På åtta hjul från Daimler
I den tyska smygrustningen lades det fram en tävlan för ett framtida terrängfordon, ett bidrag kom från Daimler Benz och stod klar redan 1928. En åttahjulsdriven tingest med en motor på 100 hästar. På bilden syns de två konstruktörerna och är ganska kända, Paul Daimler och Willhelm Maybach. De andra som byggde liknande koncept i tävlingen var Büssing-NAG och Magirus. Projektet slopades dock 1932.
Jättelincoln 1950
I Standard Catalog of Ford beskrivs 1950 års Lincoln som "it looks like a 1949 model that had gotten into a fight, and lost" Och så särdeles vackra var inte 1949-51 års modeller från Lincoln. Detta är en 1950 års Cosmopolitan, och känns igen dels på sin enorma kromläpp på skärmen och ett annat tak än standardmodellen. En annan prislapp var det också, 3240 dollar kostade en fyrdörrars Cosmopolitan Sport sedan, c:a 700 dollar mer än basmodellen.
Även om dessa Lincolns påminner rätt mycket om Mercury i linjerna så har den inga andra likheter än just det, för Lincoln är en stor bil, nästan 5,5 meter lång, och dryga två meter bred.
Snabbare än sin egen skugga
Lucky Luke hade faktisk en mänsklig motsvarighet. Bob Munden var världsmästare i "quick draw" och den här intevjun sändes på svensk TV 1986, med den imponerande men dock inte särskilt ödmjuke Bob.
På stranden
Citroën AMI6 och det verkar inte vara något vidare badväder.
PAnhard PL17, lyckades de franska reklamfotograferna aldriga tajma in vädret?
Simca 1100, samma fenomen där...
Glada badfickor med Skoda 110R.
Fiat i USA, med ett litet stranddiorama
Glas 1204 på badtur någon gång på sextiotalet.
Opel Ascona 1981
Fiat Panda Bianco var en specialmodell där det nesta gick i vitt, och placerad i vit studiosand för helhetens skull.
Svensk strand och Saab 99EMS.
På utflykt med Traband 601 Universal.
De ultimata picnicbilen hette just Toyota Picnic, i alla fall i Europa, hemma i Japan hette den Ispsum, eller Avensis Verso, eller Gaia beronde på lite var man köpte den.
Standconcept, Bamboo från Rinspeed 2001 ute på fotosesssion.
Isabella med extra dörrar
En fyrdörrars Borgward Isabella gjordes aldrig, inte av Borgward i alla fall. Men ett exemplar byggdes hos Walter Köng i Schweiz, på beställning av racerföraren Franz Hamernick, som tävlade just med Borgwardbilar under 50-talet.
Flygpost 1912
vårt första flygpostmärke var inte utgivet av posten utan i privat regi. Det gällde i sammanhang med tre speciella postflygningar som gjordes 1912 för föreningen Barnens dag. Olle Dahlbäck lyfte från Gärdet i Stockholm den 21:a september 1912, postsäcken släpptes sen vid Tureberg. Den andra flygningen dagen efter slutade med nödlandning i Värtan. Den tredje flygnigne begränsade sig till ett par varv runt gärdet den 26:e september. Frimärket kostade hela 60 öre och av det gick 50 öre till Barnens dag. Någon egentlig flygpostbefordran på fasta rutter kom inte igång förrän 1918 och då först i USA.
Renault med lyft
Nya Renault R4 på parissalongen visades upp i etapper. Man visade den minimalistiska och robusta enkelheten i Frankrikes nya folkbil, den kom att byggas från 1961 ända fram till 1992.
Chapron design
Två märkliga alster från Chapron som aldrig blev av. Karosserna är baserade på den exklusiva Cadillac Eldorado Brougham som byggdes av Pininfarina, men Chapron avsåg att modifiera dom för Rolls Royce Phantom V chassin. Den övre kallades design no.3015, och den undre 5319. Ingen av dom byggdes dock.
På picnic
Picnic i studion 1957, framdukat med Mercury Colony Park
Ute i trägården med Ford Ranch wagon 1953.
Tio år senare ser bilarna ut så här, Ford Falcon 1963 på tårtkalas.
Mercury cabriolet 1951, picnicbordet dukat och det ser ut som en rejäl ugn där bakom också.
Ute i det fria med nya Valanit 1974, närmast en Scamp.
Höstfika och påpälsat i en svensk sluttning, med kaffetår och nya Volvo Amazon.
Porsche 356 har lite begränsat lastutrymme så luftmadrasser får tjänstgöra som campingstolar, smart.
Fika med Schäfer och Volkswagen vid vägkanten
Porsche 356 har lite begränsat lastutrymme så luftmadrasser får tjänstgöra som campingstolar, smart.
Porsche 924 rymmer däremot en hel festmåltid, och familj.
I skogen med Vauxhall Viva 1965.
Triumph Dolomite 1980.
Solskenstripp med Trabant.
The Melin Collection - early years
Fadern Gustav Melin poserar i finkostym och firmabil, en DKW skåpbil. Platsen är Sigtuna och det är sommaren 1939 före krigsutbrottet
Farfar Arvid Melin vid en Plymouth 1935 i Sigtuna . Bilen är Göteborgsregistrerad och kanske just inköpt där
Äldre generationen Melin, Ragnar Melin med en Chevrolet lastbil 1928.
Einar Asp med en Renault Juvaquatre, året är 1943 och kan det vara så att Einar hade något specialtillstånd att köra bil och få bensinranson, eller är bilen köpt för framtida bruk?
NIls Ugander körde postbuss, liksom Melins och Einar Asp kom även han att emigrerar till Salt Lake City i slutet av 1940-talet. bilen är en Volvo LV11.
Beredskapstider, Paul Hedberg med en Sciania militärbil 1942.
Halvor Carlsson med gengasmatad Volvo LV79 i Eskilstunatrakten 1944.
Axel och Anna Mars på besök i Stockholmstrakten 1946, med en Fiat 508.
Cars & Stars - Ugglas UAZ
Caroline af Ugglas är en kreativ mångsysslare inom konst, musik och teater. Här är ett självporträtt i något surrealistisk stil. Bilen hon sitter på är en UAZ469B, en rysk terrängbil som kom 1971 och tillverkas än idag. Inte bara i Ryssland utan numera även i Vietman, Kuba, Azerbadjan och Ukaina. Den har även byggts i Tyskland och USA. Caroline af Ugglas äger själv en såda och då får den givetvis stå modell för ett egensinnigt självporträtt.
Langenthals lucka
Kombi och hatchback är relativt moderna fordonstyper, förvisso hade Kaiser/Frazer sin Travellermodell där hela bakdelen kunde öppnas och det var troligen därifrån Langenthal i Schweiz kopierat konceptet på denna Fiat 1400B 1951.
En dag på kontoret hos Thrupp&Maberly 1932
När man lät skräddarsy sin bil så var detaljerna viktiga. Här sitter Prins Serge Mdviani på kontoret hos Thrupp&Maberly som håller på att bygga en kaross åt hans nybeställda Rolls Royce Phantom II Continental. Över telefonen rådgör han med sin fru, som 1932 bör varit Mary McCormic om vilket signalhorn som låter bäst.
Den Georgiska syskonskaran Mdivani kallades i Amerika för "the merrying Mdivanis" och utgav sig för att vara av kunglig börd, det kan ha hjälpt till med att de allihop lyckades gifta in sig i rika familjer, en eller flera gånger. Hur det är med Serges prinstitel kan ju diskuteras för någon Georgisk konungaätt lyser med sin frånvaro i historieböckerna. Men vad visste man väl om det i Amerika.
Den Georgiska syskonskaran Mdivani kallades i Amerika för "the merrying Mdivanis" och utgav sig för att vara av kunglig börd, det kan ha hjälpt till med att de allihop lyckades gifta in sig i rika familjer, en eller flera gånger. Hur det är med Serges prinstitel kan ju diskuteras för någon Georgisk konungaätt lyser med sin frånvaro i historieböckerna. Men vad visste man väl om det i Amerika.
Moddad Malibu
Chevrolet Malibu köpte man i första hand inte för att det var en frän bil, men om man prompt ville ha sin Malibu wagon fränare än grannens så kunde Kit Car Inc. ordna fram det med detta passande "Spectre" stylingkit för modellen 1979
Européer från Amerika
MG TF, en modell som såldes mycket av i USA på den tiden, nu har en därifrån hittat hit.
Porsche 912 lades ner 1969 men återupplivades igen 1976 enkom för USA, som 912E 1976. Detta för att fylla gapet mellan den nedlagda 914 och den kommande 924. 912E fick VW:s 2litersfyra med Bosch insprutning. Sällsynt modell som byggdes perioden maj 1975-juli 1976 i blott 2032 exemplar.
två intressanta Mercedesbilar, 230SL Pagoda i ovanligt skick, renoveringsobjekt. Sällan man ser en dålig Pagoda, då delar är dyra och en mycket svår bil att renovera. Men ägaren av denna har renoverat Mercor förr och vet vad han ger sig in på. Samtidigt passade han på att ta in en 220S cabriolet åt en vän, som också kommer ha sina fritidsproblem lösta en bra tid framöver.
Volkswagens, Karmann Ghia cabriolet av senare modell. Detta var en storsäljare i USA, och den fina femtiotalsformen stod sig ända in på 70-talet. Karmann Ghia gjordes fram till 1974.
Den andra Folkan är en "Thing" ofta felaktigt kallad Kübelwagen. Men det är det inte, istället kan man säga att det var en retromodell av Kübeln, som kom 1968. Den torrare benämningen på denna skapelse är Volkswagen typ 181, men såldes i USA som "Thing" I England fick den heta Trekker och hemma i Västtyskland Kurierwagen. De flesta såldes dock i Nordamerika och drygt 20000 av de totalt 90883 stycken byggdes i Mexiko. En modell som är mycket ovanlig här i Sverige.
En Buick Skylark delar container med en Mercedes Benz 420SEL, som skiljer sig från våra med sina annorlunda lyktor. En annan sak som skiljde deras Mercedes S-klass från våran var att i USA kunde man få dom med dieselmotor, då hette dom 420SDL.
Och sist en som är på väg åt andra hållet, en Citroën B11 Commerciale från 1938
Commerciale kom att finnas ett kort tag precis före kriget, den återupplivades senare i slutet av B11:ans existens runt 1954. Detta var en kombimodell med urtagbart baksäte och rejäl baklucka, en detalj som var mycket ovanlig på den tiden
Capreras Fiat
Caprera var en lite mindre karosserifirma, verksam i Turin som byggde sina skapelser på Fiatbilar mellan åren 1959 och 1971.
Capri kallades denna fina cabriolet på Fiat 750, 1960.
Caprera Capri coupe
Amalfi kallde dom den här lilla fyrdörrarn.
Fyrdörring på Fiat 600, 1963
Fiat 850 kombi,1964
Merak kallades denna skapelse, mer praktiskt kagd modell.
Den här vackra skapelsen var en utställlningsbil ritad av Ghia och kallades Fiat P850, byggandet sköttes av Caprera.
Caprera Ragno, 1969