Ett par speciella chevor
Såhär mot slutet av året har två nästan unika bilar anlänt, båda av märket Chevrolet, båda extremt sällsynta och så diametralt olika varandra.
Den första är en mycket fin business coupe av 1942 års modell.
1942 blev som förklarats förut en kort modellår, denna modell, Special de luxe business coupe hann bara byggas i blott 1716 exemplar innan man ställde om totalt för krigsproduktion. Förvånande nog har vi sett fler 42:or passerain det här året, senast denna Oldsmobile här: importblandning. Tidigare i år även en Plymouth och De stoto från detta speciella år.
Insidan känns hemtrevligt ombonad i 42:an även om detta var en ganska billig bil på sin tid, 815 dollar, under huven på alla Chevrolet vid denna tidpunkt, "Victory six" på 216½ kubiktum och 85 hästkrafter.
Då är det helt andra bullar under huven på nästa Chevrolet...
Detta är den legendariska och nästan mytiska L-72 motorn på 427 kubiktum, Chevrolet hade ett antal olika 427:or men L-72 var värstingen av dom allihop, uppgiven effekt var 425 hästkrafter men troligen rörde det sig om en hel del mer....
Och motorn blir inte mindre spännande för det som den sitter i, för det är en rikigt snikmodell, en tvådörrars Biscayne årsmodell 1969, detta var den billigaste simplaste stor-Chevroleten man kunde köpa, basmotorn var en sexa på 250" och priset låg då på 2645 dollar. Denna bil saknar i princip all utrustning, förutom den maffiga 427:an och fyrväxlad manuell låda, men det paketet som också krävde större bromsar, grövre bakaxel, fjädring med mera bör fått upp snik-Chevan väl i prisklass med dyra Imapala och Caprice, om inte mer.
Så varför i hela fridens namn har någon en gång beställt en bil på det här viset? Jo, denna någon ville helt enkelt ha ren prestanda och inget annat, en rödljusdräpare, en "sleeper" att piska små Shelby-Mustanger, Pontiac GTO:s Camaros och annat. Denna tvådörrars sedan var mycket vridstyvare än en hardtop, och dessutom förhållandevis lätt , och så saknade ju Biscayne i princip allt onödigt, inget lull-lull, den hade inte ens armstöd eller något värmepaket eller annat som kunde väga några hekto för mycket. L-72 motorn var inte heller något som fanns i optionlistorna eller ens i reklamen, men den gick att få om man frågade snällt.
Totalt så sattes denna motorn bara i 546 full-size Chevrolets detta år, fördelat på alla modeller.
Denna Biscayne är garanterat ensam i sitt slag i Sverige.
Den första är en mycket fin business coupe av 1942 års modell.
1942 blev som förklarats förut en kort modellår, denna modell, Special de luxe business coupe hann bara byggas i blott 1716 exemplar innan man ställde om totalt för krigsproduktion. Förvånande nog har vi sett fler 42:or passerain det här året, senast denna Oldsmobile här: importblandning. Tidigare i år även en Plymouth och De stoto från detta speciella år.
Insidan känns hemtrevligt ombonad i 42:an även om detta var en ganska billig bil på sin tid, 815 dollar, under huven på alla Chevrolet vid denna tidpunkt, "Victory six" på 216½ kubiktum och 85 hästkrafter.
Då är det helt andra bullar under huven på nästa Chevrolet...
Detta är den legendariska och nästan mytiska L-72 motorn på 427 kubiktum, Chevrolet hade ett antal olika 427:or men L-72 var värstingen av dom allihop, uppgiven effekt var 425 hästkrafter men troligen rörde det sig om en hel del mer....
Och motorn blir inte mindre spännande för det som den sitter i, för det är en rikigt snikmodell, en tvådörrars Biscayne årsmodell 1969, detta var den billigaste simplaste stor-Chevroleten man kunde köpa, basmotorn var en sexa på 250" och priset låg då på 2645 dollar. Denna bil saknar i princip all utrustning, förutom den maffiga 427:an och fyrväxlad manuell låda, men det paketet som också krävde större bromsar, grövre bakaxel, fjädring med mera bör fått upp snik-Chevan väl i prisklass med dyra Imapala och Caprice, om inte mer.
Så varför i hela fridens namn har någon en gång beställt en bil på det här viset? Jo, denna någon ville helt enkelt ha ren prestanda och inget annat, en rödljusdräpare, en "sleeper" att piska små Shelby-Mustanger, Pontiac GTO:s Camaros och annat. Denna tvådörrars sedan var mycket vridstyvare än en hardtop, och dessutom förhållandevis lätt , och så saknade ju Biscayne i princip allt onödigt, inget lull-lull, den hade inte ens armstöd eller något värmepaket eller annat som kunde väga några hekto för mycket. L-72 motorn var inte heller något som fanns i optionlistorna eller ens i reklamen, men den gick att få om man frågade snällt.
Totalt så sattes denna motorn bara i 546 full-size Chevrolets detta år, fördelat på alla modeller.
Denna Biscayne är garanterat ensam i sitt slag i Sverige.
Kommentarer
Postat av: Bildrömmar och drömbilar
Brutalt snygga bilar, båda två! Älskar sleeper-feelingen över Biscaynen!
Postat av: Tomas
Det verkar vara en äkta "Bisquick" :-)
Postat av: Peter Kampf
Way, way, WAY cool! Hoppas man får se 427-åket på någon sydsvensk bilträff.
Postat av: Sören Adolfsson
Fantastiska Chevys. 42 är klassisk och otroligt skön design,
Biscaynen är grym.Var hittar man en sådan bil ?
Finns att läsa mer big Chevy på http://www.impalass427.com/ om den betydligt lyxigare Impalan. Och märkligt nog vanligare.
Postat av: Rikard F.
Hej och tack för en intressant blogg. Fanns 427 L-72 motorn som tillval i Corvette eller fick man fråga speciellt om den där också?
Mvh
Rikard
Trackback