Funktion med finess - utility saloon
Ett fordon som idag kanske skulle klassas som en "cross-over" men denna specialare är från 1937.
Eller egentligen från 1930 då denna Phantom II med chassinummer 54GX levererades med en öppen touringkaross från Barker till Överstelöjtnant James Nockells-Horlick.
Men karossmakeri innebar inte bara att skapa och formge nya alster, även gamla karosser modifierades efter behov och efterfrågan. 1937 köptes överstens gamla Rolls Royce av konstnären Cecil Michaelis och han lät Hooper bygga om den öppna Barker-karossen till en mer praktisk vagn med lite olika sinnrika lösningar för att kunna lasta gods eller passagerare efter behov. Det blev en "Utility saloon"
Cecil Michaelis var grundare till rycotewood.org. och dessutom son till den lika berömda Max_Michaelis
Karossfabrikanterna Barker respektive Hooper har avhandlats innan i bloggen:
/barker-early-years.html
/barker-airlines-and-ends.html
/hooper-early-works.html
/hooper-classic-works.html
/hooper-empress-years.html
/hooper-fall-from-grace.html
Eller egentligen från 1930 då denna Phantom II med chassinummer 54GX levererades med en öppen touringkaross från Barker till Överstelöjtnant James Nockells-Horlick.
Men karossmakeri innebar inte bara att skapa och formge nya alster, även gamla karosser modifierades efter behov och efterfrågan. 1937 köptes överstens gamla Rolls Royce av konstnären Cecil Michaelis och han lät Hooper bygga om den öppna Barker-karossen till en mer praktisk vagn med lite olika sinnrika lösningar för att kunna lasta gods eller passagerare efter behov. Det blev en "Utility saloon"
Cecil Michaelis var grundare till rycotewood.org. och dessutom son till den lika berömda Max_Michaelis
Karossfabrikanterna Barker respektive Hooper har avhandlats innan i bloggen:
/barker-early-years.html
/barker-airlines-and-ends.html
/hooper-early-works.html
/hooper-classic-works.html
/hooper-empress-years.html
/hooper-fall-from-grace.html
Kommentarer
Trackback