militära fordon som icke blev

Att använda självgående fordon för militärt bruk är en gammal idé, Cugnots traktor från 1771 var tänkt att dra kanoner med i fält. Under första delen av 1800-talet dök självgående ångvagnar upp på vägarna främst i England, och ångdrivna traktorer användes antagligen i fält för första gången under Krimkriget 1853-56. 

Förbränningsmotorn kom att göra automobilen mer praktisk och smidig, redan 1897 köpte franska armén in minst en Panhard som officersfordon. 1898 fansn ett antal De Dions som transport och stabsfordon. Denna "gun carrier" med lätt bepansring från 1898 är dock från USA, en Duryea som utprovades av US Army men kom troligtvis inte att sättas i produktion.    
 

Vid första världskriget fortsatte experimenterandet med bilar i fält för många olika uppgifter, man hade förstått att denna konstruktion hade stora möjligheter. Dock hade den trehjuliga pansarbandvagnen som visades här http://trehjuligt-pa-vastfonten.html mindre möjligheter. Liksaå får väl antas att denna lilla trehjuliga Scott Guncar från 1915 också hade.   


Efter krigsslutet vidareutvecklade man nya koncept för att ta sig fram i oländig terräng, ett par av dom bland annat den märkliga Armstrong-Siddeley Pavesi visades här: http://gomt-pa-on.html. 1932 sågs en annan prototyp från det samarbetet och använde mittledskonceptet fast med åtta hjul.  


När nästa stora krig oundvikligen stod för dören skyndades utvecklingen på snabbt. Denna lätta beväpnade vagn, som också torde kallas "gun carrier" konstruerades av Ferdinand Porsche 1937, typ 30/V2 som var första steget mot tysklands motsvarighet till Jeepen, Kübelwagen.  


och några typ 62 under tester 1939, ännu ett steg närmare Kübelwagen.


Mer olika laboreranden på temat "Jeep" förekom här:
 http://smatt-och-gott-i-atervandsgranden.html 
Och en del andra experiment från samma tid här:
http://jeepar-fran-glomskans-traskmarker.html
Minneapolis-Moline tillverkade normalt sett traktorer, så deras förslag till ett fältmässigt dragfordon var tämligen traktorlik, "type U" kom inte vidare till slutspel i tävlingen om vad som skulle bli US Armys huvudfordon i framtiden, året var 1938.   


Ford byggde vid sidan av de ordinarie GPW-Jeeparna ett par egna modeller T2 och T8, det var egentligen mer menade som testvagnar men kom ändå att byggas i liten serie. Ursprunget hette GCA, GAJ och GLJ, här är en av GLJ-prototyperna 1941.


GLJ:n ovan byggdes om och kallades sedan T2 "observation tender" troligtvis bara två stycken gjordes.


T8 "gun carrier" kom dock att byggas i 15 exemplar, de flesta av dessa hamnade i Surinam, däre de tjänstgjorde med hos den holländska kolonialarmén, där de kallades Tankjagers.


Från andra sidan världen, Österrike och en liten nätt sak från Steyr 1940.


Som nämnts innan i länk ovan så arbetade man mycket med att förminska Jeepen, för att använda dom vid landsättning från luften, Crosley byggde den här prototypen "Extra Lightweight" 1942.


Två Mini Willys, lättviktsexperiment med bantade Jeepar 1944.




Anglo-amerikansk jeep-hybrid, Nuffield som senare blev BMC byggde en lättvikstjeep på överblivna Willysdelar, troligtvis är det denna som senare refereras till som Nuffield Guppy men som inte kom att vidareutvecklas.


Willys som "halvcivil" Jeep, vad som verkar vara föregångaren til Dispatcher modellerna, X98 kom 1951



jeeps CJ-serie kördes från CJ-1 som byggdes i ett fåtal exemplar 1944, ända fram til CJ-10 1987. Med ett undantag CJ-4 verkar inte ha funnits. Jo, faktiskt, här är den enda CJ-4 som byggdes och är som förväntat en blandning mellan CJ-3 och CJ-5. Denna gjordes 1951.


Jeep på holländska, DAF YA054 från 1951 byggdes i två exemplar men blev det tummen ner och NEKAF som var Kaisers fabrik i Rotterdam kom att bygga Willys Jeepar på licens åt Nederländska försvaret och NATO.


Och en jätte-Jeep från Letourneau-Westinghouse, TC-264 Snow Buggy var menad som tungdragare för extremt svåra arktiska förhållanden.


mer laborerande med ledade fordon, Clark Flexitrack från 1961


Liten buggy-likande sak från Sovjet, ännu ett av de otaliga NAMI-projekten denna med nummer 050A och byggd av Izh 1960


Och samma tankebanor från England, Mini Moke utvecklades från början just som ett militärfordon på hundkojans bottenplatta men den visade sig vara opraktisk mest på grund av avsaknad av markfrigång.
Dom första prototyperna fick tummen ned redan 1960 men man gav inte upp för det 1963 byggdes "the Twini" en Twin-Moke som var fyrhjulsdriven och hade två motorer, men markfrigången var lika usel ännu så det blev ingen mer Twini. Mini Moken kom däremot att bli betydligt mer framgångsrik på civila marknaden, som ett hippt strandraggarfordon och byggdes ända fram till 1993.


