Gyroskopbilens återkomst

Här: grevens-gyroskopiska-bil-1.html skrevs om den otroliga gyroskopbilen som Greve Shilovsky konstruerade 1912, idén var lika genialisk som komplicerad och en återvändsgränd i formanedt av automobilen.
Eller inte helt, det har lekts med gyrostabiliserade bilar efter det, bland annat så tog Ford upp idén på fullt allvar med Gyron 1961.



Gyron var dock ingen fungerande bil, tekniken fanns förvisso men materialiserades aldrig utan Gyryn drogs runt på utställningar och shower som en fullstor modellbil.  För designen stod Alexander tremulis.

Men något senare kom Tremulis att ge formen åt en fullt fungerande gyroskopbil, Gyro X-1



Alexander Tremulis form går itne att ta miste på, men vilka som stod bakom och egentligen byggde Gyro verkar vara något ljusskyggt. I mediareleasen 1967 stod det bara att utvecklingen och finansieringen hade skett av folk som annars konstruerade långdistansrobotar...  Fungerade Gyro X-1?  kanske, den sägs ha haft en Mini-Cooper motor men att produktionsbilarna skulle eventuellt få VW-motorer, och i förlängningen skulle även trimmade boxersexor från Corvair kunna fås att tillgå, och kanske ett passagerarsäte, visionerna var helt klart stora. 



Men av detta blev inget, Gyro försvann in i glömskan rätt fort och så gjorde även bakgrundsfigurerna. Men bilen har återfunnits, så det var inte bara ett luftbygge. Den har en VW-motor installerad egendomligt nog, men har någon gång försetts med en normal tvåhjulig bakvagn, och finns i Las Vegas i ett bedrövligt dåligt skick.  
http://www.youtube.com/watch?v=3nhLcmLVOb8
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback