Andra Mulliners - Arthur Mulliner.
Det välkända H.J Mulliner har avlandlats i ett par stycken här för ett tag sen
http://mulliner-rolls-works.html
http://mulliner-bentley-works.html
http://mulliner-other-works.html
Men det fanns inte mindre än fyra olika Mulliners verksamma i storbritannien, so på ett eller annat sätt var löst kopplade till varandra.
Arthur Mulliner i Northampton hade anor tillbaks till 1760, och har släktskap med H.J Mulliner, dessutom slog sig A. Mulliner tidigt ihop med Mulliners of London Ltd, detta var någonstans före 1900, för då strartade ju H.J Mulliner upp sin verksamhet i deras gamla lokaler. A.Mulliners flyttade då til Long Acre i London.
Det fjärde, Mulliners of Birmingham som enligt osäkra uppgifter skall ha varit igång redan 1792 verkar inte ha någon känd koppling till de andra tre dock.
Rörigt? ja, och då enhel del bilars historik kommit bort, arkiv försvunnit, så är det idag inte alltid lätt att reda ut vilken Mulliner det handlar om. I kapitlet http://mulliner-other-works.html har det smugit sig in ett par sådana. Bugattin har faktiskt en Arthur Mulliner, likaså verkar desamma gälla Austins karosser.
Daimler var ett av Arthur Mulliners huvudsakliga uppgifter i begynnelsen att klä med karosser, så redan på 1890-talet. Denna daimler är dock av senare datum från tidigt 20-tal.
och en Rolls Royce 20HP med snarlik kaross från samma tid
Denna pompösa landaulet visades upp i Rolls Royce katalog 1929, det lilal extrasätet längst bak känsn som ett arv från hästdroskornas tid men kanske var till för livvakter eller liknande. Det hade till och med en egen liten suflett.
Bentley saloon med "airline" kaross från A. Mulliner 1933.
Rolls Royce Phantom II från samma år med kontinental stil.
En sen Rolls Royce 20-25 från 1936 med limousinekaross, relativt tunna och bakåtlutade vindrutestolpar verkar varit signum för Arthur Mulliner från denna tid.
Det skulle kunna varit 1926, men den här Phantom III är faktiskt byggd 1936 i den stil som kalllades för "doctors coupe" dessa kunde vara både coupéer och cabriolet, i det här fallet både och med cabriolet på en fixerad ram som kunde tas bort. Hur som helst verkar kunden varit mycket konservativ i sitt val av kaross.
Bentley 4 1/4litre saloon från 1937 med lågbyggd kaross, djärvt vinklad ruta och dörrarna som sveper ut över fotstegen.
Lite av samma linjer gick igen i projektet Autovia, detta var Riley i Coventry som försökte ge sig in i lyxbilsbranschen med denna modell. Två riley-fyror byggdes ihop til en V8, Arthur Mulliner stod för karosseriet. 1936-38 sålde man dock bara 44 stycken och när Riley gick bankrutt och köptes upp av Nuffields, så slopades Autovia helt.
En Rolls Royce Phantom III med de ville kaross från 1938, nu var dock glansdagranför Artur Mulliners verksamhet över och året efter köptes dom uppp av bilhandlarkedjan Henlys. Karossverkstan stängdes men dock kom namnet att leva vidare, fast nu som agent och återförsäljare av vanliga bilar fram till 1976.
Fantastisk artikel - jag är djupt imponerad av Din kunskap.