Dubbelt Grand Prix
Importbilar, Pontiac 1965 är tämligen vanliga i allmänhet, men just Grand Prix har inte slagit så väl an hos entusiasterna här, dock kom det in inte mindre än två stycken 1965 Grand Prix på rad nyligen.
Grand Prix var lite av en särling i Pontiacsortimentet, en ganska dyr sådan också, med 4282 dollar var det den dyraste Pontiacen man kunde köpa, och den fanns bara som coupé. V8 var standard i alla större Pontiacs och för Grand Prix fanns ju givetvis 389":an i olika effekter och så kunde man även beställa den häftigare 412" HO, men det var nog mycket ovanligt på dessa. Trots prislappen var detta en av Pontiacs mest sålda modeller detta år, hela 57881 stycken gjordes så det är konstigt att inte så värst många hittat hit ändå.
En lite annorlunda Pontiac till, med det lite krångliga namnet Chieftain Super Eight Catalina hardtop från 1952. Från början kallade Pontiac sina hardtop coupéer för Catalina, men den här är lite speciell för det är en Kanadabyggd Chieftain Catalina.
Kanadapontiacs är mer kända för att vara bastardmodeller med Pontiackarosser på Chevrolets ramar och drivlinor, med egna namn som Laurentian, Parisienne och annat. 1952 hette de inhemska Kanadamodellerna Fleetleader och Strato Chief, men man hade ingen elegant hardtopmodell som denna så då byggde man den helt igenom amerikanska Chieftainen i Oshawafabriken i Kanada också.
Chassiplåten avslöjar ursprunget, motor och chassi är genuina Pontiacprylar medan de andra modellerna baserades på Chevroletmekanik. Dock fick dessa Catalinor ett annorlunda prefix, den amerikanska diton heter i modellkod 25-37D men norr om gränsen fick dom då heta 27-37D
En annan mycket ovanlig bil som hittat hit, en av 790 byggda Buick Century cabrioleter från 1939.
För ett tag sen skrevs om en Mercury 1951 sedan mercury-blues-och-andra. Nu har en till likadan hittat hit, i fint originalskick.
Så kikar vi på några koncernsyskon från Ford, 1963 Galaxies är tydligen jätteheta just nu för de kommer in i strid ström, som denna vita Galaxie 500XL.
Och A-Fordar, det går i vågor med visa modeller, för ungefär två år sedan kom det in i högvis: triss-i-trettioettor. och fyrtal-i-fordar. Nu verkar en ny A-fordsvåg vara på gång igen, det är ju fantastiskt att det var över 80 år sedan dessa byggdes och de går fortfarande att hitta dessa bilar utan större ansträngning.
En annan bil som är populär i vårt land, Ford Fairlane Skyliner, dvs "plåtcabben" med sitt förunderliga tak. Mycket fin 58:a som anlände i somras, desa plåtcabbar är nog mycket vanligare än den vanliga Sunliner cabben här idag.
Kommentarer
Postat av: Rikard F.
Grand Prix -65 är riktigt, riktigt snygg. Lika så Galaxie -63.
Trackback