Dubbelt Borås #2 Träffpunkt 70

Årets upplaga av det festliga Träffpunkt 70 bjöd på regn och solsken om vartannat, men på det hela taget en mycket trevlig dag raktigenom. 


Årets tema var brunt, här en mycket brun SAAB 95 som visas på plats av en matchande brunkädd funktionär.  


Utanför byggdes kön på snabbt. Ett gäng Simcaentusiater från Danmark kom med ett par för oss ovanliga modeller, Simca 1000LS och en 1308GT från 1978, när såg man en sån sist? 
Opel Kadett från 1979 rullar in och efter en regnskur så glider en elegant Citroen SM upp mot området.
   
   
Brunt i kolossalformat, Cadillac De Ville från 1974 och lite betydligt mindre format, SAAB 96 från samma år, med de ovanliga runda lyktorna som annars oftast fanns på exporetversionerna. Ford Taunus 1600L som överlevt mot alla odds och en riktigt ovanlig engelsk Vauxhall cavalier hatchback från 1979. Vauxhall sålde trögt i Sverige jämnsides Opel som ju var nästan identiska, året efter ströks Vauxhall från Sverigemarknaden. 

En modell som är strakt förknippad med decenniet är ju SAAB 99, här en brun 99L som innebar snikutförande, men det fanns en ännu sniknare snikmodell, den sällsynta 99 X7 som fick den äldre tunna kofångaren, gummilister runt rutorna med mera, denna är från 1974. SAAB 99GLE från 1977 med USA-front, dubbla lampor och vita blinkers. En annan typisk 70-talare är ju Ford Granada coupé med vinyltak, här en fin överlevare från 1976.
   
   

Volkswagen Passat i det ovanliga sportigare TS-utförandet, årsmodell 1974. Föregångaren, den olycksaliga K70 byggdes 1970-74 och få har överlevt. typ 1, bubblan, baggen föregick och överlevde dom alla, sista exemplaren rullade ut från fabriken i Mexiko 2005, denna 1303S är också den från 1974, likaså ännu en Passat från samma år, i basutförande.

Och konfrenciern Claes får lägga undan mikrofonen och bli intervjuvad en stund.



Amerikanskt är i minoritet på träffpunkt 70 men här ett par fina exemplar, Mustang cab från 1973, sista året mussen fanns som öppen modell på många år framöver, dessutom är denna svensksåld. Chevelle Laguna S-3 var en udda modell som bara fanns 1974-76 denna är från 1976. Chevrolet camaro från 1975 följt av en Vauxhall Viva, engelsk men ändå en GM-bil. dessa Vivas såldes dock i nordamerika men fick då hetta Envoy Epic.
   
   
Opel Kapitän från 1970 är sällsynt, Kapitän med denna kaross fanns bara 1969-70. Rover SD1/3500 var det mycket längesen man såg, dom finns knappt kvar i England heller, detta är en svensksåld 78:a. Två Toyota Corollas,coupe och kombi från 1974 båda två, sålde ganska bra i sverige på sin tid men är idag lätt räknade.   

Sport från 70-talet, Opel GT och den spännande mittmotorporschen 914. Ford Capri sågs en hel del av på plats, här värstingen 3000GT med V6 på 140 hästar. Och vår svenska lite beskedligare Volvo 1800E, som ju byggdes fram till 1972.
   
   
Med sportpretentioner från Nederländerna, Daf 66 Marathon coupe från 1973. Med sin speciella variomatic var dessa bilar rätt framgångsrika i racing och rallycross när det begav sig. Mercedes benz 450SL med V8 från 1979 var gjord främst för USA-marknaden och just denna har den lätt missprydande USA-snoken. AMC Pacer blev ju också filmstjärna i Waynes World, men var kultförklarad långt före dess. Den udda Pacern liknade inget annat när den presenterades 1975, en kompaktbil, fast två meter bred. Amerikanskt var ju i minoritet som sagt fast en av de mest intressanta bilarna på träffen var ändå denna AMC Gremlin från 1974. Svensksåld med 304" V8 och Levis-inredning. 

Här är den speciella interiören i Levis-Gremlinen, har även skrivits lite om här:
http://svammelsurium.blogg.se/2010/may/mode-med-amc.html



Klassikers egen Austin Allegro som panikköptes inför evenemaget och kom att få bli föremål för en vetenskaplig estetisk studie på plats, är Allegro ful eller vacker egentligen? 
Andra annorlunda bakvagnar i vimlet, Datsun 120Y från 1977 rullar ut, och framför den syns Gremlinen igen med sin underligt avhuggna bakdel. Citroen Dyane är en annan version på temat och dubbelt franskt med två DS Break sida vid sida.    
  
   
   
En av 70-talets finaste modeller var BMW 3,0, denna en sen 3,0SA från 1976. Mer underligt engelskt, Wolseley 18/85 från 1970, denna kaross som även delades med Austin och Morris kallas av uppenbara orsaker "landcrab" En annan trevlig engelsk bil är triumph 2,5PI också den från 1970, och lite franskt, näpen Peugeot 304 cab från 1975. 

Och en vända brunt som ju var huvudtemat i år, Dodge dart Swinger från 1971 och en väldigt sen Taunus P7, eller 17M som de sista egentligen bara hette 1972, detta var den allra sista helt "egna" tyska Fordmodeller innan man smalörde med de engelska varianterna. Kan man säga knallbrunt? Iallfall två väldigt bruna Volvo 244 på första parkett. Och en väldigt ljust brun BMW 518i från 1978. Brunt i alla nyanser är välkomna.  
   
   
Mer tyskbrunt, Mercedes 280S årgång 77 och svenska motsvarigheterna Volvo 164 från 1972 som efterträddes av den storstilade 264GL. Så bryter vi av med lite rött från USA och 70-talets första år, tuff Pontiac GTO från 1970.

Och Claes får återigen prata i andra mikrofoner än sin egen...  


Och några bilar i utkanten från annat decennium, Volvo Amazon från 1962. Mest långväga besökare torde vara denna Volvo P1800 från Lettland. Fin Ford Thunderbird från 1966 och en ovanlig och intressant Lancia Flavia från 1964
   
   
Lotus ESprit har sina rötter i 70-talet fast denna är från 1991, samtida med ursprungliga Esprit var Triumph TR7 som byggdes perioden 1975-81 denna är av första årgången. Två 70-talsmustanger i en av dagens många regnskurar. Jaguar XJ-S var liksom Esprit en produkt av 70-talet och byggdes med samma grunddesign ända fram till 1996, denna är från 1981. 

Klabbarp.. Peter Sundfeldt från Motorjournalen, Kravalljazzen med mera vid sin DS Break. Volvo 1800ES, sportkombi var på modet vid denna tid, samtid fransksport Renault 17 i lysande gult och Fords motsvarighet var Capri, här en 2000GTXLR från 1970, de krångliga tillnamnen på dessa beskriver bilens utsrustningsnivåer.   
   
   
Orange hör 70-talet till i allra högsta grad och just detta var ju temat på den första träffpunkt 70, här i form av Vovlo 244DL och Opel Rekord diesel båda från 1975, första Träffpunkt 70 skrevs om här: http://sjuttiotalet-lever-i-boras.html
Andra året var temat grönt, här med en udda Toyota Corona mk II kombi också den från 1975 och en sober Rover 2000TC  från 1975. 
Denna träff skrevs om här: http://en-sondag-i-sjuttiotalet.html

Och mot slutet av dan har Klassikers ensamma stackars Allegro äntligen fått lite sällskap av lillasyster från Leyland, Mini född 1977.

Angående undersökningen på plats om huruvida Allegron är vacker eller inte, jag vet inte hur resultatet utföll men här är iallafall mitt svar.  
Ja, den är ful, den får ett godståg att välja landvägen, asfalten skrumpnar, maskrosorna vissnar och folk får restskatt när den rullar förbi, men ändå vill man bara ha en!

Kommentarer
Postat av: Larsson

Vi har då väl aldrig sett en så brun Taunus tidigare!



Fö så - ja, Allegron ÄR ful... fast jag är glad att detta ex är räddad...

Postat av: Carl Legelius, Klassikes

Lysande reportage!

Undersökningen om Allegron utföll med 62 röster för inte ful mot 3 för ful. (Möjligen kan några streck i ful-rutan ha regnat bort);-)

2011-05-22 @ 07:46:43
URL: http://www.klassiker.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback