Flakimporter

Pickuper är populärt, här är några stycken som kommit in i landet nyligen. 
1959 Kom Chevrolet El Camino, med en personbils komfort och styling, men med rejält flak, en omedelbar succé och 22246 styycken såldes första året
 
El Camino hade dock föregåtts hos Ford som kom med sin Ranchero 1957, dock kom Chevroleten säljas i mycket större upoplagor, nedan en Ranchero från 1972.
 
Och En Chevrolet El Camino från 1973 importerad från Californien, och skall bli en intressant projektbil någonstans uppe i norr, den skal nämligen få gengasdrift... fortsättning följer.
 
Och en äkta farmartruck, Ford F-1 från 1950, i lagom slitet bruksskick, och verkar av allt att döma tjänstgjort på en grisfarm. Reklamslogan med glimnten i ögat.
 
 
 
 

Alternativa drivkällor

 
 
Se Tomas Hertzbergs go-cart som drivs av fjorton BRANDSLÄCKARE!
Detta räckte till för en sluttid på 8,75 och 133km/h på 201 meter, och bör då vara världsrekord i klassen brandsläckardrivna fordon. Körningen skedde på marie Memorial, Dala Järna förra helgen.

Bilen från Barcelona, Eucort

I efterkrigstidens Europa växte det upp småbilstillverkare som svampar ur jorden, I spanien hette en av dom Eucort

Eucort sedan och stationsvagn

 

Eucorts lätta halvtonslastbil, 1946-47

Även en sportig coupé planerades men stannade på prototypstadiet

Eucort Victoria Turismo 1950 med en större 990cc motor, tvåtaktare det också.

 

Eucort var kort för Eugenio Cortes SA i Barcelona. Inte helt olikt vår egen Saab baserades dessa på DKW:s mekanik och motor, som bestod av en tvåtaktare på 765cc.  I första hand byggde man små lätta lastbilar och från 1948 även en större personbil som gick att få som sedan eller kombi. Främsta marknaden för dessa verkar varit taxiverksamhet, privatbilism var  alltjämt en sällsynt företeelse i Spanien. Likaså fordonsindustri, med Eucort togs den från i princip obefintlig till minimal.  Produktionen upphörde 1951 och då hade man totalt byggt ungefär 1500 fordon sedan 1946, denna blygsamma siffra gjorde ändå Eucort till Spaniens största biltillverkare vid den här tiden.

 

Sista modellen kom troligvis av sig den också, Victoria Avions 1951 med tydliga drag av Studebaker

 

Kort före dess fall hade en ny fordonsfabrikant sett dagens ljus i samma stad, det statsunderstödda Sociedad Española de Automóviles de Turism, kort och gott Seat, som ju kom att bli betydligt mer välkänt i framtiden. 


Rådakväll igen

Än är inte säsongen slut, Rådaträffen känns nu riktigt väletablerad och kör på ett bra tag till.
 
Tyskt på Råda, Opel rekord, två stycken fina rallye kadetter på plats samt en ovanlig Commodore GS. 
  
Amerikanskt, Chevrolet Corvette 1965, Thunderbird, 1957, Mercury Cougar 1969 och bländane vit Imperial 1959.
 
Äldst, Robert Nordeney tuffade in med sin T-Ford årsmodell 1922
 
 
Betydligt modernare vagnar, Mazda RX-7från 1984, orörd låhgmilare i superfint skick, Studebaker Avanti tilhör särlingarna i automobilhistorien. Tvp stycken Opel Speedster får representera det ultramoderna och MG PB Midget från 1936 det klassiska.
 
Amerikanska ändar, Tinas fina Buick Roadmaster cab från 1949 och den ovanliga Dodge 880 cabrioleten vars bakgrund nämnts förut, det är alltså Åby travbanas gamla startbil som blivit "bil" igen. Brittiska bakdelar, Wolseley 16/60 och MGB.
 
Kjell dök upp med den säregna Allarden som väckte stor uppmärksamhet


 
Och en blandad rad fordon nedanför västra flygeln i skymningen.
 
 
 
 
 
 

Cars & Stars - Grace

Kvinan som nästan försvinner i den monstruösa roadstern heter Grace Valentine, filmstjärna i Hollywood under stumfilmsperioden. Hon tillhörde dock dom aktriserna som klarade av övergången till ljudfilm i slutet av 20-talet, fast hennes sista film spelades in 1933. Efter en hel del års uppehåll sågs hon 1949 i det nya TV-mediet istället där det blev en del roller i tidiga TV-teaterserier, en programform som idag kallas såpopera.
 
Bilen då, det är en Packard series 3-35 Twin Six roadster och året är 1920. Motorn är precis som modellnamnet säger, två sexcylindersblock hopbyggda med gemensamt vevhus till en stor V12 motor på sju liter. Twin Six byggde allihop på ett jättechassi med 136 tums hjulbas, därav roadsterns enorma proportioner. Karossen verkar dock inte vara standard utan ett verk från okänd karossmakare. 
 
 
 
 
 

revolutionerande Rebel

 
En av de mer udda och intressanta bilar som kommit in det senaste, en Rambler rebel från 1957.
 
Rebel var första året en ren specialmodell, fanns bara som fyrdörrars hardtop, och alla kom i en speciell silvermetallic kulör med guld/bronspläterad sidolist. Under huven var den också intressant, för där hade man tryckt ned den stora 327" motorn från Ambassador. Detta grepp med att använda största motorn i en mindre kaross kom senare att göra Pontiac GTO berömd, men AMC var först ut med samma knep redan 1957 alltså.
Detta gjorde Rebel till en rapp sak, 1500 kilo och hade prestanda som Chevrolet Corvette med insprutningsmotor!
 
Bränsleinsprutning, elektronisk sådan hade provats på Rebel men kom att slopas, den motorn skulle då gett 288 hästkrafter, men fick i produktion nöja sig med en fyrportsförgasare och 255hk. Rebel byggdes i en upplaga begränsad till 1500 ex och kostade ny 2786 dollar.
 
  Dessutom är motorummet och huven mycket kompakt, karossen självbärande och kort överhäng fram ger en rymlig kupé med lågt golv. mycket "compact car" tänkande också det ett par år innan begreppet fanns. En annan intressant formgivardetalj är taktolpens obrutna fortsättning ner över bakskärmen. 
 
Alla rebels var som sagt silvergråa, men denna är röd, de flesta lackades om i valfria solida kulörer på garantin redan efter ett par år då man fick problem med metalliclacken, dessutom har den anodiserade aluminiumpanelen tappat sin guleloxering men i övrigt är dessa svårfunna delar i felfritt skick på denna ovanliga bil.
 
 
Dörrhandtagen är speciella, handtaget är skyddat ine i den polerade kåpan och man öppnar dörren med ett distinkt klick, dörrarna känns mycket solida och hela bilen har en mycket hög kvalitetskänsla.
 
Inredningen i silver och svart var enda alternativet på Rebel, automatlåda standard, styrservo och radio likaså. 
 
Nash/Ramblers unika "weather-eye" klimatkontroll var också standard på dessa bilar.
 
 
 
 
 

Italienska inifrån

 
Mer galanta damer och deras italienska bilar, ett reklamtema det verkar finnas hur mycket som helst från, den här gången från insidan. 
 
Bakom ratten på Fiat 1100 1956, från den danska katalogen
 
Apapapap, stanna du kvar i bilen fröken! Även detta en Fiat 1100, 1956.
 
 

Den här flickan rattar något ganska ovanligt, en OSI 1200, även kallas St Tropez, visades även här:
italienskor-i-svartvitt
 
En dam i en inte heller det så vanlig bil, Autobianchi Primula 1965
 
och här i en riktigt exklusiv sällsynthet, Iso Grifo IR8.
 
 

När det inte blir som det var tänkt

Så är det kanske bättre att man tänker om ibland, vilket man gjorde när Oldsmobiles 59:or var i vardande. Bakdelen verkar redan klar, men fronten hade man uppenbart lite olika idéer om under processens gång.
 
 

Lockheed leadership

 
 
En tidig reklamsida för Lockheeds nya interceptor, P-38 lightning, troligtvis en YP-30 förseriemodell, då den har de röd-vit-blåa stripes på fenorna, som började tas bort under 1941 , då P-38 togs i tjänst.
 
P-38 kallades för "interceptor" för att man skulle komma runt US army corps något stelbenta reglemente att ett jaktplan "Pursuit" bara skulle vara enmotoriga och ha en begränsad vapenlast, kuppen lyckades och den tvåmotoriga P-38 var det snabbaste jaktplanet som flög på den här tiden, och kunde dessutom ta med sig raketer och lättare bomblast vid behov. Toppfarten låg på 640km/h, senare versioner kom upp  i hela 720km/h.  Planet kallades inte Ligntning för inget.
 
Ovan syns det löpande band hos Lockheed där de tillverkades, den första prdern om 30 plan utökades raskt efter angreppet på Pearl Harbour, och totalt byggdes över 10 000 Lightnings, och produktionen jölls igång hela kriget igenom.  Den stöddigaP-38 tjänstgjorde så sent som 1963 i det honduranska flygvapnet.
 
P-38 #5000 markerade ett jubileum, detta plan var en P38-J som målades klarröd och döptes till "Yippee" användes för uppvisningar och demonstrationer för allmänheten på hemmaplan.
 
 
 
 
 
 

Rådaträffarna rullar på

 
Ford model A framför Säteriet, äldst på plats denna tisdagskväll.  Mercedes Benz 170 och Citroen B11, två så olika bilar i samma segment, båda två förkrigsmodeller som kom att hänga med en bra bit in på femtiotalet. Två seanre kombattanter i ponycar-klassen, sällsnyt Chevrolet Camaro pace car från 1967 och Ford Mustang mach1 1969.
Ovanlig britt, Ford Consul 1962, Triumph TR6 och dess efterföljare TR7, en annan mycket ovanlig brittisk skapelse är JBA Falcon, en av de otaliga kitcars som producerats på den ön.
 
Austin 10-4, brittisk liten saloon från 1937, svensksåld bil som överlevt. 
 
Mer brittiskt, Ginetta G33, italienskt, Fiat 124 Spider såldes i sin sista reinkarnation som Pininfarina Spider, byggdes ända fram till 1985. Studebaker Avanti, ritad av raymond Loewy är väldigt oamerikansk i sin form, liknar inget annat heller för den delen, sist svensksport i form av Volvo 1800E.
Cadillacs i rött, hal och låg semi-custom årsmodell 1951, Eldorado från 1975, De Ville från 1958 och 1968. 
 
och en vit Cadillac, samt en rad trevliga bilar på nedersidan av flygeln.
 
Och i skymningen rullar den fina Thunderbird 57:an ut i allén. 
 

Swing in japan

Opels Swinger-modeller ser man i den festligfa reklamen här: http://vi-bryter-for-reklam.
 
Swinger såldes dock inte i Japan, men ett infoblad för japanska marknaden trycktes ändå upp.
 

Från Budd till Britannia, prototyper

Budd body company hade på 20-talet växt sig till en internationell verksamnhet och levererade karosser till ett flertal stora tillverkare. Den här blien var ett projekt för att visa vad man kunde göra, och har en självbärande kaross helt i stål, 1929. Bakom detta stod ingenjör William Muller och den här bilen evolverade till hans egna projekt, Ruxton som presenterades året efter. Budd-Muller prototypen hade helaluminium-V8 och framhjusdrift, för formen stod Joseph Ledwinka, som var kusin till den mer kända Hans, verksam hos tatra.  
 
En vagn som det ser väldigt mycket ut som Joes kusin, Hans Ledwinka varit och pillat i, en Skoda med luftkyld boxerfyra på 1,5 liter bak.  932 hette den här prototypen och provades ut 1932
 
En 932 till byggdes samma år, den fick en mer normal kaross, dock något airflow-inspirerad, motorn satt bak rots kylarmaskering fram, en slags testmula kanske?   
 
Chryslers Star Car projekt skrev det lite om här innan smått-och-gott-i-återvändsgranden. Här är Star car #2 i lite modifierat utförande.
 
Emile Claveau tillhör de mer gåtfulla formgivarna, ingen verkar veta vad han egentligen hade för bakgrund, eller vad han sysselsatte sig de långa perioderna mellan sina automobila designer, för under hans karriär från 1920-talet till slutet av 1950-talet presenterade han blott fyra alster, samtliga banbrytande och avancerade. Descartes visades upp på parissalongen 1946, då hade det gått 16 år sen hans förra verk.
 
Samtidigt på andra sidan atlanten visade Gary Davis upp sin extrema och futuristiska trehjluling. För att bygga dessa hade han köpt upp en stor fabrikslokal vid van Nuys. Davis Divan var intressant nog bred över mitten för att kunna sitta fyra i bredd, motorn på 47 hästar kom från hercules, extrema prestanda utlovades. Mycket annat utlovades också till både finansiärer, spekulanter, anställda och till och med Pentagon, men inte mycket blev som det var tänkt. Runt 15 Davisbilar byggdes och när fabriken stängdes 948 kastade man Gary i fängelse för fiffel och bedrägerier.
 
 
Playboy var samtida med davis, men en mer konventionell småbil.  Även hör grusades dock förhoppningarna till storskalig produktion på ett tidigt stadium, knappt 100 stycken lär ha byggts, och detta är just prototypen till den lilal serien. 
 
Till Tjeckoslovakien och Hans Ledwinka igen , T601 Monte Carlo var en prototyp till en tvådörrars T600 , ett par stycken med lite olika utseende byggdes 1949.
 
Ford Zephyr som pickup blev aldrig någonting av i Good ol' England, men däremot togs idéen upp av Ford i Australien som byggde sina "utes" på mk I Zephyren ända fram till 1960.
 
Tillbaks til Tjekoslovakien och Tatra, 604 Lidovka var ett småbilsförsök omkring 1954 som det inte blev så mycket mer av.
 
Grodögonen på plats, resten av karossen börjar ta form hos Jensen i West Bromwich. Detta är en protoyp till vad som kom att bli Austin Helaey Sprite, daterad 1957. Jensen hade byggt Austin-Healeybilarna inna men Sprite kom däremot att byggas hos MG i Abingdon.  
 
Donald healeys bilar i samarbete med Austin blev mycket framgångsrika, sämre gick det för Acland Geddes Britannia GT, en bil som kunde blivit något, men det stöp efter bara fem tillverkade, vilket skrevs närmare om här: britannia-gt.
 

på rad i Ohio 1902

 
En rad leveransklara Packards står uppradade i vad som antagligen är fabrikens lager. Vid den här tiden låg fabriken i Warren, Ohio, och även om bilarna kallades Packard efter upphovsmannen James Ward packard hette bolaget Ohio Motor Company, i oktober 1902 bytte man officiellt namn till Packard Motor company, och ett år senare flyttades hela verksamheten till Detroit. 1902 byggdes 179 Packardbilar, och med det hamnade man faktiskt på sjätte plats i säljstatistiken detta år.
 
 
 

Vrom i stan

 
Den årliga Volvoträffen VROM gick av stapeln förra helgen, detta år kom extra mycket utländska besökare då det slogs samman med det internationella Volvomötet IVM.  En fullspäckad och solig söndag på Arendal avslutade en hel helgs Volkvobegivenheter och bilspel med mer utförlig information finns upplagt på Klassiker:  vrom-i-bilder
 
En nyrenoverad Ockelbo från Belgien rönte också stort intresse, mer om den finns också i bldspelet.
 
Förra årets VROM 2011: http://svammelsurium.blogg.se/2011/august/vrom-2011.html
VROM 2010: http://svammelsurium.blogg.se/2010/august/en-sondag-med-vrom.html
 
 
 

På en pinne i nevadaöknen

 
På den mytomspunna basen Area 51 har det experimenterats med många märkliga ting, så synen av en folieklädd Lockheed A-12 upp och ned på en pinne är väl mer en vardaglig företeelse på detta egendomliga ställe. Den dock ganska jordnära föklaringen är att man genomför här radartester på det hemliga planet. A-12 flögs första gången 1962 och detta foto bör vara ungefär från den tiden. 
 
A-12, F-12 och SR-71 skrevs även om här: bilder-fran-hemlighuset.
 
 
 
 

Doktor Currys Hembygge

 
Curry Landskiff kallades den här skapelsen, efter sin upphovsman, dr Manfred Curry. extrem strömlinkefom för sin tid, med välvd vindruta, detta var ytterst avancerat 1925. Toppfarten sade vara nära 60km/h och det är verkligen inte illa med tanke på att den var pedaldriven, det var många motorfordon på den här tiden som inte ens kom upp i den farten.

fullsize och en liten kutrygg

 
Lincoln Continental 1960 är en av de största bilarna som byggts, det lär även än idag var den största självbärande karossen som tillverkats. Vågen stannar på 2,4 ton och för 7956 dollar kunde man köpa en av de 2044 av dessa gigantiska cabbar 1960,
 
 
Här rullas en till Continental cab av samma årsmodell ut, men är i behov av en stor dom omsorg, svetstyråd och annat. 
 
1962 kunde man för första gången kpöpa en fyrdörrars Chrysler 300, nu delades serien upp i två delar,  den klassiska "letter series" som tills vidare bara gjordes som coupé och cab, och en vanlig 300 modell med både sedan och hardtop sedan som komplement, hela 10030 sådana här 300 hardtop sedaer gjordes 1962. 
 
Oldsmobiles, här en fin 98 convertible från 1965
 
 
88 coupe från 1955
 
 
98 från 1957
 
 
Och en lite ovanlig modell, vi har ingen brist på 1958 Oldsmobiles här men en Dynamic 88 tvådörrars med stolpe är definitivt sällsynt, 12272 stycken byggdes som detta.
 
Och så "kutryggen" en sen Volvo PV544 som 1966 års modell. sista serien "G" byggdes augusti-oktober 1965 och de sista bör då följdaktligen registrerats som 66:or. Denna 544 Sport har ett förflutet i Arkansas.
 
 

Bitterljuv bil

 

Erich Bitter heter mannen bakom bilarna med hans namn, han började sin karriär som professionell tävlingscyklist, men sadlade om till motorsport. Redan 1962 startade han firman Rallye-Bitter som sålde trimprylar och utrustning,för racerförare dessutom kom han bli agent för Abarth och Intermeccanica i Tyskland. Här såddes det första fröet till att skapa en egen bilmodell, då det visade sig att de exklusiva Intermeccanicabilarna var av riktigt usel kvalitet.

 

Opel CD 1969

 

Opel CD från Frua 1970

 

Då han redan hade etablerat viss kontakt med Opel så stod det klart att han ville bygga en egen modell på Opels välbeprövade mekanik. Och timingen kunde inte bli bättre för Opel hade redan en läcker sportmodell med V8 som man inte kunde bygga.  Från början var CD en Opelstudie som visades 1969.  Med Pietro Fruas hjälp presenterade man året efter en mer genomarbetad  sportcoupé, men den kom aldrig att sättas i produktion. Två stycken CD byggdes av Frua, och man hade även tagit fram ett preliminärt namnförslag för den exklusiva coupén, Opel Strada. Projektet föll dock på att Frua inte hade kapacitet för masstillverkning, ett annat skäl sägs vara att GM inte ville ha en Corvettekonkurrent i sortimentet. 

Däremot gav man grönt ljus till Erich Bitter att använda konceptet till modellen med sitt eget namn, som ju då blev Bitter CD.  Mekaniken togs från Opel Admiral som ju hade Chevrolets 327” V8, Opel bistod även med att upplåta sin provanläggning för tester CD:n samt en rad tekniska lösningar, karosserna däremot byggdes hos Baur.

Bitter sätts ihop hos Baur 1973

 

Den första prototypen stod klar och visades i september 1973 och tillverkningen startade strax efter med en prislapp på 58 400 D-mark. Redan på premiären hade nästan 200 order tecknats, men bara sex bilar hann byggas under återstoden av året. Man hade planerat för att bygga runt 200 bilar per år hos Baur, men så slog bensinkrisen till. De flesta förhandsbeställningarna annullerades. 1974 var dock Bitters bästa år med 99 bilar sålda men ändå långt ifrån vad man hade räknat med. Bitter CD kom dock att byggas i minskande takt ända fram till 1979 i totalt 395 exemplar.  CD efterträddes SC som nu baserades på Opel Senator, närmare 500 stycken SC byggdes fram till 1989. 

 

SC cabriolet byggdes bara i 22 exemplar.

 

Sedan följde ett antal olika modeller som blott förblev prototyper, men 79 år ung är Erich Bitter är fortfarande igång, 2007 presenterades en helt ny modell baserad på Holden Caprice under namnet Bitter Vero och senast 2010 Bitter Insignia, nedan.   


Inte mainstream i maine

Denna bilhandlare hette Ward&Wallace Inc och varlokaliserad i Brunswick, Maine, och sålde urfranska bilar i New England någonstans i slutet av femtiotalet. Förutom Citroën var man även återförsäljare för Panhard, som bör varit ett tämligen diminutivt märkte på den amerikanska kontinenten.  Panhard absorberades av Citroën 1965 och upphörde helt med personbilstillverkning 1967. Citroën försvann från den amerikanska marknaden 1972.   
 
 

Bråttom till barberaren

Så tokigt kan det gå, ingen information om var och när detta hände men någonstans i USA under femtiotalet är det iallfall. Huruvida föraren av International-trucken skulle klippa sig förtäljer inte bilden heller.  
 

Torsdagsträff på Gräfsnäs

Torsdagsträffarna vid Gräfsnäs slottsruin startade för ett par år sedan, och hålls bara sex gånger på säsongen, en mycket fin, välordnad träff i vacker och historisk miljö.  Denna Torsdag rullade över 260 fordon i i parken vilket var rekord. 
 
Vid ruinen som har en spännade historia, som går att läsa mer om här: http://wadbring.com/historia/sidor/grafsnas.htm
 
En del fordon badade också, Amphicar väcker uppmärksamhet både på land och i vattnet.
 
Och i vad för något sitter det här flotta baksätet?  Det får man svar på i bildspelet från denna torsdag som finns på : http://www.klassiker.nu/traffreportage/en-torsdag-vid-grafsnas 
 
 
 

En skräckafton på Liseberg

Skräckmästaren Alice Cooper gästade stan och spelade med band, boaorm, giljotin med mera på Stora Scen på Liseberg. Denna varma onsdagskväll kom över 22 000 dit för att se hans show.   För show är just vad det är, en välrepeterad sådan, med delar av klassisk, skräckfilm, vaudeville, och rock n'roll som ändå inte upphör att imponera.  Det märks att det är väl inövade akter, men trots det känns det aldrig slentrianmässigt.
 
 
Ridån faller och Alice träder fram i sin burleska predikstol med öppningslåten Black Widow.
 
 
En stor portion humor präglar Alice Coopers show också, som när han nu 64 år fyllda kommer in viftandes med en krycka och startar låten "I'm Eighteen"  Här med bandets nya frontgitarrist, den talangfulla Orianthi. 
 
Alice linkar runt på kryckan, boaormen till "Contrictor" lär vara nödköpt på blocket före spelningen...
   

vad som skiljer Alice Cooper från flera andra artister är det fantastiskt teatraliska, han klär sig i de karaktärer som låtarna handlar om och ombytena är många, "Only women bleed" är en låt som inte berör så mycket annars med live funkar baladen utmärkt, med tillhörande trasdocka. Sen kommer Feed my Frankenstein och Alice blir den galne doktorn, och muterar fram ett jättelikt alter-ego av sig själv. Sen kommer elakingen fram struttandes över scen, och sticker mikrofonstativet genom en irriterande scenarbetare, givetvis väntar giljotinen strax efter. 
 
I slutet av showen kommer lite överaskande ett medley på Schools out och Pink Floyds Another brick in the wall. sen kommer grande Finale, med Alice i glitterutsyrsel viftandes med svenska flaggan,  "Elected" från albumet Billion dollar babies. 
 
Här är Elected, live från Liseberg, den här släpptes för ganska jämt 40 år sedan och håller väl än idag, tack till Liseberg, Alice Cooper med band för en fantastisk kväll!
 
    

Ford kurvigaste, F3L

 
Ford GT40 blev en legend på racerbanorna, med otaliga segrar under sin storhetstid, mindre känd är den tilltänkta efterträdaden F3L, eller P68 som den internt kallades.
Designad Len Bailey och byggd av Alan Mann racing för Fords racingavdelning i England. Motorn var en COsworth DFV V8 på 3 liter. 
 
Det var en slank och vacker bil som såg både snabb och aerodynamisk ut, men det var den tyvärr inte... Kanske snabb, för Frank Gardner tog pole position på Spa 1000 loppet 1968, men i tävlingen dog bilen på första varvet.  Vid sidan av elfel och krångel visade sig även P68 vara livsfarligt instabil, flera erfarna förare som Jack Brabhan och John Surtees vägrade ens sätta sig i den... 
 
 
Tre P68 byggdes och dessa ställde totalt bara upp i åtta tävlingar, ingen kom i mål, sista loppet , AMOC 500 på Silverstone 1969 kom den inte ens ut ur depån, då kabalarna blev blöta av en regnskur. 
 

En het sommardag i Tripoli 1950

 
Libyens historia har alltid varit omtumlande och på det tumultet efter Khadaffis fall verkar inte ändra mycket på sig i våra dagar heller.  Vad vi ser på bilden här är en rälsbuss av typen Fiat ALN772  någonstans i Tripoli år 1950, då Libyen formellt ännu inte fanns.  Landet består av tre delar, Tripolianien, Cyrenaica och södra delen Fezzan. 1931 kom dessa under italienskt styre och 1934 antogs namnet Libyen för dessa provinser. Under andra världskriget kom de Libyska öknarna att vara skådeplats för de blodigaste och mest avgörande slagen under kampen om nordafrika. Efter kriget stod norra Libyen, Tripoli och Cyrenaika under brittisk kontroll, Italien gav upp alla anspråk på territoriumet 1947. Men ännu 1950 rullade alltså en mycket italiensk rälsbuss av märket Fiat omkring i Tripoli på räls som då tillhörde den brittiska kronan. Staten Libyen utropades självständigt året efter, 1951
 

På Motorama 1955

 
GM Motoramas rullande utställningar var något spektakulärt, för manus och regi stod Harely Earl, GM:s formgivare som tig design till en ny nivå, och dessutom ansåg att vackra former skulle även presenteras i en snygg ram också.
 
 
 
 
 
Motorama 1955, på anrika Waldorf Astoria, här syns en rad spännande "dream cars"  som La Salle II och Pontiac Strato Star.
 
 
 
Hela 1955 års General Motors på Waldorf, närmast syns en Chevrolet i guld, med förgyllda lister, navkapslar och detaljer. Denna guldspecial var officiellt det 50 miljonte fordonet som tillverkades av General Motors sen begynnelsen.
 
Mer om Harley Earl skrevs här: march/harley-earl.html
 
 

Backracet hos A-bombers 2012

 
Från Backamo där den egentliga träffen äger rum kommer ett lämmeltåg med roddar och custombilar, för det tuffa backracet i Dynamitbacken, denna helg kallad "devils peak" för autencitetens skull.
 
 
Bland motorcyklarna stod denna unika raritet, det är en Union-SRM, det sista stod för Svenska Racermotorn, och var en helsvensk konstruktion av Folke Mannerstedt, fd ingenjör på Husqvarna. En liten serie på 500cc och 350cc planerades men ganska få byggdes. En motor hittade till Charlottenberg, där den sattes i Unions enda tävlingsmotorcykel, den här hojen alltså.
 
Lite fina originalbilar som syntes i vimlet, Cadillac 1941, Ford f-100 1955, Opel Blitz 1954 var nog enda européen på planen och en Pontiac från 1950. 
De Sotos från 1947 respektive 1955, fin och ovanlig Studebaker Champion från 1956. Ford cab från 1938 framför en rad andra fina bilar på plats.
 
Lackeringskonsten präglas av en stor dos fantasi, och ibland mormors spetsdukar, för det är så man åstadkommer den här effekten, dukarna blir schabloner och sen varvas det med flake och klarlack.  
 
Hala kustomslädar med flyt i linjerna 
Och en vända originalbakdelar, De Soto 1941, Chrysler 1948 och 1949 samt en ovanlig Buick Roadmaster cab från 1952, den byggdes bara i 240 exemplar. 
 
En annan fin och ovanlig originalare, Packard Clipper de Luxe från 1953. 
 
Bland roddarna stod den här brutala saken som klar outsider, det är nämligen en rysk GAZ-51 från 1951. Detta var en mindre lastbil som hade sitt ursprung från Studebaker, GAZ-51 kom att tillverkas ända fram till 1975.
 
Och så drar det ihop sig till race, i sedvanlig ordning kör ekipagen i karavan efter pace caren upp och ned för backen, och längst upp i den hittar vi även två inte helt okända filurer, Per Stern och Krister "Chris Condor" Ljungaeus, båda numera hemmahörande på tidningen Nostalgia, trevligt att träffa er igen!
 
 
The race is on! 
 
 
Och så avslutas det med defilering nedför backen
 
 
 
 

En mulen dag i Zwickau 1958

 
Här rullar nya bilar ut ur en gammal fabrik, i ett nytt land, Östtyskland.  de första trabanterna från Sachenringfabriken i Zwickau kallades P50, sen 500 och från 1963 P601.  Den lilla rykande tvåtaktaren blev snabbt en driftkucku på andra sidan muren, en symbol för de efterblivna förhållandena i den socialistiska delen av europa.  Trabanten var egentligen en ganska modern konstruktion i sin storleksklass när den presenterades 1957, men belv snabbt frånåkt av urtvecklingen. Det var bara i sin isolerade hemmamiljö den fortsatte frodas, där nästan allting var förbjudet, även teknisk utveckling. Trabantens nådastöt kom först med murens fall 1989, de sista fick med hjälp av Volkswagen en modern fyrtaktsmotor men 1991 ades all tillverkning ner, men Trabantens symbolvärde för det forna öst står fortfarande kvar. 
 
 

Skodan från andra sidan jorden, Trekka

Nya Zeeland ligger så långt bort man kan komma på vår jord och därför har import av bilar och annat alltid varit en dyr historia, dessutom var den marknaden länge hårt reglerad. Motor Lines hette en lite verkstad i Otahuhu på Auckland, och hade innan importerat och gjort viss sammansättning av Skodabilar, och här föddes idén om en egen modell för inhemska förhållanden som kunde vara ganska tuffa, Trekka.

 

Prototypen ovan byggdes 1964, och man använde chassit från Skoda Octavia, den hade dessutom en finess med separata handbromsar på bakhjulen som då kunde fungera som en slags diffspärr och styrbroms. Denna funktion kom dock aldrig på produktionsmodellen. Den här typen av farmarfordon var dessutom undantagna skatter och andra restriktionen som gällde för vanliga bilar här vid denna tid. Motor Lines fick köpa in chassin från Skoda billigt, och drivlinan var i princip samma som i Octavia, en fyrcylindrig motor på 1,2 liter och 47 hästkrafter och individuell hjulupphängning runt om. Trekka hade premiär i december 1966

 

Trekka prototyp 2, med fällbar vindruta på Jeepvis. 

 

Det kom att bli en liten Land Rover liknande skapelse, men den var ganska långt ifrån land Rover i sina prestanda, då den bara hade bakhjulsdrift och den lilla Skodamotorn var inte byggd för tuffare körning heller. Tre varianter fanns, helöppen kaross, en med canvastopp och senare kom en heltäckt kaross.

 

Första Trekkabilarna rullar ut från Motor Lines fabrik, Otahuhu.

 

Trekkan starka kort var dock att den var lokalt producerad, och slapp undan mycket skatter och andra avgifter, den blev en av Nya Zeelands billigaste fordon, och efterfrågan blev stor. 1968 satsade man på export till Australien men ett ganska litet antal, högst något hundratal kom att skeppas dit. 1969 gick Trekka ut i kriget, fem stycken skeppades till Vietnam, och tjänstgjorde där som sambandsfordon och sjuktransport för den Nya Zeeländska sjukvårdsenheten i Qui Nhon. En del Trekkas hittade även till Indonesien och Fiji men det var hemma marknaden som var det stora målet.

 

Trekkar drar i krig, här lossas dom i Viet Nam.

 

Trekkas för export till Australien.

 

Men hade hemmamarknaden varit annorlunda hade Trekka aldrig haft en chans, hårda importrestriktioner och höga tullar gjorde det svårt att köpa nya bilar, dessutom hade Motor Lines fabrik i Otahuhu begränsad kapacitet, och kvaliteten därifrån lämnade en del övrigt att önska, så det ligger viss ironi i att det enda tillbehöret som fanns att få till Trekkan var en bogserstång...

 

1970 förändrades den marknadspolitiska situationen i Nya zeeland, den hårda importreglerigen slopades och nu kom en hel hord av billiga enkla och robusta pickuper och farmarfordon från Japan, Trekkan konkurrerades snabbt ut av dessa. 1971 försökte man sig på en fortsättning av den genom att sälja satser för sammansättning i Indonesien men av detta projekt verkar det inte blivit mycket av , samma år slutade man även tillverka Octavian i Tjekoslovakien så man kunde inte få tag i mer chassin. Den sista Trekkan byggdes 1973 och totalt hade man då byggt runt 2500 exemplar sedan starten 1967.

 


En regntung tisdag på Råda


Folk brukar alltid framhäva att det var bättre förr, "Förr då såg man minsann skillnad på bilarna, idag ser ju alla likadana ut"...  Då skall vi titta på det här paret som dök upp på Råda, de två dominerande modellerna runt 1930, Chevrolet International och Ford model A, vilken är vilken?
 
 
Den röda bilen är en Chevrolet från 1929, och A-Forden är av 1930 års modell. Närmast identiska i kaross och storlek , Under skalet skiljer dom sig lite grann då Chevrolet fick en sexcylindrig motor detta år, Ford harvade med sin gamla fyra tills dom bräckte konkurrenten med sin billiga V8 1932. Chevrolets nya motor var på 46 hästar, och Fordfyran på 40. Chevrolet låg lite högre i pris, och fick se sig slagna av Ford i säljstatistiken både 1929 och 1930, men man tog igen det 1931 med blott 4000 bilars marginal.
 
 
 
 
 
Tunga mörka moln med en del vatten i skrämde iväg en del besökare denna tisdag, så det var glest framför säteriet, närmast en Dodge Dart av 1964 års modell. Och under Mats fina Dodge Polara från 1972.
 
 
Senare på kvällen bröt solen fram och ett par Cadillacs vågade sig dit, Seville från 1985 närmast med den egensinniga "bustleback" karossen som gjordes 1980-85.
 

På fiskafänge igen

Fiske och bilar ur reklmanes värld har visats förut här: fiskafänge.html, här kommer en omgång till på giltigt fiskekort.
 
Lojt tillbakalutad i en amerikansk Opel Manta 1975, som ju såldes där via Buick, med en liten dos civil olydnad också.
 
International Scout var fordonet för den som ville komma till de mer otillgängliga fiskeställena 1978
 
Dodge A-100 Sportsman 1969 med full campinginredning och gott om plats för att berätta fiskehostorier i.
 
Chevrolet 1972, Van och Suburban, bäst att ta med båda två om man skulle fånga mycket fisk.
 
Plymouth Trail Duster var en ganska okänd syskonmodell till Dodge ram, i konkurrens med Chevrolet Blazer, Jeep Commando och Ford bronco nischade dessa kortare stöddiga fordon som typiska fritidsbilar, denna från 1980  
 
Flott fisketur med nta Plymouth Valiant Signet cab 1964
 
Och mer praktisk fyrdörrrars Valiant för hela familjen på fisketur 1974, men någon vidare tur med vädret hade dom inte.