inkommet blandat
Vi kikar lite på vad som trillat in i landet sen sist.
Inte direkt originalskick, Chevrolet '40 coupe byggd som "gasser". Under senare delen av 50-talet fick man för sig att dragrace-bilar skulle vara så höga i fronten som möjligt, denna har ägts av en frisör i Cinncinatti, Ohio och nu på väg till Östersund.
Här: mera-mopars-pa-ingang.html visades bland annat en fin Plymouth business coupe från 1938, samma impotör har även tagit hem ännu en av 1948 års modell.
Och då kan man tydligt se att på de tio åren hände inte så mycket, men sedan desto mer, för i bakgrunden står en Plymouth Belvedere från 1967, alltså knappt 20 år nyare. Den vita är en Plymouth Belvedere II cab som är hjälpligt maskerad till den vassare GTX-modellen. En äkta GTX från detta år betingar smått astronomiska belopp idag och byggdes bara i 680 exemplar med antingen 440" Magnummotorn eller 426" Hemi. FAst en vanlig Belvedere cab är inte så vanlig den heller med bara 1552 gjorda. 1946-48 års Special de luxe business coupe gjordes i 31399 exemplar.
En extremt fin vagn som berikat vårt land är denna 1958 Chevrolet. Detta år lanserades nya Impala som en del av Bel-Air serien för att året efter bli ett eget modellnamn. Bel Air Impala fanns bara som coupe eller cabriolet, och en sån här cabriolet med V8 kostade 2841 dollar ny. Detta exemplar bör kostat betydligt mer då den kan betecknas som "fully loaded" alltså nästan alla tillval som gick att få beställdes med den. Men Impalan var långt ifrån nån exklusiv raritet då det byggdes hela 56000 av dessa cabbar 1958.
Lincoln Continental från 1958 gjordes i betydligt färre exemplar men hade en häftigare prislapp, hela 6223 dollar fick man slanta upp för en sådan här, och det gjorde bara 3048 kunder det här året. Nya generationens Lincoln var avancerad med självbärande kaross och mätte över 5,80 i längd, vilket en tidigare ägare inte tyckte vart tillräckligt utan hängt på ett contiunetal kit med reservhjul baktill... Denna jättecabriolet har ny hemvist i Varberg och kommer dela garage med en fin Continental sedan från samma år.
Lite mer bedagat från Ford, Thunderbird cabriolet av den så otroligt populära årgången 1960 har inkommit, reservdelsbil eller renoveringsobjekt?
Av en helt annan värld, men dock med Ford-anknytning. Aston martin ägdes ju av Ford-koncernen åren 1987-2007 och denna fräcka DB9 är från 2005.
en riktig sällsynthet som rullas ut ur en contianer är denna fina Chrysler New Yorker cabriolet från 1961. Bara 576 av dessa byggdes 1961. Denna skall inte så långt från lossningsplatsen utan har ett nytt hem i Kungälv.
Fenor var redan ute i bilmodet men Chrysler klängde envist fast vid detta fram till och med 1961, dess formgivning sågs inte med blida ögon då, men idag öär detta bland Chryslers mest eftersökta modeller.
Skicket varierar som sagt på importobjekten, och denna Buick Electra från 1959 kan verkligen beskrivas som ett objekt...
Inte direkt originalskick, Chevrolet '40 coupe byggd som "gasser". Under senare delen av 50-talet fick man för sig att dragrace-bilar skulle vara så höga i fronten som möjligt, denna har ägts av en frisör i Cinncinatti, Ohio och nu på väg till Östersund.
Här: mera-mopars-pa-ingang.html visades bland annat en fin Plymouth business coupe från 1938, samma impotör har även tagit hem ännu en av 1948 års modell.
Och då kan man tydligt se att på de tio åren hände inte så mycket, men sedan desto mer, för i bakgrunden står en Plymouth Belvedere från 1967, alltså knappt 20 år nyare. Den vita är en Plymouth Belvedere II cab som är hjälpligt maskerad till den vassare GTX-modellen. En äkta GTX från detta år betingar smått astronomiska belopp idag och byggdes bara i 680 exemplar med antingen 440" Magnummotorn eller 426" Hemi. FAst en vanlig Belvedere cab är inte så vanlig den heller med bara 1552 gjorda. 1946-48 års Special de luxe business coupe gjordes i 31399 exemplar.
En extremt fin vagn som berikat vårt land är denna 1958 Chevrolet. Detta år lanserades nya Impala som en del av Bel-Air serien för att året efter bli ett eget modellnamn. Bel Air Impala fanns bara som coupe eller cabriolet, och en sån här cabriolet med V8 kostade 2841 dollar ny. Detta exemplar bör kostat betydligt mer då den kan betecknas som "fully loaded" alltså nästan alla tillval som gick att få beställdes med den. Men Impalan var långt ifrån nån exklusiv raritet då det byggdes hela 56000 av dessa cabbar 1958.
Lincoln Continental från 1958 gjordes i betydligt färre exemplar men hade en häftigare prislapp, hela 6223 dollar fick man slanta upp för en sådan här, och det gjorde bara 3048 kunder det här året. Nya generationens Lincoln var avancerad med självbärande kaross och mätte över 5,80 i längd, vilket en tidigare ägare inte tyckte vart tillräckligt utan hängt på ett contiunetal kit med reservhjul baktill... Denna jättecabriolet har ny hemvist i Varberg och kommer dela garage med en fin Continental sedan från samma år.
Lite mer bedagat från Ford, Thunderbird cabriolet av den så otroligt populära årgången 1960 har inkommit, reservdelsbil eller renoveringsobjekt?
Av en helt annan värld, men dock med Ford-anknytning. Aston martin ägdes ju av Ford-koncernen åren 1987-2007 och denna fräcka DB9 är från 2005.
en riktig sällsynthet som rullas ut ur en contianer är denna fina Chrysler New Yorker cabriolet från 1961. Bara 576 av dessa byggdes 1961. Denna skall inte så långt från lossningsplatsen utan har ett nytt hem i Kungälv.
Fenor var redan ute i bilmodet men Chrysler klängde envist fast vid detta fram till och med 1961, dess formgivning sågs inte med blida ögon då, men idag öär detta bland Chryslers mest eftersökta modeller.
Skicket varierar som sagt på importobjekten, och denna Buick Electra från 1959 kan verkligen beskrivas som ett objekt...
Kommentarer
Postat av: jeepsventa
impala 58-a , en kompis hade en fulie , den hade det sista ! tyvärr brann den upp !
Trackback