Nygammal importblandning

Lite äldre vagnar som kommit in, lite ovanligt är det dock att man tar in en Ford Crown Victoria, dels för att dom börjar bli lite svåra att hitta i USA, och dels för att vi har ganska gott om dom i Sverige, relativt många såldes även nya här. Detta är en 55:a utan det berömda genomskinliga plasttaket som är extra eftertraktat idag, men mindre populärt när dessa var nya.


En annan modell vi har väldigt gott om i Sverige är Cadillac cabrioleter från 1959, så dessa komer inte heller in så ofta, men den här är bra mycket mer speciell än de flesta 59:or som rullar i vårt land.


I det närmaste unik, för detta är en extrem lågmilsbil som haft en ägare sen den var ny! c:a 3000 mil på mätaren och allt är original från fabriken på den , inklusive cabben, inredningen och allt annat som brukar ha bytts ut både en och fler gånger på 52 år, otroligt att sådana här bilar fortfarande går att hitta.


Och en rätt fin Cadillac De Ville cab från 1963.


Ännu en bil som verkar vara en fin och i det närmmaste orörd lågmilare, De Ville cab från 1966 som precis kommit in. 


Nissans "upmarket" märke Infiniti ser vi inte mycket av i Sverige, men en och annan kommer hit, då oftast som flyttgods, Infiniti G37S från 2009.


Nya Dodge Challenger är en ganska populär imortbil däremot.


Dodge Durango ser man inte många av i Sverige, modellen kom 1998 för att ersätta Ramcharger, gjorde ett kort uppehåll efter 2008 för att återkomma med en helt ny större Durango för modellåret 2011 nu baserad på Jeep Grand Cherokee. Detta är en helt ny Durango Citadel som verkar vara en riktigt hygglig bil.  


Lite äldre saker igen , förkrigsbilar är inte så vanliga att ta in men denna trevliga Buick Special från 1938 har just hittat hit.


Och likaså en Plymouth P4 från 1937. Detta är en business coupe som då saknar baksäte, en liknande Plymouth som anlände i vintras skrevs om här:
http://mera-mopars-pa-ingang.html 


Och för tillfället flödar det in Plymouth business coupes i landet, denna av årsmodell 1941.


Bilarna i USA på denna tiden präglades ju starkt av Art-deco design, och för mig som gillar art deco, så kan man detaljstudera dessa hur länge som helst. Så här vackert var emblemet på bakluckan 1941.  


EN av de mest ovanliga årsmodellerna är 1942, dessa han bara tillverkas ett par månader inan USA drogs med i kriget och hela industrin ställdes om till krigsproduktion, mer om dessa ovanliga 42:or beskrevs här:
http://fyrtiotvaorna.html
Även en mycket ovalig Plymouth Special de Luxe business coupe från detta sällsamma år har anlänt, bara 7258 exemplar hann byggas av dessa innan produktionsstoppet i januari 1942.

(foto: Per Hageblad)

Kommentarer
Postat av: mullis

ännu ett intressant bild och textrepotage om importbilar hos svammelsurium

2011-07-16 @ 08:50:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback