de odöda, automobila vålnader

prototyper igen , de odöda vålnaderna av de som aldrig fick komma i produktion, en del av uppenbara skäl och en del skulle kunnat förändra teknikhistoriens lopp.

Flygplanstillverkaren Martin Aeroplane Company byggde den här märkliga lastbilen på prov under tidigare delen av 30-talet. Misstänker den är eldriven men inga fakta verkar finnas om den.


Kaiser-Frazer började tillverka bilar efter andra världskrigets slut, men dom plnaerade också att bygga kommersiella fordon, med bland annat denna bussprototyp 1946.  Några mer Kaiser-bussar blev det inte men denna enda kom faktiskt att sättas i reguljär trafik och rullade in på 60-talet.


Flera flygplanstillverkare sadlade om till billtillverkning efterkriget, bland dom var italienska Cemsa, mest kända för sina Caproni-plan. Med ingenjören Fessia från Fiat, senare Lancia så byggdes F11 som visades på turinsalongen 1947.  Självbärandekaross på plattformschassi, framhjulsdrift och boxermotor var receptet, men projektet skrinlades efter sex stycken provvagnar hade byggts.


Kriget skapade Jeepen, ett av de mest framgångsrika koncept som byggs ännu. I England tog man fram en egen liten jeep som komplement till den större Land Rovern. Austin Champ kom den att heta, mn de första prototyperna byggdes av Wolseley under namnet Mudlark.

Mer Jeepar som aldrig kom till skott skrevs om här:
jeepar-fran-glomskans-traskmarker.html


Sodomka i Tjekoslovakien har ju skrivits om tidigare här: senare-sodomkas.html, där det även nämns att dom framställde en rad prototyper åt Skoda, här är en ganska snygg Sodomka-Skoda prototyp från 1954.


Vad som kom senare att bli ZAporotzevs ZAZ började som en Moskvitch-prototyp 1957. ZAZ 965A hade premiär 1960.


En annan prototyp i sammanhanget ZAZ var NAMI 059 från samma tid. NAMI var en forskningsbyrå för att ta fram bland annat bilprototyper i Sovjet, mer på politisk grund än på verkligt marknadsunderlag.  


Standard köpters upp av Triumph och båda dessa tog ofta hjälp av Vignale i  Italien för att formge nya modeller. Denna Standard saloon kom till 1958, men sattes aldrig i produktion. Standard tog ner skylten helt 1963.


Och så tittar vi lite på Japan, på Mazdas experimentavdelningen står den här lilla saken som kallades R16A. Året är 1963 och den lilla spännande sportbilen har mittmonterad wankelmotor.


Och därifrån över till USA, hos Studebaker laborerade man med tanken att göran fyrdörrars Avanti, men det blev inte mer än en eller två bilar gjorda på prov runt 1964, strax efteråt var Studebakers saga slut änså.


Den här bilden daterad Juni 1964 verkar först föreställa en helt vanlig Mustang, men så är inte riktigt fallet. Denna är en rent tvåsitsig roadster, som togs fram på försök. Men den vanliga mustangen sålde som smör sedan premiärern ett par månader innan och man fann inte nån idé att komplettera med en tvåsitsig version.


Tyska Glas byggde rätt klumpiga småbilar och en väldigt elegant sportcoupe. 1965 gjordes denna variant från Frua att förstora sportcoupen 1600GT till en slags sedancoupé, men det blev ingen uppföljning på det.


En rätt elegant Simca coupe baserad på 1000-modellen byggdes av Facel 1965.


Pininfarina byggde flera versioner av denna lilla coupé som senare skulle bli Fiat Dino, denna är från 1966.


På 60-talet knöts mer och mer kontakter i Italien med den spirande japanska bilindustrin- 1966 visade Ghia upp denna prototyp på Genevesalongen. Den byggdes på Isuzu Bellett och två år senare sattes den i produktion som Isuzu 117 coupe, som kom att byggas ända fram till 1981.


Kommentarer
Postat av: Raggmunk

Jag gillar de här inläggen med bilar som aldrig blev av, Visst hade det varit fräckt med en tvåsitsig Mustang?

Postat av: Peter Kampf

Mycket lärorikt. Gillar Kaiser-bussen och Mazdan lite extra. :-)

2010-05-09 @ 21:54:43
URL: http://k-retro.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback