De förgätna del 44 - Yenko Nova
Don Yenko hade mycket att stå i under sextiotalets senare hälft, från att byggt banracingpreppade Corvairer, till superrappa Camaros och Cheveller så gjorrde man även krutpaket av den lilla Novan också.
1969 års Nova gick faktiskt att få med 396" motor, mend detta räckte inte riktigt hos Don Yenko, 37 stycken SS396 Novas beställdes för att få med så mycket från fabrik som möjligt när det gällde uppgraderingar och förstärkningar i chassi och bromsar. Nio vagnar fick behålla 396-motorn på 375 hästkrafter, resterande 28 försågs istället med den stora L-72 motorn, en 427" som sades ge 425 hästkrafter. Denna hade Yenko redan använt i sina Camaros och i den ännu mindre Novan gav den våldsamma prestanda. Yenkos egna stripes med orden "NYC" i huvens framkant betyder alltså Nova Yenko Coupe"
1969 var värstingåret för allt, för 1970 års modeller kom inte bara hisnande försäkringspremier, det börjades med avgastester och annat också. Yenko fortsatte serien med Super Novan, som nu hette "Deuce Nova" istället, detta år i en lite tamare version. 1970 års Yenko Nova hade istället den nya LT-1 motorn på 350 kubik och 360 hästar som satt standard i Camaro Z/28. Kombinerat med en 10 -bultad bakaxel med 4:10 utväxling räckte det gott och väl till i denna lilla bilen och den blev betydligt billigare att köpa och äga dessutom. Hela 175 stycken blev levererade detta år, varav 53 till och utrustades med TH400 automatlåda.
Deucen fick också som standard en huvmonterad varvräknare, även om det från fabrik levererades som SS-bilar så togs all SS-märkning bort och försågs istället med Yenkos egna emblem och dekaler.
Yenko Camaros skrev det mer om här http://copo-camaro.html
Och Yenko Stinger http://yenko-stinger.html
68 stod man på barrikaderna... 69 dregöade man över hästkraftsstinna muskelpaket... Det är utveckling det!
Kanon!
Mycket informativt men med en del små fel.
Triangeln fram på novan är samma som på Yenko Camaron vilket säger SYC (Yenko Super car).
427 Novan tyckte Yenko själv var ett dödligt monster.
Deucen Var en Fabriks byggd bil som kom med 350 LT1 som standard. Dessa bilar var INTE Nova SS bilar utan var helt vanliga "copo" novor (ser man på standard huven och grillen).
Det levererades 125 stycken bilar i första rundan Dessa kom i 4 standard färger. senare tillkom ytterligare 50 bilar, nu med 3 nya färger.
En av mina absolut favoritbilar och jag vill gärna äga en nång gång i framtiden.
Lycka till med bloggen, Den är jätte bra!
Mvh: Magnus, Öland (äger en 1970 4dörrars 70a nova)
Aah, har inte sett nån bra bild på den huvtriangeln.
70:orna var Copo-bilar helt riktigt, men det verkar finnas olika uppgifter huruvida det rörde sig om SS-bilar eller inte, som sen fick SS-joxet borttaget. tror även de tre tillkomna färgerna var speciella för just dom.
Alltid kul med lite feedback, tackar :)
Skal man leta bilder så verkar fasen en fyrdörrars Nova vara lika sällsynt som en Yenko, vart har dom att vägen?
Idag kom nya Super Chevy-tidningen i postlådan. Repotage från just en Yenko-träff.
Fyrdörrarsbilar är lika sällsynta som stolpar, kombi, cabbar och sexcylindriga bilar numera. Särskilt från "muskelbilsmodellerna", Chevelle, Coronet, Torino mm.
Yenko, ja det har man haft ide'er om.
Polarn hade lite ide'er om att lacka sin Caprice Coupe -78:a exakt som en Yenko bil.
Dessutom var planen att då sätta i en big block också.
Jag har haft liknande ide'er om min Caprice Coupe.
Jag är lite sugen på ett Tri-Power insug till den, och då skulle jag vilja ha kromade original märken, med Tri-Power, men det verkar vara svårt att få tag i.
Fanns visst bara, om jag minns rätt, på 58:a Pontiac med Tri-Power.