Småttingar som försvann
de där fordonen som aldrig blev av fascinerar alltid, de projekt som skrotades, eller av olika naledningar aldrig nådde ända fram. En del hade kunnat bli något och en hel del förpassades in i glömskan av ganska goda anledningar.
GM och flera andra amerikanska tillverkade experimenterade tidigt med småbilsalternativ, som visades här:
smatt-och-gott-i-atervandsgranden.html
och en del av de andra syntes här
sma-jankare.html
Men även i resten av världen har man till och från experimenterat med småbilar på olika sätt, främst för att göra dom billiga för både produktion och för kund. Oftast har dessa varit före sin tid på flera sätt och därav blivit om intet, då de dels inte tilltalar kunderna, och å andra sidan blivit onödigt dyra att sätta i produktion.
DKW/Auto Union byggde redan rätt små bilar, men man försökte ändå krympa formatet. Från slutet av 30-talet byggde man flera prototyper där man även använde glasfiber. Detta fortsatte man med efter kriget och här är en av dom som kallades STM och är från 1951 och har för sin tid mycket moderna linjer.
Och precis före krigsutbrottet hade man gjort denna fyrdörrars F9 som ser mycket avancerad ut, en annan ur experimentserien F9 visades här: det-bidde-nagot-annat-an-vad-man-tankt-sig.html
I Sovjet sågs denna coupé 1955 som egentligen var en kortad GAZ M21. M21 "Volga" var fortfranande under utveckling och denna här avarten kallades internt för M73, i vilket syfte den byggdes är oklart, men det verkar som man laborerat med att vilja göra en sportig coupé med framkomlighet på dåliga vägar, ungefär som Suzuki gjorde 40 år senare med den underliga X90, en vanisinng modell som floppade rejält.
Bond byggde redan trehjuliga minibilar, 1958 planerade man en täckt version som kallades "Family saloon" men bara ett exemplar gjordes. Dock hade man redan hunnit tryckan en snitsig broschyr till modellen.
Messerschmitt var en annan känd minibilstillverkare, K106 var ett projekt som skulle bli snäppet större än dess vanliga modeller men ändå en tämligen liten vagn. En normalstor sedan planerades också samma tid, 1955 och den visades här: lite-mer-som-aldrig-blev-av.html
Emile Claveau hade byggt bilar med funktionalistisk och avantgardistisk design redan på 20-talet, och till och från kom det ut nya banbrytande alster från hans verkstad. Hans siata concept visades upp på parissalongen 1956 och denna skapelse är den enda av Claveaus fordon som finns kvar idag. Drivkällan var en tvåtaktare från DKW.
Ford Cortina hade premiär 1962, och samtidigt visade man upp Saxon vilket var en kortad Cortina coupe. Nån serietillverkning var antagligen inte aktuell.
En annan studie som visades upp samma år var Renault CX15, det modesta formatet och principen i detta kom att tas upp senare men grundformen ansågs kanske lite för avancerad.
En svensk kompakt lastvagn var ju Kalmarverkens "Tjorven" som ju är välkänd, så här såg prototypen till denna ut 1964.
En fransk "tjorv" byggdes 1967 av Heuliez för Simcas räkning men passerade dock inte prototypstadiet.
I Östtyskland var bilmarknaden ganska lätt av överskåda, behövde du en liten bil så var det en Trabant och ville man ha en större så fick man köpa en Wartburg, väntetiden var sådär 10 år oavsett. Runt 1969 planerades en lill-wartburg som skulle hamna nånstans mittemellan och ett antal prototyper byggdes av modell 355, men kom aldrig längre än så.
Sportbilstillverkaren De Tomaso byggde rätt dyra snabba bilar men 1970 visade man upp denna lill-Tomaso som skulle kunna vara överkomlig för en bredare publik Designad av Tom Tjaarda, byggd av Ghia och med en mittmonterad 1600cc motor som togs från Ford kunde detta blivit en succé som en tuff mittmotorbil till lågpris. Projektet kom dock inte längre än såhär, iallfall inte hos de Tomaso men frågan är om inte Fiat studerat den väldigt noga när dom lanserade sin X1/9 något år senare.
Austin 9X var ett förslag att ersätta gamla hundkojan med en modern vagn runt 1972, detta förslag kom från Pininfarina.
och denna från BMC:s egna prototypsnickeri, men ingen av desas kom till skott och gamla hundkojan fortsatte leva fram till år 2000.
Tillbaks till Sovjet, Izh i Udmurtien är främst en vapenfabrik, härifrån kommer främst Kalasjnikovs men Izh har även byggt bilar och motorcyklar från 1928. denna småbilsprototyp från 1974 kallades Izh-14 och har en egendomlig likhet med Citroen LN/LNA modellen som sågs först 1976.
Så hoppar vi fram till år 2000 och Indien, Tata_nano har ju blivit berömd som världens billigaste bil när den sattes i produktion 2008, men redan 2000 hade men en liknande skapelse klar som kallades Tata Zing.
Apropos DeTomaso 1600 Spider-Coupé:
I følge boka DeTomaso Automobiles (av Wallace A Wyss) hadde Alejandro de Tomaso sett en spiontegning av den kommende Bertone-designede Fiat X1/9 i et bilmagasin og Tom Tjaarda fikk rett og slett ordre om å designe en bil i samme ånd, bilen ble bygd i rekordfart og vist på Torino-utstillingen. Jeg siterer fra slutten av 1600-omtalen i boken:
"What happened to the yellow prototype isn't known, but DeTomaso's sudden 'inspiration' certainly did nothing to endear him either to Fiat or Bertone, both of whom had many millions already wrapped up in the forthcoming X1/9. Even Italians do not have a sense of humour about such things."
Det var forøvrig Marcello Gandini som var sjefsdesigner hos Bertone på den tiden (Countach, Stratos osv).