Märkvärdigt luftvärdigt

Konstiga, fula och underliga flygplan har det fokuserats på innan här, och dags igen för en titt i luftgroparnas sällsamma land.

Tididare lygande fulingar har presenterats här: 
http://flyg-fula-fluga-flyg.html 
http://fler-flygande-fulingar.html
http://fler-flygande-fulingar-1.html
http://flef-forunderliga-flygplan.html

Först ett par knubbiga saker, Consolidated Vultee 111 var en prototyp som beskrevs som "roadable aircraft" vidareutvecklades senare til en flygbilsprototyp, Convaircar. McDonnell Goblin var ett jetjaktplan i miniformat. formen, storleken och den stora kroken berodde på att denna var menad att hänga i bombrummet på ett B-36 bombplan. Som ett slags närskydd på långdistansuppdragen. Goblin var blott 4,5 meter lång och hade sex meters vingspann, och nådde över 1000km/h 1948.  
 


Några år innan, 1943 experimenterade Northrop med den här, XP56 Black Bullet hade en centralt placerad motor som drev två motroterande propellrar bak på samma axel. Två prototyper flögs, befanns mer farliga för piloten än för någon fiende och projektet skrinlades.

Convairs XFY Pogo 1954 var en annan knubbig grej som inte fungerade som det var tänkt. 


men det hindare inte Lockheed från att testa samma idé, men med skillnaden att den hade landningställ för "vanlig" landning också. 


Men man gav inte upp idén med "tailsitters" så lätt efter dessa två spektakel. Ryan tog tokigheterna in i jetåldern med X-13 vertijet, som oftast estades såhär tjdrad vid en påle. Men flögs även konventionellt vid ett antal tillfällen 1957.


Efter detta kom man på att man egentligen bara behövde vrida motorena för att starta och landa vertikalt, och betydligt behagligare för piloten också. Ryan VZ-3 var ett rent experimentplan för att undersöka kombinationen av helikopterns egenskaper och flygplanets prestanda. Flögs flitigt tills det kraskade 1959. 
 

Skoda bygga flygplan? Ja det har dom faktiskt gjort. Under kriget var Tjeckoslovakien ockuperat av Tyskland och på Luftwaffes order byggdes en hel del flygplan i Skodas fabriker, så även en rad intressanta experimetn under ledning av Otto Kauba. SK V-1 och SK V-2 var innovativa, här syns SK V-2, ett stjärtlöst flygplan med hödrodren monterade utanför vingytan. Dessutom med pilvingar redan 1942.


Short i England experimenterade liksom Ryan också med vertikal srta och landning, sk "V-TOL" plan. Bulldesignen går igen om än i något utsträckt form hos Shorts prototyp SC-1 som flögs första gången 1957.


VTOl experimenterades det med på andra sidan kanalen också, Nord 500 flögs på prov 1967.


Ännu längre tillbaka, från Österrike c:a 1918 Lohner D-1


Hopfällbar bulle? Ursinius var en innovativ idé till sjöflygplan redan 1917 med en stor infällbar ponton under skrovet.


Flygning var farligt, det tog far och son Daniel och Harry Guggenheim fasta på och instiftade en fold för utveckalnde av flygsäkerhet. 1926 och några år framöver hölls en tävling som gick ut på att konstruera säkrast möjliga flygplan, 1927 anmäldes bland annat detta Dare safety plane.


Vi avslutar med en utplattad bulle, den stora Westland Dreadnought var väldigt avancerad för sin tid 1923.
Det var ett monoplan med självbärande vingar integrerade i flygkroppen, byggd med stomme helt i metall och klädd med duk. Dreadnought var planerat som postflygplan men någon post kom aldrig att levereras då den krashades vid starten på sin första planerade flygning 1924.


Kommentarer
Postat av: Farbror Sid

Fyyy så räliga de där var... :-)



tack för påminnelsen om den 8 maj!

Postat av: Jokern/ Woodridge

Det måste ha varit modiga gossar, som tordes flyga alla dessa konstiga flygplan första gången.

Kamikaze piloterna var ju inte "uppfunna" ännu, så därifrån kan dom inte hämtat inspirationen och modet att våga flyga dessa farkoster.

2010-04-29 @ 04:30:04
Postat av: Seppo

Häftigt!

2011-12-04 @ 18:54:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback