Tjolöholm Classic Car show 2010

Tjolöholm utanför kungsbacka brukar ha flax med vädret, trots blygrå himmel på förmiddagen så sprack det upp i princip vid infarten till den vackra slottsparken, som nu för femtonde året i rad fylls med fina fordon av alla de slag.

Men låt oss börja på utsidan, för väldigt många besökare tar ju med sina finbilar den här söndagen i maj.

Och vissa tar flyget...


Här är alltså besöksparkeringen i fonden bakom Cadillac coupén från 1962 som rullar in.
På parkeringen bland annat en Pontiac Chieftain från 1953, och brevid 20 år fram i tiden till en Buick Riviera från 1973. En av de äldre vagnarna där var också en Buick, en enorm model 90 Limited från 1938
   
   
Och sportbilar är ju givet en solig vårdag, Datsun 240Z är trevliga att se, den här kom ända från Norge. Porsche 912 är en ovanlig modell, man ärvde 356:ans fyrcylindriga boxermotor för att göra en budget-911, tillverkades fram till 1969. Klassisk brittisk sportvagn i form av en MGA från 1957 och sport av idag ny Ferrari F430 i elakt svart.

Nedcabbat såklart, Ford Thunderbirden är från samma år som MG:n ovan, samt en betydligt större Cadillac Eldorado från 1955. Nästa Eldorado är från 1965 och sist i raden ingen cabbe, men i gengäld kunde man hissa ner alla rutorna inklusive bakrutan på Mercurys sedaner 1965. Detta är en Montclair med det så kallade "Breezeaway roof"
   
   
Mycket fin Plymouth Cuda på parkeringen och en gigantisk tillika ovanlig pickup, en Lincoln LT, dessa byggdes bara 2005-2008, och blev ingen succé. Stoty från förr, äldst på besöksparkeringen var denna fina Studebaker tourer från 1922. Ballast kärra, ja det måste väl varit den här fräcka modfierade Messerschmitten med modernare 350cc motor bak.

Och lite udda européer, 968 var porsches sista fyrcylindriga modell, gjordes bara i tre år 1992-95 och av dessa var 4389 cabrioleter som denna. Autobianchi A112 som överlevt i sverige ända sen den var ny 1976 är ju remarkabelt, det var inte många som ens överlevde 70-talet av dom här. Peugeot 202 var inte någon storsäljare i sverige, denna är från 1948. Midas Gold är en riktig särling, byggd på Austin Metro-mekanik under 80-talet gick dom att få som byggsats eller färdigbyggd i olika stadier, detta är enda exemplaret som hittat till vårt land.
   
   
Första tiden saknade SAAB baklucka, skulle dröja till 1953 innan man fick en sån, denna är från 1950. 1959 var fenorna som störst i USA, Här Chevrolet med sina måsvingefenor, och Pontac med sina dubbla V-fenor bak. Engelsmännen var oftast lite mer modesta, denna Jaguar S-type är från 1966 men bär fortfarande mycket av 50-talets formgivning.
Och med en ännu en Jaguar, en mk.II från 1964 så avslutar vi rundturen på parkeringen och rör oss inåt själva utställningen.  


Först möts man av en rad med tunga fordon, fantastiskt att entusiaster håller liv i och bevarar våra slitvargar linjebussarna från förr. Två Volvo-bussar, den blåa är från 1964 och den bruna från 1954 fast med mer ålderdomligt utseende, kommersiella fordon ändrades inte i onödan förr i tiden. Direkt efter fanns salutorget för fordon, här kunde man bland annat fynda en grön Schwalbe-moped från gamla Östtyskland, eller denna fina Chrysler roadster från 1927.

   
   
Volkswagen Group är ju huvudsponsor för evenemanget, på parkett visade dom upp sitt modellutbud. VW Group säljer ju även Porsche och Audi, här med den nya Porsche Panamera, och två fina audis utan tak, eleganta A5, och häftiga R8 Spyder. Klassiska Porsche-modeller fanns det också gott om inne på fältet, här en 911 Carrera årgång 1988. 

De större klubbarna har fasta platser på området så man brukar alltså gå direkt på BMW-klubbens vagnar det första man gör. I år kunde dom stolt visa upp en av de sällsynta M1:orna. Bara 450 exemplar av dessa tillverkades perioden 1978-81. 


BMW-klubben visade också upp ett par exemplar av den egendomliga Z1, med sina dörrar som skjuts ner i tröskeln. 8000 stycken av dessa hann byggas mellan 1989-91. Sport på svenska, 1800S från 1964, en av många 1800 på Tjolöholm denna dag.
Lilla lustiga Austin Healey Sprite kallas allmänt "Frogeye" av uppenbara orsaker, preimären skedde 1958 och samma år såg Chevrolet Corvette ut såhär i USA.  
   
   
Och vad är nu detta? Jo en Bricklin SV-1, en kuriositet från Kanada. SV-1 står för Safety Vehicle och skaparen Malcolm Bricklin ville bygga en sportbil som var både ekonomisk och säker. Drivkällan var först AMC 360" V8 seanre Bricklins fick Ford 351". 1974-76 byggdes hela 2854 Bricklins, men detta är en av troligen fem som hittat till Europa.
Vår egen svenska kuriositet, JC Indigo hann byggas i knappt 40 exemplar innan projektet somnade in, fyra av dessa rariteter fanns med i år på Tjolöholm.
Isuzu Piazza finns det inte heller många av i Sverige, utvecklas i samarbete med Lotus främst för USA-marknaden och designad av Giugiaro. MG-klubben visade som vanligt upp en stor samling av märkets modeller och i år hade man även med den mest extrema MG som någonsin byggts. X-Power SV. Supersportbilen byggdes faktiskt i Ferraris hemstad Modena, men bara 82 stycken av den dyra avancerade supersportbilen hann byggas innan konkursen var ett faktum för MG 2005.

Sportbilar klär ju sig bäst i rött eller hur. Vi fortsätter med de riktigt ovanliga grejorna, en Spectre R42. En rätt stor bil, lyxig, och med en Ford V8 på 360 hästar. Bara 23 stycken av dessa gjordes runt 1995. Ferrariklubben hade med flera bilar i år, samtliga i rött som denna vackra 246 Dino. I anslutning till dessa stod denna SAAB Sonett och försökte smälta in... En annan klubb som hade dragit ihop imponerande mycket bilar i år var De Tomaso-klubben, alla av modellen Pantera.  
  
   
De Loreans kännetecken var ju just att dom inte var lackerade alls, men denna ser helt okej ut i rött skal. Lotus fanns det också många av på plats, här en Esprit Turbo SE från 1990, eventuella likheter med De Loreanen är ingen slump då Giugiaro deisgnade båda ungefär samtidigt. Alfa Romeo hade många olika trevliga modeller på plats bland annat denna sällsynta SZ. just detta exemplar har tidigare nämnts här: goteborg-motorshow-2010.html. Morgans,massor av Morgans är stående inslag på Tjolöholm.


Det brittiska inslaget är påtagligt på Tjolöholm, och i år paraderade även en komplett säckpipeorkester omkring på området


Detta i väntan på nästa i högsta grad anglosaxiska inslag, Supermarine Spitfire med Pär Cederqvist bakom spakarna dyker upp i bästa attack-stil.


Och i samband med detta var det lagom med en lunchpaus i Austin Seven. Elaka tungor brukar säga att Engelsmännen bara byggt två slags bilar, de vackra och välbyggda som nästan ingen har råd med, och de skraltiga volymbilarna nästan ingen ville ha. Aston Martin DB2 från 1952 hamnar klart i första kategorin, samtida Triumph Mayflower och den trehjuliga Bond 875 faller nog då under den senare.  
   
  
Mer engelskt, Vanden Plas Princess var en snofsig version av lilla Austin 1100 med skinninredning och valnötspaneler. Sunbeam rapier var en tämligen elegant coupé med italienska drag.
Wolseley har aldrig varit något vanligt märke på svenska vägar, men denna 6/110 är svensåld. Gemensamt för alla dessa tre är att dom är av 1965 års modell, och varken Vanden Plas, Sunbeam eller Wolseley finns bland oss längre. Men det gör Rolls Royce, denna skinande fina Silver Cloud är från 1959.  

Lite blåa färgklickar av diametralt olika slag , Sunbeam Alpine från 1961 med en ovanlig hardtop monterad. Mäktig Daimler med "Empress" kaross från Hooper är byggd 1951, just Hoopers Empress-stil skrevs mer om här: hooper-empress-years.html
Austin A35 stationsvagn från 1957 är liten, nätt och väldigt blå. Så hoppar vi till Italien och dess motsvarighet där var Fiat 500 Giardinetta.
   
   
70-talets bruksvagnar är numera rätt sällsynta, särskilt i så fint skick som denna Toyota Corolla från 1971, och en tidig BMW 520 från 1973. Rovern är en P4/75 från 1952. Blått var ju frankrikes tävlingsfärg, så denna vackra Amilcar från 1927 passar helt utmärkt i detta.

Lite grönt i det gröna, också det synonymt med engelska sportbilar såsom Triumph TR6. Morris Marina är en bil som kanske inte sörjs av så många, denna gröna Marina är från 1975. Austin Healey fanns det många av i år, detta en tidig 100/4 i klassiskt british racing green. Och grönt i jätteformat, Ford galaxie Town Victoria från 1960.  
   
   
Spännvidden är stor, en grön Mazda 323 från 1980 är kanske inte vad man förväntar sig att se på en classic car show, men det kan å andra sidan inte finnas många kvar i livet. Stor tvåtons-grön sedanet, en Buick Special från 1941, och en Packard coupe från 1937 visar hur mycket formspråket ändrades på bara ett par år.
Sist i raden grönt, den egendomliga panhard 24CT från 1965, som blev det anrika märkets sista modell. Panhard tillhörde de absoluta pionjärerna i bilens barndom och upphörde 1967.

I vitt, Ford Zephyr cab från 1960 är en ovanlig syn, och ännu mer sällsynt Simca 9 Sport cabriolet från 1952. Jaguar XJ-S var en klassisk långkörare, detta är av sista årsmodellen 1996. De Tomaso Pantera i vitt bryter av mot det dominerande röda bland dessa modeller.
   
   
Triumph Stag var en lyxigare cabriolet som gjordes åren 1970-77 med Leyland/Triumphs egenutvecklade V8.
I större format kaross och motormässigt Chevrolet Bel Air Impala från 1958. Och i miniformat sveriges enda rullande Neckar Jagst 770. Om den liknar en Fiat 600 så är det korrekt för detta var en Fiat byggd på licens i Tyskland. Cadillacklubben hade i år ganska glest med bilar i sin fålla, här en De Ville cab från 1965.  


Amerikanskt, Imperial Crown från 1960 i rosa, ovanlig bil som i 618 byggda. Cadillac De Ville 1967 cabrioleter däremot ser man ofta, hela 18200 gjordes av dessa. Nästan 30000 sådana här Rambler Six Super sedaner byggdes 1958, men syns betydligt mer sällan. En gång var dessa hyfsat populära som taxibilar här, sen försvann dom. Med anknytning till Rambler så står här även en av de äldre bilarna på träffen, en stor Nash model 40 tourer från 1923.
   
   
Mera i Ramblers spår, en AMC Pacer X från 1977, kul udda modell, denna dessutom med Levis package, alltså jeanskädsel som skrevs mer om här: mode-med-amc.html.
Ford mustanger dyker upp i mängder av alla årsmodeller, främst första generationens och senaste, men inte så mycket däremallan, här två fina exemplar från 1965 och 1967. Två lika fina Ford Thunderbirds från 1956 fanns också utställda. Dodge Dart som cabriolet är inte heller någon vanlig syn, här en Dart Gt från 1964.

Också svenskt, främst Volvo och en härligt röd PV60 från 1946 och den ovanliga "Carioca" eller PV36 som den hette. Volvos försök till en "Airflow"-modell floppade och man byggde totalt bara 500 vagnar under 1935 av denna modell. En modernare klassiker från Volvo var den Bertone-byggda 780 som fanns åren 1986-91. totalt skall drygt 8000 av dessa gjorts. Och en tidig amazon från 1961 då dom fortfarande fanns med tvåtonslack.
   
  
Volvo 1800-klubben hade som vanligt Volvo 1800 i långa rader närmast en knallgul med sidolamporna som skvallrar om USA-import. merparten av 1800S och E gick västerut.
Original tråk-240 i tråkblått, en 240 utan ens nåt tillnamn som DL eller GL understryker tråkigheten. Denna är från 1984 och det var första året man bara använde en nolla istället för dörrantalet sist i modellnumret, ett steg tråkigare alltså.
Men liksom nästa vagn en 343DL från 1980 i ett otroligt originalskick. 343DL var ju inte så svensk, utan utvecklad och byggd i Nederländerna, och kom aldrig riktig upp i Volvos allmänna kvalitetsrykte, för att uttrycka det snällt. Antal överlevande av dessa tidiga 340 är lätt räknade. Volvomuséet hade lånat ut denna prototyp till en 480ES cabriolet, ett par stycken byggdes men sattes aldrig i produktion, kul att få se en såpass unik bil ute i det fria. 

Gamla racerbilar var det tunnsått med men Classic Motor kunde iallfall visa upp en fin Brabham BT18 från svunna tiders försvunna klass formel 3.  


   
Tvåhjuliga förunderligheter, en DKW Kavalier med spännande design. Italienska mopeder och lättviktare är av en märkesflora man kan botanisera länge i, närmast en Romeo. Italienskt mellansteg, Rumi byggde i princip alla sina modeller med samma 125cc tvåtaktsmotor, den som hört en Rumi racer skrika på fullgas glömmer aldrig det ljudet. Harley Davidson av gammalt snitt med sidvagn och växlas med rejäl spak vid tanken, en rätt vanlig syn på våra vägar på 20 och 30-talet. 

Och en dammsugargrön Lambretta Luna puttrade runt området, här med färgmatchande JC Indigo i bakgrunden, skooterpiloten heter Jonas Hedlund.  


Hos Citroenisterna fick Motorjournalens Peter Sundfeldt lite starthjälp med en lånad Solex Knallert.



Färgglada tyskar på fältet, Mercedes-klubben brukar ha en stark närvaro på Tjolöholm, här bland andra en fin 220S cabrio från 1956. Lila Porsche 911 Targa från 1973 och bland BMW-bilarna stod flera av de ovanliga Alpina-modellerna, här Alpina B12 som i botten är en uppskrämd BMW 850i. Ford taunus 17M med påtagligt amerikanskt designspråk, denna är från 1959.  
    
   
Lill Taunusen hette 12M och var alltid lite mer modest, här en klarröd 12M TS från 1964. Lika röd och spännande i sin form och konstruktion är ju NSU Ro80 med wankelmotorn. Två Ro80 fanns på plats i år. Wanderer har sin plats i den snåriga kedjan av DKW, Horch, Auto-Union och Audi, denna W23 är från 1938. Mercedes-klubben kommer inte bara med massor med bilar utan tar även med sin egen servicebuss som är en L407 från 1966. 

Lite övriga automotiva anomalier, Fiat 600 Multipla var vad man idag skulle kalla en MPV, fast den här kom redan 1956. Triumph Spitfire är ganska ordinär förutam att just denna lilla Spitfire släpade på en stor husvagn. Och Allard var ett udda märke redan som ny, denna M-type är från 1948, stor engelsk vagn som hade Cadillac V8 under huven. En tidig Excalibur, en SS från 1966, detta var från Början ett projekt av Brook Stevens för Studebaker men som fick ett eget liv. Excaliburs byggdes ända in på 90-talet.
   
   
En väldigt tidig Volkswagen cabriolet, byggd av Karmann 1951. Och betydligt mera öppet, MGA under renovering visades upp. Öppna franska mästerskapen i form av en fin Citroen DS Chapron-cabriolet och den Pininfarina-ritade Peugeot 404. 

Och så börjar det bli dags för avfärd. En De Tomaso Pantera smyger iväg mot utfarten. Men detta är ingen vanlig Pantera, De Tomasos produktion var lite brokig och åren 1990-95 återullivade man Panteran i modifierad form, ett femtiotal av dessa uppskattas ha byggts. Och Hugo gör ordning sin Citroen B11 för avfärd, liksaå ser Andreas nöjd ut med sin MGB Sebring replica som han just provkört för första gången efter byggandet. Och en bländvit Austin-Healey 3000 rullar ocksp den mot utfarten.  
    


Och med denna ovanliga Borgward Isabella Kombi så följer vi efter mot utfarten och hemfärd efter en lång dag på det fantastiska Tjolöholm.



Kommentarer
Postat av: Larsson

Oj, man blir alldeles matt... :-)

Postat av: Gert

Såpass? Många fina bilar och Kjell Brattfors var där med Antonov´en ser jag, kul! Missar denna show varje år, förbaskat oxå...

2010-05-28 @ 21:00:33
Postat av: Summerwheels

Helt otroligt reportage!

Jag fick tyvärr föör fullt upp i kalendern detta år. var egentligen anmäld men man får välja ibland :-(

Visst är Christers gula "hönsatrappan" i bakrutan otroligt fin. 480-cabben var bilen som fick mig att bli Volvo-tok en gång i tiden!

Tack igen för reportaget!!

Postat av: Daniel

angånde: Original tråk-240 i tråkblått,

UPPENBARLIGEN är du som skrivit detta helt inkompetent när det gäller bil historia baby blå var det absolut hippaste man kunde ha tidigt 80

och nu är ju inte denna bil nån tråkig DL längre då den är uppgraderad med volvo orginal r sport delar som volvo sålde dvs R SPORT TURBO bland annat



DU är ju uppenbarligen väldigt avundsjuk



MVH Ägaren till tråkblå 240

2010-06-06 @ 20:19:59
URL: http://www.garaget.org/?car=162336
Postat av: Henrik

Alla kan inte älska det som kommer från Torslanda.

2010-09-30 @ 07:35:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback