Chrysler snurrar på stolen
1959 lanserade Chrysler en komfortdetalj som skljde sig från mängden, swivel seats.
Här på De Soto Adventurer 1959, sätet gled automatiskt ut när man öppnade dörren, en sinnrik vajermekanism skötte detta. 101 dollar kostade detta extra på den redan dyra Adventurern, och 187 dollar för de övriga modellerna. Swivel seats var tillgängligt i alla modeller utom fyrdörrars sedaner och stationsvagnar, iallfall under 1959.
Dodge 1959
Plymouth Sport Fury 1959 fick detta som standard, 57 dollar extra för övriga Fury-modeller.
I Chryslers 300E var det också standard, och tillval på Saratoga och New Yorker, undantaget stationsvagnarna.
De svängbara sätena blev en kortlivad gimmick, De Soto erbjöd det inte 1960, och sista året man kunde svänga på sätet var 1961, då bara på Imperial och Chrysler coupér och cabrioletmodeller, Dodge hade slopat det året innan.
Imperial 1960.
Men General Motors kunde konkurrerat med detsamma för redan 1954 visade dom upp Swivel seats på denna "dream car" Pontiac Strato Streak
1966 gjorde swivel seats comeback hos Chrysler men då bara på experimentbilen 300 Concept.
För att året efter tas upp åter i pruduktion i lite annorlunda tappning i den specialla mobiel director coupe från Imperial som skrevs om här: kontoret-pa-vag-imperial-mobile-director.html
De svängbara säten kom återigen tillbaka 1973, men denna gången hos Chevrolet, då bara som tillvall till Monte Carlo, samt Chevelle Laguna. Så här såg det ut i Chervolet Monte Carlo 1973
I den speciella Laguna S-3 var dom dock standard från början S-3 tillverkades bara åren 1973-75, men från halvvägs in i 1974 så hamnade denna finess på tillvalslistan den med, just en sån ovanlig S-3 syntes här:
http://svammelsurium.blogg.se/2010/may/en-sondag-i-sjuttiotalet.html
1977 års Monte Carlo var sista året dessa säten gick att få sen lös swivel seats med sin frånvaro för att dyka upp igen, hos Chrysler, då i deras minibuss-modeller Town&Country och Grand Caravan. bakstolarna är vändbara, och det uppfällbara bordet från Imperial mobile director coupén verkar gjort comeback också.
Men så är det som med det mesta, inget nytt under solen, 100 år innan snurrstolarna återintroducerades byggdes den här karossen av Kellner i Paris, på en Renault type AM, swivel seats anno 1908 alltså.
Hejsan!
Efter att ha läst detta forum under lång tid nu så är det skoj att få komma med en liten korrigering till ditt skrivande angående "Swivel-seats". Har själv ägt en -59:a Chrysler Windsor 2dht där jag hade sådana säten, men med förståelsen att det inte fanns på den modellen, men väl på de dyrare som du skrev.
Däremot så hade en kompis till migen gång en Chevrolet Malibu SS -73 som hade svängbara säten och där det VAR original utan att för den delen vara en Laguna för det var det inte. Så du kan med klarhet lägga till i din redan enorma kunnighetsbank att Malibu -73 i alla fall hade det.
Mvh
Toni Olsson