Custom Motor show Elmia 2010

Årets motorshow på Elmia motsvarade återigen de högt ställda förväntningarna. Här finns i princip allt representerat, från detaljister som säljer clips och muttrar till stora bussar med racing-team.

Allt fördelat på fyra stora hallar, A-hallen är som vanligt vikt åt de nyare förmågorna och de nyare bilarna. Och här dyker det upp en del kul udda och nyskapande företeelser. En av dessa som verkligen stack ut från mängden var den här färgstarka Mercedesen. Annorluna, galet, vågat, jag kan inte låta bli att gilla den.  


Mer från A-hallen, motivlackering blir mer och mer avancerat, otroliga arbeten och i andra ändan av spektrat har man nu återupptäckt den mattsvarta kulören.
motivlacker i den högreskola på Volvo V70, VW Golf och en liten Smart och brutal Dodge Magnum i mattsvart och blankt på samma gång.
   
   
Lite sportigare grejer, Shelby Cobran är evigt populär, flera fanns med i år, denna helröda var läcker och den gråa var mer vild med sexliters kompressormatad V12 motor. Sport på nytt sätt, en Tesla_Roadster är eldriven men har repsektabla prestanda för det. Två Teslor fanns med i år. En annan helt ny bilmodell är Nissan_GT-R en stor lyxig sportcoupe, denna röda ägs och körs hårt på bana av Mikael Persbrandt.

Nya camaron kommer köras i Camaro Cup i år, och man bjöd på en fin kavalkad av Camaro Cup-bilar från förr, den gula 70:an kördes förr av Bo Brasta numera ägd av ingen mindre än Peggen Andersson, sen tre generationers Camaro-cup bilar på rad. Sist Bosse Ridströms framgångsrika 69:a
   
   
Lite racing i annan form, Hoffmans brutala Corvette 58:a fanns med och så träffar vi Pro Mod-kungen Mats Eriksson som förra säsongen satte den historiska 5,98-repan på SAnta Pod, mer om det skrevs ju här då:
http://ge-ett-bragdguld-till-mats.html. Och Elmia kunde stolt visa upp två Ronnie Peterssonbilar, En March 761 från 1972 års formel-1 säsong, och Ronnies formel 3 bil Techno, från 1968.


Nya Camaron fanns representerad flerfaldigt, denna Camaro SS/RS visades upp av Exclusive cars.


Margie Bookshop hade med sig ett digert utbud böker från Haynes och även en läcker Aston Martin Vantage att visa upp.


Även ljudbyggarna MDS visade upp en Aston Martin DB9 som demo-bil


Fast den bleknade ganska betydligt vid deras senaste demo-bil, en rå mattsvart Koenigsegg CCR!



Lite sportigt från femtiotalet, Mercedes 300SL "Måsvinge" och en genuin Porsche 550 Spyder från 1956, femtio år senare byggde man specialmodellen Carrera GT, i 1270 exemplar mellan 2004 och 2006. Och en Mazda RX-8 som fått bli rallycrossbil.
   
   
De mesta inom motorsport finns ju att beskåda här, som en lite Opel kadett som fått på sig vöäldigt stora sommardäck. BMW är bra racematerial denna M5 från 1987 är ombyggds som en CSL-coupe för banracing. Limmets BMW byter skepnad emellanåt går också den mer på bana. Den kortade Quttro Sport var Audis bidrag i den monstruösa Rally grupp-B serien som ströks 1986. 

Och det är ju inte bara intressanta bilar på mässan, det skulle ju vara rätt trist om det inte fanns en massa färgstarka personer runt det hela också, Tomas Terräng, välkänd profil i kretsarna visade upp en Jeep byggd helt i rostfritt stål. Bosse Bildoktorn var på plats med och visade sina böcker om bilar och whisky. Från USA, amerikas hetaste bilbyggare just nu, TV-känd och extremt produktiv, mr Chip Foose, som fick signera autografter för brinnande livet åt alla svenska fans. Och den ständige gästen på Elmia, John DÁgostino som också fick skriva massor med autografer.  
   
   
I år hade D'Agostino tagit med den här helfränad Oldsmobile 58:an, Chip Foose hade tagit med sig två alster, silverfärgad coupé och ett exemplar av hans "Hemisfear" som byggds i en begränsad upplaga på 50 exemplar, trängseln runt Foose monter var enorm. Med dessa herrar var också vår utvandadrade Bernt carlsson som har framgånsrik customfirma i USA och i bagaget kom med en av de mest häpnadsväckande specialbilar som amerikansk hot-rod industri producerat hittills, Boyds ofullbordade "French Connection" 

 
Med drag av de vackra Figoni&Falaschi-karosserna från 30-talet flamboyanta-figoni.html så har Boyd och Bernt gjort en fullträff med denna skapalse, drivkällan är en maffig V12 motor på hela 750 hästar.

Custom och hot rods är ju självklara inslag på mässan , roddar verkar byggas i stora mängder just nu, och firmorna som tillverkar och distribuerar delar är fler än nånsin. Ford '32 är allmänt den klassiska rodden, här en roadster och en femfösters coupe i ren metall som visar på fint hantverk. Sidan usabil.nu/ har också en roadster som projektbil. Men inte bara Ford, denna busiga låga pickup är baserad på en Dodge från 1937.
   
   
Gränsen mellan rod och custom är ibland hårfin, att bygga på en Opel Kapitän från 1939 är hur som helst udda. Mercury 1949 däremot är klassisk custom. "Early Cobra" är en Ford från 1927 i extremt utförande, byggare är ignen mindre än Sven Sandberg. Lowriderstuket med maximal lack, och extrema hydrauler på denna Chevrolet från 1963.

Och i denna montern kunde man se hur man tillverkar en Ford '32 rodasterkaross i plåt.


Och vår flitiga Leif Tufvesson bygger ännu en av sina "Jakob"-bilar, en slags hot rod version på Volvos ÖV4 från 1927 fast ändå nåt helt eget.



Lite annorlunda och udda greje Volkswagen som kombi, och en väldigt platt dito. Corvette stationsvagn kan man också fixa till om man heter Robban Aftén. Udda i den egenskapen man inte ser dom särskilt ofta, Ferrari F40, 1315 byggdes och var tills nyligen omöjliga att registrera i Sverige
   
   
Lite mer udda och galet, sexhjulig monstervolvo XC60 från Dalbo, och mässans äldsta bil, en Watham Orient buckboard. Dessa byggdes mellan 1903 och 1908, med chassi i trä. Volvo Duett som tractorpuller, och sist en näpen Amphicar, tysk amphiebil från 60-talet med motor från Triumph. Just denna var med i filmen Göta Kanal 3. 

det är nu drygt 40 år sen muskelbilsepoken stod på topp, och detta hyllades på Elmia med en samling specialla bilar från denna era. Först sveriges enda kända Trans Am från 1969, det byggdes bara 697 stycken av dessa, och detta exemplar kom hit redan 1976. Chevrolet Camaro Z/28 byggdes det betydligt fler av 1969, men legendstatusen är inte mindre för det. Den Gröna Ford Mustangen från 1970 är unik på sitt sätt. 499 stycken av dessa "Boss 429" med jättemotor på närmare 500 hästar. Dessa specialmodeller med stora motorer var generellt exprtförbud på, på grund av garantikrav och annat. Men just denna är den ända kända Bossen som exporterades och såldes ny i Sverige. Och en Shely GT 500 cab från 1969, byggdes i 335 exemplar.   
   
                 
Dodge Coronet R/T 1970, 2319 gjorda, och en mycket ovanlig Mercury Cyclone Spoiler som btggdes i 1631 exemplar samma år. Dodge Charger Daytona däremot gjordes det bara 500 stycken av varav blott 70 stycken hade 426 Hemi motor, som denna har.

Mera Hemi, Dodge Challengern har en extremt ovanlig kombination, för 1970 var det bara 34 köpare som valde automatlåda till 426"-motorn, den andra är syskommodellen Plymouth Cuda med hemimotor som stickern på skärmen säger, båda i "high impact"-kulören Plum Crazy.
 

Och likaledes sällsynt syn, Buick GS-X från 1970, bara 124 stycken byggdes och på Elmia stod två stycekn av dom. Mer om den förudnerliga GS-X skrevs här buick-gs-x.html


Och en del femtiotalare bjöds det på också, denna Cadillac Fleetwood från 1957 tillhörde från början kungahuset, numer ingår den i förlaget Albinsson&Sjöbergs samling. De Soto Firedome från samma år, ägs av Mopar-experten carlo Notaro. Edsel från 1960 är sällsynta karameller, just den här fyrdörrars hardtop-sedanen byggdes bara i 135 exemplar. Ford Thunderbird från 1956, en mycket vacker modell, just denna köptes ny av ingen mindre än Liberace
   
   
En av de mest ovanliga bilar man kan hitta, detta är en Glasspar G2 från 1950. Glasspar var bland de första att bygga karosser i glasfiber. dom byggde mest fritidsbåtar i detta och även karosser som dessa att monteraa själv, alltså blad de första "kit cars". Glasspar kom även bygga karosser åt bland annat Corvette och vår Volvo P1900. Olof Grönlund har en förmåga att hitta ovanliga och konstiga objekt att få fason på, bilden intill visar hur utgångsobjektet såg ut. Buick Skylark presenterades 1953 och var exklusiv, med en prislapp på hiskeliga 5000 dollar sålde man 1690 stycken av dessa, Buick Special från 1955 kostade styvt hälften och gjordes över 10000 av.


Volvo 1800S från 1964 med marockanska nummerplåtar, en del bilar ruvar på intressanta historier...


Och i ett hörne av B-hallen hade man byggt ett diorama av gamla Gränna i kompaktmodell, där denna Opel Olympia Caravan från 1955 stod.


Och Grännas moppegäng samlas framför korvan.


Och bara ett par "kvarter" därifrån så var man i Sun Studio, Memphis Tennessee... härligt uppträdande av artister som körde de riktiga låtarna som kom från Sun under dess storhetstid, här med en fenomenal gestaltning av Jerry Lee Lewis


Motorcyklar fanns ju givetvis med också. Jag är själv väldigt förtjust i dessa tidiga konstruktioner med dess intrikata mekanik, som i sin rena funktion bildar en sån härligt estetisk fulländning, den gula är en Flying Merkel från 1914, den blåa är en samtida Thor.

   
Mer gamla härliga motorcyklar, belgisk Sarolea från 20-talet och en Moto-Rêve från 1914, dessa byggdes i Schweiz men såldes här i Husqvarnas ramar, och just Husqvarnas fanns det gott om på Elmia, konstigt vore annars i Jönköping, den sista är en något nyare MV Augusta racer. 

SAAB överraskade med att tömma sitt museum och dra till Elmia, conceptbilarna 9-X och Aero-X var spännande att få se, och så den förtsa Sonetten, dessa Sonett roadsters gjordes bara i sex exemplar 1956. Det kom att dröja några år innan en ny Sonett dök upp, och den gula är från sitsa årgången 1974.
   

   
SAAB 93F är byggd 1960, den gröna är bland de första från 1950. 1985 byggdes conceptbilen EV-1 och året efter använde man tre 9000 Turbo för att slå rekord på talladega-banan i USA 10 000 mil avverkades med snittfart på 213km/h med tre bilar, detta är en av dom. 

Och i SAAB-avdelningen stod även "Peggy Sue" känt svensk custombygge från Tomelilla. Peggy Sue syntes i motortidningar runt 1989 och gav stor respons, över 20 år senare är den fortfarande vid god vigör och en nackvridare av stora mått.


Skojigt att se dig igen Peggy. 

Förra årets show, och några tidigare år finns med på: bilsport-custom-motor-show-2009.html



 


Kommentarer
Postat av: F

Höjdarinlägg!

Undrar om det är "den" Spyder'n som en gång bar racingno. 130...på riktigt. Har renoverats "i lönndom" i göteborgstrakten

Postat av: Fullsize

Som vanligt levererar du ett knippe intressanta bilder. Tycker som du om de tidiga motorcyklarna.

2010-04-04 @ 10:27:09
Postat av: Larsson

Tack för ett bra reportage!

2010-04-04 @ 10:50:27
URL: http://larsson-larssons.blogspot.com/
Postat av: Bildrömmar och drömbilar

Grymma fotografier! Man behöver inte åka till Elmia, du dokumenterar ju så bra ändå. :-D

2010-04-04 @ 11:34:51
URL: http://www.metica.se
Postat av: Mårten

Jag tro F har rätt i det då den här porschen bor i Göteborg

2010-04-04 @ 11:53:18
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: Håkan " jeepsventa"

Undrar om inte Gullwingen är från trakten oxå, Amphicaren borde va den som testbadade under renovering i östra nedsjön utanför Hindås ? !

Håkan /Lundgrens fsg.Bollebygd

2010-04-04 @ 17:03:41
Postat av: Mårten

måsvingen är från Huskvarna , används rätt flitigt. Amphicars finns det ju itne så många av, tror denna bor på museum annars. När badades det med AMphicar i Nedsjön då ?

2010-04-04 @ 17:10:31
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: Håkan " jeepsventa"

Trevligt , de bör köras !(min pappa har berättat..) tänkte på en i Borås, men det finns väl fortfarande en i L-vetter ?

Amphin badade vi för ca. 4 år sedan , ägaren bodde i Gbg. men den är såld !

2010-04-04 @ 17:20:50
Postat av: Mårten

aha okej, när gullvingen i landvetter är borta, det var ju en smått excentrisk man som hade en sån, rn 300SL roadster och en 190SL roadster, han sålde dom, okänt vart , och sen gick han bort för ett par år sen.

2010-04-04 @ 19:00:37
URL: http://svammelsurium.blogg.se/
Postat av: Raggmunk

Ett kanoninlägg som vanligt!

2010-04-05 @ 13:22:56
URL: http://raggmunkoflask.blogspot.com/
Postat av: The StarChief

Gigantiskt inlägg mycket bra.

2010-04-05 @ 19:34:21
URL: http://starchief.blogg.se.se
Postat av: Lempa

Mycket fint inlägg!

2010-04-06 @ 00:07:57
URL: http://lempasblogg.blogspot.com
Postat av: Mercury

Mycket fin sammanfattning av mässan och du lyckades med konststycket att ta fina bilder också. Fint inlägg , jag ser att jag missat en hel del på mässan :-(

2010-04-06 @ 10:11:56
Postat av: Stefan Nilsson

Där kan man verkligen prata om unik design.

2011-04-21 @ 22:01:34
URL: http://biggest-loser.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback