer också, denna Junior Diesel användes att skjutsa runt ungarna med på området. Annars så är väl deras modell 356 mer bekant av vilka det fans flera av på plats. Volkswagens bidrag i sportbilsvärlden var Karmann Ghia, denhade mediokra prestanda men var i gengäld så här vacker. Denna Karmann Ghia är från 1964. Desto brutalare från samma år, Porsche 904GTS med sin komplexa 2-liters boxermotor med fyra kamaxlar gav 200 hästkrafter. 100 stycken byggdes av denna modell.
   
   
Engelskt var nog i majoritet, här en he rad vackra Austin-Healeys. Rått sportig och British racing green är denna Triumph TR2 från 1954. Ingen sportbilsträff utan Morgans såklart, här en av flera fina på plats och så en blå låg Lotus Europa.

Och en Morgan som tilldrog sig uppmärksamhet, en +4 från 1954, sista året med "gamla" fronten, har omsorgsfullt virkats in i heltäckande yllekostym!  


 Lite brittiska ovanligheter på Hofsnäs, TVR 3000M från 1973, och den underliga Mini-Marcos Gt som byggdes på Austin Mini-bas, denna från 1966. Dutton Phaeton är också en ovanlig syn, baserades på Ford Escort. Svensk bidrag till sällsynta delen av floran, Volvo P1900 som bara byggdes i 67 exemplar.
    
   
Franska sportbilar lyste med sin frånvaro förutom denna Alpine A110 som för ovanlighetens skull inte är blå. Bland japanska dito är det uteslutande Mazda Miatasom gäller,och det finns massor av dom, men här en lite ovanlig 80-talare, Datsun 280ZX. Amerikanskt fanns en del av dock, som denna superfina Chevrolet camaro från 1969 och Corvetter av de flesta årsmodeller representerade. 

I sammanfattning ett mycket trevligt arrangemang som alltid, att det bitvis var lite glesa led kan skyllas på vädret i trakten som inte var på topp denna dag.

mer bilder på: http://www.facebook.com/album.php?aid=36696&id=1781746353&l=d61b6fc76f

Tidigare Hofsnäs-träffar här: sportvagnstraffen-pa-hofsnas-2009.html


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback