med V-kraft 1944
Säregen Safari
En incident med efterspel 1946
Sveriges mest berömda avåkning skedde på detta datum, den 28:e september 1946.
Idag för 67 år sedan blev Konungen något försenad till middagen på slottet, för det kungliga ekipaget for av vägen och ner i ett dike vid gamla Södertäljevägen. Det har sedan dess spekulerats till och från om att Kungen hade hetsat chauffören, eller att till och med hans Majestät själv hade satt sig bakom ratten. Mest troligt dock är att den tunga Cadillac Fleetwooden av 1939 års modell, med antagligen lika gamla däck av diagonaltyp inte var helt kompatibel med en blöt svensk landsväg. Det verkar inte gått särskilt fort för alla inblandade inklusive Cadillacen undkom oskadda, om än något blöta om fötterna.
Efterspelet blev dock ganska märkligt, 1946 var det här en bra bit utanför civilisationen, men när modernare tider och kommers bredde ut sig och började etablera sig vid den här platsen var namnet givet, området kom att kallas ”kungens kurva” helt enkelt. Idag präglas stället av köpcentran och grossistverksamheter, och edn nya E4:an skär rakt igenom hela det moderna Kungens Kurva.
Men var låg den ursprungliga kurvan? Det har tvistats en del om vägens ursprungliga sträckning, Jörgen Persson på Riksettan är en av dom som engagerat sig länge att lokalisera platsen. Och nu verkar gåtan fått sin lösning, genom läsartips och vittnesmål från folk som var med den där gången har Jörgen nu fastslagit det ursprungliga kungens kurva, där Cadillacen åkte i diket den där höstdagen 1946, och Konungen blev blöt om fötterna.
På utflykt i Lansing 1903
Multipla före multiplan
Fordimporter
Autenrieths Röhr
Röhr kom inte att bli någon av de stora tillverkarna men hade dock ett ganska gott renommé under sin korta livstid. Hans Gustav Röhr vare före detta stridspilot som efter första världskriget börjat tillverka flygplansmotorer, 1927 köpte han en nedlagd bilfabrik i Ober-Ramstadt för att bygga bilar i eget namn. De första Röhrbilarna var ganska avancerade och byggde på en bärande plattform som gav låg vikt och tyngspunkt. Motorn var en rak åtta på 2,3 liter. Röhr blev också en ganska dyr bil, och som så ofta när teknisk brillians får råda blev det ganska snabbt konkurs.
Nedan Röhr 8R och modell RA ,ed karosser från Autenrieth.
Röhr Junior, sport roadster och cabriolet, samt de två Tatrabaserade prototyperna.
H.G Röhr fick avsäga sig firman, men gick vidare som ingenjör hos Adler och senare Mercedes. Rörh ombilades av nya finansiärer och 1930 var man igång igen med tillverkningen. Nya Röhr hade en lite större motor på 2,5 liter och senare type F fick en 3,2 liters rak åtta. Men skeppet höll på at kantra en gång till, man behövde en billigare bil i sortimentet och här fick man hjälp av Tatra, som man erhöll licens att använda konstruktionen till deras typ 75. Denna blev i Röhrs tappning kallad Röhr Junior och hade på Tatravis en boxerfyra under huven istället. Detta blev Röhrs mest framgångsrika modell med c:a 1700 exemplar.
type F och två stycken FK Olympier, kompressormatade
Samtidigt utvecklade man i andra änden en toppmodell som kom att heta Olympier, och denna modell togs fram av den inte helt okände Ferdinand Porsche, Olympier med kompressormotor hade 140 hästkrafter och hade dessutom torsionsfjädring. Det blev en mycket dyr bil i depressionens tid och bara runt 20 stycken skall ha byggts 1934. Olympier blev trots sin tekniska raffinering en saftig spik i kistan för Röhr som upphörde senare samma år. Tillverkningsrättigheter bland annat för Tatralicenserna vandrade vidare till Stoewer som fortsatte bygga konstruktioen som Stoewer Junior Greif. Ett och annat försök gjordes framöver att återuppliva Röhr men några bilar blev det inte utan fabriken fortsatte istället som ren mekanisk verkstad i regi av Noll-Monnard AG.
Högt tempo i Castle Bromwich
Mera Taunusflickor
Sheryl rockar
Davids dragare
Ponchos
Sista stationen för SL
Lättklätt med Lotus
Zagatos Sexa
Alfa Romeo Zeta 6 byggdes i två och ett halvt exemplar.
Alfa Romeo har flera gånger haft nära samarbete med Zagato, som bland italienska designhus stått för det lite vildare, mer vågade och excentriska. Men i början av 80-talet saknade man nästan helt uppdrag, ingen vill ha flamboyanta former, Strikta linjer och mainstream gällde.
Zagatos nya chefsdesigner Giuseppe Mittino ville dock få till en ny specialare och flirtade in sig hos Alfa Romeo med ett par skisser på en 2+2 sportcoupé. Alfas ledning godkände förslaget, och beställde två prototyper från Zagato, som båda stod klara på Genevemässan 1983.
Det var två snygga bilar, fullt fungerande och närmast produktionsmässiga, och närmast ”normala” för att komma från Zagato. Den nätta aluminiumkarossen hade integrerade kofångare i absorberande gummi, mekaniken togs från GTV6. Planen var att denna skulle säljas som ett exklusivt komplement till GTV, men det stupade på mållinjen, på grund av finansiering. Den skulle bli för dyr, och man var fullt upptagen med en volymmodell, Arna.
Så det blev inget av den snygga Zetan, även om Zagato själva funderade på att ta den i produktion i egen regi, men det blev heller inget av, det saknades Lire för det helt enkelt. De två prototyperna finns och är fullt körbara än idag, den gröna är i privat ägo och den bruna i tryggt förvar hos Alfas museum. En tom kaross hann byggas innan proppen drogs ur projekt Zeta 6. Den finns idag i Nederländerna.
I baksits
Stillfullt och smakfullt i Trollhättan
Rohdins Automobile Service i Trollhättan är mekka för Rolls Royce och Bentleyägare, och i september varje år bjuder man på öppet hus med levande musik, rundvandring och utställning.
Denna sensommardag dök närmare ett hundratal bilar upp och flera tog tillfället i akt att låta Rohdins kunniga personal gå igenom och göra lite servicejobb på sina pärlor. Guidade rundturer genom verkstaden bjöds det på också.
och: http://www.klassiker.nu/traffreportage/rollstraffen-fran-besoksparkeringen
Kaisers exotiska kusin, Bergantin
Det började med ett varv i Richmond, och ett krig. Henry J Kaiser byggde de berömda Libertyskeppen som blev havets T-Ford, vid krigsslutet bestod Kaisers imperium av sju stora varv, och en väl tilltagen kassakista. Med hjälp av ingenjören Joseph Frazer skulle korperationen utvidgas med biltillverkning. Kaiser-Frazers bilar presenterades redan 1946 och var amerikas mest moderna och nyskapande bilar i sin tid. Dock gick det med Kaiser som med de andra som varit lite för snabba i startgroparna efter krigsslutet, dom blev efter några år omkörda av de stora etablerade märkena. Kasiern blev snabbt omodern, men 1953 gjorde man genidraget att förvärva Willys Overland och fick då deras Jeep i huset, året efter lade man ner tillverkningen av Kaiserbilarna men Jeeparna fortsatte vara framgångsrika. Vid den här tiden åkte ett argentinskt sändebud runt i USA för att knyta kontakter och locka amerikanska investerare att börja bygga bilar hemma i Argentina, den enda som såg en möjlighet i detta var Henry Kaiser. Just Jeepen skulle vara perfekt för sydamerikanska landsbygden och redan 1955 började man bygga en stor fabrik i Santa Isabel, Cordoba, som kom att bli något av Argentinas motsvarighet till Detroit.
Plattformsbaserad
Muskelimport
Michelottis Bugatti
Moscow Plain Janes
Blandat med bilar och väder på Hofsnäs
Ett gem tennis igen
En dag vid Ringsjön 1935
Lea Francis reinkarnatioer
Lea Francis är märket som poppat upp och försvunnit lite då och då i historien. Richard Henry Lea var en noggrann ingenjör som tillsammans med Graham Inglesby Francis började bygga cyklar på 1890-talet. Cykeln var den stora flugan på den här tiden, men ett annat transportmedel var i vardande, automobilen.
Nästa inhopp kommer 1922, då med modellen C-type som kom att produceras i åtminstone 90 exemplar, C-type var de första Francisbilarna som dök upp i motortävlingar, något som de åren framöver kom att förknippas mycket med.Motorerna var fina maskiner från Meadows och 1927 var man första engelska sportbil som erbjöd kompressor som standard på modellen Hyper.
Femte gången gillt?
Efter kriget tog man nya tag med ”Fourteen” som kom att bli deras största modell, nåja dryga 3000 bilar på åtta år var i alla fall produktionsrekord för lilla Lea Francis. 2133 av dessa var av typen saloon, 118 stycken var öppna sports tourer och hela 916 stationsvagnar gjordes. Nötenbilen är en version som kallades 14/70 och introducerades 1948 och känns igen på att den har tre rutor per sida, en sk ”six-light saloon” samma 1,8 liters fyra som i fourteen, och gjordes i 162 exemplar. Det verkar som om relativt många såldes på export, Sydamerika och Australien verkar tagit emot hyfsat mycket Lea Francis vid den här tiden, och det vita exemplaret nedan såldes ny i Sverige 1949.
Måhända såg bilarna lite ålderdomliga och klumpiga ut, men chassi och motor var fina, och en del köptes in av Connaught som byggde racerbilar på dom. Officiellt fanns 14HP och den uppgraderade 18HP kvar till 1954, men tveksamt om det byggdes några alls efter sista framträdandet på Earls motor court 1952.
Sjätte gången gillt.
Sjunde gången gillt.
Åttonde gången gillt.
Katter har nio liv, Lea Francis har hittills haft åtta, frågan verkar inte vara om utan när Lea Francis gör comeback igen.