Shabby chic som import
inom inredning är det idag trendigt med Shabby chic, den ruffiga patinerade stilen, och ett sätt kan man nog även kunna säga att samma genre är gångbar för många av de objekt som kommer till vårt land.
GM:s modeller från just 1958 är jättepopulära här men av nångon anledning är just Pontiac 58:or klart underrepresenterade, här inkom iallfall ett skapligt shabby chict objekt i form av en Chieftain hardtop coupe.
Och säljarskylten från Bellingham,Washington sitter kvar i rutan som visar att dels kostar en femtiotalare i det här skicket inte speciellt många dollar där, och att man har en god portion humor hos Barnfindclassics.
Chrysler av 1962 års modell är nånting som också dyker upp mer och mer, tidigare sådana har figurerat här: http://svammelsurium.blogg.se/2010/april/ett-sextio-tvapar.html
och senast här: http://svammelsurium.blogg.se/2011/february/mera-mopars-pa-ingang.html
Här kommer en till, en Newport sedan, samt en Impala coupe från 1959 i ungefär likvärdig shabby chic, eller skabbigt skick som vi kallar det när det inte handlar om bord och stolar.
Edsels syns inte till så ofta på importfronten men här kom en Citation hardtop sedan in. Skicket kommer hålla en smålänning i Emmabodatrakten sysselsatt en bra tid framöver, men det kan det nog vara värt för Edsels top of the line modell byggdes bara i 5112 exemplar i detta utförande.
Ford från 1959 är lite populärare objekt, oftast brukar det handla om cabbar eller Skylinern, plåtcabben alltså, så därför känns det ovanligt just med en Galaxie tvådörrars hardtop 59:a.
Buick Le Sabre cab från 1965 som är i behov av nytt golv och lite färg, annars en ganska sund bil på det hela taget.
En del fordon får man titta efter i transporthandlingarna för att klura ut vad det är, men enligt pappren så skall detta visst vara en Chevrolet från 1937...
Dodge från 1955 är vi inte heller bortskämda med här, men nu har två kommit in på samma gång. Två Custom Royals, en coupé och en sedan, coupén och cabrioleten i Custom Royal serien fick de små kromtipparna på fenorna, som standard, men verkar gått att få extra på sedanen också. Likaså fick sedanmodellen likande sidodekor och även "Lancer" utförande halvvägs in på modellåret. Detta var ganska vanligt hos just Chrysler att man erbjöd lite uppgraderade modeller på halvårsbasis som kallades för "spring specials"
Mercurys från 1940 är också sällsynta här, det skall enligt uppgift finan bara sex stycken i landet. Här en till, e tvådörrars som halvhjärtat har förvandlats till lite retro-semi-custom, men säkert ett bra objekt att bygga vidare lite på. Mercury hade startats av Ford året före, och 1940 sålde man 86062 bilar, varav 16243 var sådana här "tudor".
GM:s modeller från just 1958 är jättepopulära här men av nångon anledning är just Pontiac 58:or klart underrepresenterade, här inkom iallfall ett skapligt shabby chict objekt i form av en Chieftain hardtop coupe.
Och säljarskylten från Bellingham,Washington sitter kvar i rutan som visar att dels kostar en femtiotalare i det här skicket inte speciellt många dollar där, och att man har en god portion humor hos Barnfindclassics.
Chrysler av 1962 års modell är nånting som också dyker upp mer och mer, tidigare sådana har figurerat här: http://svammelsurium.blogg.se/2010/april/ett-sextio-tvapar.html
och senast här: http://svammelsurium.blogg.se/2011/february/mera-mopars-pa-ingang.html
Här kommer en till, en Newport sedan, samt en Impala coupe från 1959 i ungefär likvärdig shabby chic, eller skabbigt skick som vi kallar det när det inte handlar om bord och stolar.
Edsels syns inte till så ofta på importfronten men här kom en Citation hardtop sedan in. Skicket kommer hålla en smålänning i Emmabodatrakten sysselsatt en bra tid framöver, men det kan det nog vara värt för Edsels top of the line modell byggdes bara i 5112 exemplar i detta utförande.
Ford från 1959 är lite populärare objekt, oftast brukar det handla om cabbar eller Skylinern, plåtcabben alltså, så därför känns det ovanligt just med en Galaxie tvådörrars hardtop 59:a.
Buick Le Sabre cab från 1965 som är i behov av nytt golv och lite färg, annars en ganska sund bil på det hela taget.
En del fordon får man titta efter i transporthandlingarna för att klura ut vad det är, men enligt pappren så skall detta visst vara en Chevrolet från 1937...
Dodge från 1955 är vi inte heller bortskämda med här, men nu har två kommit in på samma gång. Två Custom Royals, en coupé och en sedan, coupén och cabrioleten i Custom Royal serien fick de små kromtipparna på fenorna, som standard, men verkar gått att få extra på sedanen också. Likaså fick sedanmodellen likande sidodekor och även "Lancer" utförande halvvägs in på modellåret. Detta var ganska vanligt hos just Chrysler att man erbjöd lite uppgraderade modeller på halvårsbasis som kallades för "spring specials"
Mercurys från 1940 är också sällsynta här, det skall enligt uppgift finan bara sex stycken i landet. Här en till, e tvådörrars som halvhjärtat har förvandlats till lite retro-semi-custom, men säkert ett bra objekt att bygga vidare lite på. Mercury hade startats av Ford året före, och 1940 sålde man 86062 bilar, varav 16243 var sådana här "tudor".
Kommentarer
Postat av: svensson
Shabby chic - precis den stil min lya alltid haft. Nu har världen kommit ikapp...
Postat av: lincolncadillac
.Edseln är nog en Corsair istället för Citation ...,(Ciation har nån extra dekoration på sidan i bakskärmen)
Postat av: Mårten
det här är en ciation ,men den har tappat en del grejer, som det mesta av dekoren på vänsterstidan
Postat av: lincolncadillac
ok.. e ju samma kaross.. Pacer o Ranger e ju mindre o rundare o baserade på Ford.. istället för Mercury!! som corsair o Citation..
Trackback