Lockheed är mest kända för sin aspeceilla flygplan coh det legendariska "skunk works" där de hemligaste av de hemligaste vapensystemen och flygplanen utvecklades. Men man gjorde även markbundna fordon där också.
"Pac-Star" ledad skapelse som drev på alla tolv hjulen 1965.


Twister hette denna kreation från Lockheed med beteckningen XM-808 minst en i civit utförande byggdes också 1965.


En Lockheed Terrastar kravlar sig upp ur en sjö genom vassen, amphibiebilsprototyp med Rolligonhjul 1967, just Rolligoner har visats lite förut här: http://rolligoner.html, http://ryska-rolligoner.html


Eurojeep var ett storslaget samarbete mellan Tyskland, Frankrike och Italien att bygga ett lätt amphibiefordon för gemensam användning, 1960 initierades projektet av Fiat, Man och Saviem och kom fram med den här sötnosen några år senare. en del prototyperbyggdes men ingen egentlig serietillverkning kom till skott, dock kom de redan byggda fordonen att tas i reguljär tjänst innan projektet slopades 1976.
 

1968 gjordes ett nytt projekt Eurojeep med konstellationen Büssing, Hotchkiss och Lancia inblandade istället.


Och ännu en Eurojeep-prototyp denna gången från BMW/Glas med viss inblandning av MBB. Denna testades 1968-1972 innan den också kom bort i byråkratin.

Och en annan MBB/BMW/Glas testas i gyttjegroparna 1971.


Från Sverige, en jättevalp byggdes 1970, L4230 hette denna åttahjulsdrivna amphibie som bara gjordes i ett exemplar. Den skrotades så smånigom och jag var och klappade på den på P4:s skrotgård i Skövde 1994.


Så gör vi ett litet släktträd över Hummer. vi börjar med FMC XR-311 som mest var en förvuxen buggy med maskingevär 1971.  


Man behövde ett snabbt och smidigt fordon för militärt bruk, riktlinjen var High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle, HMMWV, förenklat "Humvee" som de moderna Hummer felaktikgt brukar kallas. 

Och en HMMWV fick man till 1977, denna monstrositet kallas lite felaktigt för Lamborghini Cheetah, men var egentligen bygg d på uppdrag av försvarsmakten av Mobility Technology International,i SAn Jose, Kalifornien. I detta var Chrysler inblandat och vagnen fick en 360" V8 därigenom. Då Chrysler i samma veva förhandlade om att köpa Lamborghini sändes prototypen dit för slutmontering, och visades upp i Lamborghinis monter på Genevemässan 1977. 


Nu var den här mer show än business, glasfiberkaross och dundertrimmad Chryslermotor bak gav förvisso prestanda men försvarsmakten beövde nånting mer praktiskt. Stafettpinnen åkte vidare, men Cheetan kom ändå att stå modell för Lamborghinis egna LM002

Chrysler-grenen i HMMWV-projektet kom upp med ett annat förslag tillsammans med General Dynamics.
 

AM general hade bildats som en underavdelning inom AMC 1971 åter efter AMC hade förvärvat Jeep från Kaiser. Och de arbetade också med en HMMWV. ZM-966 hette denna slutgiltiga prototyp som stod färdig 1978. 1984 började man leverera Humvee/Hummern till US Army. 
  

Teledyne byggde ett antal prototyper på temat. Denna Hummer-liknade farkost med låg profil från 1982 hette XM-998. 


EN ny generation HMMVW är nu på gång, Hummern skall så småningom gå i pension, återigen är förslagen många i jakten på ett kontrakt för detta.  Georgia Tech Research Institute presenterade Ultra AP för pressen 2005, ett hypemodern multirolefordon med bättre bepansring än Hummern, och dessutom sex gånger bränslesnålare. Chassi och säkerhet har delvis utformats med hjälp av tekniker från NASCAR, och dessutom är mycket e-teknik integrerat i konstruktionen. 
 


Kommentarer
Postat av: svensson

"Fula jeepar blir aldrig av"... många projekt har bedrivits men ofta faller det på ren design tror jag, fordonen är för fula. Visst styr funktionalitet men ser konstruktionen apful ut så får den det svårt att övertyga.



Vi vet alla hur soldater hatar viss utrustning som upplevs som ful, löjlig (som hjälm m/37 utan hjälmdok).



Intressant annars med Hummers ursprung.

Postat av: Viktor

Synd att kalla 8x8 volvon för "valp" då den tillhör c303-serien...

(mina 5 ören)

2012-05-31 @ 15:05:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback