Udda från Öst, mer underliga stationsvagnar.

Lite stationsvagnar av ovanligare slag har tidigare publicerats här:

Från England

http://svammelsurium.blogg.se/2011/april/egendomliga-engelska-estates.html

http://svammelsurium.blogg.se/2011/april/udda-fran-uk-mer-wagons.html
Italien:
http://svammelsurium.blogg.se/2011/august/udda-giardinettas.html
Ferrari
http://svammelsurium.blogg.se/2011/march/ferraris-familiara.html
Cadillac
http://svammelsurium.blogg.se/2009/april/cadillac-lastasnan.html

Nu tittar vi österut, bakom järnridån och lite mindre kända modeller därifrån, med skåp.

Tjeckiska Aero Minor som byggdes av Jawa efter kriget blev ingen större framgång bara runt 14000 byggdes åren 1946-51, av dom var antagligen ett litet fåtal i kombivarianten.


Moskvitch 400-serie byggde rakt av på Opel Kadetts förkrigsmodell, när man tågade hem efter kriget fick man med sig i stort sett hela Opelfabriken. Den gamla kadetten hölls det då liv i bakom järnridån ända fram till 1956, och byggdes även som stationsvagn vilket aldrig Kadetten hade gjort. 


Likaså kom även DKW F8 att byggas på övertid i det nya Östtyskland, licenser och rättighter struntade man friskt i och även här gjordes en helt egen kombiversion av F8:n, med påbyggnad av stående träribbor och pegamoidtak, denna är från 1951.



Ett egendomligt projekt från IFA som det är väldigt lite känt om. För att matcha Volkswagens framgång med typ 2 bussen på andra sidan muren, så byggdes en slags kopia på densamma.  Ett litet antal skall ha byggts 1951, karossen troligtvis till stora delar av trä och det hela ser rätt mediokert ut. Först 1961 kom Östtysklands "egna" Barkas ut och fyllde behovet av små skåpbilar.


Större delen av BMW hamnade också på fel sida järnridån, och där fortsatte man i skymundan att bygga BMW:S förkrigsmodeller, efter ett tag ändrade man namnet till EMW och man uppdaterade den gamla 327-modellen med lite karossändringar och kallade den EMW 340. Här fanns dels en vanlig stationsvagn som var menad för mer praktiska tjänster som nedan.


Och även ett slags panelskåpvagn, med träpåbyggnad liknande den på IFA F8.  



AWZ Zwickau P50 var en kortlivad model som var en slags felande länk mellan IFA F8 som den efterträdde 1955, och den betydligt mer välkända Trabanten som kom i produktion 1957, Zwickau-bilarna byggdes bara 1955-58 och en kombimodell fanns bara som prototyp.


Sachsenring P240 var DDR-elitens prestigebil, men bara 1382 skall ha byggts totalt 1956-59 och av dom ett ytterst fåtal specialbeställda som stationsvagnar för östtyska statstelevisionen.  


Pionier från Polen, 1953, inga data kända.


Tatra 201 hette denna specialversion av Tatraplan 600, specialbyggdes för ambulansbruk 1949.


Moskvitch 411 var en stöddig kombi med permanent fyrhjusdrift, nånting som behövdes på det illa eftersatta ryska vägnätet, denna är från 1959 och är dessutom en varyvagn med igenlagda rutor och bakdörrar
 

KMZ i Kiev är mest kända för sina Dnepr-motorcyklar, men byggde ett litet antal nyttofordon med motorcykelmotorn som bas, KMZ-4 var en skåpbilsprototyp från 1961


wartburg byggde en käck variant på sin 311 stationsvagn som i detta lyxiga utförande hette Tourist, och gick även en del på export. 311 modllen byggdes 1956-65.


Skodas 1000MB serie föregicks av en hel del prototyper, däribland 990 stationsvagn som bara byggdes på prov 1963.  



GAZ M13 "Chaika" var en populär vagn i Kreml, så populär bland politrukerna att den hölls i produktion från 1959 ända till 1981.  På sextiotalet specialbeställdes en del av dessa som stationsvagnar, Chaikas togs till RAF i Riga som stod för ombyggnaden.


Hamnat fel? nej det rör sig om en licensbyggd Citroen AMI från Tomos i Jugoslavien, man byggdes även GS och Dyane på licens en liten bit in på 80-talet. Tomos ligger i dagens Slovenien och bygger i huvudsak lätta scootraroch motorcyklar.  


Polens stora lilla bil, Polski-Fiat 126p gjordes aldrig som stationsvagn utaom denna enda prototyp 1975, det redan lilla formatet med motorn baktill gjorde nog lastutrymmet väldigt snålt.


Izh i Izhevsk är den fabrik som tillverkar Kalashnikovs, men även personbilar och motorcyklar. Man byggde Moskvitch på licens och i varianter som Moskvitch själva inte gjorde som den egendomliga 2125 som var en slags halvkombi baserad på Moskvitch 412


Denna klumpiga kombi från AZLK, alltså Moskvitch, visades på mässa 1988 men verakr aldrig kommit i produktion.


Vid sidan av ett par Lada och Kia modeller på licens gjorde Izh även den egna Fabula som fanns i lite olika varianter, däribland en fyrhjulsdriven stationsvagn, baserad på Lada 112. Produktionstakten är dock ganska låg hos Izh. 













Kommentarer
Postat av: Crn

Fabulan påminner starkt om Fiat Tempra kombi.



Wartburg 311 är fin. Undrar vad som hände med designglädjen sen, för 353:an gör ju ingen glad.

2011-09-05 @ 00:48:30
Postat av: Larsson

En Sachsenring P240 Eller GAZ M13 "Chaika" i kombiversion blir bra. En Wartburg Tourist finns i närheten (fast jag hade för mig att den hette "Camping"?)

Postat av: Leif Hjalmarsson

Sachsenring var ursprungligen tänkt att bli en Horch och såldes även som Horch första året. Från 1955 heter den dock Sachsenring, förmodligen hade man inte rättigheterna till namnet Horch, 1959 lade man ner tillverkningen för att satsa allt krut på Trabant.

2011-09-05 @ 12:01:55
Postat av: Mårten

Leif: Sachenring var ju till och med den gamla horch-fabriken som ju låg i Zwickau, där fortsatte man även ogenerat att bygga Horschs tunga lastbilar från förkrigstiden i östtysk skepnad.

Larsson: det måste väl vara Bosse Lehresjön som har den och i princip hela värmlands bestånd av Wartburgs?

2011-09-05 @ 19:53:13
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: svensson

Re Tomos: en polare hade en moped av detta märke 1980, synnerligen exklusivt.

2011-09-06 @ 16:11:00
URL: http://lennart-svensson.blogspot.com/
Postat av: Carl Johan Rehbinder

Vilken härlig blogg!



Här kan man stanna och läsa länge.

Jag hittade hit eftersom jag var ute och googlade efter bilder till min blogg Världens fulaste bilar.



Kolla gärna in den:

http://fulabilar.wordpress.com/

2011-09-08 @ 03:50:47
URL: http://tantrikblog.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback