The Melin Collection - Fleets in Garden Grove

Flood control för Orange County i Garden Grove har ju berörts i Melin-samlingen innan här:
http://svammelsurium.blogg.se/2010/march/the-melin-collection-orange-in-orange-count.html
Och den tyngre division om frekventerade det komplexa Flood Control syntes här:
http://svammelsurium.blogg.se/2008/december/the-melin-collection-big-jobs-at-garden-gro.html

Nu kikar vi på tjänstebilsfronten, som hos de flesta andra institutioner så brukade dessa vara så kallade "Fleet cars" Tillverkarna hade egna kataloger för dessa bilar som man massbeställde till sin "fleet" i uniform kulör och specad utrustning. Det var också snik-modeller som blev fleet cars, så även hos Flood Control. 

Plymouth Valiant V200 wagon 1961, skinannde vit och ny i garden Grove, lilla valiant blev snabbt populär även som fleet car med sitt låga pris beprövade konstruktion och slitstarka sexa. 10794 sådanahär V200 wagons gjordes samt ytterligare 6717 i den billigare V100 serien, så dessa var aldrig särskilt vanliga.


Plymouts stora modeller såg ut såhär samma år. Plymouth hade ne egen Fleet car range i SAvoy-serien, listpriset för en sån här sedan var $2242 vilket var 68 dollar under den ordinarie konsumentmodellen. Detta låter inte så mycket men när till exempel hyrbilsfirmor, taxibolag, statliga verk med mera skall göra upphandlingar kan det röra sig om hundratals bilar på en order, då gör det skillnad.


En tvådörrars fleet car, Plymouth Savoy 1960, med 2192 dollar kostade den ungefär som den betydligt mindre Valiant V200, men V8 kostade 152 dollar extra. Det gjorde allt annat med, navkapslar t ex 19 dollar, backljus $11, inre backspegel $4, yttre $18. Det kostade till och med fyra dollar extra att få glykol i kylaren! I andra ändan av utrustnignslistan hittar vi A/C med dual range klimatanläggning för hela 640 dollar och 330-hästars Sonoramic XCommandomotorn för $405, troligtvis var inget av dessa någonsin aktuellt vid uppköp av fleet cars.


Även Studebaker var flitiga leverantörer av fleet cars, deras lilla Lark gjordes i ett antal special utföranden just för detta, en Econ-o-miler med längre hjulbas främst för taxibruk, senare kallad Taxicab line, Heavy-Duty, Challenger och Marshal var andra fleet specialare för polisväsende och dlykikt. Härär Joseph BNotch vid Flood Control med en vanlig vit Lark 1962.


Och david W.Purser 1963 vid en 1959 års Lark som tydligen utrangerats från Flood Control. Den har en reguljär nummerskylt som skvallarar om det, Flood Controls fordon hade State government-plåtar med ett "E" i en ring som syns på bilden ovan.


År 1961 står Clement Polford med en tre år gammal Ford som fortfarande står med på tjänstgöringslistan hos Flood Control. Custom 300 hette Fords billigaste modell från 1958, med den fick man: knapp till tutan istället för hel ring, ETT solskydd, ETT armstöd på förardörren men en kromad list runt vindrutan, alltid nåt. backspeglar, blinkers, vindrutetorkare kostade extra såklart.  


Eira Lindberg med en ny Mercury Monterey hardtop sedan 1961, lite flott för att vara Fleet car, men verkar ingått i fordonsflottan ändå, kanske mer som direktionsvagn. Hursonm helst var den såpass ny att den inte fått sina nummerplåtar än, sånt ombesörjer man efter man köpt bilen.


En annan lite för "fin" bil hos Flood Control, Plymouth Belvedere 1963, med de luxe navkapslar och vita däcksidor. Forest Strouse heter killen som poserar vid den här.


Nya fleet cars 1966, Plymouth hade nu hela fem olika grupper av Fury att välja på, I,II,III, Sport Fury och VIP, detta är en Fury I,och dessa köptes nog ytterst sällan av privatperoner. utrustningsnivån var dock högre än innan redan på basnivån, säkerhetsbälten fram, värmepaket, defroster, reservdäck och oljefilter (!) var nu standard även på dessa.


I andra ändan av spektrat, Sam Cinamon med en helt ny Cadillac 1965, då troligen inköpt hos Nabers. Detta är en De Ville som då kostade 5666 dollar i baspris, men man köpte nog inte Cadillacs i parti och minut för Flood Control, men man måste ha iallafall en "executivecar " i en fordonsflotta.


 

Kommentarer
Postat av: Larsson

Oerhört intressanta bilder på fordon som sällan finns kvar i dag...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback