1000 inlägg - i backspegeln

Det var väl inledningsvis inte tänkt att bloggen skulle ha den profileringen den numera har, men jag är väl inte ensam om detta kan jag tänka mig.  Jag lade till och med ner den ett tag för att sen återuppta det hela med mer fokusering på vad som skrivs om mest här. Detta kan man nog tacka alla andra medbloggare jag mött längs vägen för. Vi är vad jag brukar kalla ett litet hörne i bloggosfären med just inriktning på nostalgiska saker, bilar, flyg och därtill förenliga saker. Nu ser jag att den delen av intressanta bloggar har växt mycket på kort tid. T ex mitt huvidintresse, dragracing, fanns för nåt år sen oerhört få bloggar om, nu har alla team med självaktning bloggar med live uppdatering från tävligarna.

Nostalgi likaså, bland de första jag kom i kontakt med var just
http://farbror-sid.se/home/ en sida som jag fortfarande anser sätter standarden i den genren. Just farbror Sid själv har jag förmånen att få träffa i verkligheten emellanåt också.

ETt par andra i denna delen av bloggosfären jag känner privat sedan länge är ju Bostic på http://www.blackout.nu/ , en sida som han hållt på med länge nu och och är lika omfattande som proffsigt gjord. Minnesgosda läsare känner inte bara till hans snabba svarta Impala SS och hans tomatodlande, utan även hans skriverier i tidnigen Bilsport en gång i tiden.


EN annan i bekantskapskretsen som började för ett tag sen dela med sig av sitt otroliga kunnande till oss alla är Sören Fjällstedt på http://www.ccv.se/  som besiktning och värderingsman av entusiast och importbilar har han byggt upp antagligen sveriges största fordonsregister vid sidan av transportstyrelsens egna. Sören är utvandrad norrlänning med den envishet det innebär, för att få en inblick i hur han är så kan man titta på detta inslag från Wheels Augusti-97.




En annan vars sida jag kikat på länge är http://www.tow.se/oldcar/s50ind.htm innan bloggen till densamma uppstod på http://larsson-larssons.blogspot.com/ 
Här finns nog sveriges största kunskap och arkiv över våra larm och utryckningsfordon. Då Larsson är arvikabo så har vi en hel del gemensamma bekanta omkring oss också.

En liten särling bland mina bloggbekanta är nog http://lennart-svensson.blogspot.com/ Men jag är också väldigt förtjust i science fiction och esoterisiskt inriktade verk. Svensson och jag delar lite skilda favoriter som Ernst Jünger och Blue Öyster Cult. Och dessutom ett stort gemensamt intresse i bil och flygvärlden, vilket återspeglas mycket i hans egna verk. Som t ex Antropolis som jag förärades ett exemplar av tidigare i år.



En annan mer kulurellt inriktad blogg som bara skrivs månadsvis är min kusin Mats som går under benämning "Kultur-Mats" av uppenbara orsaker följs. Det finns nog få i sverige som är mer insatta i litteratur,musik, teater och kulturarbetet i landet än han. http://www.sekovast.se/page.php?43 

När det gäller saker och ting i luftrummet så består nog den främsta expertisen i landet av http://lae.blogg.se/ . Dit hittade jag av en slump genom att söka efter Beech_Bonanza en gång i tiden. Här finns också mycket annat kul på hjul och nostalgirelaterat som man kan frossa i. Vi delar det mesta i smak förutom en detalj, hans sällsamma böjelse för 80-talspop... 

Detta var ett axplock av de andra bloggarna som följs, och som även hjäper till att driva den här sidan framåt. För det är vad vi allihopa gör i det här hörnet av bloggosfären, stimulerar och hjälper varandra att utvecklas hela tiden. Tack allihopa för draghjälp och information genom de senaste 1000 inläggen. 

