Outnyttjade utrymmen, kombibilar som aldrig blev av.

Tidiga kombis, shotting brakes och depot hacks har tidigare skrivits om här: karosslära-del-5.
Denna kallades "depot wagon" av Essex som byggde den på försök 1930, och verkar vara en felande länk mellan depot hacks och senare wagons.
 
Så hoppar vi till 1962 och Tjeckoslovakien. Skoda undersökte kombinationen av stående svansmotorfyra och lastutrymme men det blev inget bra, modell 990 kom inte som kombi.
 
En brasiliansk bastard, Vemag byggde DKW, och deras variant av den modernare F102 hette DKW Fissore, ritad av just Fissore också. 1964 byggdes en Fissore kombi på prov.
 
Föga elegant ryggsäck på Lancia Fulvia, prototyp byggd av Carozzeria Touring 1964.
 
Hos Jeep 1965, en kortare tvådörrars Wagoneer byggdes, men det dröjde en hel del år inan designen kom igen hos dels Commando och Cherokee
 
Oldsmobile Toronado skulle blivit snygg som kombi, men bara en blev av 1966.
 
Reliant Scimitar med glasytor som en drivbänk. detta var en utställningsbil gjord för Triplex safety glass för att visa upp sitt junnande inom glas och laminatindustrin 1966.  Några år senare kom Scimitaren även som sportkombi, minus några glasrutor.
 
Skulle SAAB 99 bli kombi också? eller är det bara en testmula? Denna skapelse syntes rull runt på engelska landsbygden 1968.
 
IKA-Torino i Argentina fanns som sedan och snygg coupé, baserade på en äldre Rambler American. Lutteral byggde en kombiprototyp på denna 1968.
 
Volkswagen K79 började som NSU, och då gjorde man även en kombiprototyp som visades här:germaner-i-limbo. På Volkswagens museum står en K70 kombi med VW emblem som inte heller blev av.
 
Fiat Maremma 1974, utställningsbil på sportkombitemat av Pininfarina 1974
 
Australiens sorgebarn Leyland P76 blev ett kortlivat fiasko, en kombi byggdes innan proppen drogs ur P76-projektet.
 
Renault 14 Break 1976, också en variant som aldrig kom ut till allmänheten.
 
Lancia Olgiata, liksom Maremman också en stilstudie, på Lancia Gamma 1982
 
Alfa Romeo 75 kombi visades upp på Genevemässan 1986 men sågs aldrig ute hos bilhandlarna.
 
Ett annat kombiprojekt som enbart syntes på mässorna 1998, Ford Touring Ka hette den. 
 
Stöddig fyrhjulskrabat från ryska Izh 1999, Orbita kallades den och hamnad i källaren med andra avsomnade projekt.
 
Bentley som bjässe-SUV, BY616 från 2005 är en av dom modeller som mer välförtjänt avlivades på prototypstadiet.
 

Sovjetchevor

Det var gott om USA-bilar i moskva på Sovjettiden, här är ett axplock olika Chevroleter i i vimlet.
 
En tvådörrars 2-10 från 1954 i gott skick, troligen en före detta diplomatbil som kommit i privata händer. Ser som om den är fotograferad någon gång på1960-talet.
 
2-10 från 1955
 
Och en flottare Bel Air från samma år, tvåtonslackad.  Notera avsaknaden av backspeglar.
 
En basic 2-10 från 1956.
 
Fyrdörrars hardtop Bel Air 1956, radioantenn men inga backspeglar...
 
spegellös Bel Air 1959.
 
Prydlig Bel Air 1964, från Luxemburgs diplomatiska beskickning i Moskva.
 
Den här Impalan tillhörde polska ambassaden 1965. 
 
Den här Impalan torde nog varit Moskvas mest hårdbevakade bil, för det här var New York Times reportagebil.
 
Tuff och lyxig Chevrolet Caprice från 1969, med concealed headlights-grill, som var tillval på dessa.
 
En Bel Air från Belgiska ambassaden 1970, utanför det välkända Gastronom.
 
Impala 1971, den här kommer kördes av personal från Irakiska ambassaden. 
 
 
 

Italienblandning

Det outtröttliga temat, italienska flickor och italienska bilar från reklamens värld.
 
Från sportkombins tidevarv, Lancia Beta HPE 1976
 
På modernt vis sportig med stuvutrymmme, Alfa Romeo 147GTA
 
Mer elegant lastavdelning på Lancia Appia, special från Viotti 1959
 
Betydligt mindre lastutrymme, Fiat 850
 
Fiat i lyxig tappning från Canta, byggd på Fiat 1100 1957
 
Höstmode 1967 med Lancia Flavia coupe. 
 
Nästan bil, trehjuling från Lambretta
 
Bara obetydligt större än Lambrettan, Fiat 500
 
Citybil i 500-klass på modernt vis, Lancia Ypsilon.
 
Och helt andra bullar, nya brytala Lamborghini Aventador på mässa 2011
 
Och såhär presenterades Masertik Merak 1976
 

Balzers bagage

 
Riktiga kombibilar var det ont om på 1920-talet, antingen var de obekväma öppna lastbilar eller stora sedaner ombyggda med bakdörr elelr liknande, de var ända ganska ovanliga. Ville en handelsresande åka bekvämt så kom den här lösningen från karosserifirman Balzer, som byggt den här specialkofferten på en Mercedes Benz 260 Stuttgart coupé från 1928.
 

Tanka för en tia

 
Idag får man inte många droppar bensin för en tia, det finns förresten inga tior heller, iallafall inte i papper.  Men det spelar ju ingen roll för det finns förresten inga sedelautomater att stoppa dom i heller. Eller finns någon fungerande sedeltankomat kvar därute?    Autotank annonsen är från 1966 
 

Flygplanet som blev filmstjärna

 
Capelis XC-12 var ett säreget flygplan,Socrates H. Capelis originaldesign lär varit ännu mer okonventionell, men för det färdiga planet kom John Younger att stå för det mesta av arbetet. Det var ett modernt lågvingat helmetallplan, men med stabilisatorer i en slags biplanskonfiguration. Likaså stack den framåtvinklade vindrutan ut från normalen också. En annorlunda detalj var också att landningställen fälldes ut när man slog av gasreglagen. Planet skall varit klart 1933 men verkar inte flugit runt särskilt mycket, 1938 skadades det vid en nödlandning och då byggdes det om en del. Cockpitfönstren ersattes med en mer normal bakåtlutande konstruktion, likaså gjordes fönstren längs sidan mindre.  Men det var ändå färdigfluget med Capelis. Flygkroppen och dess skinn var inte nitat som normalt är brukligt utan satt med skruv. Tusentals skruv, som vibrerade loss och krävde omfattande översyn hela tiden.  XC-12 fick flygförbud.  
 
XC-12 efter ombyggnationen
 
Men istället för att skrotas så fick den oväntat en ny karriär. Den köptes av RKO pictures och kom att förekomma flitigt som filmrekvisita i en hel del filmer framöver.  Första filmen var Five came back av RKO 1939. denna följdes av flera filmer , den mest kända den dyker upp i är Flying Tigers 1942, med John Wayne.  Planet flög aldrig i något av de 15-tal filmer den förekom i utan var ett statiskt objekt, för eventuella flygsceneranvändes en modell av planet istället.  Trots att det officiellt skrotades 1943, dök Capelisen upp lite då och då på filmduken ända fram till 1947, efter det användes modellplanet i ett par produktioner till, den sista China Gate, 1957.
 
 

På green igen

mer på golftemat i bilreklamens värld, och en del från lite oväntat håll, Fore!
 
Yue Loong från Taiwan, denna heter YLN 801A och var en licenstillverkad Nissan Cedric
 
Simca 1000 coupe.
 
Austin Allegro med golfkitet klart. 
 
Mycket rymlig golfbil, Dodge D-100 Sportsman 1976
 
Mer elegant frakt av golfklubborna med Jaguar XJ6, 1978.
 
På banan 1969 med tuffa Buick Riviera
 
Volvo 142 1972 i hemmamiljö
 
Och en Amazon kombi som har hamnat på en golfbana ganska långt hemifrån.
 
Fika med 460, efter golfrundan.
 
Jeep Wagoneer Limited 1981, en klassisk och robust allround-kombi
 
SIst ut en Citroen GSA, men inte från Frankrike utan denna är från Indonesien. Där byggde man denna modell ända in å 1990-talet, här från 1991.
 

Bentley Francais 2

Fler franska karosserier på brittiska Bentley.
 
En kaross från Letourneur et Marchand 1934 med en del udda inslag.
 
Mer traditionell stil från Henri Binder 1935, med cannédekor.
 
Sportig saloon, eller snarare en berline från Van Vooren 1936. Notera avsaknad av fotsteg, de delvis infällda bakskärmarna som var radikalt på denna tid, dessutom har den en annan ovanlig finess för tiden, ett bagageutrymme bak.  
 
Ett annan kaross från Van Vooren 1937, desto mer konventionell.
 
Mera från Van Vooren, denna sedan är från 1939 liksaå den eleganta cabrioleten nedan.
 
 
 
En sedanca cabriolet, eller three position drophead som den heter i brittiska termer, från Kellner Paris 1936.
 
Och en elegant coupé också från Kellner, 1935.
 
Pourtout höll hus i utkanterna av Paris, i Bougival.  Mest är dom kända för Darl'mat och Eclipsekarosserna för Peugeot och även många Delahayes kläddes av dom.  Denna extrema Bentley byggdes åt redarmagnaten Andre Embiricos som tävlade flitigt med den under trettiotalets sista år.
 
Pourtout, eller mer deras formgivare George Paulin fick i uppdrag sommaren 1939 att bygga en prototyp av Bentley själva. Den kom dock inte att byggas i Pourtouts verkstad utan jobbet lejdes vidare till Van Vooren. Chassit fick individuell framvagn och en helt ny layout, fyra chassin kom att färdigställas men bara en fick kaross.  Någon fortsättning på projekt Cornische kom inte att bli då kriget bröt ut.  Cornischen krashades i en olycka 1940 och strax efteråt förintades resterna av bilen i en bombräd över Dieppe
 
 

Imperial Import

En Imperial Le Baron har anlänt och det är en lite mer sällsynt modell än vad många har någon aning om . Le Baron var toppmodellen där det mesta var standard, nästan 1000 dollar mer än den vanliga Imperial Crown sedan kostade den och var även dyrare än Cadillac Fleetwood Sixty Special . Ville man ha A/C kostade det 590 dollar extra, vilket över 60 procent av alla Imperialköpare kryssade för 1962. 
 
1962 hade man sent om sider fimpat fenorna, baklysena sattes ovanpå bakskärmen som var ett signum för Imperial, dock var det sista året för denna gimmick. Just Le Baron känns igen detta år på taket med en mycket mindre bakruta än de andra.  Att Imperial var exklusiva saker framgick även av produktionssiffrorna, 1449 Le Baron gjordes, medan Cadillac Fleetwooden gjordes i hela 13350 exemplar. 
 
Inredningen var dock mycket vildare än i Cadillac, fyrkantig ratt, tryckknappsautomat och väldigt särpräglad i allmänhet, signerat Virgil Exner.
 
 

Kubotas concept

 
Kubota är mest kända hos oss för mindre traktorer, grävare stationära motorer och liknande, bolaget har anor ända tillbaks till 1890. Det dröjde dock ända till slutet av 1960-talet innan man började exportera sina slitstarka små maskiner, främst till Amerika.  1970 visade man dock den här egendomliga pjäsen som är en.. ja vad är det för något?  En fritidstraktor? en terrängbil? något ens användbart?  I princip ingenting är känt om denna märkliga farkost från Kubota och ingenting av den verkat gått i produktion heller.

Karibiskt tema hos Nami

På utställning men inte för allmänehetens ögon står en av USA:s dyraste bilar 1956, Packard Caribbean convertible. 6000 dollar kostade en sådan här ny, och bara 276 stycken byggdes av den exklusiva modellen. Just det här exemplaret hamnade dock väldigt långt ifrån sin tilltänkta kundkrets för den hamnade hos NAMI i Moskva. 
NAMI var den sovjetiska forskningsbyrån för bilutveckling, en instans där gränsen mellan utveckling och industrispionage inte var så noga med. 
 
 
Att NAMI köpte in Packardbilar var inte så konstigt, den ryska statslimouinsen ZIS-110 var baserad på en äldre Packardvariant, nu skulle man ta fram en modernare variant för ZIS. Förutom den Caribbeanen så stod även en mer normal Packard Patrician hos institutet också.
 
 
Redan 1957 hade man en första prototyp klar för nya ZIL-111. '
 
 
ZIL -111 byggdes några år inan designen ärvdes av den mer kända GAZ-13 Chaika som kom att byggas ända in på 1980-talet.  mekaniskt fick dessa också en del finesser från Packard såsom automatlåda med tryckknappsmanövrering.
 
Den flotta Caribbean verkar dock slutat sina dagar på ett ganska ovärdigt vis, på ett upplag någonstans i Moskva...
 
 
 
 
 
 

Vid pumpen ovan molnen

Alla måste tanka, och för vissa är macken ett icke stationärt objekt.
 
 
Här blir en Vought A-7 Corsair matad medan en annan står på kö. Deen flygande macken är en Boeing KC-97 Stratotanker. US air force köpte in hela 816 stycken av dessa tankplan som var baserade på C-97 Stratoliner, som egentligen var utvecklad ur B-29 Stratofortress. Stratotankern rymde 34000 liter bränsle.  Dom togs i bruk 1950, och trots att den modernare KC-135 som var baserad på Boeing 707 kom redan 1957, så kom den äldre Stratotankern att tjänstgöra ända fram till 1978.
 
Det har hänt lite grann sen Wesley May klättrade ut på vingen med en femgallonsdunk 1921
http://svammelsurium.blogg.se/2009/april/glomde-tanka.html
 
 
 

Grigio italiano

Italienskt tema igen, annars färgstarka modeller och fordon här i gråskala
 
Lamborghini Miura på utställning, damerna slåss om vem som skall få sitta i.
 
Giulia GTA race ready i montern
 
En Abarth 2400 med Ellenakaross provsitts på utställning 1962.
 
Maserati Indy
 
Smäcker Ferrari 250GT Berlinetta
 
 
Två exemplar av Fiats flotta 1200 Gran Luce från 1959
 
 
Och nya Fiat 1800 kombi från samma år
 
1971 bytte Lancia Flavia namn till 2000, här en berlina från detta år
 
Och Lancia 2000 coupe 1971. 
 
Alfa Romeo Alfetta 1973, som tillverkades ända fram till 1987.
 
Sist men inte minst, ovanliga Alfa Romeo Giulia GTC, 946 exemplar byggdes och karosserna kom frånCarozzeria Touring.
 
 
 
 
 

Fikapaus i depån

 
Ett samtal man gärna skulle velat höra på.  I en fomel 1 depå Står Emerson Fittipladi lojt med kaffemuggen mot vingen på en F1-bil och snackar med en sann entusiast som kikat in, ex-beatlen George Harrison.  Till höger står Jackie Stewart och lyssnar eftertänksamt.

När oturen är framme

En vän i Tel Aviv är väldigt förtjust i stora Mopars,  han äger två fina Plymouth Furys av 1973 års modell, och dessutom är han uppvuxen i just en sådan. Men på önskelistan stod även en coupé, och USA finkammades i jakten på en sådan i vettigt skick. En sådan här sjuttiotals "pråm" är inte så lätt att hitta, dom har inte sparats på i samma utsträckning som en hel del ädre bilar, och varit för nya för att anses värda att renovera. Men till slut hittades en riktigt fin orörd lågmilare i utmärkt skick.
 
 
Nu är rutiner och byråkrati för skeppning av import av äldre bilar till Israel en hel del krångligare än det är att importera till oss. Bilen blev försenad, och åter igen försenad och väntades till slut anlända i december, för att bli ytterligare försenad...
 
Men till slut var den äntligen på väg i en container, ombord på fartyget Zim Constanza, som beräknades anlöpa Ashod i början på januari i år.  Det gjorde den, tyvärr...  För precis samtidigt rasade den värsta stormen på många decennier längs med den levantiska kusten. Skeppet stötte på grund och var när att kantra, många av containrarna som var lastade på däck gled av och krossades mot botten. Stormen och vågorna gick så höga att flera containrar sköjldes med och krossades mot vågbrytarna i hamninloppet, däribland fanns Yovels fina Plymouth...
 
I förra veckan började man bärga det skadade godset.
 
 
Fotografen Raanan Conen på Ynetnews tog de här bilderna just när Yovels bil lyftes upp mot ytan...
 
 
 
Försäkringar täcker den ekonomiska smällen, men inte allt arbete bakom att leta upp en sådan här bil, eller sorgen som en förlust som detta innebär.  Men ändå, se över försäkringarna när ni skall skeppa bilar över atlanten.
 

Bentley Francais

En speciell Bentley med chassinummer B20BH, har tidigare visats bland annat här: bentley-fran-franay.
Med sin extrema specialkaross från Franay sticker den ut i mängden, B20BH men ytterligare fyra mk VI kläddes av franska Franay  
B20BH byggdes 1947 för en herr Gadoi 1947
 
B26BH från Franay byggdes för A.J.Leichti Jr samma år.
 
B182LLJ fick sedancakaross för Tina Onassis 1951
 
B341GT ochskå en mk VI från 1951 stod utställd på parissalongen samma år inan den gick vidare til sinm köpare, en mr M.Toriel.
 
B136LEY var något så ovanligt som en vänsterstyrd Bentley, byggd av Franay för parissalongen 1949 och var beställd av firman Societé des Bijoux Fines.
 
Ett tidigare exempel på Franay-Bentley , en smäcker 3½litre cabriolet från 1935.
 
Och en till från samma år på likadant chassi.
 
R-type Continental från 1954 med kaross från Franay
 
Och en Continental R-type coupe med lite annorlunda profil 1955, Franays produktion blev alltmer sporadisk dessa år och de sista karosserna lämnade firman någon gång mot slutet av femtiotalet.
 

En Aero på resa

En Aero Minor med tjeckoslovakiska plåtar och texten "prague-Stockholm" i rutan, troligen är bilden tagen i Stockholm, för bakom kameran står modefotografen nummer ett, Kary H. Lasch. Han var förvisso född i Prag men bodde hela sitt yrkesverksamma liv i Stockholm. Aero Minor sålde relativt bra i Sverige av den totala produktionen på runt 10 000 bilar gick ungefär 2000 till Sverige, kanske är detta från någon slags PR-resa till det kalla nord för dessa bilar?

Barris snösläde

 
 
Snabba snöskotrar berättades om här: snabbast-på-snön-med-boss-cat.
En till i gemet var denna "Ice Kutter" med kompressormatad V8 och i allt väsentligt en dragster på medar.  Ice Kutter var ritad och byggd av customlegenden George Barris, men huruvida den kom att tävla eller köras verkar inte finnas någon vidare information om
 
 

Nyinkommet i vinterskrud

Med svensk snö på nosen står en nyimporterad Chevrolet Fleetline De Luxe från 1949
 
Mercury Monterey 1958,  som fått lowriderstuk komplett med hydaulik, nåt som känns lite ovanligt idag då de allra flesta väljer luftbälgar.
 
Årgång 1955, en fin och ovanlig Chrysler New yorker De Luxe coupe, 5777 byggda.
 
Årgång 1956, Buick Special fyrdörrars hardtop
 
Och en 56:a till, fin Chevrolet Bel Air sport coupe, enbart denna modell byggdes i smått otroliga 128 382 exemplar
 
 

Skruvad reklam - Ford

R2-D2 är ute och kikar på bil, 1990 års Ford Sierra kombi verkar vara lagom futuristisk för vår lille androide vän från en galax långt långt borta.  

Italia rosso

Rött är synonymt med sportbilar, främst italienska sådana, här en vända med röda skönheter, i damsällskap.
 
Vackra Innocenti type C, egentligen en Austin Healey Sprite i italiensk dress.
 
Innocenti byggde också Hundkojan på licens, här en Mini Cooper II med Raffaella Carrà.
 
Alfa Romeo Spider.
 
Fiat Barchetta
 
Betydligt äldre Fiat, 1200 Gran Luce 1957
 
Fiat 1100 Special 1961
 
1200 Gran Luce igen
 
Innocenti C igen, här utan tak
 
Tuffa Lancia Fulvia 1967
 
Och tre damer med den lite tuffare Fulvia HF coupe
 
Barfota med Alfasud Sprint.
 
Och slutligen Fiat Abrth Ritmo, garanterat inte ur Fiats egna broschyr.
 

Flickornas Morgan på Blasieholmen 1949

Morgan kan sannerligen inte varit något stort märke i 40-talets Sverige, denna bild är tagen på Blasieholmen i Stoockholm 1949 av den världsberömde Svensk-tjeckiska fotografen Kary H. Lasch. I vilket syfte är dock okänt, notera att bilarna även är skyltade med P för Älvsborgs län. Hur många, eller få Morgans som såldes här då är också okänt, men året efter, 1950 sålde man fem vagnar, och för hela femtiotalet drygt 40 bilar totalt.  Kanske dessa tre är de enda tre som såldes här 1949?
 

Kapten Nemos Gregoire

Om Jules Vernes excentriska ubåtskapten Nemo skulle beställt en bil i 1900-talets början kanske den skulle sett ut så här?
 
 
Denna säregna kaross är ett verk av Alin&Liautard, en liten karossmakare som var baserad i Courbevoie, Paris.  Den här egendomliga coupén är från 1910 och byggd på ett chassi från Gregoire. Alin&Liautard gjorde en del ganska annorlunda karosserier under 1910-talet men blev aldrig särskilt välkända.  De sista karosserna därifrån daterar sig från mitten av 20-.talet och exemplen på deras verk är överlag ganska fåtaliga. 

andra former än tänkt

 
Chris-Craft är mest kända som båttillverkare, men här är ett landfordon som byggdes på prov av dom 1937. Chassi och motor kom från Plymouth, delar av karossen är canvas över spant. Några fler land-yachter från Chris-Craft sågs dock inte till
 
Ett annat experiment som är smartare än det ser ut. En rymlig kaross med platt golv och svansmotor kanske kunde bli taxibilarnas framtid, men av det koncept föll ingenting ut. Byggd av Checker 1946.
 
En smäcker kaross med tidlösa drag från Mercedes 1960 kallad W118 men blev sedermera den mer konservativa W108 några år senare. Nedan är högersidan på samma studie som hade två dörrar, här blir den höga takprofilen mer uppenbar och som senare gick igen på W113 "Pagoda"
 
 
En prototyp hos Jensen för Austin Healey, så här tänkte först den nya stora Healey 3000 skulle kunnat bli men istället behöll man den ursprungliga klassika karossen, den här är från 1960.
 
En Pontiac Tempest 1961 som fått en omgång i Howard Dutch Darrins studio, men denna facelift var inget GM nappade på.
 
I Brasilien byggde Willys Sportbilar, till exempel Interlagos baserade på Alpine, prototypen Capeta visades här:prototyper-pa-malsnöret. Det gjordes även en mer GT-inriktad prototyp som hette Capeta Boulevard 1964, men den kom inte heller i produktion
 
I grannlandet Argentina ville man också bygga sportbilar, här är prototypen till Crespi Tulia GT 1971.
 
En Triumph med flyt i linjerna som kallades Vitesse, ritad av Michelott och byggd av OSI 1964, men kommande Vitesse kom i mångt och mycket behålla Heraldens kaross.
 
Från Polen, ett modernt småbilsförsök från Syrena 1970
 
En av många östeuropeiska projekt som inte alls var särskilt tokiga utan mycket moderna och kanske skulle kunnat bli framgångsrika exportbilar, men Sachenrings P610 som Trabantersättare kom inte längre än såhär 1971
 
Facelift för Skoda 120LS 1977 verkar dock inte fallit någon i smaken. 
 

Svenskemigranter i karibien

North American P-51 Mustang är planet med nio liv, här står en rad som är inne på andra eller tredje livet i dominikanska republikens flygvapen. Närmast i raden av Mustanger står "FAD-1936" och den började sitt liv som 44-72086 levererat den 20:e januari 1945 till Storbritannien.
Denna såg inte service i US air force utan ingick i en sändning som var tänkt att skickas vidare till Sverige ganska omgående. I April kunde denna och ett 40-tal andra Mustanger flygas över till Sverige, och i svenska flygvapnet kallades denna individ för 26009 och stationerades på F16 i Uppsala.
 
1953 var det färdigfluget med Mustanger i Sverige och planen såldes vidare, 26009 var ett av 42 plan som såldes till Dominikanska republikens flygvapen Aviacion Militar Dominicana. Här kom svenskmustangerna få ett ganska långt liv. 1965 ombildades deras flygstyrka till Fuerza Aérea Dominicana, FAD, och fick den målningen som synes ovan. Samma år hamnade man även i krig med dessa reliker, som i rätt händer tydligen fortfarande kunda bita ifrån sig bra. Såpass bra att något år senare skickades dom på modifikation hos Cavalier i Florida, som uppgraderade instrument, motorer och genomförde storservice. FAD höll kvar Mustangerna i flygvapnet ända till 1984. Vid den här tiden var dessa plan redan hett eftertraktade samlarobjekt och de flesta köptes upp av privatpersoner, via Johnson Aviation i Miami, Florida.
FAD-1936 fick 1986 civiregistreringen N789DH, 1994 omregistrerades planet till N510JS, efter en tids träda är planet nu återigen i luften vid Warbird Heritage Foundation, Chicago.
 
FAD-1912 nedan är en annan svenskemigrant som flyger än idag 
Individ 44-72051 hamnade i svenska flygvapnet som 26026, i december 1952 packades den också ner i en låda för att fraktas till Dominica.  1984 togs den till Brian O'Farrell i USA och 1986 registrerades den som N68JR, under vilken beteckning den flyger än idag. Sedan 1996 håller den hus i Minnesota och är döpt till "Sweet Revenge" av nuvarande ägaren Ron Fagen. 
 

Vintermussar

 
Mustangens popularitet går inte att att miste på, senast kom denna fina 1968 fastback in.
 
 
 
Tidigt på året har även två tidiga 1964½ cabriolet ramlat in, den gröna i behov av lite vård och omsorg.  Den röda ser vid första anblicken riktigt fin ut.
 
 
Den har säkert varit mycket fin, men tyvärr drabbades denna bil som så många andra objekt som väntade på att skeppas över av den stora stormen i New York. Tusentalsbilar förstördes, den här har klarat sig hyfast men stått i meterdjupt saltvatten...
 
 

Snabbast på snön med Boss Cat

Arctic Cat Enterprises, en av USA:s ledande tillverkare av snöskotrar, låg bakom projektet med "Boss Cat" 1971.



Rekordjakten för Arctic hade redan smygstartas med en trimmad snöskoter 1969 som i efterhand kom att kallas "Boss cat 0"  den bestod av en "vanlig" skooter som försetts med tre tvåcylindersmotorer på ett gemensamt vevhus, tvärställd i fronten.  den var god för farter upp till 160km/h.  Men fort vill gärna ha mer och under 1970 började man med under ledning av Dennis Ray bygga den extrema Boss Cat.

 

Den byggdes i ett avancerat rörramschassi som försågs med en 800cc Hondamotor som i sin tur var kopplad till en "turbonique" Detta var en slags raketdriven turbin som var ganska populär i dragracing vid den här tiden. När den tändes gav extra kraft på direkt på drivaxlarna, och  precis hur mycket effekt som helst. Man räknade att med turboniquen handlade det totalt om runt 1000 hästkrafter!  Rekordkörningarna handlade om den klassiska kvartsmilen, 402 meter och vid en körning 1972 uppnådde Dale Cormican 200km/h på ungefär halv effekt innan saker gick galet, Dale undkom oskadd, Boss Cat gjorde det inte, då den fattade eld och totalförstördes.


Men man hade samtidigt börjat bygga på Boss Cat 2, med avsevärt bättre aerodynamik skulle slå deras egna rekord.  Tvåan var lite omdiskuterad då den mest liknade en racerbil på medar i sin konstruktion, och hade även en vanlig 327" Chevrolet V8 som borrades till 375" och försågs med metanolinjektering.  Nu hade man även automatiska brandsläckare ombord, vilket man dragit lärdom av från den första Boss Cat. Brandsläckarna kom till användning med, Boss Cat 2 fattade eld vid två tillfällen under försökskörningar. I händerna på Charlie Lofton nåddes högsta noteringen i slutfart 208km/h på ett NHRA-event i Coon Rapids, Minnesota i mars 1972.  Boss Cat II kom dock att få ett fortsatt liv, efter Arctic Cats konkurs 1983 köptes den loss av Paul Groth som trimmade den rejält, och skall ha kört hela 268km/h med snökatten nu omdöpt till "Bud Sno King."

 
Boss Cat II med sitt avancerade chassi, och Chevrolet 327" smallblock.

 

 
Boss Cat III 1973 såg mer än något ut som en dragster som hamnat fel, ett röramschassi där man satte hela fyra stycken Kawasaki 650EXT motorer baktill. Kombinationen beräknades ge runt 400 hästkrafter men varken Dale eller Charlie Lofton var sugna på att köra denna, så det uppdrgaet gick till Paul Eggebraaten, som efter ett par rundor förstod varför de andra hade backat ur... Boss Cat III var tämligen instabil och rullade häftigt vid ett tillfälle, efter den vurpan reparerades maskinen men blev ännu mer fladdrig efter det. Hösta slutfart som noterades för Boss Cat III var 198km/h vid Roseau, Minnesota i mars 1973. 

Flygande holländare

Året är 1959 och dessa tre för allmänheten okända skapelser skall ut och flyga. Det är Hollands stora lilla hopp i bilindustrin. Daf 600 må se anonym ut men var desto mer spännande under skalet med sin steglösa Variomatic.  Dessa tre fordon är på väg över engelska kanalen med flyg för att visas upp på London Motor Show.
 

Golfklassen

Golf! inte bara en bilmodell utan också ett mycket populärt tema i reklamsammanhang.  Bilar och flotta golfmiljöer fick ett uppswing (!) på 80-talet men förekom även innan dess.
 
Alfa romeo Spider hamnade på green 1981
 
Chevrolet El Camino SS som käck golfvagn 1980 
 
Jaguar XJ6 självklart val på klubben 1985.
 

Mercedes Benz 230CE 1979
 
Vi rör oss bort från 80-talet, och detta är en Datsun 100SX Silvia 1975
 
Golfpass i gryningen med Ford Fairlane 500 1970
 
Plymouth 1967, från "Win you over" kampanjen, kanske fick man med några golfare också
 
Golf var långt ifrån någon folksport i Sverige 1963, AMazon kunde knappast kallas folkbil heller.
 
En annan outsider på golfcoursen, Skoda Felicia.  Vad som gör den mer udda är att detta är ett reklamblad för USA, där antagligen ganska få av den lilla eleganta Tjecken såldes.
 
Redo för spel, med nya Imperial 1958
 
På framtidens golfbana 1956, åker vi turbinbil, och satellitanläggningen tar in TV och nyheter från hela världen. General Motors hade många visioner med sina avancerade turbinbilar, denna var nummer två i Firebird-serien. Idag ser vi på parabol-TV och spelar golf, men vi åker inte turbinbilar...
 
Så kommer vi då till äldsta kända bil&golf-bilden, mig veterligen. En promotionbild för någon slags golftävling för damer 1926. Bilen är en Buick från samma år.
 
 
 
 

Trångt om saligheten 1921

 
Fokker F.3 hade egenheten med en assymetriskt monterad motor i nosen, och piloten brevid. Med sidokåporna borttagna ser man att det verkar ganska trångt för den stackars piloten att samsas med den stora Siddeley-motorn. Värmen var det nog inget fel på men bullret måste varit enormt, dessutom var cockpiten fortfarande öppen på denna modell. F.3 tog fem passagerare i den betydligt mer ombonade kabinen bakom. 1921 hade det kommersiella flyget börjat komma igång, och KLM köpte in åtta stycken av dessa, som huvudsakligen flög London-Rotterdam-Amsterdam, och en helt ny linje som varit otänkbar bara lite tidigare, London-Hamburg.
 
 

Extraljus

 
Extraljus är populära tillbehör idag, och så var det 1902 också, när bilar generellt sakande belysning. Acetylenlampor var state of the art då,  men att Badger Brass "solar lamp" skulle lysa upp vägen över 300 meter framför får nog tas med en nypa salt...  Detta var dyra saker också, här kostar dom mellan 35-50 dollar beroende på storlek, 50 dollar då motsvarar svindlande 1300 dollar i dagens peningvärde!

Cars & Stars - Colin & Clark

Två glada grabbar lattjar lite hos Fords museum i Dearborn. Colin Chapman torrbryter i Barney Oldfields legendariska racer "999" från 1902.  I den modernare farkosten hittar i Jim Clark, nyss nybliven världsmästare i Formel-1 med just denna bil som är en Lotus-Climax 33. Året är 1965. 

Italia Supersport

Mer italienska kreationer, i damsällskap. Supersportbilar i oloika skepnader.  '
 
365GTB/4 Daytona var Ferraris svar på Lamborghini Miuria 1968.
 
Samma motor användes också i 365GTC/4 1971 som var fyrsitisig, och ersatte alla tidiagre varianter av nedanstående 365GT 2+2.
 
Och konkurrenten, Lamborghini Miura
 
Lamborghini Marzal visades 1967, redan året efter gick designen igen i Espada.
 
Countach var ett annat vilt lamborghiniconcept från Bertone som attes i produktion på rekordtid. Visad 1971, produktion påbörjades 1973 och fortsatte ända fram till 1990.
 
Extrema Ferrari Modulo från Pininfarina 1970 kom dock inte att få någon efterföljare. 
 
Supersport från Fiat, Dino Spider 2400 delade inte bara motor med Ferraris Dino 246, den byggdes också hos Ferrari.
 
Iso Grifo skaffade prestanda med ameriakanska muskelmotorer, IR-8 hade Fords 351" Bossmotor från Mustang, mer på listan fanns Chevrolet L-71 427" och 454"
 
De Tomaso lånade också motorer, Mangusta hade först en preppad 289" och senare försågs den även med 351" Cleveland, drygt 400 Mangustas byggdes 1967-71.
 

Maserati Indy hade också V8, fast en egenbyggd sådan på 4,2 liter 1969. Senare förstorades motorn till 4,7 och slutligen 4,9 liter och 320 hästar. Indy byggdes fram till 1975. 
 
På 1930-talet var Alfa Romeos 8C modeller de dominernade superbilarna av sin tid. 2007 gjorde man anspråk på sitt arv och kom med 8C Competizione, en sportcoupé med 4,2 liters V8 som delas med Maserati. 8C byggdes i en begränsad serie av 500 exemplar, och följdes spider byggd i samma antal. 
 

Radarvarning 1954

Radartekniken kom att utvecklas enormt under andra världskriget. Från att vara stora klumpiga och inte helt pålitliga anläggningnar, så förfinades dom till att kunna användas i flygplan. Sedermera kom radarn även att förfinas ned till portabel storlek, och så även prisbilden justerades konstant nedåt.  Här är en av de allra tidigaste polisradar för att fånga fortkörare monterad på en Ford Ranch wagon 1954
 

Januarichevor

En omgång Chevrolets som anlänt hit i januari månad.
 
Såpass här nya El Caminos är det sällan man ser, denna är av näst sista årsmodellen, 1986. Det här året såldes El Caminon i 21508 exemplar, och väldigt få har letat sig hit. 
 
Projektbil... Fyrdörrars Bel AIr från 1958. 
 
Chevrolet Impala 1965 är ingen ovanlig bil på våra breddgrader, inte ens i det tuffare SS-utförandet som denna är.  Men den har en mycket ovanlig detalj, nämligen vinyltak. Det fanns på tillvalslistan men ganska få verkar ha valt det på sin Impala detta år. Första gången jag ser ett i vilket fall. En mycket fin bil både utanpå och inuti.
 
 
Och en annan Impala coupé i lite mer bedagat skick, årsmodell 1966.
 
Och en lite äldre Chevrolet, en snygg Fleetline Sportsmaster sedan från 1947.