press to play
Start, stopp och pause, någon har fattat galoppen med vad pedalerna gör, humor.
BMW med lång näsa
En liten stylingfirma i München som kallades Car Design Schacht, CDS fick idén att säta Z1:ans front på de större 5 och 7-serierna från BMW. Resultatet blev en bil som åtminstonde var 25 centimeter längre och såg mycket egenisinnig ut. Hur många, eller få, som försågs med detta är oklart men det kan nog inte varit många.
The Melin Collection - Garden Grove heavy duty
Howard Hayes från Gulf fyller på depån i Garden Grove, tankbilen är en Chevrolet C-60 1066
Den här tunga varianten av Chevrolet kallades Viking 1959. Dick Davis fraktar enligt skylten både timmer och cement.
Hurt Brittan hos Orange Flood Control i Garden Grove med en tuff Dodge D-100 pickup 1959.
Tankbil från Signal Oil, en Ford F-600 från 1957. Kortet är taget 1961.
En flakbil från Mobile Oil som antagligen kommer med installationer. Lastbilen är av modellen Ford N-600 och chauffören heter Dale Staple.
Cementblandare modell stor på en Ford T-800 Tractor med tvillingmontage på boggin.
Ett av Flood Controls servicefordon, en GMC 4000 med Leon Beck.
Noel Marino med International R190 dumertruck 1962.
Raymond Wallace kör ett enormt ekipage med tanksläp 1964, en Peterbilt är dragfordon
George Stoddard kör en lite ovanlig Reo 1962.
Högstedts akvarell
Agne Högstedt målade denna akvarell föreställande en Seversky J9 1940 och tavlan blev även vykort som skickades med Flygtidningen. Agne själv var flygare men men flög störtbombaren B4. Han omkom under en vinterövning i norrland februari 1941 när hans B4 kolliderade med isen utanför Luleå.
En Edsel på köpet
Provkör nya Edsel och få en leksaksedsel till grabben på köpet, Nu hjälpte inte det erbjudandet heller att få folk att köpa Edsel iden utsträckning Ford hade tänkt sig.
På andra sidan av kontoret
Oldsmobile Toronado lanserades som en sysonmodell till Buick Riviera 1966, och här ser man tydligen släktskapet. På samma avdelning modellerar man Buick Riviera på ena sidan och Toronado på den andra.
Trots släktskapet skiljde sig de båda modellerna radikalt, Toronadon fick förutom en mer extrem design även framhjulsdrift och andra nydanande finesser.
Adler atrapper
Krig handlar lika mycket om att lura och förvilla fienden, avledningsmanövrar och blå dunster ligger bakom många segrar. Dessa märkliga fordon är just blå dunster ute på övning någonstans i trettiotalets tysklad. Ett gäng begagnade Adler Standard 6 har klätts ut för att likna pansarskyttefordon.
Stillestånd i Sao Polo 1958
En hel drös med amerikanska bilar står övergivna i ett hamnoråde i Sao Paolo. Bilden är tagen 1958 och då har dom redan stått där några år. De flesta ser ut att vara av 1956 års modell, och på grund av en shockhöjning av tullavgifter samt en rejäl inflation blev bilarna helt enkelt osäljbara. Senare kom man att ersätta skyddstullarna med ett totalt stopp av bilimport under en period vilket gjorde det omöjligt för brasilianarna, om man inte hade de rätta kontakterna vill säga, att köpa en utländsk bil alls. Och Chevorna i Sao Paolo, dom stod kvar där under den perioden också, ända in på 1980-talet.
Victor från Alperna
En Vauxhall Victor firas 1957, men inte i Luton där Vauxhall hade sin huvudproduktion utan i Biel, Schweiz.
Det är det 50 000:e fordonet att monteras i GM:s sammansättningfabrik där. I Biel satte man ihop GM-bilar från 1936 fram till 1975.
Det är det 50 000:e fordonet att monteras i GM:s sammansättningfabrik där. I Biel satte man ihop GM-bilar från 1936 fram till 1975.
Cars & Stars - Wilt
Wilt Chamberlain räknas som en av tidernas bästa basketspelare. Och med sina 216 centimeter över havet tyckte Volkswagen om att använda honom som riktmärke på hur rymliga deras kompakta bilar var. Här är WIlt med Volkswagen Rabbit som Golfen fick heta i USA, 1979.
I nostalgiraden
Tre bilar från siftet mellan fyrtio och femtiotal på en rad. Först iledet Chryser Saratoga från 1952, vars karossform hade introducerats 1949
Och efter den en Chevrolet från 1947, en Fleetmaster sport coupe.
Och sist i raden en Mercury från 1947. Tre bilar som visar före och efter brytningen när man runt 1948-49 äntligen kunde presentera nya modeller, de första riktiga efterkrigsbilarna, när man över en natt gick nästan tio år framåt i formgivningen.
Så har det även kommit in en ovanlig vagn med rötter i samma tidsepok.
En Willys Station Wagon från 1951. Krigsjeepen blev civilist och hos Willys såg man en marknad för stryktåliga bilar med fyrhjulsdrift,någonting ingen annan kunde matcha på den tiden. Drygt 25000 Station Wagons såldes 1951, vilket innebar nästan en fjärdel av hela marknaden för kombibilar då.
Först i Frihamnen 1957
Ingen bilmodell var så upphaussad inför 1958 som Edsel, förväntningarna var stora och utvecklingsarbetet hade dragit ut på tiden, nya Edsel skulle bli perfekt. Det blev den inte, det segment som den var tänkt att fylla på marknaden fanns inte längre. En ekonomisk bakslag i USA satte också stopp för folks bilköpariver. Och det blev ett gigantisk bakslag för Ford som sålde knappt en femtedel av vad de hade hoppats på. Edsel blev en kortvarig parentes som bara fanns årsmodellerna 1958-60. Inte heller i Sverige blev den blott mer än en parentes, 1958 registrerades 38 Edsels, och året efter bara 10.
Kinadesign
Ett oar egendomliga skapelser, med minst sagt egendomliga namn. Bilarna kallas för Tang HUa och är ritade av Li Shi Guangming som driver någon slags designbyrå i Kina, en titt på hemsidan blir man inte så värst mycket klokare av... http://www.lsgm.com.cn/en/
De här gula skapelsen heter Tang Hua Book of songs och visades på Shanghaimässan 2008.
Tillsammans med "Piece of cloud"
Och "Detroit fish" vars slamkryparaktiga utseende har viss relevans i namnet. Söta och gula små bilar, galna och gula, men lite söta är dom allt än då.
Mera från bakluckorna
Fika i Fregate
Nyklassissistiska fynd fraktas bäst med futuristiska Citroen BX
Spelar man bastrumma behöver man rejäl bil, Ford Gran Torino wagon 1971
Familjeutflykt, Ford Cortinan fugerar även som lekstuga för 1970 års helt politiskt inkorrekta lekar.
Ford Capri lämpade sig bättre för att köra småplantor från trädgårdshandeln
Austin Maxi vid stallet
Franskt och finklätt med Simca 1100
Peugeot 504 Commerciale var förvisso en oöm rejäl kombi, men misstänkte inte så många fraktade får och höbalar i dom ändå.
På jaktutflykt med Volvo 245 i gryningen.
Och på jakttur i Västtyskland med nya praktiska Audi 100 Avant 1977
Rik Mayall 1958-2014
En av våra största komiker är borta. Rik Mayalls alster, och alter egon var ofta galna, flippade och inte sällan våldsamma. Som Kevin Turvey, Lord Flashheart i Blackadder, och mer känd för oss i Hemma värst och Bottom.
Och här i en fullständigt otroligt sammansättning med människor är han en skogstokig version av Stickan Andersson. Med bland andra Sissela Kyle, Loa Falkman, Björn ,Benny och Robert Gustafsson som sidekick. Även Cher som studiogäst. Rrrrrock me!
Adrian Edmondson, Eddie Hitler i Bottom och ena halvan i radarparet Rik och Eddie.
Efterhängset från Labourdette
Henri Labourdette i Paris var en karossmakare som främst ägnade sig åt stora påkostade karosser på dyra chassin som Rolls-Royce, Delaunay-Belleville, Panhard Levassor med flera. Här är en lite mer obskyr produkt från denna firma, en släpvagn av ganska elegant snitt
Prototyper från förr
Avro välkänd flygplanstillverkare försökte sig på att bygga landbundna fordon efter första världskriget. En ganska välbyggd liten 10 hästarsbil presenterades 1920 men inte många exemplar gjordes innan Avro sålde rättigheterna till Crossley.
Swallow Sidecar byggde bilar under namnet SS, som senare kom att bli Jaguar. Här en variant från 1935 med fullt cabriocoachtak som inte nådde produktion.
PÅ andra sidan den nya järnridån 1949, faceliftad Moskvitch 1949, själva basbilen fen förkrigs Opel Kadett är fortfarande väl synlig.
Och så behövde det nya samhällsystemet i öst stora limousiner också, här en prototyp med mycket Packardinfluenser till ZIS 110
Nästa prototyp för en ny Moskvitch , 403 som coupé 1951
Och i Sverige, en tidig prototyp för AMazon stationsvagn från 1957. Någon kombi kom dock inte förrän 1966. Här ser man också en alternativ hel front som kanske var tänkt som en framtida uppdatering.
Hos Rootes i England 1963, project Swallow var en mellanklassbil med motorn bak precis som på lillebror Imp. Något senare kom den fram i dagsljuset som Hillman Hunter men med motorn placerad fram .
Skodaprototyp från 1966 med moderna linjer och rejäla glasytor.
De konsevativa sovjetiska lyxlimousinerna behvövde uppdateras lite då co då, denna Chaika GAZ-14 har en alternativ fron som verkar hämtad från en Mercury
Och med lite Chryslerinfluenser Chaikaprototyp från 1970
Ishinder 1947
Ett lite kuriosa brev, tydligen var vintern 1947 lång och sträng för i April kunde postbåten inte gå ut sin runda till Visingsö. Isatället flögs posten dit och breven fick denna specialstämpel för denna lite extraordinära posttur. Stämpeln prydddes även med pilotens namn.
Retro 1958
Retro och vintage är hett idag. Det fyndas gamla grejer på loppmarknader och tradera, nytillverkade prylar formges till att se "retro" ut så som det gjorde 50-60 år tillbaks i tiden. Denna autonmobil är en till synes mycket välbyggd replika av en "curved dash" Oldsmobile 1901. Tillverkad i Fort Lauderdale, Florida 1958 och var i rätt retroperspektiv då.
TWA:s Magic Carpet 1951
TWA, Trans Worls Airlines i reklamen 1951, med vackra Lockheed Constellation.