med V-kraft 1944

Under krigsåren var det gengas som gällde, för de som alls kunde köra sin bil. "V-kraft" får det sotande gengasaggreatet att nästan låta som någon slags trimning, men så var nog itne rikgti fallet. Bränsleförbrukning? Tja, två säckar ved till Norrköping, eller fem säckar till Göteborg...

Säregen Safari

den skarpögde kanske ser vad som inte är riktigt rätt med den här Pontiac Safarin av 1965 års modell.
Det är en prototyp, som är i princip helt produktionsklar, men man har av någon anledning försett den med både Bonneville och Catalinaemblem. Safari var Pontiacs namn på kombibilarna och både Catalinan och Bonneville Safari var byggd på samma 121 tums hjulbas och hade båda mätte 553cm i längd. Troligen kan det här exemplaret använts för att finputsa hur lister och emblem skulle placeras
 

En incident med efterspel 1946

Sveriges mest berömda avåkning skedde på detta datum, den 28:e september 1946.

 

Idag för 67 år sedan blev Konungen något försenad till middagen på slottet, för det kungliga ekipaget for av vägen och ner i ett dike vid gamla Södertäljevägen. Det har sedan dess spekulerats till och från om att Kungen hade hetsat chauffören, eller att till och med hans Majestät själv hade satt sig bakom ratten. Mest troligt dock är att den tunga Cadillac Fleetwooden av 1939 års modell, med antagligen lika gamla däck av diagonaltyp inte var helt kompatibel med en blöt svensk landsväg. Det verkar inte gått särskilt fort för alla inblandade inklusive Cadillacen undkom oskadda, om än något blöta om fötterna.

Efterspelet blev dock ganska märkligt, 1946 var det här en bra bit utanför civilisationen, men när modernare tider och kommers bredde ut sig och började etablera sig vid den här platsen var namnet givet, området kom att kallas ”kungens kurva” helt enkelt. Idag präglas stället av köpcentran och grossistverksamheter, och edn nya E4:an skär rakt igenom hela det moderna Kungens Kurva.

Men var låg den ursprungliga kurvan? Det har tvistats en del om vägens ursprungliga sträckning, Jörgen Persson på Riksettan är en av dom som engagerat sig länge att lokalisera platsen. Och nu verkar gåtan fått sin lösning, genom läsartips och vittnesmål från folk som var med den där gången har Jörgen nu fastslagit det ursprungliga kungens kurva, där Cadillacen åkte i diket den där höstdagen 1946, och Konungen blev blöt om fötterna.

 
En plats som förtjänar K-märkt status, i denna dunge inte långt från Ikea vid Kungens kurva, hittar Jörgen Persson från Riksettan den ursprungliga kungliga kurvan.

 


På utflykt i Lansing 1903

1903 kunde Oldsmobile titulera sig världens största biltillverkare, med drygt 600 anställda och en produktion på närmare 4000 bilar det året. Samtliga av typen "curved dash", eller model R somden ganska primitiva bilen egentligen hette.  Oldsmobile byggde enligt löpande bandprincipen, flera år före Henry Ford. Här syns en en samling Oldsmobileanställda uppsuttna i firmans automobiler redo för en åktur 1903.
 

Multipla före multiplan

Fiat Multipla har ofta kallats världens första MPV, och anses varit ett genidrag från Fiat som introducerades 1956. Men troligen hade man sneglat en del på några redan befintliga modeller.
 
För redan 1944 byggde Moretti den här lilla eldrivna sjusitsiga bilen på samma princip.
 
Och i Frankrike 1945, en prototyp från Renault avsedd för taxibruk. Karossen byggdes av Faget-Varnet och hade även skjutdörrar à la Volkswagenbuss, som också den låg några år framåt i tiden.
 
 
 

Fordimporter

Ford Mustang, ett klassiskt importobjekt och har varit så ända sen svenska i början på 1970-talet började åka till USA för att leta bil. Hur många som importerats under årens lopp av de klassiska årsmodellerna, som t ex 65:an ovan är nästan oräkneligt. Men nu verkar det mattats av för det senaste året har det inte synts särskilt många nyimporter av dom.
 
Däremot är Ford Galaxie 1963 inne just nu, dessa verkar komma in i parti och minut, snart lika vanlig syn som 1965-66 Pontiacs? Den här Galaxie 500 coupéen med fastbacktak, kallad "1963½" anlände till Nordtrafik i juli.
 
Och en prydlig fyrdörrars Galaxie 500 kom in i sluet av augusti.
 
Ford Ranchero är dock lite ovanligare objekt, det byggdes inte heller långt lika många av dessa som rivalen Chevrolet El Camino: Det här är en 1971 års GT, som gjordes i 3632 exemplar. Totals såldes 26294 Rancheros detta modellår.
 
Buscustom, Ford 1957, väldigt ovanligt att importera ombyggda bilar dock.
 
Flottast från Fordconcernen 1978, Lincoln Continental mk V
 
En annan ovanligare Fordprodukt, Mercury Montclair Marauder 1964, tillnamnet Marauder innebar ett nästan fastbackliknande tak. 8655 stycen fyrdörrars Marauders såldes 1964.
 
 

Autenrieths Röhr

Authenrieth byggde den här avancerade karossen 1933 för utställning, notera att det är en fyrdörrars hardtop.
 

Röhr kom inte att bli någon av de stora tillverkarna men hade dock ett ganska gott renommé under sin korta livstid. Hans Gustav Röhr vare före detta stridspilot som efter första världskriget börjat tillverka flygplansmotorer, 1927 köpte han en nedlagd bilfabrik i Ober-Ramstadt för att bygga bilar i eget namn. De första Röhrbilarna var ganska avancerade och byggde på en bärande plattform som gav låg vikt och tyngspunkt. Motorn var en rak åtta på 2,3 liter. Röhr blev också en ganska dyr bil, och som så ofta när teknisk brillians får råda blev det ganska snabbt konkurs.

 

Nedan Röhr 8R och modell RA ,ed karosser från Autenrieth.

   

 

Röhr Junior, sport roadster och cabriolet, samt de två Tatrabaserade prototyperna.

 

H.G Röhr fick avsäga sig firman, men gick vidare som ingenjör hos Adler och senare Mercedes. Rörh ombilades av nya finansiärer och 1930 var man igång igen med tillverkningen. Nya Röhr hade en lite större motor på 2,5 liter och senare type F fick en 3,2 liters rak åtta. Men skeppet höll på at kantra en gång till, man behövde en billigare bil i sortimentet och här fick man hjälp av Tatra, som man erhöll licens att använda konstruktionen till deras typ 75. Denna blev i Röhrs tappning kallad Röhr Junior och hade på Tatravis en boxerfyra under huven istället. Detta blev Röhrs mest framgångsrika modell med c:a 1700 exemplar.

 

 

type F och två stycken FK Olympier, kompressormatade

 

Samtidigt utvecklade man i andra änden en toppmodell som kom att heta Olympier, och denna modell togs fram av den inte helt okände Ferdinand Porsche, Olympier med kompressormotor hade 140 hästkrafter och hade dessutom torsionsfjädring. Det blev en mycket dyr bil i depressionens tid och bara runt 20 stycken skall ha byggts 1934. Olympier blev trots sin tekniska raffinering en saftig spik i kistan för Röhr som upphörde senare samma år. Tillverkningsrättigheter bland annat för Tatralicenserna vandrade vidare till Stoewer som fortsatte bygga konstruktioen som Stoewer Junior Greif. Ett och annat försök gjordes framöver att återuppliva Röhr men några bilar blev det inte utan fabriken fortsatte istället som ren mekanisk verkstad i regi av Noll-Monnard AG.


Högt tempo i Castle Bromwich

Här byggs legender, och för varje nit som slås i och varje kabel som dras i dessa plan är man ett steg närmare seger över Tyskland i det stora kriget. Och det var det här som tyska Luftwaffe hade missbedömt totalt vid sitt angrepp på Storbritannien 1940. Man hade räknat med att slå ut RAF mer eller mindre på marken, oddsen var Luftwaffes cirka 3000 plan avdelade för detta, mot RAF:s uppskattningsvis 600 operativa flygplan. Men vad man inte viste om var att rustningen  gick för högtryck, i både hemliga och svåråtkomliga fabriker utsppridda över England. I dessa "Shadow factories" kunde man pressa ut 250 nya plan, om dan.  Supemarines huvudfabrik låg i Castle Bromwich, och på grund av en annan informationsmiss kom denna anläggning aldrig att bombas, då tyskarna trodde att det var en helt annan tillverkare som huserade där.
 

Mera Taunusflickor

I svartvitt den här gången .
 
17M RS
 
17M
 
12M
 
Och en äldre 12M från filmens värld. Från den finska filmen Pekka Puupää Kesälaitumilla 1953.
 
17M igen
 
Och en annons för 17M från Chile 1963
 
 
 

Sheryl rockar

Att göra cover på Led Zeppelin är något av det svåraste en artist kan ge sig på, varenda trubardur utan självdistans kommer alltid nån gång slakta Stairway to heaven fullständigt, och lite mer talangfulla musiker ger sig gärna i kast med Kashmir, med blandat resultat.  Något i Zeppelins gruppkemi och drivenhet är näst intill omöjligt att plagiera, men Sheryl Crow lyckas dock bra med denna låten.
 
 

Davids dragare

David Brown byggde traktorer för flera olika ändamål, just den här lite mer billiknande varianten med skärmar kallades just för Aircraft tractor, och var menad att rangera flygplan. Planet ser ut att vara en Bristol Britannia.
 

Ponchos

Lite Pontiacs som har rullat in i Sverige det senaste.
 
Stilig Star Chief från 1956, 43932 stycken gjordes men är allt annat än vanliga idag.
 
Så här sobert är det inuti Star Chief, toppmodellen 1956
 
Detso ovanligare är dock denna Grand Am från 1975, dessa modeller har inte importerats i någon större utsträckning. Dels för de varit för "nya" för att det skall vara lönsamt, och dels för att dom ärligt talat är ganska oattraktiva...  Detta exemplar har hittat hit som arvegods, och klassas då in som flyttsak.
 
Men det är en ovanlig modell, bara 8786 Grand Am coupéer gjordes 1976, ännu mer ovanlig är sedanen med blott 1893 ex.
 
Säregna bakljus, och emblemet "6,5 litre" för att det skall låta lite mer exotiskt. Det motsvarar alltså 400 kubiktum.
 
Mest populära här dock, 1965-66 stor-Pontiacs, här en Bonneville 1965 cab i behov av akutvård
 
Lite prydligare Bonneville från 1966
 
Ventura var en modell som inte fanns, utan var bara ett tillvalspaket till Catalina 1966, för 118 dollar extra fick man lite mer utrustning och finare inredning, vinyltaket "cordova" kosatde ytterligare 97 dollar extra.
 

Sista stationen för SL

Mercedes Benz 190SL var den mer framgångsrika budgetvarianen av 300SL, lite nättare men såpass populär att det gjordes över 25000 stycken mellan 1955 till 1963. Här sker slutmontering och finish i Stuttgart, av någon anledning verkar blommig klännng vara obligatoriskt arbetsplagg vid den här stationen. 
 

Lättklätt med Lotus

Lättklädda flickor som dragplåster är inget nytt men det blev inte mer lättklätt än hos Bob Challman som sålde engelska sportbilar på Sepulveda Boulevard, Manhattan Californien.    

Zagatos Sexa

Alfa Romeo Zeta 6 byggdes i två och ett halvt exemplar.

Alfa Romeo har flera gånger haft nära samarbete med Zagato, som bland italienska designhus stått för det lite vildare, mer vågade och excentriska. Men i början av 80-talet saknade man nästan helt uppdrag, ingen vill ha flamboyanta former, Strikta linjer och mainstream gällde.

Zagatos nya chefsdesigner Giuseppe Mittino ville dock få till en ny specialare och flirtade in sig hos Alfa Romeo med ett par skisser på en 2+2 sportcoupé. Alfas ledning godkände förslaget, och beställde två prototyper från Zagato, som båda stod klara på Genevemässan 1983.

 

Det var två snygga bilar, fullt fungerande och närmast produktionsmässiga, och närmast ”normala” för att komma från Zagato. Den nätta aluminiumkarossen hade integrerade kofångare i absorberande gummi, mekaniken togs från GTV6. Planen var att denna skulle säljas som ett exklusivt komplement till GTV, men det stupade på mållinjen, på grund av finansiering. Den skulle bli för dyr, och man var fullt upptagen med en volymmodell, Arna.

 

Så det blev inget av den snygga Zetan, även om Zagato själva funderade på att ta den i produktion i egen regi, men det blev heller inget av, det saknades Lire för det helt enkelt. De två prototyperna finns och är fullt körbara än idag, den gröna är i privat ägo och den bruna i tryggt förvar hos Alfas museum. En tom kaross hann byggas innan proppen drogs ur projekt Zeta 6. Den finns idag i Nederländerna.


I baksits

Stilfull reklambild för Cadillac 1961
 
moderiktigt i Chrysler New Yorker Brougham 1977
 
Mormor stickar i familjens nya Nash Statesman 1950
 
Morris 1800 hette Monaco i Danmark, här en bild ur danska katalogen som dock visar en högerstyrd bil.
 
Inte så gott om plats för långbenta flickor i Ford Capri
 
Men det var lite sämre i MGB...
 
Rymligt och bekvämt i Peugeot 404
 
Och i jämförelse så ser det ut så här i Peugeot 1007 idag, man lyckas få den lilla bilen att se hur stor som helst ut... 
 
Tre damer ryms ledigt i baksätet på Saab 99
 
I sovjetiska ZAZ 968 bara två...
 

Stillfullt och smakfullt i Trollhättan

 

Rohdins Automobile Service i Trollhättan är mekka för Rolls Royce och Bentleyägare, och i september varje år bjuder man på öppet hus med levande musik, rundvandring och utställning.

Denna sensommardag dök närmare ett hundratal bilar upp och flera tog tillfället i akt att låta Rohdins kunniga personal gå igenom och göra lite servicejobb på sina pärlor. Guidade rundturer genom verkstaden bjöds det på också.

 

 
Mer bilder från denna trevliga dag i Trollhätan på: http://www.klassiker.nu/traffreportage/rolls-roycetraff-i-trollhattan

och: http://www.klassiker.nu/traffreportage/rollstraffen-fran-besoksparkeringen

 

Anders Rohdin själv förvisar en isärskruvad Bentley 3½litre motor från 1935, och förklarar sitt livsverk med diagnosen ”Rollssjukan” det är en kronisk åkomma som dock inte är livshotande, däremot livsförhöjande. Den kräver dock dyrbar medicinering...

Kaisers exotiska kusin, Bergantin

Det började med ett varv i Richmond, och ett krig. Henry J Kaiser byggde de berömda Libertyskeppen som blev havets T-Ford, vid krigsslutet bestod Kaisers imperium av sju stora varv, och en väl tilltagen kassakista. Med hjälp av ingenjören Joseph Frazer skulle korperationen utvidgas med biltillverkning. Kaiser-Frazers bilar presenterades redan 1946 och var amerikas mest moderna och nyskapande bilar i sin tid. Dock gick det med Kaiser som med de andra som varit lite för snabba i startgroparna efter krigsslutet, dom blev efter några år omkörda av de stora etablerade märkena. Kasiern blev snabbt omodern, men 1953 gjorde man genidraget att förvärva Willys Overland och fick då deras Jeep i huset, året efter lade man ner tillverkningen av Kaiserbilarna men Jeeparna fortsatte vara framgångsrika. Vid den här tiden åkte ett argentinskt sändebud runt i USA för att knyta kontakter och locka amerikanska investerare att börja bygga bilar hemma i Argentina, den enda som såg en möjlighet i detta var Henry Kaiser. Just Jeepen skulle vara perfekt för sydamerikanska landsbygden och redan 1955 började man bygga en stor fabrik i Santa Isabel, Cordoba, som kom att bli något av Argentinas motsvarighet till Detroit.

 

Vid sidan av Jeeparna kom man att återuppta produktionen av Kaisers gamla Manhattanmodell, nu omdöpt till Carabela, och så fick man även rättigheterna till Renault Dauphine, i slutet av 50-talet dominerade IKA, som bolaget i Santa Isabel kom att heta, nästan totalt den argenntinska bilmarknaden. Bilen från nöten är en modell som hette Bergantin, detta var i grund och botten en Alfa Romeo 1900 som hemma i Italien gjordes mellan 1950 och 1958. IKA förvärvade pressverktygen och under åren 1960-62 gjorde man Alfan där med vissa modifieringar i karossen, samt under huven. Man använde Jeeparnas Continentalmotorer istället. En stor fyra på 2,5 liter och en ”Super 6” variant med 3,8 liters rak sexa. 8351 Bergantin byggdes, av dom hade 353 stycken storsexan. Namnen Carabela och Bergantin är spanska skeppsnamn som vi känner som Karavell och Brigantin. 1962 ersattes dom båda med nya modeller från AMC
 
 

Plattformsbaserad

Hade Gunnar varit snäll brukade Ingegerd parkera vid någon sjö också...
Skämt åsido, det är inget mobil trampolin, utan en sinnrik teleskopisk plattform för att utföra arbeten på flygplan. Dessa apparater byggdes av WOllard och sitter på International Scoutchassin.
 

Muskelimport

Lite muskelbilar som ramlat in i landet udner sommaren. 
 
Preppad och mycker fräsch Nova från 1966
 
Likaså fin Dodge Challenger R/T från 1971
 
Plymouth GTX 1968 byggdes i 14915 exemplar och ändå ser man dom inte så ofta.
 
Mopars muskelbilar från den här tiden hade fräcka karosser men ofta väldigt stram inredning.
 
Dodge Coronet Super Bee 1970, detta är fanns dom både som hardtop eller med "stolpe" som denna. Stolpen är relativt sällsynt då dom bara gjordes i 3966 exemplar mot hardtopens 11540.

Ford Torino GT blev en succé, hela 74135 satycken såldes som fastback 1968. Denna med 390" motor är mycket fin.
 
 
Modernare muskelbilar kommer också in, här en Myustang GT/CS cab från 2009 och nedan en Camaro årsmodell 2010.
 

Michelottis Bugatti

Efter kriget gick det inget vidare för Bugatti, Ettore dog 1947 och biltillverkning kom att bli mer en sporadisk verksamhet i Molsheim. 1957 gjorde man en sista satsning, type 252, och ett designförslag från Michelotti togs fram, mewn det kom aldrig attanvändas. EN enda type 252 prototyp byggdes.

Moscow Plain Janes

Plain Janes är vad vi kallas snikbilar, basmodeller med lite eller ingen utrustning, vad den ryska benämningen är, Zhadny kanske kommer närmast?
 
Ford Mainline 1952
 
Ford Custom 300 1958. 163366 sådanhär fyrdörrars basfordar såldes, åtminstonde en hittade till Moskva.
 
Chevrolet Delray 1958, modellen fanna enbart detta år och låg snäppet under Biscayne.
 
Rambler American, tillhörande franska diplomatkåret, i Sovjet 1962
 
Plymouth Savoy 1963, från Polska ambassaden
 
Plymouth Fury I wagon. Fury delades in i I,II och III samt Sport Fury 1965.
 
Ford Custom 500 1965, polsk ambassadsbil.
 
Privatregistrerad Valiant V100 1965.
 
Ford Falcon 1966, utanför en urmakare.
 
1972 var sista året för rena basmodellen Ford Custom, den inte särskiult mycket mer påkostade Custom 500 hängde med fram till 1974. Detta är en Custom 500 från 1972 som känns igen på tunna blanklister vid hjulhusen. 
 
Chevrolet Malibu 1974
 
Plymouth Volare 1977, från Egyptiens ambassad i Moskva.
 
 

Blandat med bilar och väder på Hofsnäs

 
Sportvagnsträffen på Hofsnäs växer ständigt, i år var det dessutom trippeljubileum. Porsche 911 50 år, Chevrolet Corvette 60 år och Aston Martin 100 år.  Bilder finns på:klassiker.nu/traffreportage/jubilarer-pa-hofsnas
klassiker.nu/traffreportage/blandat-fran-hofsnas
klassiker.nu/traffreportage/fler-bilder-fran-hofsnas
 

Ett gem tennis igen

Tennis var trenden tyckte reklamfolket främst under 1980-talet.
 
 
Buick Century 1982
 
 

En dag vid Ringsjön 1935

Bland badgästerna skymtar en ganska exotisk fågel, en Sikorsky S-38 amphibieplan. Det var egentligen lite för litet för att passa som reguljärt passagerarplan, trots det kom många bolag att operera S-38:or. Upptäcktresande och vetenskapliga expeditioner var ett par andra kategorier som gärna använde dessa. Den här som landade i Ringsjön denna sommardag hette SE-EKN flögs av Silver Wings och var menad att flyga rutter på Stockholm-Oslo, Stockholm-Göteborg. Men då den bara kunde ta åtta personer ombord kom den mestadels användas som flygtaxi och rundturer. Silver Wings anskaffde den 1934 och sålde planet till Spanien 1937. Där blev det ganska omgående nedskjutet under det pågående inbördeskriget.
 
 

Lea Francis reinkarnatioer

Lea Francis är märket som poppat upp och försvunnit lite då och då i historien. Richard Henry Lea var en noggrann ingenjör som tillsammans med Graham Inglesby Francis började bygga cyklar på 1890-talet. Cykeln var den stora flugan på den här tiden, men ett annat transportmedel var i vardande, automobilen.

 

1903 byggde Lea Francis med hjälp av Alexander Craig från Maudslay tre bilar som den ovan. Sen skulle det dröja ända till 1919 innan man försökte sig på biltillverkning igen, troligen byggdes 6-7 stycken av denna modell nedan.
 
 
Tredje gången gillt.

 

Nästa inhopp kommer 1922, då med modellen C-type som kom att produceras i åtminstone 90 exemplar, C-type var de första Francisbilarna som dök upp i motortävlingar, något som de åren framöver kom att förknippas mycket med.Motorerna var fina maskiner från Meadows och 1927 var man första engelska sportbil som erbjöd kompressor som standard på modellen Hyper.

 
Lea Francis namn var så att säga större än sig själva, man skördade massor med tävlingsframgångar vilket genererade mycket publicitet, och närmast legendarisk status i sin samtid. Men bilar byggde man inte så många av... Hypern var en stor framgång och gjorde i drygt 180 exemplar. 1936 blev det konkurs och nystart under nya huvudägare, och en fjärde omstart med bilproduktion, i blygsam skala, man byggde 83 bilar fram till nästa avbrott, som orsakades av kriget.
 

Femte gången gillt?

Efter kriget tog man nya tag med ”Fourteen” som kom att bli deras största modell, nåja dryga 3000 bilar på åtta år var i alla fall produktionsrekord för lilla Lea Francis. 2133 av dessa var av typen saloon, 118 stycken var öppna sports tourer och hela 916 stationsvagnar gjordes. Nötenbilen är en version som kallades 14/70 och introducerades 1948 och känns igen på att den har tre rutor per sida, en sk ”six-light saloon” samma 1,8 liters fyra som i fourteen, och gjordes i 162 exemplar. Det verkar som om relativt många såldes på export, Sydamerika och Australien verkar tagit emot hyfsat mycket Lea Francis vid den här tiden, och det vita exemplaret nedan såldes ny i Sverige 1949.

 
Fourteen som stationsvagn, Lea Francis var en av får som erbjöd sådan som standardmodell

Måhända såg bilarna lite ålderdomliga och klumpiga ut, men chassi och motor var fina, och en del köptes in av Connaught som byggde racerbilar på dom. Officiellt fanns 14HP och den uppgraderade 18HP kvar till 1954, men tveksamt om det byggdes några alls efter sista framträdandet på Earls motor court 1952.

 

Sjätte gången gillt.

1960 återkom man till Earls Court, med en modell som såg milt sagt lite egen ut. Lynx var ett hopplock byggd på en modifierad ram från gamla 14HP sports, med skivbromsar från Girling, motor från Ford Zephyr och växellåda från Triumph. Tre exemplar gjordes innan Lea Francis slutgiltigt gick i konkurs.

 

Sjunde gången gillt.

Lea Francis maskinpark och tillgångar såldes 1962 till en mekanisk verkstad, namnrättigheterna och reservdelslagret lade en mr. Barrie Price rabarber på. I hans regi kom det att göras både renoveringar ocn replikor på gamla Leabilar, och 1980 presenterades en ”ny” Lea Francis, i något bisarr retrostil. Ace of Spades kallades den och fram till 1992 skall det gjorts sex bilar på beställning.

 

Åttonde gången gillt.

1998 återkom namet Lea Francis igen, på en avancerad sportbilsprototyp kallad 30/120. Bakom konstruktionen stod ingen mindre än Jim Randle som innan hade varit med och utvecklat Jaguar XJ220. En roadster i glasfiber med V6 motor på 235 hästar som togs från Vauxhall. Aktiv fjädring och aluminiumchassi var några av specialiteterna, och bilen var utvecklad i ett avancerat autocad-program. Lea Francis i hi-techeran alltså, men det stannade dock vid en enda prototyp.

 

Katter har nio liv, Lea Francis har hittills haft åtta, frågan verkar inte vara om utan när Lea Francis gör comeback igen.