Lite mer som aldrig blev av
Jag har ju ägnat ett antal inlägg, dom nedan, åt prototypernas underbara värld. Ala de där bilarna som aldrig kom i produktion, de odöda, sdan länge skrotade eller undanstoppade på museum eller i mörka källarvalv.
http://bortkommet-fran-fordonshistorien.html
http://mera-bortkommet.html
http://undangomda-och-bortglomda.html
http://lite-mer-glomt-och-undangomt.html
http://mer-projekt-som-kom-av-sig-och-kom-bort.html
http:///vad-som-nastan-blev-av.html
http://bortglomdheter-fran-volvos-gommor.html
http://fangarna-fran-prototypverkstan.html
http://jeepar-fran-glomskans-traskmarker.html
Vi drar fram ytterligare några av dessa egendomligheter i dagsljuset igen .
30-talets stor-cittra skulle bli Citroen 22CV med V8 motor och framhjulsdrift, ett par stycken byggdes och en har redan visats i ett av inläggen ovan, och här är den stora 22CV roadstern som aldrig heller blev av när depressionen slog till även mot europa.
Ett märkligt projekt med ursprung Österrike. Detta är en Steyr, eller iallfall uppges chassiet vara en Steyr 530. Dessa byggdes 1935-36, huruvida karossen är ett eget experiment eller ett verk av utomsytående karossmakare är obekant. Hur som helst så fick den inga efterföljare.
Lancia LP01 var ett annat märkligt projekt. Det var en prototyp med svansmotor som byggdes av Ghia 1947, nån mer lancia med motorn bak kom aldrig att tillverkas.
Under krigets slutskede började fabrikerna planera för återgången till civil verksamhet. Bland de etablerade fansn även en del minder entreprenörer som såg en chans i det uppdömda behov av nya fordon som förutspåddes. En av dom var ingenjören Wadia Halim Murad, som redan 1945 hade färdigställt sin avancerade protoyp, men den kom dock inte att registreras och visas up förrän 1948. Då hade finansiärerna redan dragit sig ur och det blev inga fler Murads byggda.
Lite mer österut, i Sovjet där hade man strax efter krigsslute börjat bygga egna Opel Kadetter under namnet Moskvitch. Man hade ju lagt beslag på i princip hela Opel-fabriken som krigsbyte. efter några år gjorde man ett par prototyper för att uppdatera den gamla 30-talskarossen, denna 403 är från 1949. Men trots kom ur-versionen att tillverkas fram till 1955.
Mer som hamnade på andra sidan efter kriggslutet var BMW då de hade sitt säte i Eisenach. Dessa paralellbyggda BMW:s från östtyskland kom att döpas om till EMW rnt 1949, då man även gjorde denna intressanta sportvagnsprorotyp, EMW S1.
Åter till väst, denna extremt låga sportiga Hansa roadster visades upp på Frankfurtmässan 1951, vart den tog vägen sen är oklart.
SAmtidigt i Sverige så jobbade man hos volvo med en uppdatering på PV444, men det kom som bekant inte att genomföras.
Den vackra och dyra Ford Comet från Frankrike har innan berätts lite om här: fords-franska-komet.html. Och 1953 gjorde Facel metallon ett försök att göra en elegant sedan av coupén.
Messerschmitt tidiagre berämda för sina flygplan blev nu även kända för sina små minibilar. Men man experimenterade också med att ta fram en stor Messerschmitt. P511 tog form under ett par år och stod klar först 1954. Karossen byggdes av Spohn, men sen rann projektet ut i sanden.
¨
Den lilla karossmakaren Balbo i Italien var mest aktiva med olika specialarbeten åt Fiat och lancia, men 1953 försökte man sig på att lansera en egen småbil, Balbo B400 presenterades 1954 men kom inte heller att sättas i produktion.
Samma år fast i något större format. Studebaker Champion med en front som aldrig sågs på seriemodellen. Den var inte heller menad som något experimentiellt, utan ett specialjobb av Studebakers designer Raymond Lowey för sin egen räkning.
Obskyrt projekt troligtvis daterat 1953, NAMI och NAMO kallades ett par byråer vars förhållande och samröre med designavdelningar och tillverkare av bilar i Sovjet var något diffust. Hur som helst benäms denna minibussliknande tingest som NAMO-013
Men det egendomliga är att ett par¨år senare dyker samma typ av frambyggda koncept upp i Frankrike. Renault byggde ett par prototyper, den första Projet P600 1957.
Och P900 1959.
http://bortkommet-fran-fordonshistorien.html
http://mera-bortkommet.html
http://undangomda-och-bortglomda.html
http://lite-mer-glomt-och-undangomt.html
http://mer-projekt-som-kom-av-sig-och-kom-bort.html
http:///vad-som-nastan-blev-av.html
http://bortglomdheter-fran-volvos-gommor.html
http://fangarna-fran-prototypverkstan.html
http://jeepar-fran-glomskans-traskmarker.html
Vi drar fram ytterligare några av dessa egendomligheter i dagsljuset igen .
30-talets stor-cittra skulle bli Citroen 22CV med V8 motor och framhjulsdrift, ett par stycken byggdes och en har redan visats i ett av inläggen ovan, och här är den stora 22CV roadstern som aldrig heller blev av när depressionen slog till även mot europa.
Ett märkligt projekt med ursprung Österrike. Detta är en Steyr, eller iallfall uppges chassiet vara en Steyr 530. Dessa byggdes 1935-36, huruvida karossen är ett eget experiment eller ett verk av utomsytående karossmakare är obekant. Hur som helst så fick den inga efterföljare.
Lancia LP01 var ett annat märkligt projekt. Det var en prototyp med svansmotor som byggdes av Ghia 1947, nån mer lancia med motorn bak kom aldrig att tillverkas.
Under krigets slutskede började fabrikerna planera för återgången till civil verksamhet. Bland de etablerade fansn även en del minder entreprenörer som såg en chans i det uppdömda behov av nya fordon som förutspåddes. En av dom var ingenjören Wadia Halim Murad, som redan 1945 hade färdigställt sin avancerade protoyp, men den kom dock inte att registreras och visas up förrän 1948. Då hade finansiärerna redan dragit sig ur och det blev inga fler Murads byggda.
Lite mer österut, i Sovjet där hade man strax efter krigsslute börjat bygga egna Opel Kadetter under namnet Moskvitch. Man hade ju lagt beslag på i princip hela Opel-fabriken som krigsbyte. efter några år gjorde man ett par prototyper för att uppdatera den gamla 30-talskarossen, denna 403 är från 1949. Men trots kom ur-versionen att tillverkas fram till 1955.
Mer som hamnade på andra sidan efter kriggslutet var BMW då de hade sitt säte i Eisenach. Dessa paralellbyggda BMW:s från östtyskland kom att döpas om till EMW rnt 1949, då man även gjorde denna intressanta sportvagnsprorotyp, EMW S1.
Åter till väst, denna extremt låga sportiga Hansa roadster visades upp på Frankfurtmässan 1951, vart den tog vägen sen är oklart.
SAmtidigt i Sverige så jobbade man hos volvo med en uppdatering på PV444, men det kom som bekant inte att genomföras.
Den vackra och dyra Ford Comet från Frankrike har innan berätts lite om här: fords-franska-komet.html. Och 1953 gjorde Facel metallon ett försök att göra en elegant sedan av coupén.
Messerschmitt tidiagre berämda för sina flygplan blev nu även kända för sina små minibilar. Men man experimenterade också med att ta fram en stor Messerschmitt. P511 tog form under ett par år och stod klar först 1954. Karossen byggdes av Spohn, men sen rann projektet ut i sanden.
¨
Den lilla karossmakaren Balbo i Italien var mest aktiva med olika specialarbeten åt Fiat och lancia, men 1953 försökte man sig på att lansera en egen småbil, Balbo B400 presenterades 1954 men kom inte heller att sättas i produktion.
Samma år fast i något större format. Studebaker Champion med en front som aldrig sågs på seriemodellen. Den var inte heller menad som något experimentiellt, utan ett specialjobb av Studebakers designer Raymond Lowey för sin egen räkning.
Obskyrt projekt troligtvis daterat 1953, NAMI och NAMO kallades ett par byråer vars förhållande och samröre med designavdelningar och tillverkare av bilar i Sovjet var något diffust. Hur som helst benäms denna minibussliknande tingest som NAMO-013
Men det egendomliga är att ett par¨år senare dyker samma typ av frambyggda koncept upp i Frankrike. Renault byggde ett par prototyper, den första Projet P600 1957.
Och P900 1959.
Kommentarer
Postat av: Jokern/ Woodridge
På P900:an, 1959, ser det ut som att man "bara" råkade sätta grillen på fel sida av bilen, i bak, istället för i fram.
Trackback