Tyskspaning vid importfronten

Nordamerika har länge varit europeisk bilindustris stora födkrok, efter kriget kom ny världsordning och ekonomi, uttrycket "Export or die" myntades och var den bistra verkligheten för de flesta tillverkare.

Tyska märken hävdade sig väl med sin kvalité och nu ser vi en hel del av dessa komma hit från just USA, ett lass som anlände tidigare i år syntes här:
tysk-triss-och-annat-nytt.html 

En bil som antagligen var oerhört dyr för amerikanska köpare, och betingar även idag rejäla summor dom få gånger en dylik dyker upp för försäljning, den pampiga Mercedes Benz 300 tourer. 


Mercedes flaggskepp 300 kallas ofta för Adenauer-modellen, då tysklands kansler Kondrad Adenauer ofta och gärna åkte dessa pampiga vagnar. Den fyrdörrars öppna varianten var ganska ovanlig, 642 stycken gjordes 1951-55 och var ofta specialbeställningar för statschefer och liknande som vilel ha öppna paradvagnar. Mercedes Benz 300 byggdes fram till 1962, och efter 1955 beställdes bara 65 stycken till sådana här öppna vagnar. Denna är en 55:a och tillhör den tidigare varianten.

Vem som köpt och brukat denna som ny är okänt, men det sista skattekvittot gick ut 1968 och bilen har stått undanställd sedan dess.

Porsche har länge varit ett populärt märke i USA, och då är det kanske lättare och hitta fina exemplar där än här, såpass här tidiga 911:or ser man ganska sällan, båda två är från 1971 och i absolut toppskick.


Den gröna är en 911S och den ljusblåa en 911E med targatak och insprutningsmotor, dessutom vad jag tror en mycket ovanlig kulör på dessa. I bakgrunden en modernare 911 Carrera 4 som också hittat hit från staterna.


Ett budgetalternativ till Porsche var Volkswagens Karmann Ghia som också blev en stor säljsuccé i USA. Karmann GHia presenterades 1953 och byggdes ända fram til 1974, detta är en av de senaste modellerna som nu kommit hit.


Flyttgods, ett par Volvo XC90 i bakgrunden har kommit från Kalifornien tillsammans med den här specialaren, Porsche Boxster Spyder är en helt ny modell för i år. Spydern skiljer sig från den vanliga Boxstern med sina två sportiga "pucklar" till nackstöden på gammaldags racingmanér.  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback