Lill-jänken

Det byggdes inte bara stora vräkiga bilar i USA förr, att det även funnits en hel del små uppstickare också som skrevs om här: små jankare.

Och nu har en av dessa mini-jänkare nyss kommit hit, en Bantam från 1938.





Bantam hette från början American Austin och var just baserad på Austin Seven, 1931 började man bygga dessa i Butler, Pennsylvania och första året sålde man hela 8000 bilar, en siffra man aldrig mer skulle kom upp i under American Austins tioåriga historia. Redan 1934 gjorde man konkurs och där skulle historien kunnat vara slut om inte Roy Evans, en återförsäljare av bilarna köpte upp konkursboet Det skulle dock dröja fram till 1937 innan tillverkningen återupptogs, och nu hette den istället Bantam. Austins 800c sidventilsmotor modifierades och karossen moderniserades, och det gjorde med hjälp av Alexis_de_Sakhnoffsky en designer som inte var känd för att vara särskilt återhållsam, milt sagt...

Därför kom lilla Bantam att se ut som en Duesenberg som krympt i tvätten, det sägs även att just Bantam var Walt Disneys förebild till Kalle Ankas bil... Säga vad man vill om den överdrivna lilla Bantam men det är en rolig motpol, en slags anti-bil, inan begreppet hade uppfunnits.  Flera olika karosser erbjöds, men Bantam blev aldrig någon större framgång, tillverkningen lades ned ingen 1941 efter c:a 6000 bilar. 

Men Bantam kom ändå göra ett odödligt intryck inte bara i bilhistorien utan även i världshistorien. Vid denna tid behövde armén snabbt få fram ett lätt smidigt allround-fordon och lade ut en specifiaktion på entreprenad bland intresserade tillverkare. Några nappade på detta anbud som kunde innebära ett lönsamt försvarskontrakt, främsta konkurrent i kampen var Willys och Ford, men det blev otroligt nog lilla Bantam i Pennsylvania som tog hem det, med sin "Blitz buggy" som hade färdigställts på bara 7 veckor.  Nu var det dock som så att Bantam inte hade kapaciteten att tillverka de mängder som skulle beställas, så istället fick Willys ta över konstruktionen. Bantam var på fallrepet, i december 1941 lade man ner all tillverkning, blitz buggyn även kallad BRC-40 hade tillverkats i en liten upplaga hos Bantam, men nu fick konkurrenterna Ford och Willys dela på kakan och ta hand om den storskaliga tillverkningen det fordon som än idag kort och gott kallas Jeep.


Nog har den lite lustiga proportioner...


Med god vilja är den tvåsitsig... och i klart renoveringsbhov.


Att dessa var relativt påkostade syns bland annat på att man gjorde egna instrument istället för att köpa in, snyggt stilrent och väldigt art-deco.

I Sverige finns redan en handfull Bantams, en går att beskåda på Smålands bil & Leksaksmuseum i Rydaholm, det är en roadster av 1938 års modell som står där, förutom den känner jag till en roadster till samt en coupé, kan denna pickup från 1938 vara nummer fyra eller gömmer det sig fler små Bantams därute?

Kommentarer
Postat av: Larsson

Men fick inte Bantam tillverkningen av släpkärrorna till Jeep?

Postat av: jeepsventa

jodå , men först gjorde de egna varianter av GP- fordon , men kärror vad som blev kvar när Willys tog hem kontraktet,Ford hjälpte till o hålla produktionsiffrorna uppe !

mvh Håkan /Lundgrens i Bollebygd

2012-03-17 @ 23:37:14
URL: http://s834.photobucket.com/home/jeepsventa

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback