Larks listiga lucka
Studebakers lark blev en succé när den introducerades 1959, men populariteten dalade snabbt, modellen var slätstruken och tekniskt ålderdomlig när GN, Chrysler och Ford introducerade sina konkurrerande compact-modeller. I andra änden hade STudebaker sin eleganta GT Hawk och 1963 den extrema Avanti. Samma år piffade man upp Lark-serien och kryddade med en fiffig stationsvagn, Wagonaire med skjutbart tak.
Dessutom erbjöd man soltak på övriga modeller, en detalj som var rätt ovanlig i USA på denna tid, "Skytop" kostade 185 dollar extra.
Men Daytona Wagonaire som stationsvagnen hette var den mest speciella, det skjutbara taket gjorde i och urlastning av bilen enklare och gav många praktiska lastmöjligheter. Bland annat har sveriges television använt ett par sådanahär som kameraplattformar.
wagonairen föregicks av designstudien Skyview från 1962, detta var ett verk av Brook Stevens som ofta anlitats av Studebaker för speciella projekt. Skyview visades i sviten här: http://undangomda-och-bortglomda.html
Men Stevens hade använt det skjutbara taket förut, 1959 gjorde tre specialbilar för Olin Aluminium för att användas till att visa upp just aluminuimmaterialets möjligheter och fördelar i design och konstruktion. En cabriolet, en town car sedan och denna stationsvagn, de tre byggdes av Reutters i Tyskland efter Stevens design på chassin från Chrysler.
Studebaker gick kräftgång de här sista åren och Wagonairen blev inte den succe man hade hoppats på, men fick iallfall hänga med i det krympande modellutbudet mot slutet 1966. De sista två åren byggdes alla modeller inkulsive Wagonaire i Kanada. Så 1966 försvann det praktisk skjutbara taket tillsammans med resten av Studebakers långa historia.
Men konceptet återuppstod igen 2003, denna gång hos GMC Denali och med tillnamnet XUV.
XUV:S skjuttak var elmanövrerat, något som Wagonaire inte hade. Dock blev Denali XUV en likaledes kortlivad modell, redan 2005 ströks den ur programmet.
I sammanhanget så bör man även omnämna den här lösningen som ligger mellan Wagoniare och Denali XUV kronologiskt sett. Spanskbyggda FASA-Renault 4 "Fourgonetas" försågs med den här käcka lösningen för att ta lite mer skrymmande gods
Dessutom erbjöd man soltak på övriga modeller, en detalj som var rätt ovanlig i USA på denna tid, "Skytop" kostade 185 dollar extra.
Men Daytona Wagonaire som stationsvagnen hette var den mest speciella, det skjutbara taket gjorde i och urlastning av bilen enklare och gav många praktiska lastmöjligheter. Bland annat har sveriges television använt ett par sådanahär som kameraplattformar.
wagonairen föregicks av designstudien Skyview från 1962, detta var ett verk av Brook Stevens som ofta anlitats av Studebaker för speciella projekt. Skyview visades i sviten här: http://undangomda-och-bortglomda.html
Men Stevens hade använt det skjutbara taket förut, 1959 gjorde tre specialbilar för Olin Aluminium för att användas till att visa upp just aluminuimmaterialets möjligheter och fördelar i design och konstruktion. En cabriolet, en town car sedan och denna stationsvagn, de tre byggdes av Reutters i Tyskland efter Stevens design på chassin från Chrysler.
Studebaker gick kräftgång de här sista åren och Wagonairen blev inte den succe man hade hoppats på, men fick iallfall hänga med i det krympande modellutbudet mot slutet 1966. De sista två åren byggdes alla modeller inkulsive Wagonaire i Kanada. Så 1966 försvann det praktisk skjutbara taket tillsammans med resten av Studebakers långa historia.
Men konceptet återuppstod igen 2003, denna gång hos GMC Denali och med tillnamnet XUV.
XUV:S skjuttak var elmanövrerat, något som Wagonaire inte hade. Dock blev Denali XUV en likaledes kortlivad modell, redan 2005 ströks den ur programmet.
I sammanhanget så bör man även omnämna den här lösningen som ligger mellan Wagoniare och Denali XUV kronologiskt sett. Spanskbyggda FASA-Renault 4 "Fourgonetas" försågs med den här käcka lösningen för att ta lite mer skrymmande gods
Kommentarer
Postat av: Biltrafik
Praktiskt, men man får passa sig så man inte glömmer bort höjden på fordonet och förstör såväl bakdörren som sin diskuskastarstaty...
Postat av: Biltrafik
Onekligen praktiskt, men man får passa sig så man inte glömmer bort höjden på fordonet och förstör såväl baklucka som diskuskastare...
Postat av: jeepsventa
På vassen i Göteborg fanns en snubbe , granne t Tterräng som hade flera sådana , kan ha hetat Sune
d va länge sedan man såg någon !!
Håkan !
Trackback