Darracqs i kvadrat med massa kubik 1905
Något ovanligt, dels för att det är ett färgkort från 1906 , dels för att det är en en Darracq som kommit lite i skymundan. Föraren Victor Hemery och hans mekaniker Victor Demogeot vann den prestigefyllda Vanderbilt cup med denna maskin 1905. Den gigantiska maskinen kan misstas för en sexa men är fyrcylindrig, med pargjutna block. Volymen var imponerande 14,5 liter och den uppges haft en effekt på närmare 200 hästkrafter. Detta låter riktigt spännande när man tittar närmare i bakhjulen där bilens enda broms sitter med sina pyttesmå trummor...
Av kortet att döma så tävlades den maskinen med under 1906 också, men redan i december 1905 stod Darracqs mest monumentala racer färdig, med en V8 byggd av två fyror och en total volym på hela 25,4 liter. Men bromsarna verka föga uppdaterade
den 30:e december körde Victor Hemery den här till ett nytt hastighetsrekord på 176,4km/h i Arles , Frankrike. Strax efterår tog man maskinen till Ormond Beach (http://hot-rod-anno-1903.html) för nytt rekordförsök, denna gången stannade klockan på hisnande 197km/h. Där kom bilen även att köras av Louis Chevrolet som visades här: http://carsstars-louis.html
1909 pensionerades Darracqen, och sov törnrosasöm i närmare 100 år innan den återigen kom ut renoverad till sin forna standard. Här vid Prescott Hill (?) och det verkar inte vara något för klena nerver att ge sig på att hantera den här besten...
Av kortet att döma så tävlades den maskinen med under 1906 också, men redan i december 1905 stod Darracqs mest monumentala racer färdig, med en V8 byggd av två fyror och en total volym på hela 25,4 liter. Men bromsarna verka föga uppdaterade
den 30:e december körde Victor Hemery den här till ett nytt hastighetsrekord på 176,4km/h i Arles , Frankrike. Strax efterår tog man maskinen till Ormond Beach (http://hot-rod-anno-1903.html) för nytt rekordförsök, denna gången stannade klockan på hisnande 197km/h. Där kom bilen även att köras av Louis Chevrolet som visades här: http://carsstars-louis.html
1909 pensionerades Darracqen, och sov törnrosasöm i närmare 100 år innan den återigen kom ut renoverad till sin forna standard. Här vid Prescott Hill (?) och det verkar inte vara något för klena nerver att ge sig på att hantera den här besten...
Kommentarer
Postat av: Johnny
Jag blev sittande och tittade på en hel del klipp på denna 'bilen' igår. Blev mest imponerad över vilket otroligt bottendrag den motorn har.. Ingenstans lät det som om den var över 1000 varv. Och klarar 130 MpH :)
Postat av: Gert
Vilken underbar racer, och som Johnny nämde, vad ska man med höga varv till när du har all effekt vid hög tomgång
Trackback