Försvunna Fordar och annat

Fler prototyper, försvunna, bortglömda, en del bevarade enbart på bild.
 
Henry Ford var ofta i framkant med att experimentera med nya material, lika konservativ dock på den rent tekniska sidan. Redan 1931 byggdes en model A i rostfritt stål.
 
Och den här till synes mycket moderna prototypen 1941 är byggd av förnyelsebara råvaror, sojabönor!
“Industry, agriculture, and transportation are the three things that make the world go round,” menade Henry Ford och i denna kaross förenades de tre. Anv sojabönorna gjorde man en smet med fenolharts, för stadga tog blandade man i fiber från lin och hampa.
 
Under krigsåren utvecklades bilar för den kommande freden, denna lilla coupe togs fram 1944 och bär starka drag av Mercury 1949 års modell, men i nättare format.
 
 
Willys Jeepster var en märklig produkt av sin tid, en sport-Jeep, någon coupé byggde dom dock aldrig själva men denna gjordes av Alcoa, i aluminium 1949.
 
London taxis vet nog alla hur dom ser ut,och såg ut i flera decennier. Men andra aktörer vid sidan av Carbodies tog fram prototyper för den luckurativa taximarknaden. Den här med det okonventionella insteget kom från Birch 1953.
 
Volvo vågade sig på djärva former emellanåt. lyx-PV:n Margaret Rose blev dock inget av.
 
Jensen fungerade som prorotypverkstad åt BMC, och tog fram den här snygga 1100 cabben 1967, men den kom aldrig i produktion.
 
Ogle gjorde mycket formgiveri åt Reliant och den här studien kallad GTS från 1967 kom faktiskt i produktion senare som Reliant Scimitar GTE
 
Shelby byggde annars på den sportigare fastbackmodellen av Mustang, men en enda notchback coupe gjordes på prov 1967 av värstingvarianten GT500
 
Monica var tänkt att bli en fyrdörrars GT-bil med rena sportbilsprestanda, brittisk motor och fransk elegans, mer om denna här: sagan-om-monica
 
Triumph Stag blev senare en öpeen kompromiss med targabåge, men ursprugligen även tänkt som fastback coupé, det här är den första prototypen till kommande Stag 1965
 
Efter en massagekur hos Michelotti såg den ut så här 1968, mer lik det färdiga resultatet.
 
Stag lanserasdes 1970, men än hade man inte släppt tanken på en coupévariant, den här prototypen är från 1971.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback