Riviera i november
Buick Riviera var lite av en särling i det amerikanska modellutbudet, den bildade en helt egen serie hos Buick, och lanserades också som "Riviera - by Buick" för att påstryka modellens unika status. Riviera lanserades 1963 och var en mycket välbalanserad coupé, elegant, exklusiv och med mycket pulver under huven på samma gång.
Första året byggde 40000 jämt av dessa, 1964 skedde bara små detaljförändringar, och försäljningssiffrorna stannade på 37958 stycken.
1965 gjordes lite mer förändringar, mest synbart är att nu flyttade strålkastarna ut i skärmarna och gömdes under luckor, samt att bakljusen flyttade ner i kofångaren, 34586 Riviera av 1965 såldes inna det var dags för en helt ny kaross 1966.
Vi ser inte dessa Rivieror så ofta i Sverige, men nu har en fin 65:a just anlänt, och i somras så trillade en likadan in som beskrevs kort här: july/importkavalkad.html.
Nypriset på dessa var 4318 dollar, vilket var Buicks dyraste modell, skälet till att Riviera hamnade i en egen klass var att den från början faktiskt var tänkt att bli en Cadillac, närmare bestämt hade man i åtanke att återuppliva namnet La Salle för denna modell, men i sista stund ändrade man sig hos GM och lät det bli en Buick istället.
bortkommet-fran-fordonshistorien.html
Inredningen , sportigt och elegant på samma gång, rejäla runda mätare och bucket seats
Och i reklamen betonades flärd och personlighet.
Kommentarer
Postat av: svensson
Fullända design. En stor bil som ändå ser, inte nätt men hanterlig ut. <em>Det kan inte bli bättre än så här.</em>
Trackback