Inte alltför sällan tar inlägg och kategorier lite oväntade vändningar. Det är sånt som gör det här så kul att fortsätta skriva. Folk som läser här tycker att jag kan så otroligt mycket om det jag skriver, men det är inte helt sant. Jag lär mig själv så oerhört mycket av just det här. Ett enkelt sök på lite källfakta för ett inlägg kan generera material till flera andra poster. Exempelvis skulle jag bara dubbelkolla en sak om en Bentley, som gav material til ett helt repotage om parissalongen 1948. 
http://vi-gar-pa-bilmassa.html

Och här uppstod et frågetecken till, Bentleyn i repotaget, vart tog den vägen? Jag sökte egentligen efter mer information om den här.


B20BH som den kallas skrev om här: http://bentley-fran-franay.html och här kommer också en sån där oväntad respons in, en norskättad engelsman som läser bloggen delgav mig sin berättelse om sin tid med just denna Bentley i England på 60-talet. Det är en mustig historia om engelskt swinging sixties i nöjesvärlden som involverar det mesta från en excentrisk godsägare, Roger Moore, Profumoskandalen och sex, drugs & rock n'roll, skall redigeras något för att publiceras framöver. 

En annan såndär oväntad respons man inte glömmer vart när jag efterlyste information om detta ekipage, sveriges första Funnycar. 


Lite förfrågningar på Nitroz resulterade i en del spekulationer vart den tagit vägen tills det droppade in ett mail från ingen mindre än Roland Larsson som var med och byggde bilen för styvt 40 år sen! Så fick jag den unika storyn komplett med byggbilder av sveriges första funnycar, canon-shelbyn. 
http://storyn-bakom-canon-shelbyn.html

En annan kontakt som resulterat i vad som kan beskrivas som läsarsuccé, Hans Melin i Costa Mesa är svenskfödd, han och hela hans familj har i decennier främst plåtat bilar och dess ägare men även mycket annat runtomkring också. Ett tidsdokument som saknar motstycke och detta har blivit http://the-melin-collection.html


Emellanåt händer det att man hittar guldkorn som är så sällsynta att man inte själv är medveten om det. Den här skapelsen hade jag publicerat bild på i inlägget.
http://fler-specialare-som-blev-sadar.html 



Vad som var roligt var att Stefan Dierknes från Tyskland hörde av sig, han driver och förvaltar arkivet efter Ghia-Aigle http://www.ghia-aigle.info/ men denna skapelse från dom var för honom helt okänd, och det känns ju kul att få hjälpa till i sådana sammanhang att få bidraga med komplettering och historik. 

detta är några av de speciella tillfällen jag kan dra mig till minnes på rak arm som gjort den här bloggen extra rolig att skriva, och återigen ett stort tack till alla ni medbloggare och andra som läser och kommenterar och ibland korrigerar, det är ni som står för den största inspirationen, tack återigen till er alla därute, nu tuffar vi på mot inlägg 2000.  

Kommentarer
Postat av: Farbror Sid

Tack för de orden...! Du håller själv en hög standard här i bloggen. Många och mycket intressanta bilder med fakta har du visat mig under dessa år.

Postat av: Larsson

Tack för omnämnandet! Håller med farbror - Du har en mycket hög nivå själv och visar fordon som nästan inte finns... eller fanns...



(Söker man på något konstigt fordonsfabrikat kommer man ofta till Din blogg... konstigt nog!;-)

2009-12-02 @ 22:42:27
URL: http://larsson-larssons.blogspot.com/
Postat av: svensson

Livet som bloggare har onkeligen sin charm. Jag ser mitt eget bloggande som en hobby, en "throw-away", men samtidigt HAR man de facto läsare ute i landet som uppskattar det man skriver. Det blir liksom "en skatt som församlas i det tysta".

Postat av: svensson

Tack för att du omnämnde min blogg, det var kul. Still going strong.

Postat av: Lundin B

Jag är ingen som kommenterar vanligtvis, har dock uttryckt uppskattning för din blogg irl, men nu när det är det tusende inlägget och jag är omnämnd här emellanåt så.. Tack för en mycket trevlig bogg !!!!

2009-12-03 @ 16:17:51
URL: http://xmlennarts.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback