Croydon

Croydon var Londons huvudflygplats under många år, och troligen den första som kunde kallas internationell flygplats.
Redan 1915 användes platsen av Royal Flying Corps för närskydd av London, och efter kriget slogs denna bas som hette Beddington ihop med Waddon lite längre bort och dessa två små fält bildade tillsammans Croydon Aerodome i mars 1920.



Här flögs organiserade rutter med post, passagerare och gods till först Paris, Amsterdam och Rotterdam, från 1923 fick man även en fast rutt till Tempelhof i Berlin.
1921 införde man som första flygplats i världen ett flygledningssystem som från marken dirigerade all trafik på samma sätt som är brukligt än idag, och under 20-talet expanderade Croydon kraftigt.


1925 var hangarområdena forfarande väldigt fältmässiga, här står Imperial Airways Handley page W8 och W12 plan uppställda, men nu storsatsades det på Croydon, nya hangarer och en modern flygterminal, den första specialbyggda sådan i sitt slag med kontrolltorn uppfördes, samt ett hotell i anslutning till flygplatsen, Croydon blev världens första riktigt moderna flygterminal.


Den 29:e maj 1927 utbröt tumult på Croydon, Charles Lindbergh hade veckan innan landat på Le Bourget i Paris efter sin historiska soloflygning, nu besökte han England och ryktet hade föregått hans besök med besked. Över 100 000 människor hade samlats för att hylla och se den levande legendaren, Charles Lindbergh var odiskutabelt världes största stjärna 1927. Planet, Spirit of St Louis blev skadat av folkmassorna som bröt igenom alla stängsel och poliskedjor.  


 
En Argosy gör sig startklar på Croydon 1928, här syns den nya terminalen med flygledartornet, som stod färdiga tidigare samma år och som finns kvar än idag.


Imperial Airways hade sin hemmahamn på Croydon, och deras Handley page HP42 plan skrevs mer om här:
http://svammelsurium.blogg.se/2010/march/hannibal-hanno-och-de-andra.html. Här står "Heracles" färdiglastad för postflygning, dessa fjärrplan flög långdistans med passagerare och post till Imperiets utmarker, Sydafrika, Indien och ända till Australien. 


"Horatius" varmkör motorerna 1932, bilen framför är Royal Mails postbil på Croydon. 


magnifikt besök, den enorma Junkers G38 på Croydon, detta speciella plan skrevs mer om här:
http://svammelsurium.blogg.se/2011/march/stortyskar-tva.html


1937 landade en mycket underlig fågel på Croydon, en Mitsubishi Ki-15 som flögs av Masaaki Iinuma och hade flugit sträckan Tokyo-London med en flygtid på 96 timmar. Detta var ett långdistansrekord från japansk sida, sponsrad av tidningen Asahi Shimbun, och den andra anledningen var att man skulle filma kröningen av kung George VI, och ta med sig filmerna tillbaka snabbast möjligast.   

1938 skedde en omorganisation, Imperial Airways som flög långdistansrutterna och British Airways som servade rutterna för kontinenten, slogs nu ihop till det mer välkända BOAC. 

1939 skedde en annan omvälvning, kriget kom, och Croydon stängdes för civil trafik.  1940 kom platsen att spela en viktig roll för tankning och mellanlandning vid den kaotiska evakueringen av Dunqurque. Hela Croydon blev en fullt operativ militär anläggning, med terminalen som stab, och hotellet fick fungera som logement för piloterna, flera olika jaktplansskavdroner kom att husera här främst under slaget om Storbritannien då Croydon, Kenley och Biggin Hill i närområdet låg i direkt anslutning till London.





Croydon kom under direkt attack första gången 15:e augusti 1940, men radarn hade redan upptäckt fienden och 111:e skvadrones Hurricanes hade redan lyft och väntade på dom. Dock fick flygplatsen en hel del skador, men inte värre än att den kunde fortsätta fungera som bas. I denna fas av slaget fick dom det dock väldigt hett om öronen, nästa anfall kom bara tre dagar senare, och en tredje attack den 26:e augusti. Sista gången Croydon anfölls var den 23:e september, okänt om verkningarna av dessa attacker men flygplatsen kom dock att fortsätta som bas under ett par års tid, fram till 1944 då RAF Transport Command flyttade in istället. 
 
I Februari 1946 återupptogs den civila verksamheten på Croydon, men nu stod man inför två nya problem, Londons förorter växte så det knakade och hade i princip omringat fältet och stoppat alla möjligheter till expansion. Två, planen hade blivit större, snabbare och tyngre, framtidens flyg sulle behöva mycket större terminaler och banor, något som nu var omöjligt.  Istället tog nu Heathrow, ett ganska modest flygfält som hade tagits i bruk 1929 och bara opererade transportflyg, över rollen som Londons huvudflygplats, och 1952 togs beslutet att börja avveckla Croydon.


Croydon 1958 och De Havilland Dove/Devon, små matarplan "feeders" för korta rutter till de större flygplatserna var det mesta av verksamheten mot slutet, det sista planet lyfte från Croydon den 30:e september 1959.

Urbaniseringen kom att äta upp hela Croydon bit för bit och idag är den bevarade terminalbyggnaden och även aerodromhotellet inkorpererade i stadsbilden.


Croydons terminal idag.
 
Andra märkvärdiga flygplatser som skrivits om tidigare här:
2010/september/europas-markligaste-korsning.html
markliga-flygplatser-i-varlden-vanavara.html

Kommentarer
Postat av: Håkan Buffal-O.

För de som använder Google earth så kan man söka på: 51°21'22.59"N 0° 7'2.38"W Därefter så skjuter man tidsreglaget tillbaka så långt det går, 1945, så får man en fin flygbild över hur flygplatsen såg ut då.

2011-12-04 @ 19:31:12
Postat av: svensson

Förnämligt.



Att samma flygledningssystem används idag som 1921 på Croydon, det säger något om hur efterblivna vi är idag. Håkan Lans' system borde användas, inte detta "söka på radar efter blipp"-system som är legio.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback