Cruising kungälv 2008 - Desert storm 3

en hektisk helg i maj är den då Kungälvscruisingen och Tjolöholm Classic car show infaller, men inget av dom vill man ju missa såklart och ett strålande väder bjöds det ju på också.

För bra väder, kan det bli det? jo, samlingen för Kungälvscruisingen sker i ett grustag. tre veckor utan regn i ett knastertorrt grustag och det blåste frisk bris...

Men bortsett fråan att man fick bil, ögon, öron och munnen full med sand så var det en rätt trevlig dag i grustaget. Rekord? kanske det närmare 300 bilar fanns det till slut på plats innan avfärden vid tvåtiden ner mot stan.


Cadillac klär i svart , in rullar en 56:a De Ville och till höger en 50:a sedan, nedaen en Fleetwood Sixty Special från 1958 som känns igen på den extra tunga dekoren längs nedre bakskärmarna. Särlingen i sammanhanget är en Eldorado av 1970 års modell, dessa var framhjulsdrivna och med en mastodontmotor på 500", dvs 8,2 liter. på 400 hästar.
image1404 image1405
image1406 image1407

Och lite gröna bilar i grusgropen, Buick Super från 1956 och den märkliga Studebaker Avanti som byggdes 1963-64.
image1408 image1411
image1410 image1412
De Soto Fireflite från 1957 i tvåtonsgrönt, och den mörkgröna cabrioleten är en ovanlig Pontiac Grand Prix från 1967. Enda året Grand Prix gick att få som cab, och det gjordes bara 5856 stycken av dom. 


Lite udda inslag, och mer i grönt, ball Chevrolet Impala från 1962 med lowriderattribut, 40 tums hydrauler gör det lättmekat undertill. Willys FC-150 heter dom här trubbnos pickuperna, få har överlevt men denna från 1960 såg rätt fräsch ut.
image1414 image1415
image1416 image1417
Två vackra 55:or Buick Special coupén byggdes i hela 155818 exemplar. Special var Buicks basmodell. Chevrolet från samma år är däremot top-of-the-line, Bel Air convertible, men då Chevrolet var ett betydligt billigare märke än syskonen i Buick-programmet så kostade den här fina cabrioleten faktiskt runt $100 mindre än coupén till vänster!

Vid tvåtiden är det dags för cruisingrundan ner mot stan, en rätt trevlig bilkö som sakta rör sig ner mot stadskärnan.
image1413 

Sex unga damer som åker runt i en vacker Chevrolet Bel Air från 1957 är en syn som vi antagligen bara kan se i Sverige. I USA så är det mest äldre män som var med när bilarna var nya bryr sig om den här typen av femtiotalsbilar. Till höger en vacker Cadillac Eldorado Seville från 1958, bara 855 sådana byggdes och kostade nästan dubbelt så mycket som Chevrolet cabben.
image1418 image1419
image1420
Mer typiskt svenskt, så här åker man definitivt inte Cadillac i USA, men visst ser dom ut att ha roligt!


premiärtisdag i Borås 2008

Nu är säsongen definitivt här och veckoträffarna rullar igång, 20:e maj var första turen för året ill Borås och stora torget för liten gemytlig sammankomst med diverse fordon.

En hel del fordon känns igen från tidigare år, och alltid en del nytt, som denna fina De Soto coupé från 1946. Och en Porsche 911 från 1977 parkerad brevid en A-Ford, en trevlig och brokig blandning av bilar på torget.
image1399 image1400
image1401 image1402
Tonvikten bland bilarna som samlas på torget är mer folkbilar än finbilar, inte desto mindre är enastående skick genomgående för dom alla. Att en Opel Ascona från 1973 överlevt i näst intill nyskick är närmast ett mysterium. Och en lite mer ovanlig syn är en Peugeot 504 coupé från 1972. dessa coupé och cabrioletmodeller av 504:an är helt olika den vanliga sedanen och är designade av Pininfarina.

Ännu mer ovanlig är den här fantastiska Jensen FF. denna modell misstas väldigt ofta för den snarlika och mer välkända Jensen Interceptor, men det rör sig om två helt olika bilar. FF byggdes mellan 1966 och 1971 i blott 320 exemplar och var något så ovanligt som en fyrhjulsdriven GT-bil . första fyrhjulsdrivna personbilen med ett system utvecklat av Dunlop-Maxaret som arbetade med nån slags elektromekanisk differential. Ferguson anpassade det för bruk i vanliga bilar och systemet hette då Ferguson Formula, därav namnet FF. Uppepå denna ovanliga mekanik så fick FF även ABS-bromsar vilket var långt före sin tid. Bilen är tung , över 1800 kilo och drivs av en 383" motor från Chrysler.  En FF fick på prov den monstruösa 426" hemimotorn men slopades, hjulupphängning och dämpning pallade inte med kraften från den, och dessutom skulle det bli vansinnigt dyrt. Dock kom en handfull FF:s att förses med 440" Magnum och Sixpack.  
image1403

Vårgårda Vintage nats 2008, gummirök, ösregn och tårtkalas

Vårgårdafältet eller Viking raceway som det döptes till i sjuttiotalets gryning, var nu plats för nostalgirace. Dess glansdagar åren 1973-77 skulle återupplivas med eventet Vintage drag nats.

En del nostalgiamaterial hade samlats ihop, samt nostligiapersoner som vart med på tiden det begav sig. Det var ju naturligtvis också tänkt att bilarna från perioden skulle visa sig på banan igen, nu blev det inte riktigt så. Av ett dussintal föranmälda ekipage med "vintage drag"-maskiner dök bara en upp, plus lokala teamet Walmracing med sin nya altered som dock led av hosta med påföljande startproblem.

Hur som helst blev det en del kört med diverse ekipage, man hade satt gränsen vid årsmodell -73 och på lördan så körde närmare ett trettiotal bilar på banan, och en gul Camaro vid sidan av... enda incidenten som inträffade under dagens lopp.

Chevelle malibus är lika självklara inslag på dragrace som regn på midsommarafton. till vänster en 69:a och bilen i bakgrunden är , ja titta noga, en Rolls Royce!  Till höger Chevelle herrgårdsvagn får alla inbitna automatiskt att tänka på en viss Lars-Inge som gjort sig känd för att köra vansinngit fort på gata och stripp med sådana här. Och visst är detta faktiskt en av Lars Inges gamla skåp. Lars Inge var själv på plats denna lördagen också, i åskådarklassen visserligen.
image1381 image1382
image1383
Innan de blev berömda för sina Jeepar byggde WIllys vanliga bilar också. Dessa coupéer från 1940-41 har sedan decennier varit populära i just dragrace, osedvaligt frän coupé som ser ut att göra 200 blås redan när den står still.

Från depån, vår vän "Peps" persson har funnits i kretsarna sen början, åtminstinde från första vändorna på Vårgårda under sjuttiotalets tidigare hälft. Sedan dess väl sedd som funktionär eller domare på massor av event. Peps är svår att missa, storblommiga hawaiiskjortor och ständigt fryntligt glad är hans signum, här får han sin senaste hawaiiskjorta skärskådad av Anders "Bostic" Envall. Till höger tar sig Marcus en funderare över varför altereden vägrar starta.

image1384 image1385
image1386
Äh, på´t igen, nu jävlar skall skrotet igång! mask är bra att ha på sig när man kör nitrospetsad metanol i motorn med utblåsen rakt upp snett bakåt...

Rolls Royce på strippen? kan det vara första gången i svensk dragracing månne? Och den ruskigt snabba Camaron som senare under dagen fick bita i gräset, bildligt talat alltså.  
image1387 image1388
image1389 image1390
Dodge Charger med hemi är trevligt att titta på och höra på också, och en väldigt snabb Chevrolet från -57 dök upp i startfältet också.

Hela dagen var ganska blåsig, och under eftermiddagen började den också blåsa kallt, för att sen blåsa isande kallt. En liten skäggprydd man i tunn hawaiiskjorta och shorts syntes älga iväg i synnerligen god fart mot parkeringen... det blev till slut lite väl friskt även för Peps, och resten av publiken .

Kvällsliv i depån med sedvanliga grillandet och inmundigandet av lite maltdrycker skedde med folk som satt invirade i brandoveraller, filar, lakan, mössor och annat, det var helt enkelt för jävla kallt. Lite kul depåsnack var att en hel del aktiva hittat och läser den här bloggen och det är trevligt att höra, och fortsätt gärna med att kika in här då och då.  
image1391 image1394
image1393 image1392

Det har nog aldig varit så bitande kallt i en racedepå ens på Pite raceway...  ingen som var där kommer att glömma denna kväll på Vårgårda Vintage drag 2008. Men det hade trots allt varit en lyckad dag och allt som skulle funka funkade också, så en stor elogé till Vårgårda motorklubb och SHRA Borås som i samverkan genoförde den här helgen.

Om det var kallt på lördagkvällenvar dety inget mot vad vi möttes av på söndagmorgo, riktigt tidigt låg det ett tunt lager nysnö på marken, detta är alltså den 18:e maj! Snöandet övergick dock snabbt i ett envetet iskallt duggregn.

Tokfjöla-klanen är rustade för söndagmorgonen... Curt och Jan har hittat lite lä bakom fikatältet.
image1396 image1397

Regnet avtog och tilltog men gav inte vika under förmiddagen, så raceet blåstes av tidigt, bara att packa ihop, tråkigt nog.

En trevlig ljusglimt på den gråtrista söndagen var tårtkalaset hos Ritsesons. Alexander som trots sin ålder redan är en duktig och erfaren förare fyllde 20 och det bjöds på tårta och kaffe i depåtältet, av vilket vi väl llät oss smaka, grattis, och tackar för fikat!
image1398

veckans boktips

linan fortfarande nere, men jag får bjuda på ett boktips iallafall

Originalet, the one and only Stefan Mälhqvist, får vikariera idag med ett lite udda boktips.





Ha en trevlig helg allihopa, schemat för mig blir cruising Kungälv på lördag och Tjolöholm Classic car show på söndag! 

Dags för pausmusik igen

Då mina teleledningar blåst er igen så blir det ett tag framöver ganska lugnt på den här bloggen...

Så vi kör lite pausmusik, en oväntad blues, från lite oväntat håll, Lemmy med Motorhead!
Pensiosdags verkar långt borta för vår Lemmy som fyllde 60 i julas.


Missa inte:

till helgen blir det Vintage nats på Vårgårda flygfält!

http://www.vgdmk.se/

Våryra på Almenäs

Lördeagen 10:e maj anordnade SHRA Borås sin vårmönstring vid Almenäs utanför Borås för tredlje året i rad, men det var premiär för min del. Vad kan man säga, jo vädret hjälpte SHRA ypperligt med tillställningen +25 flera dagar i rad har lockat fram mycket fordon ur vintergömmorna och vi anlände relativt tidigt vid tiotiden och redan då var det mer bilar på lats än vad som kommit över huvudtaget på förra årets vårmönstring.

Stort och smått rullar in på Almenäs, Messerschmitt Kr200 och en Cadillac De Ville från 1967
image1371 image1373
image1375 image1376
Corvetterklubben hade egen träff och hade en egen liten hörna som fylldes av ett 40-tal Corvetter, här två läckert röda tvilling-vetter av 1960 års modell. Lika rödvar denna ovanliga Chevrolet Cameo Carrier. Cameo var en lyxmodell av den vanliga halvtons pickupen uppiffad med speciella bakskärmar med tvåtonslack, extra utsmyckning och mer ombonad hytt. Men pickup-köparna ville ha billiga arbetsfordon och Cameon var dessutom dyr,  så bara 2572 sådana här gjordes 1957.

Hotrods på Almenäs, en hel del del kul byggen rullade in, Ford 1933 respektive 1937, guldåldern för hotrods var under femtiotalet och sen dess har roddar byggts i otaliga stilar och utföranden, men numer så byggs de mesta återigen som de gjordes på femtiotalet, helt enkelt ett vinnande koncept.
image1377 image1378
image1379 image1380
Alla hotrods är inte Fordar, denna ovanliga Plymouth från 1942 har fårtt en del tricks. 1942 års modeller av alla fabrikat är oerhört sällsynta, då krig rasade i Europa gick naturligtvis inga på export hit, och när japanerna bombade Pearl harbour hade 42:orna bara byggts i lite över en månad. produktionen fortgick dock med begränsad tillgång på materiel tills det var definitvit stopp för all personbilstillverkning under januari 1942. Så det byggdes bara 42:or i mindre än tre månader. Volkswagen hot rod? ja, jag vill definitivt kalla denna balla bubbla för hot rod!

Och resterande bilder från denna fina dag finns att kika på här:
http://www.flickr.com/photos/22511418@N05/sets/72157604992420830/

SHRA Borås räknade in ungefär 250 fordon denna strålande dag, och allt väldigt väl organiserat, bara att tacka och gratulera för en fin dag , SHRA-gänget!


Premiär för 2008 på Nääs

Första måndagen i maj och traditionellt premiär för träffarna på Nääs. Nu är ju allting färdigbyggt, så bråtet är borta men på bekostnad av att vi tyvärr får mindre yta att röra oss på, men träffar blir det av i fortsättningen också. Lite glest i uppslutningen på premiären trots ett fantastiskt fint väder.

Nu vågade iallafall Göran cabba ner Camaron! Mer nercabbat, Mercury Monterey från 1968
image1366 image1367
image1368 image1369
Rover P4 100 från 1962 är en diskret lyxig sedan eller "saloon vcar " som engelsmännen säger, konstigt hur form och färg fungerar i symbios, Grått upplevs ju oftast som trist men på den här Rovern är det istället sobert och elegant. Mat har gjort ett hästjobb i vinter med att renovera sin Cadillac Eldorado Seville från 1958, dessa Seville coupéer är rätt ovanliga med 855 byggda och flera har strukit med som reservdelsbilar när det renoverats Biarritzer, som cabrioletmodellen heter.

Karis fina Dodge Coronet 1959 parkerad i vårgrönskan.
image1370

Välkommen till The Village

Dansereds gård har begåvats med en ny entreprenör, brevid den japanska sushin så finns nu Sveriges antagligen första pakistaniska restaurang!

                    image1365

Så  finns det en lokal ledig, kanske ett franskt boulangerie, en italiensk trattoria, thailändsk wok? Snart är vi nere på gården mer internationella än va de är uppe på flygplatsen...  

veckans boktips!

Ni-na-ni-na-na-na-ni-na-na-na-ni-na...

Fredag och dags för boktipset.

I tidigare inlägg så handlade det om bokhamstring på SMB:s medlemsträff vid maritiman i Göteborg, en av böckerna jag fick tag i därifrån heter:
Stridsflygare under Karelens himmel.
Svenskt Militärhoistorisk bibliotek, ISBN 91-975315-4-5
av
Jorma_Sarvanto

image1364

Finska flygaress är kanske inte så välkända ur internationellt perspektiv, men Jorma blev förstasidestoff i januari 1940 när han lyckades skjuta ner inte mindre än sex fientliga plan på fyra minuter!
Totalt kom Jorma Sarvanto upp i 17 luftsegrar, 13 av dom under vinterkrigets dagar, vilket gjorde honom till Finlands främsta flyagaräss.

Jormas bok kom i första upplagan ut redan 1941, men då kriget fortfarnde pågick i en starkt cencurerad utgåva, nu finns den i sin helhet i nytryck, och skildrar vinterkriget från luften. på finskt manér korthugget och rakt på sak skildrar Jorma sina flygningar och luftstrider under Karelens himmel vintern 1939-40.

kappbloggat ikapp!

Sedärja!  ta-daa, det gick att knåpa ihop det. Bloggen var liksom bortglömd i halvannat år, och då jag i januari "återupptäckte" den så bestömde jag mig för att börja skriva igen. med början att fylla i 1½ års "lucka" Vad som skrivits hittills är lite valda axplock av vad som skett i min sfär under den tiden, och kommer väl fortsätta i ungefär samma anda , nu är vi inne i maj månad och säsongen med bilträffar och race har redan satt igång så nu rullar vi på!

Here we go again, med Vanlustbader.

Vårsol på importfronten (kappbloggning: april-08)

Nordtrafik har man itne haft vägarna förbi på ett tag, mest på grund av att dom flyttat sin avlastning till ett område som ligger lite offside. Men då dollarn är låg och suget efter USA-bilar bara ökar och ökar så  har dom fått ta sina gamla domäner i anspråk igen för att få plats med allt. Otroligt är bara förnamnet.

Optimistobjekten fortsätter naturligtvis att ramla in, denna hög med delar är enligt chassikoden en Dodge Challenger från 1971 med 225" slantsexa. I andra ändan av spektrat en rikgti fin Chevrolet Camaro SS cabbe från 1968.

image1361 image1362
image1363
1960 års Oldsmobiles är inte så vanliga, 58 och 59:or  finns i drivor i Sverige vid det här laget men 60:orna har inte nått nån vidare popularitet, anses vara en rätt udda bil. Denna fyrdörrars Dynamic 88 var Olds billigaste modell, och detta var en rätt välhållen och trevlig bil en riktig "plain jane", men har ändock sin charm. 

 

En tjuvstart på Nääs (kappbloggning: april-08)

Nääs-träffarna startar normalt i Maj, men första måndagen i april var det lite smygpremiär, och nu vart en hel del iallfall nyfikna på hur läget såg ut efter förra årets byggkaos.

Det blev faktiskt fint, men dock med väldigt begränsad yta kvar för oss tråkigt nog.

För övrigt när måndag morgon ser ut så här, så kändes en bilträff rätt avlägsen... men vädret kan vara spännande eftermiddagen bjöd på ett strålande vacker ljummet vårväder, trots det vågade Göran inte cabba ner Camaron.
image1357 image1358
image1359 image1360
Fler trevliga vagnar, Buick Electra från 1966,  samt Martin och Maddes De Soto, det plötsliga vårvädret lockade ut en del roliga ekipage till Nääs denna dag.

Ett toppjobb hos team Northrace (kappbloggning: feb-08)

Även om täv,lingsäsongen känns avlägsen så pågår febril aktivitet hos våra dragrace team runt om i landet, skall man ligga i täten så kan man inte ligga på sofflocket halva året och tro att allt ordnar sig när säsongen kommer igång. Näe allt kräver minutiösa föreberedelser och dubbelkoll, och trippelkoll. ä sen kollar vi igen för säkerhets skull.

Övedrsyn av topplock för ytterligare nån gång i ordningen , topparna till en hemi 472"altered motor är ENORMA!
image1355 image1356

razzia på dansered (kappbloggning: jan-08)

Vi har haft narkotikarazzia på Dansereds gård!
Nu är inte det så dramatiskt som det låter, konstapeln, jag kan förklara...
Alltså, vår närmaste granne uppe i backen är Landvetter flygplats, och vi känner en del av tullpersonalen där. Basen för hundförarna kom med en förfrågan om dom kunde få köra ett träningspass med sina hundar nere hos oss. Och det lät som en kul idé  Perfekt miljö som kunde bjuda på lite överkurs för hundarna, färgbutik och verkstad med alla möjliga saker som kan dofta och fövilla.

Sagt och gjort så kom basen ner och preppade stället, vi hittade lite lätta och svåra gömmor där dom stoppade små paket med pulver. Och sen preppade dom även mig, jag fick alltså knalla runt den dan med en bit hasch i fickan!

Jag måste va den enda som kan säga att jag FÅTT brass av tullen! 

image1351 image1352

Det var mycket intressant att få se hur både hundar och förare arbetar, och hur olika hundar "markerar" . Jag trodde ju att med biten jag hade i fickan att första jycken skulle gå direkt på mig, men det tog faktiskt ett tag. Dom har ett sökmönster som dom är inlärda med som dom satte igång med direkt dom fick klart att nåt skumt fanns i närheten.
Och vilken diciplin, 100% systematiskt sökte hunden när den väl fått korn på att nåt lattjo fanns i lokalen. Ingenting lämnat åt slumpen. Och dom kan även markera utan att nån annan än hundföraren ser det, sdå det är alltså ingen större idé att försöka lura en sån här jycke, hundförarn kan du lura , men hunden går inte på det. 

Tack till tullens hundförartrupp på Landvetter för en intressant och lärorik dag!
image1353


Luciacruising 2007 (-kappbloggning: dec-07)

Vid lucia har det blivit årlig tradition att Yankee Cars Göteborg anordnar under lite festliga former Luciacruising genom stan.

Året innan åkte vi cabbe, med intentionen att köra nedcabbat på aveyn i december, men ett dygnslångt iskallt ösregn satte stopp för det. detta året körde jag själv min bil med tak, trots att det iallafall vart uppehåll.

image1346

På det hela taget ett trevligt initiativ, och åtminstonde ett 30-tal bilar kom med i karavanen, det är väldigt bra för att vara mitt i lågsäsongen.

Pampig Imperial på Götaplatsen, och en charmig semi-custom Ford från 1949
image1347 image1348

Garagetur bland monstermercor (-kappbloggning: dec-07)

Min vän Jesper har en förmåga att få det mesta som kommer in i hans garage att böerja gå riktigt fort. Huvudsakligen har det genom åren var mycket USA-bilar,Mustanger, Camaros, Torinos, Satellites och så vidare, med den gemensamma nämnaren att när dom varit hos jesper, så finns det inget på gatan som spöar dom. Resistance is futile, liksom.

Nu har Jesper efter alla år med jänkebilar och racing snöat in på... Mercedes!
Jupp han fick för sig att helt plötsligt åka fort med gamla Mercor, men inte vilka Mercor som helst, utan den ulitmata fabriks-sleepern. MB 190E 2,3-16 Evolution 2.

image1343

Evo-2 är den mest eftersökta och sällsynta modellen, men sen fanns den i civiliserade utföranden som 2,3-16 och 2,6-16. På utsidan en vanlig tråk-merca, under skalet mekanik mestadels från större 300-serien, skalet i sig självt byggt i mycket tunnare plåt än standard. Motorn är utvecklad av Cosworth.

Dessa är fabriksracers, men går nåt fort så kan man få det att gå ännu fortare, jesper bygger vidare på motorerna och förser dom med turbo, egendesignade plenum och injektorhus, samt VEMS-insprutning. 

Inte bara jag utan även göteborgsposten tittar in i jespers verkstad.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=167&a=330917


Snabb-mercor väntar på åtgärdspaket. det kommer även kunder från Tyskland och Schweiz med sina bilar upp till garager i Mölndal.  I garaget vilar även "besten" Camaro 69:an med sveriges mest intressanta besiktningspapper. registrerad och godkänd MED full bur, wheeliebars, jätteslicks och lustgas!
image1344 image1345


Juldag på dansered (kappbloggning: dec-07)

Då vi spenderat större delen av november på julpyntning var det dags att hålla julmarknad igen på Dansereds gård, ett uppskattat lokalt inslag.

presneter, hemslöjd och julgranar är klassiska inslag, och så även korvgrilling.
image1337 image1339

På gården finns en rad verksamheter som alla är med på arrangemanget, och det blev en hektiskt dag då det kom en ganska konstant ström med folk. All atillgängliga utrymmen inhyste säljare av allt från hemslöjd till kläder. Caféet stod för fika och vår japanska sushi bjöd på misusoppa och okinimyakis. Såklart en svensk bonngård skall ha en japansk sushi. 

Vid fyratiden var det dags för marknadens höjdpunkt, smälla igång julbelysningen, allt på en gång. barsebäck undrar vart allt tog vägen.
image1340 image1341
image1342

den oefterhärmlige Allen Ginsberg!

Betnikpoeten Allen Ginsberg lämande inte någon eller något oberörd, vare sig det gäller personer, poersi eller politik.

Här accompanierad av Paul McCartney.

MPH-mässan 2007 (-kappbloggning: nov-07)

Återigen gick mässan för sport och lyxbilar av stapeln på Eriksbergshallen, fortfarande ingen förbättring i mässmiljön, plottrigt ljus, trånga montrar begränsat utrymme, men utställningsföremålen var det inget fel på.

Bentley går det bra för i Sverige, här med en ny coupe som heter Continental GT Speed, och man har återupplivat den klassiska kulören British racing green. Lamborhini visades upp i form av den nya specialmodellen av Murciealgo, som heter LP640, men vem kom på att lackera dessa i lastbilsgrått?
image1327 image1328
image1329 image1330
Ferrari går mer och mer ifrån klassiskt rött och brukar oftast visa vita bilar dock så var denna Ferrari 599 Fiorano lysande röd. Vit däremot var Fiats nya lilla 500 som hade premiär. Käck liten retrobil, men vad den nu gjorde på en mässa som denna kan man undra.

En av medarrangörerna, Peter Sundfeldt på mässans antagligen minst prestigeladdade fordon
image1331

Jänkare representerades av den nya Dodge Nitro i R/T version, samt nya Cadillac CTS, Corvette och Hummer fanns på plats med, samt en något malplacerad Ford Galaxie från 1964.
image1332 image1333
image1334
Och något unikt, inte mindre än tre Koenigsegg i samma monter , närmast en specialbeställd roadster. 

Mässans dyrgrip, Mercedes benz SLR McLaren roadster, 626 hästkrafter, 0-100 på 3,2 sekunder och en prislapp på styvt 500 000, Euro alltså...
image1335 


Subaru var med i år också, eller rättare sagt deras monter var med, men bilen var väck, istället så fick man se nya Imprezan på bild med en liten urskuldrande skylt, mest komsika montern, fast inte för Subarus del.
image1336

Smile, youre on... (-kappbloggning: nov-07)

.. allt annat än candid camera!

image1325

Nere hos Bostic och grabbarna runt TBGIT igen såklart. Vid sidan av att skruva och prestera otroligt bra tider med sin Chevroelt Impala SS så har Anders "Bostic" Envall ett riktigt jobb också, han jobbar med ett filproduktionsbolag som heter Dockhouse. Och då har man lite andra doningar än mobiltelefonkameror.

Vad förärade TBGIT för besök av mig denna gång. Jo ursrumgsplanen var att vi skulle köra ett Blackstage till i november, men nåt hade gått snett med information om körningen plus lite väl dragigt väder gjorde att nästan ingen kom. Och det var lika bra det för vår röda lådformade styggelse som tillverkats av Chevrolet vägrade nämligen att röra sig en jävla centimeter från Piren...
Så det blev att bogsera härjet till närmsta bästa plats, och TBGIT-garaget ligger bara ett stenkast ifrån, så vanjäkeln fick parkeras där sålänge tills vidare transport kunde ske upp till verkstan för en välbehövlig översyn.

Det mekas inte bara racerbilar hos TBGIT, snickarglädje har infunnit sig och det byggs ett loft med fikarum, toalett och bekvämligheter över ena halvan. Och här utsikten från det nya etaget ner över Patriks mekarhörna i garaget.
image1326

Sista Blackstage på piren (-kappbloggning: nov-07)

Dags för Blackstage på piren igen, tidig november och strälande sol, vilket vi annars inte sett så mycket av under den gågna säsongen.

Lite väl kyligt så mycket toppluvor var det, ett litet tappert gäng dök iallafall upp till eventet och hade roligt denna söndageftermiddag iallafall.
Kall kille, Scooter-Jocke dök upp med sin Super Seven, inga bekvämligheter som tak, värmer eller isolering i den här, men så kommer han ju från Lycksele...
image1319 image1320
image1321 image1322
Mer kalla killar, Chris i kortärmat, men han är ju skotte också, Kevin och racefan däremot betydligt mer påpälsade. 

Chrille halkar runt med sin diesel-BMW och säsongens sista burnout görs med glans av scooter-Jocke, mycket rök från liten bil.
 image1323 image1324


Dags för julpynt (-kappbloggning: nov-07)

Början på november så är det dags att damma av julpyntet och börja rigga prylarna. Låter det tidigt? nja, vi behöver den tiden, för att sortara och hinna byta ut trasiga prylar och eventuellt meddela Barsebäck att dom borde sätta igång en turbin till eller två, för när det julpyntas på Dansereds gård i Härryda, så görs det grundligt.                             

                         image1317 

Vi har haft lite halvhumoristisk undring över vad flyget tycker , Landvetter flygplats ligger bara lite längre upp i backen , men Luftfartsverket säger väl till när deras landningslampor blir sekundära i sammanhanget...


Lite testing, manbyggnaden ser bra ut bara ladan och två hus kvar...
image1318

Höstmek hos team Nortrace (-kappbloggning: okt-07)

Säsongen definitivt över, men mekvällarna fortsätter hela vintern, inte bara racerbilen behöver pysslas om, utan transportbussen också, dags för bromsöversyn. På en sexhjulig buss på 24 ton så är det inte ett så litet jobb.

demontering och rengöring, medan Kenneth tålmodigt nitar ur de gamla beläggen, en gjord 11 kvar...
Peller rullar in nästa bromstrumma, rejäla doningar som man inte marklyfter.
image1313 image1315 image1316

En snurrig dag på piren (-kappbloggning: okt-07)

Snurrig dag, ja jo , köra konbana hela dagen är snurrigt om nåt, dags igen för Blackstage på Bananpirens parkering, och med relativt hyggligt höstväder så blev det allt som allt ett tjugotalbilar som körde.


Rörigt? först en "följa John" övning för att lära sig hur vår nya bana går, alla förjer snällt efter Valle i ledarbilen.
image1307


Roligt och lärorikt, Blackstage har blivit rät populärt vid sidan av vanliga rakt-fram åkandet. Vi börhjade med detta vintern 2002 mer som en social grej under enkla former, med lite uppehåll och sen flytt till piren så har detta fortgått som ett kul komplement på sensäsongen,
image1308 image1309
image1310 image1311
Småbilarna regerar, BMW M coupén tillhör bland de snabbaste, Honda S2000 till höger ovan var snabbast runt konerna denna dage,
Chris med sin Nissan Pulsar GTi-R fuyrkrafs och turbo i litet paket, samt Paul med sin Skoda Fabia som tillhör dieselmaffian. Stora fälgar med lite däck limmat runt tillhör inte det ultimata i det här gemet, fick han lära sig den hårda vägen då det slog gnistor om dom i börjarna, totalkvaddade.

Dagens hjulspinn, Honda-Nisse med sin Ja, va annars, Honda, så här såg det för det mesta ut för honom på vägen runt konerna.
image1312

säsongsavslut på Nääs (-kappbloggning: okt-07)

Officiellt så avslutas nääs-träffarna sista måndagen i September, men en del av oss har lite diciplinproblem och då vädret tillät det så kom en hel del upp till nääs denna första oktobermåndag också. Av nån konstig anledning är de flesta av oss eftersläntrare Mopar-åkare också... som samtliga personer synliga på bilderna.

image1301 image1302
image1303 image1304
Fast lite annat dök upp också, fin Jaguar XJ6, framför färgmatchande bakgrund, och en annan stammis på Nääs, Oldsmobile 88 från 1954, Oldsmobiles från tidigare hälften av femtiotalet syns väldigt sällan, det rullar mångdubbelt fler från 1958-59 här istället.

Och Sveins underbara Chrysler New Yorker från 1967 ,en fin orörd originalbil med bara 5000 mil på mätaren , fantastiskt att såna finns att få tag i ännu.
image1305

Bokmalar på maritiman (-kappbloggning: sept-07)

Jag är medlem i en utmärkt bokklubb som heter SMB, svenskt militärhsitorisk bibliotek, och den siste september skulle dom ha utförsäljning av diverse böcker samt en rad  föredrag i Göteborg, och vad passar en militärhistorisk bokklubb bättre än att hålla det ombord på den utrangerade jagaren Småland vid Göteborg Maritima center?

Nu blev det här långt mer populärt än arrangörerna räknat med, över 1000 personer kam dit för att lyssna på talarna och hamstra böcker. Boklådan gick av stapeln på jagaren Småland, och den var inte riktigt byggd för en 1000-manna drabbning genom dom smala passagerna, korridorerna och lejdarna. Men det gick att trängas ig igenom, utbudet av böcker var enormt och kom iväg med en del läsvärt.

Köerna var långa i regnet vid maritiman , till höger Johan Lupander signerar sin eminenta bok "Midway 1942" åt sina läsare.  
image1299 image1300

Första föreläsningen missade jag då det helt enkelt inte fanns mer plats inne på lastfartyget Fryken där den hölls, men lyckades komma med in på nästa då Bo Knarrström, sveriges antagligen ende slagfältsarkeolog, hade en intressant föreläsning om sitt ämne. även känd från dokumentärserien Svenska slag. På det hela taget en väldigt lärorik, intressant och fascinernande dag. Mest fascinernade var iallafall den otroliga mängden av besökare. Vi verkar ha en intresseboom för gamla krig och historia här och det är riktigt kul.

mera dubbelrace Gbg/Borås (-kappbloggning: sept-07)

Dags för säsongsavslutning på Bananpiren för Blackrace, och denna dag så var det även säsongsavslutning för Blackrace på Viared i Borås. Ibland blir det bara otroligt, Borås-gänget hade fyra körningar och lyckas lägga tre av dom på samma datum som oss. Men iallafall så körde vi dessa dagtid och dom tog så att säga över på kvällen med start nån timme efter vi avslutat. 

En som satsar stenhårt på att slå vårt break-out på 7,5 sekunder är Scooter-JHocke med sitt Super seven bygge. tips pch proffshjälp av vår vän Jesper kan hjälpa långt dock inte ända fram denna gången heller.  7,654 blev dagens bästa tid, det är fort men fortfarande itne ända fram.
 image1287 image1288

Näst snabbast denna dag, Leif med sin välbyggda Firebird på 7,8 sekunder, behövs inga värsting herrejösses-grejer för att köra fort om man är insatt i hur allting skall fungera harmonsikt i en racerbil. Och naturligtvis Emelie på plats med sin svarta Camaro

image1290 image1286

Leta tidkort i lådan, våra racers må ha eleka bilar men dom ser väl rätt snälla ut ända va?
image1292

Pontiac Firebird trans Am från 1977, helt original med 400" motor räcker till tider på runt 9,4 sekunder på 201 meter, inte snabbast men helt klart dagens finaste bil.
image1293

Så efter allt vart ordnat och uppstädat på piren så drog jag rätt upp till Viared i Borås. Körledare på dan och åskådare på kvällen, en lång men rolig söndag.

På Viared var det en kanonkväll, med 50 startande, riktigt bra mot slutet av säsongen, och fullt ös hela kvällen utan avbrott eller bilar som åker på taket som förra gången

Bland de första paren ut, nostali-race SAAB 96 mot Ford Cortina Gt från sextiotalet, SAA:en utrustad med de runda lamporna som oftast fanns på exportbilarna. Och betydligt mer modern racemaskin Honda NSX, fräck och avancerad bil.
image1294 image1295
image1296 image1297
Och lite burnout-bilder måste man ju ha med när det handlar om race också, Nissan 200SX och Volvo 740, två idag väldigt vanliga bilar på racing scenen
Förr dominerades densamma av maskiner som dessa...
image1298

Och det gamla gardet kör fortfarande fortast, 8,4 sekunder med spinnande hjul räckte iallafall till kvällens näst snabbaste tid.

Öppet på Nääs (-kappbloggning: sept-07)

September går mot sitt slut och så också måndagsträffarna på Nääs, men det finns dom som skall köra nercabbat ända in i det sista, som dessa två ekipage, Cadillac Eldorado Biarritz från 1958 bakom den fina Mercury Monterey 67:an i Tiffany Blue. 

image1280 

Inte bara veteraner på Nääs, Stellans fräna nya Charger Super Bee brukar dyka upp också, som figurerat innan här i bloggen. Han har i och för sig också en Coronet Super bee från 1969 också, som även den presenterats närmare i ett tidigare inlägg. Till höger en Plymouth från 1941, en vete... näe,vänta nu, så skall vi reda ut begreppet "Veteranbil" en benämning som okunnigt missbrukas av väldigt många inklusive vägverket.  
image1281 image1282

Den egentliga definitionen på en veteranbil är en bil tillverkad mellan åren 1905 och 1918! bilar före det kallas "antique" och från åren 1919 till 1935 för "Vintage" efter det kallades det förut för "post-35" och efterkrigsbilar för "post-45". En bidragande orsak till att relativt nya bila rkallas veteraner kan härledas till sveriges första veteranbilsrally, som KAK anordnade 1956. det var för fordon från före 1940, alltså bara 16 år gamla. I och för sig är det en enorm skillnad på en bil från 1940 och från 1956, men nånting där hänger kvar än idag att så fort en bil är några år så är den veteran, men det är alltså fel. 

Mera öppet denna sensommarkväll, lite dragigt om öronen, men ändå alltid kul att åka hotrod.
image1283 image1284


Skymningsbild på Tords fina Plymouth Valiant Signet 64:a och en tuff Pontiac Firebird trans Am från 1977. Är det nån som inte tror att Smokey and the bandit med Burt Reynolds hade nåt att göra med att Trans Am -försäljningen ökade från 46701 exemplar till nästan 69000 för 1977?
image1285
 

Nypremiär för Blackstage (-kappbloggning: sept-07)

Vårt omtyckta event Blackstage, konbanekörning under enkla former fick ligga på is ett tag då det område vi använt genom räddningstjänstens försorg numera såg ut så här... 
                                   image1273

Så vi fick istället tillstånd via trafikontoret att begagna parkeringsområdet på Bananpiren och dra upp en ny bana därnere vilket funkade rätt bra, folk åkte iallafall ungefär lika mycket fel som förut. Kul vart det och blött vart det oclkså, sommaren är ju inte över riktigt än...  Regnet gjorde höll folkanstormningen borta , så det blev mest ett litet gemyligt race för närmast sörjande bland det reguljära blackracegänget.

image1274 image1275
image1276 image1277
image1278 image1279

studentikost, Formula student på Bohus (-kappbloggning: sept-07)

Vår racing tidtagning som vi använder inom Blackrace får ibland åka ut på lite annourlunda grejer också. Allting finns färdigpackat i vanen så den kan åka iväg på uppdrag med rätt kort varsel.  Denna gång blev vi bokade av Chalmers som skulle hålla en tävling med Formula Student-bilar på Bohusbanan. Ett av momnenten var accelerationstest och det var där våra grejor kom in i bilden.

Formula student är riktigt kul. Studerande vid tekniska högskolor runt om i Europa har satt upp racing team och bygger sina egna formel-bilar , som dom sen tävlar med.  Kreativitet och innovation är ledorden, och dessutom lära sig hantera rutiner och samarbete i både kontruktion och tävling. En helt klart kul och nyttig del för våra blivande ingenjörer.

http://www.formulastudent.com/universities/Rules.htm

Det är rätt snabba små saker de snickrar ihop, värstingarna har överladdade motorcykelmotorer  på 1 liter, och ser ltie lustiga ut för den delen med.

image1269 image1270
image1271 image1272


Flygdag på Viared (-kappbloggning: sept-07)

Varje år brukar det vara flygshow på Viaredsfältet utanför Borås, och man får ta tillfället i akt för flyguppvisningar är det alldeles för tunnsått med i detta landet.

Största dragplåstret i år var dock premiärvisning för allmänheten för ett av de mest legendariska flygplanen av de alla, Vi har fått en livs levande Spitfire till Sverige!
 
image1260

Visserligen har det funnits Spitfires i svenska flygvapnet som spaningsplan med beteckningen S31, under åren 1948-1955, men detta är den första flygande Spitfiren i modern tid på svensk mark.
Detta är en mk XVI och är egentligen ingen riktig "warbird" då den tillverkades efter krigslutet och tjänstgjorde på hemmaplan fram till nån gång på femtiotalet.

Mer vackra warbirds, P-51D Mustang, anses vara bland det vackraste och mest fulländade propellerplan som byggts. Detta exemplar och Spitfiren ägs av Biltema och båda planen flögs denna dag av samma pilot, Bertil Gerhardt.
image1261


Två smäckra De Havilland Chipmunks lyfter i rote, populärt skolflygplan som användes i bland annat Danmark.
Jag går inte in så mycket på planens exakta identitet, specifikationer eller bakgrundshistorik för det gör
http://lae.blogg.se/ så bra på sin blogg.

image1262

Harvard till vänster och till höger gör Chipparna en split ovanför en GV38 och Piper Cub. GV38 står för Götaverken och de tillverkade en liten serie av dessa plan.
image1263 image1264
Mer om GV 38 här:
http://www.ksak.se/klubbar/GoteborgsVeteranFS/flygplanen/gv38.htm


Volvos uppvisningsteam från Hällered var på plats och visade hur man möts på smala vägar.
image1265

Det bjöds på trevliga flygplan av diverse sorter från Tiger Moth till JAS39 Gripen, fallskärmshoppare, segelplan och Arnold Sundqvist som demonstrerade sin Huey helikopter genom att vincha upp och ner sin fru från den .
Accompanjerat av Wagners Valkyrieritt, säkert som amen i kyrkan så krämas det alltid på denna jämrans  valkyrieritt så fort en helikopter är i antågande på flyguppvisningar.

Vidare så kom Peter Sundfeldt och hans vänner dit med sina små heinkel-bilar och instrument och underhöll alla med sin "Kravalljazz"
image1266

Och sen så finns det dom som tar flyguppvisningar på väldigt stort allvar...

                   image1267

På det hela taget en trevlig dag från surret av små propellerplan, det nästan ohörbara viskandet om vingarna på segelplan, och det makalösa dånet vid avslutningen av dagen när Peter Lindén dundrade över fältet i trädtoppshöjd med JAS 39 Gripen. Men en höjdpunkt för dagen måste varit det här, som jag undrar om så många lade märke till egentligen ...

"Okej grabbar, ni skall tillverka en 50 meter lång dyr banderoll i ett exemplar, och vi skall hyra in ett dyrt flygplan med en dyr pilot att flyga runt den hela dan, INGENTING får bli fel nu, fattar ni!?
image1268

diesel och gummilukt på piren (-kappbloggning: sept-07)

Återigen dags för Blacrace på hemmaplan i Göteborg, tre körningar inbokade udner september, det gäller att ta varje tillfälle som finns innan hösten hinner ikapp oss. 

Förut när det kördes racing , behöver egentligen bara gå tillbaks ett par år, när det gäller gatbilar så inskränkte sig bränslevalet till, blyad bensin, blyfri bensin, högoktanig bensin, ännu mer högoktanig bensin.

Numer finns det bra mycket mer att hälla i tanken än bensin, det så körs det på etanol, e85, metanol,rapsmetylester, biogas, propanol, akrylatbensen och antaglgen mer därtill.  
Och diesel såklart, då dieselbilarna faktiskt genomgått en enorm utveckling sen dom omgavs av svarta rökmoln och knappt klarade av att flytta på sig själva, till att idag med miljöcertifierad teknik vinna på Le Mans. Så som en naturlig del i utveckligen pillas det och trimmas på dieselmotorer i racing idag också.

Dieselfantasten Chrille kör småtrimmad BMW 120d.
image1252 image1253
image1254

Ingen diesel här inte, Stefans Ascona går bäst på vanlig handelsbensin, och fort också.
image1255 image1256

Av närmare 40 bilar som kom ner och körde denna kväll så var Jörgen snabbast med sitt bygge som äntligen blitt klart , äkta "sleeper" en DKW... va? asså, heter dom Audi nu? När bytte dom till det? Jaja, en trist vit Audi 80...
image1257 image1258image1259
Som har fått V8 motor från en Audi A8...  första reporna med bilen och tider ner på 8,1 är klart godkänt på 201 metersdistansen.



Vidunderliga och förunderliga ting -Ekranoplan

The Caspian monster...
Under det kalla kriget kände man till att nånting stort och topphemligt provades på kaspiska havet, underrrätelsetjänsterna i väst blev till en början inte kloka på vad det var, båt eller flygplan eller svävare? nej det var ett
Ekranoplan !


Veckans boktips

Tag plats i regnbågssoffan för nu är det fredag igen!

Veckans boktips heter "Typhoon pilot" av Desmond Scott.
Secker&Warburg 1982
ISBN 0-436-44428-3
                  image1249  image1250

Desmond Scott kom från Nya Zeeland till England och Royal Air Force och kom inledningsvis att flyga Hurricanes innan han hamnade på en division som 1942 tilldelades det helt nya jakt/attackplanet Hawker Typhoon. Desmond Scott kom att bli väldigt duktig på att hantera detta plan, och likaledes sin division. Snart steg han i graderna och basade över hela skvadronen.

En detaljerad bok om både luftstrider, attackuppdrag, livet på marken, bombraider, krashlandningar och allt däromkring.  Desmonds division var med som luftunderstöd vid D-dagen, och sen får man följa med dom i deras ständiga framflyttningar över Frankrike,  Belgien och slutstriderna mot Tysklands hjärta, Berlin.
 
Tätt skrivet, det hände saker stort och smått varje dag i stridspiloternas liv. Dessa piloter fick ofta möta helt nya främmande vapen från fiendes sida, som V1-raketer och jetplan. Allt skrev dedsmond Scott ner i sin dagbok som är grunden för dessa memoarer.

Typhoon var ett svårfluget plan, och inte så pålitligt som de mer kända och beprövade jaktplanen Spitfire och Hurricane. Så det fick snabbt ett dåligt rykte, men dessa kunde även bestyckas med raketer för markanfall och i händerna på rätt plioter så var den ett fruktansvärt allroundplan.

    image1251

Bland bråtet på Nääs (-kappbloggning: sept-07)

Måndag på Nääs, återigen blir det att kryssa fram i villervallan av containers, byggmaterial och annat bråte... Det är en lätt nervös stämning då det verkar mer och mer osäkert om vi kan fortsätta vara där överhuvudtaget.

Planen nere vid sjön där huvuddelen av fordonen brukar stå ser nu ut så här... och själva sjöutsikten byggs igen med pavilljonger, det här ser inte bra ut....
image1243 image1244

Äldst på plats, Ford model T från 1923, och en Buick Special från 1954.
image1245 image1246
image1247 image1248
Cadillac cabbe också den från 1954 brukar dyka upp, en årsmodell man annars inte ser så ofta, 53 är populärt likaså 55-56:orna som det finns högvis av. Något nyare Cadillac från 1970 letar sig fram mellan bråtet och byggmaterialet.

En solig dag på Hofsnäs (-kappbloggning: sept-07)

Fick reda på att det skulle vara en sportvagnsträff vid Torpa Stenhus den första september, och i brist på bättre tidsfördriv tänkte jag styra dit, jag gillar den vackra miljön däromkring Torpa och Hofsnäs naturreservat, så varför inte.
Uppfattningen jag hade om det var en liten träff på mer eller mindre lokal nivå med kanske de obligatoriska MG B, Morgans lite Alfa Romeos kanske och en och annan nyare Miata och/eller Lotus. Nån närmare information om träffen hade jag inte och Torpa är ju inte så stort.
Nu var det väldigt missvisande, träffen var vid Hofsnäs herrgård. Och det trotsade alla mina förutfattningar. Jag möttes av ett hav av bilar som fyllde hela den stora slottsträdgården ända ner till vattnet. Det bjöds på båtturer på sjön med ångslup, flyguppvisning, modevisnng "concours de Charme" på terassen. Inne på herrgården fanns utställninagr om Ferrari samt Ronnie Petersson, företag i branshen var representerade, kort sagt en magnifik show.

Rariterna stod på rad, desas tidiga Morgan +4 kallas oftast för "flat rad" runt 300 byggdes bara och denna 54:a torde vara en av de sista innan man ändrade front och skärmar. Och en Bugatti fanns på plats, en type 37 Grand Prix från 1926. det finns inget som så att säga "slår" en Bugatti, det är helt enkelt kronjuvelen bland bilmärken genom alla tider.
image1213 image1214
image1215 image1216
HRG är också en ytters ovanlig bil, engelska racerbilar, denna 1500 har motor från Singer. 111 sådana HRG 1500 byggdes 1939 till 1956, vilket är ungefär hälften av hela HRG:s produktion under de 20 år de fanns.  Och Jaguarer fanns mycket av på Hofsnäs, här en vacker och sällsynt XK150S från 1959, parkerad vid en ny XKR8, ättling i rakt nedstigande led.

Äldst på Hofnäs mäktig American La France från 1911, ergonomi, krockskydd och aerodynamik var ord som fortfarande låg lånngt in i framtiden...
image1217


Lite ovanligt att knalla omkring på en bilträff nästan helt utan några amerikanska vagnar, nån Corvette coh ett antal Mustanger fanns det iallafall, som denna fina 69:a fastback. Och en läckert röd AC Ace från 1954, sportvagnen som senare blev amerikan. Detta är alltså ursprunget till vad som på sextiotalet blev monster Shelby Cobra.
image1218 image1219
image1220 image1221
E-type, bland det vackraste som gjorts, fanns många representerade denna dag, vit roadster från 1973 och en coupe från 1970.

mer engelst, och betydligt mer ovanligt, Jensen FF , den egendomliga fyrhjulsdrivna GT-bilen som bara byggdes i runt 320 exemplar. Den hade även ABS-bromsar 1966! Inte bara gamla bilar på träffen, sportbilar görs ju faktiskt idag också, och Audi visade upp sin nya fräna R8. Ett modellnamn som inte är så helt lyckat på svenska marknaden...
image1222 image1223
image1224 image1225
Röda Torget, en hel flock röda Ferraris är en rätt ovanlig men trevlig syn. Och en annan röding, Isuzu Piazza, japansk blivande klassiker?


Morgan igen, en Aero från 30-talet, Morgans första fyrhjuliga bil kom inte förrän 1938, från starten 1911 gjordes det bara trehjulingar, som den här med motorcykelmotor fram, och broms på bakhjulet. Jaguar XK120 är en vacker vagn,  XK-serien 120, 140 och 150 betecknar toppfarten, i miles.
image1226 image1227
image1228 image1230
Modern raritet, Lamborghini Gallardo Spyder rullar in, alla sportvagnar oavsett årtal är välkomna, och Ferrari Testarossa var en ikon redan som ny, denna från 1990.

En trevlig uppställning med Aston Martins, DB2 cab, DB6, DB5 och ytterligare en DB2 i coupé version. Ytterligare två DB2 cabrioleter fanns på plats, alltså totalt tre av bara 100 byggda.
image1231

Men som vanligt så brukar det alltid finnas nåt utöver det vanliga, och bland alla dessa Aston martin, Ferrari, Lamborghini, Porsche, Alfa Romeo och Jaguarer, så måste det till nåt alldeles extra för att stå ut från mängden, och det gjorde detta monströsa projekt med råge.  Att bygga en bil runt en 27-liters Merlin V12 från en stridsvagn är inget dåligt projekt att ge sig in på.  Motorn är fullständigt enorm, och för att matcha dimensionerna så blir bilen också enorm. redan som halvfärdig över sju meter lång och väger över tre ton! Däcken ser underligt små ut,men de är bara provosorium, 17 tums lastbilsfälgar på 8-bultade nav... skall bli mycket intressant att se det färdiga resulatet.

image1233 image1234


Nu var det inte bara en bilträff på Hofsnäs denna dag, utan sjuhärads motroveteraner hade påpassligt målgång med sitt höstrally på samma plats. Så på fältet på andra sidan vägen blev det också fullt med fordon allt eftersom dagen gick.

MG A och MG B längst fram på andra fältet
image1235

Om MG B är liten så var MG Midget ännu mindre, denna från 1965. Och en engelsk amerikanare. Metropolitan var en riktigt nätt liten bil som byggdes mellan 1954 och 1961 av Austin , utvecklad av Nash, och såldes som Hudson respektive Rambler.
image1236 image1237
image1238 image1239
Till vänster en ovanlig Skoda 1200 från 1953, en avanverad och futuristisk bil för sin tid, och en väldigt gul Mustang Mach 1 från 1972.

Frän Chevroetl Bel Air från 1955 rullar på Halibrandfälgar, klart läcker karamell. Vid utfarten fick jag syn på denna udda bil. Triumph TR8 av sista årsmodellen 1981, sista Triumphen, om man inte räknar de importerade Hondas som såldes med Triumph-emblem under några år efteråt.
TR7 var en radikalt ny design på sjuttiotalet som bröt med allt traditionellt brittiskt sportbilstänkande. modern, "oengelsk" och trendig. Den föll inte kunderna i smaken alls. och sista rycket med den V8-försedda TR8 versionen gjorde inte saken bättre, skadan var redan skedd och bara runt 2700 TR8 byggdes 1977-1981 innan Triumph försvann från sportvagnsscenen som dom åren innan närmast dominerat.
image1240 image1241
image1242