Ferraris familiära

Det har väl kanske inte undgått så många att i början på året så visade Ferrari nånting så radikalt som en kombi!
Nu är strängt taget nya FF inte riktigt en kombibil, men har en slags fastback med lastlucka, den är dessutom fyrhjulsdriven vilket är nytt för sportvagnstillverkaren från Modena.

Men Ferrari-kombis är inte någon nyhet...

Bröderna Marzotto var kända tävlingsförare och playboys i efterkrigstidens Italien, tidigt kom dom att komma i kontakt med Ferrari, denna 212 Export beställdes 1950 och tog till den lilla karossmakaren Fontana i Pedova som försåg den med den här udda karossen. Bilen var tänkt som en renodlad racervagn och kombikarossen kom til av aerodynamiskaskäl. Den kom dock inte att tävlas med och efter ett par år byttes karossen ut mot en vanlig öppen "barchetta" 


En plojbild, men denna Ferrari 250GTO är sedan början känd som "the breadvan" och dess säregna kombikaross är också här utfallet av aerodynamik. Inblandad i den här bilen var en nyligen avskedad ingenjör från Ferrari,
Giotto_Bizzarrini som började konstruera den här specialaren 1962 på en begagnad 250GTO. Karossen var ett verk av Drogo, och den avhuggna bakdelen kallas Kammback efter dr Kamms principer om aerodynamik.

1968 visade Vignale upp den här specialaren byggd på Ferrari 330GT.


Luigi Chinetti var sedan femtiotalets början Ferraris återförsäljare i Nordamerika, och hade ett förflutet som mekainker hos Alfa Romeo (där Enzo Ferrari var förare) och senare förare åt Ferraris egna racingstall. Luigi CHinetti Jr ritade själv designen till här Ferrain som kom att byggas av Panther Westwinds i England 1974, i grunden är det en Ferrari 365GTB/4 Daytona.  


Willy Felber var Ferrarisäljare i Schweiz och byggde ett par egna speciella Ferraris på 70-talet, Michelotti stod för ritstiftet. Denna stationsvagn på 400-modellen kallades Croisette, men inte så mycket är känt om den.


Ytterligare en Croisette visades på Genevemässan året efter men dess vidare öden är höljt i dunkel.


runt 1995 byggde Pininfarina ett par stycken fyrdörrars stationsvagnar på modellen 456GT, dessa hade tillnamnet "Venice" och de flesta eller samtliga verkar hamnat i kretsen runt Sultanen av Brunei vilket är föga förvånande, det gänget har även en hel del specialtillverkade Bentleys som skrevs om här:
bentleys-som-man-inte-trodde-fanns.html


Och nu 2011 så presenterar Ferrari en "egen" kombi, FF vilket står för Fyra passagerare och Fyrhjulsdrift. Antalet cylindrar under huven är dock tolv som sig bör i en äkta fullblods-GT. Motorn är på 660 hästkrafter och har ett vridmoment på hela 683Nm, 0-100 uppges gå på rappa 3,7 sekunder och en toppfart på nästan 320km/h. Detta är även en stor bil, med nästan fem meters längd och tomvikt på över 1700 kilo.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback