Wheels & Wings Varberg 2011

Den gångna helgen var det tid för västkustens största träff av rang Wheels&Wings i Varberg, fantastikt nog så trots att helgen i sin helhet bjöd på 35 millimeter regn så missade alla dropparna just lördagen på Getterön som istället dränktes av strålande solsken, och mängder med bilar. Rekord? troligen.




Köerna ringlade sig långa in på fältet, ända från motorvägsavfarterna...


Karamellfärger från femtiotalet då tvåtonslack var högsta mode, Dodge Coronet från 1957, Oldsmobile 98 coupe från 1954 och två Ford Fairlane Skyliners visar upp den sinnrika mekanismen till sitt nedfällbara plåttak, 1957 respektive 1958.  
   
   
Oldsmobile 88 Holiday sedan som deras fyrdörrars hardtop hette från 1956, Buick Century i enfärgat rött från 1958, De Soto Fireflite från samma år och Lincoln Premier från 1957 i en av femtiotalets trendfärger, rosa.

Mer fenor och färger från femtiotalet, Chrysler 300C från 1957 är en ovanlig och eftertraktad modell ,den stora Hemi 392" motorn  gjorde det till en av tidens snabbaste bilar och bara 484 sådana här cabrioleter byggdes. 300:ans prestandakonkurrent var Studebaker Golden Hawk som hade kompressormatad V8 som standard. 1959 fick GM:s bilar låga breda karosser här syns Oldsmobile 98 1959 och Buick Le Sabre 1960.
   
   
Buick Special från 1956 är ovanlig som stationsvagn, 13770 gjordes men få har överlevt. Men ännu mer ovanlig är då 1961 års Chrysler Newport wagon, bara 1571 sådanhär byggdes som 9-passenger dvs med extrasätet i bagaget. Plymouth Custom Suburban från 1957 är itne heller någon vanlig syn. Men mest ovanlig av de flesta bilar på fältet denna helg torde varit Cadillac Fleetwood kombi, Hess&Eisenhardt byggde dessa enligt uppgift i tolv exemplar 1970  

Och otroligt nog så fanns en till av dessa på plats med, mer om cadillac som stationsvagnar skrevs här:
http://svammelsurium.blogg.se/2009/april/cadillac-laståsnan.html



Och så surrar det i luften hela tiden på Getterön, Aeroseums North American Harvard surrar mer än de flesta när Pratt&Whitneymotorn får fullgas. I förgrunden en Lincoln Continental cab från 1958.

Muskelpontiacs, 2+2 Catalina var en specialmodell med 421" som presenterades närmare här:
http://pontiac-22.html. Grand Le Mans Can Am är en särling i sällskapet, specialmodellen fanns bara 1977 och gjordes bara i 1377 exemplar. Firebirdens 400" motor med komplett scoop, stripes, svart grill var Can Ams särdrag. 1970 års GTO Judge byggd i 3629 exemplar gör den också till en eftertraktad modell idag. En mycket fin Firebird från 1971 som inte är en muskelbil, ingen Trans Am, Formula eller nåt så häftigt, utan en ren "Base" Firebird med sexa och automatlåda, ovanligt att se sånt idag. 
   
  
Storpontiacs, av nån anledning erbjöd dom 1958 cabrioleter bara i billigaste och dyraste serien, detta är den billigare Chieftainmodellen. GTO var en ganska potent mid-sizemodell, denna fina GTO cab är från 1967 och ägs av en körskola i Borås! Bonneville 1965 är en jättepopulär modell och många sådana här cabbar sågs med taket nere. Bonneville från 1970, från att varit stora eleganta vagnar några år tidigare så var dom nu bara, tja... stora.    

Annat udda som siktades denna lördag, denna Monarch Richelieu från 1956 har figurerat här och var innan på sidan, Dodge 880 var en kortlivad modell som ersatte det avsomnade De Soto, och var en Dodge byggd på Chryslers kaross, denna 880 Custom cab är från 1963 och byggdes bara i 822 exemplar. Packard Clipper De Luxe från 1953, 2-dörrars till och med, 4678 sådana gjordes, men över 26000 sedaner. En äldre Packard från 1937, officiellt använde inte Packard årsmodeller på den här tiden utan denna kallades istället Fifteenth series One-Twenty och är en Touring sedan.  
   
   
Plymouth Barracuda cab, 4228 exemplar gör det till en ovanlig modell, Shelby GT500 cab är en av de mest sällsynta och eftertraktade ustangvarianterna, 335 exemplar gjordes av denna. En annan het Shelby är GT350H som byggdes för Hertz som hyrbil, mer skrevs om dom här: http://shelby-gt350-hertz.html, och 2006 återupplivade man conceptet. 

Idag finns Mustangen att få från ett antal förädlare och trimmare, Rouch gör en värsting med kompressormatad 427"-motor. 


och den senaste Shelby-versionen, GT500 cab.



Mer ovanliga Fordar , Torino är en modell som inte är så vanlig hos oss, men dessa två Torino GT från 1971 stod som parhästar hos Ford-klubben samt värsting-Torinon Cobra med 429"-motor. Två vita fastbacks av 1969 års modell, den bortesta är grundmodellen Fairlnae 500, och den närmaste den sällsynta Torino Talladega som bara fanns 1969 och såldes i 754 exemplar.    
   
Pontiac GT-37 var en kortlivad och relativt okänt Tempestmodell, mer om den här:http://pontiac-gt-37.html, Dodge Charger är desto mer välkänd, denna från 1969. Superfin Ford Mustang Gt fastback från 1968 rullar förbi och ett par äldre Corvetter syntes också som denna fina 64:a 

1968 kunde man få sin Chevrolet Impala/Caprice med dolda strålkastare som option, så här ser de båda alternativen ut. Likaså gick Camaro att få med detsamma, denna Camaro SS var mycket fin. Caprice börjar få mer och mer klassikerstatus, denna coupe från 1979 var likaså i mycket fint skick.    
    
  
De Tomaso Pantera är iallfall halvamerikansk, då dessa fick Fords 351" Clevelandmotor. Ford återupplivade sin Thunderbird 2002 men den kom aldrig att bli nån större succé och lades ner redan 2005. "Äkta" Thunderbirds fanns det mycket gott om hos T-birdklubben, här en läcker 66:a. Mer Ford med Pulver, Galaxie från 1963 med "R-code" motor som var ett krutpaket, hela 468 dollar extra fick man betala 1963 för att få en Ford som körde ifrån det mesta som fanns. 427 kubiktum och 425 hästar var de officiella siffrorna.

En annan intressant och sällsynt  prestandamodell i det större formatet Chrysler 300 Hurst från 1970, mer om den här:
http://chrysler-300-hurst.html



Buick Riviera var mer återhållsam till sitt yttre men hade rejält med effekt under huven ändå, 1971 kom denna kaross som av uppenbara orsaker kom att kallas boattail Riviera.  

Buick Riviera från generationen innan , denna fina är från 1969. Pontiacs motsvarighet till Rivera var Grand Prix, denna från 1965. Och en knallröd Pontiac Firebird som är av 1975 års modell. Och så hoppar vi raskt över till lite av vad Wings-sidan av evenemanget ghade att erbjuda, Piper Cub taxar ut för lite uppvisningsflygning.   
   
   
Sten Svensson bjöd på mycket motorryt med sin tuffa T-28 trojan, Daneil Ryfa bjöd på aerobatik i den högre skolan med sin Pitts, och sen komemr Sten nersvepande över fältet med sin Trojan igen. Saab Safir lyfter och tar farväl av publiken på Getterön.

Jan Johansson har samlat på sig en hel del godis från dragracingvärlden, här visade han upp den legendariska Jungle-Jim Monzan så som den såg ut när den kördes i Sverige på 70-talet, dessutom hade han med sig en annan legendarisk maskin från epoken, Pisano&Matsubara-Monzan från 1976. Och så är ju givetvis europeiskt välkommet på Wheels&Wings också, denna lådformiga sak är en Volkswagen typ181, även kallad "Thung" på en del marknader, och ett par Daf syntes mingla runt också, den här båa är en Daf 44 från 1970.
   
   
Teutonisk elegans från Mercedes, 250SE coupé från 1966, Oplar fanns det gott om här en fin Kapitän årgång 1957, engelska fordon var det dock färre av men här i allafall en fin Hillman Minx från 1958. Japanska bilar kanske borde ges större utrymme då många av de äldre var tydligt USA-influerade, Toyota Crown coupé från 1970 är en ovanlig, snygg och avancerad bil av sin tid.

Och det mest uppmärksammade renoveringsobjektet, inget för amatörer, en otroligt dålig Aston Martin DBS skall sakta men säkert bli bil av igen.  



Ultramodernt, men ändå en klassiker i nutid och välkommen på ett sådant här evenemang, Lamborghini Murcielago.

Mer form och färg från USA, en snabbtitt på designens utvecling udner bara 20 år, åren efter kriget tog det ett tag att komma ut med nyheter, De Soto såg likadana ut 1946-48. 1953 var det fortfarande den bulliga formen som gällde här en ovanlig 2-dörarrs Chevrolet 150. I början av 60-talet var det lågt, rakt och brett som gällde, Cadillac 1963 och några år senare spikraka linjer som på denna eleganta Imperial från 1968.    
   
   
1965, mitt i sextiotalet  och några bra representanter för tidens form, Ford Thunderbird, Lincoln Continental, Oldsmobile Jetfire och Chrysler 300 coupe.

Uddamärken brukar det vara sparsamt med på sådanahär träffar, men ett par Hudsons återfanns i vimlet bland annat denna tuffa Hudson Commodore coupe från 1950,Dodge Custom Royal cab från 1957 i slående vackra färger; cadillac Eldorado Biarritz från 1958 och så en 59:a på slutet, Oldsmobile 98 convertible.  
   
  
Hot rods och custombilar var det förvånansvärt glest av i år, men här en fin 1935 Ford coupe i 80-talsanda, klassiskt busig "bucket-T" roadster och en Ford 34:a coupe med modern look. Denna Chevrolet tilldrog sig mycket uppmärksamhet med sitt öppna motorrum som var klätt i vitt tuck n'roll  konstläder.

Och dessa två Chevrolet Impalas, 1962. repsektive 1963 stod på snedden bokstavligt talat och visade upp hur lowriders fungerar.



Låg tuff Lincoln från 1957 som är en ganska välkänd syn på träffar runtom i västsverige, bilen har radikala linjer redan som original och choppat tak gör sig bra på denna kaross.  

Moparspecial, Virgil Exner fick leva ut alla excesser på Imperials modeller, när alla andra återgick till stramare formgiving var 1961 års Imperial det mest extrema som kunde fås. 1964 stramades öäven Imperial upp betänkligt, rak, stram elegans på denna coupé, nu dikterade Elwood Engel formen istället. Några år tillbaks, 1959 och höjdpunkter ur Exner-eran, De Soto Fireflite cab somär en sällsynt bil, bara 276 stycken av dessa byggdes. Och en Dodge Custom Royal coupé från samma år.
   
   
Lite ovanliga sextiotalare från samma koncern, Imperial Crown cab från 1963, byggd i 531 exemplar, Dodge byggde över 165000 bilar 1962 men man ser nästan aldrig en Dodge 62:a, men denna Dodge Dart 440 var väldigt fin. Plymouth cabbar från den här tiden är inte heller så vanliga, här en fin Fury III cab från 1966. Imperial årgång 1960 i en inte allför diskret kulör och med de karakteristiska infällningarna i rostfritt stål i taket.

Så tittar vi på året 1959, fenåret, Cadillac Eldorado Biarritz, åtråvärd då, och likaså nu, Buicks fenor bildade ett "vingplan" över bakpartiet, rymdhysterin stod på topp detta år vilket avspeglade sig i designen, Chrysler New Yorker byggdes i 4805 exemplar och kostade 4533 dollar. För hela 1500 dollar mer fick man concernerns flaggskepp Imperial LeBaron hardtop sedan som dock bara byggdes i 622 exemplar.
    
   
Ett år senare 1960 hade det hänt mycket grejor i designstudion, Chrysler Windsor sedan, Pontiac Bonneville, Lincoln Continental och en Cadillac Eldorado Biarritz där man ser hur fenomorna nu börja krympa betydligt.  

En av femtiotalets absoluta höjdpunkter, den tidlösa och eleganta Lincoln Continental mk II. Denna är från 1956 och då gjordes bara 444 stycken och prislappen var dryga 10000 dollar, fem gånger mer än en vanlig Ford sedan.


Och så lyfter Harvarden och sätter kurs hemåt mot Aeroseum i Götebord och tar farväl från Varberg denna gång.  


Tidigare Wheels&Wings.
http://svammelsurium.blogg.se/2010/july/wheels-wings-varberg-2010.html
http://svammelsurium.blogg.se/2010/july/cruising-varberg-2010.html
http://svammelsurium.blogg.se/2009/july/wheelswings-2009-och-fokker-premiar.html
http://svammelsurium.blogg.se/2008/august/wheels-and-wings-2008-med-mer-wheels-an-wings.html





Kommentarer
Postat av: Bildrömmar och drömbilar

Sicken underbar bildorgie föreställandes lika underbara bilar!

Postat av: Gert

Bara för ordningens skull, Daniel Ryfa flyger inte Pitts, jag tror att det kan vara Bengt Andersson som är uppe i sin Pitts. Daniel har köpt sig en ny rysk värstingkärra, som är röd och gul, den ägdes tidigare av en fransman som tävlade i VM klassen i aerobatic

2011-07-26 @ 20:28:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback