kort semesterupphåll
På schemat står en avstickare til Lysekil och cruisingen där på vägen upp, söndagen kommer till större delen spenderas i magnor, Norge och Veterandagerne där. Denna tillställning hålls vartannat år och förra gången jag vart på den skrevs om här: en-morsom-dag-i-magnor.html
Arvika fordonsmuseum kommer besökas, likaså lite vänner och bekanta, mer på schemat står givetvis våfflor på Bruksgården i Skillingmark.
Ha en trevlig midsommar allihopa!
en spontantripp till Roskilde
Med en marchfart på runt 95-100 knop så tar resan från Borås till Roskilde sådär knappt halvannan timme.
Gråmulet morgonväder med Varberg framför nosen.
Molngenomgång och titta där gömde sig solen också.
Roskildes Lufthavn var en upplevelse i sig, den är en ganska stor flygplats enkom för småplan som privatjets, sportflyg, taxiflyg, skolflyg och liknande. Här samsas hangarer, klubbar, verkstäder och andra småfirmor i nånting som mer liknar ett industriområde med kvarter. Och trafiken är intensiv på gatorna i kvarteren för här samsas man med flygplan, helikoptrar, bilar, gående och cyklister.
Cessna med festlig dekor taxar fram på gaden, och på nästa gade komerm en av taxikärrorna som brukar flyga på Anholt,Samsö, Läsö-turen. Socata TB10 heter typen och rätt populär som taxiflyg i Danmark. Efter den kommer en helikopter framsvepande runt knuten, och efter den kom sopbilen åkandes... Så här är det livlig trafik mellan husen. Lite ordning iallfall, själva taxibanorna får man bara korsa på övergångställena...
Och en fika på terminalen, liksom på alla flygplatser kostar fikat som en mindre statsbudget... Och till resans egentliga syfte, reparation av ett instrument i Martin Bulle, Turn_and_bank_indicator. Fleming på instrumentverkstan visar oss manickens hemligheter. Just det att den skorrar och rasslar är inget problem, det är när den inte gör det man skall vara bekymrad lärde Fleming oss...
Och så ger vi oss ut i vimlet igen... Gert börjar plotta färdplan hemåt framför nosen på en vacker Piper Seneca.
Låt oss titta lite närmare på en del märkliga fåglar som passerar på denna lufthamn. Eller den här Beechcraft Musketeer har nog slutat passera för gott... En taxikärra rullar förbi på taxibanan, det är en italiensk Partenavia_P.68. Diamond DA42 TWinstar är ett ultramodernt kompositplan, dessutom med dieselmotorer. Thielert Centurion-motorerna är på bara 1,7 liter var, baserade på mercedes personbilsdieslar, ger runt 130 hästkrafter var och kan även tankas med jetbränsle. Och ett par tervliga Mooneys landade under tiden vi var där, denna Mooney M20R flyger med amerikansk registrering men bor annars i Ängelholm.
Fairchild_Metroliner ser man inte ofta men här står två stycken och får lite omvårdnad. Ny fin learjet 40XR framför nästa hangar. Pålattan tronar en DC-3, i militär mundering kallad C-47 tillhörande dc3vennerne.dkm. Ytterligare en Piper_Seneca smyger förbi på bakgatorna på EKRK.
Roskilde /EKRK från framsidan, start från bana 29.
Och så lämnar vi Danskt luftrum för denna gång med en blick ner mot Gilleleje.
en dag på jobbet.
Smått och gott i återvändsgränden
General Motors byggde ett par småbilsexperiment under 30-talet, projektet hade namnet "X-car" och desas provades ut åren 1935-38.
SAmtidigt hos Chrysler kallade man sina småvagnar "Star Car" detta är Star car #1 från 1934 som modfierades 1937 för vidare utveckling. Namnet Star car kom utav att dessa hade femcylindrig stjärnmotor som drev på framhjulen.
Star-Car avklädd, den femcylindriga stjärnmotorn fram sitter vinklad, chassit är självbärande bottenplatta.
Star Car #2 här fotograferad 1936 med projektledaren Ken Lee.
Samtidigt hos Reo i Lansing provkördes den här lilla krabaten hårt, den kallades Doodlebug och stod klar 1933. Den hade en fyrcylindrig Hercules-motor bak, monterad på tvären. Tanken med Doodlebug var att skapa en bil som kunde säljas för runt 400 dollar. Småbilen var baserad på komponenter från Continental Beacon, och tanker var att få licensen att tillverka dessa delar hos Reo. Men Continental lade ner sin biltillverkning redan 1934, och Reo följde strax efter och upphörde 1936.
Crosley var ledande på småbilar i USA denna tid och här är ett förslag till en "Scout car" på deras befintliga modell 1940, detta var före Jeepens tillkomst, som Crosley också kom att vara involverad i.
Under kriget experimenterades det med kompakt-jeepar, som då skulle kunna släppas med fallskärm från flygplan. Där bidrog Crosley med sin "Pup" som faktiskt kom att produceras i 37 exemplar, och till skillnad från de andra Lightweights kom att sättas in i stridande förband.
Kaiser kom efter kriget starta personbilsproduktion, men redan 1943 laborerade man med mini-Jeepen KEL, som stod för kaiser Extra Lightweigt.
Chevrolets bidrag hette då CEL, drevs av en tvåcylindrig Indian motorcykelmotor.
Willys WAC "Jeeplet" utvärderades under 1944, okså med luftkyld MC-motor fram.
Men man planerade även för en återgång till civil produktion, kriget skulle ju ta slut och marknaden skulle åter öppnas. Redan 1942 började man hos Ford planera för "light car project" en smart, billig folkbil med fyrcylindrig motor.
1944 stod prototypen klar men av den blev det ingenting av, iallfall inte för hemmamarknaden, men däremot togs tråden upp av Ford-SAF i Frankrike och presenterades 1948 som Ford_Vedette
Hos Chevrolet arbetade man också med en småbil för den nya efterkrigsmarknaden, men Cadet visades och skrinlades i ungefär samma veva 1946.
Och även taxibilstillverkaren Checker planerade för en lill-taxi främst för stadsbruk, Checker type D 1946.
Och så även Willys planerade för en återgång till sina civila bilar, detta småbilsprojekt kom aldrig ut till allmänheten när den stod klar 1946. Willys personbilsproduktion efter kriget var i allmänhet diminutiv. Först 1952 presenterades deras Aero-serie som lades ned 1955.
Tanken på luftlandsättning av fordon hade inte givits upp av armén under femtiotalet, Willys Bobcat från 1953 kom aldrig i produktion. Flygplanen var större och starkare och man fann inget behov för provosoriska mini-jeepar att lasta i dessa
Så hoppar vi ett decennium framåt. Studebaker Lark var den första compact-car satsningen i större skala när den presenterades 1959. 1962 var det dags för en revidering av modellen, men den kom dock inte att se ut som förslaget "Lark 100" nedan.
Na Bomba - vid pumpen
Bilarna då? DKW:erna känns igen, fast det är brasilienbyggda sådana. 1956 började Vemag i SAo Polo bygga dessa på licens, fyrdörrars sedanen i bakgrunden kallades Vemag Belcar och stationsvagnen för Vemaguet. Pickupen är en annan brasilienspecial, Chevrolet pickuper såg aldrig ut såhär i USA. Detta troligen en 3100 så som dom gjordes mellan 1959-63. Först från 1964 kom dom att se ut mer som Chevrolets ordinarie modeller.
Alla Allarder på kajen.
Blandadde karameller på Kajen, Chrysler Windsor coupe från 1951, och tio år äldre är denna fina mercury cabriolet. Mercedes W109-serie här en 280SE coupe från 1970 är bland de mest eleganta och precisa bilar som mercedes någonsin gjort. Den vita Imperialen beskrvs närmare förut från Nääs och är ute och rör på sig rätt flitigt under sommarhalvåret.
Modern klassiker, BMW:S vackar 850i coupé, denna från 1991. Klassisk klassiker,Triumph TR6. Och Samtida Corvette från 1976, detta är en Corvette L-82 som dessutomär svensksåld. Mer 90-talssport i form av en kaxig Ginetta G33.
Mer Brittsport, MG A, och brittiskt fast mindre sportigt, en ovanlig Morris Cowley från 1957, detta var en budgetversion av Morris Oxford som hade den mindre 1200cc motorn från Austin A40. I trängseln hittar vi också envacker Alfa romeo GT Junior från 1975, och in rullar en ganska ovanlig Oldsmobile F-85 sedan från 1966
Nedcabbat gällde denna soliga kväll. Tidig Volkswagen cab från Karmann byggd 1951,och Cadillac-maffian var på plats, Sahléns senaste Eldorado Biarritz från 1958 visades upp. Och här är Chevrolets märkliga svansmotorbil Corvair från 1964. Halvamerikanskt, Sunbeam Tiger var en tiger i siamesskinn, Fords 260" V8 skohornades ner i den lilla bilen, med hjälp av Carrol Shelby. Drygt 7000 bilar gjordes innan Sunbeam och hela Rooteskoncernen köptes av Chrysler 1967,och då var det inte aktuellt att sälja en sportbil med Fordmotor för dom.
Utanför stod den här Imperialen, en Crown cab från 1968 byggd i bara 474 exemplar. Mercedes fans mångfaldigt representerat, och flera fina sådana här SL "Pagoda" som denna från 1971. Äldre cabbar, Ford model A och familjen Nordeneys fina T-Ford tourer från 1922 var äldst på plats.
Och såklart, Cadillac 1959 cab känns väldigt mycket svensk sommar.
Mer brittiskt, MG byggde även fyrdörringar, detta är en YA saloon från 1948. Vauxhall Victor från 1964 följt av en Riley 4/68 från 1961. Och en sinnebilden för engelsk elegans är nog denna Jaguar mk VIII från 1957.
Och ett par brittiska rariteter dök upp med, Allards, nästan unikt att få se två Allarder på samma ställe då detta är riktigt rara ärtor. Allard var aldrig någon storskalig tillverkare, mycket byggdes på order och motorval och utrustning var upp till kund. Just denna Allard Palm Beach levererades 1957 till Finland och hade en sexa från Ford Zephyr under huven. 1952-58 byggdes totalt bara 73 Allard Palm Beach, samt ytterligare sju som betecknades Palm Beach mk II, och två coupéer som lämnade fabriken 1959.
Allard M-type kan sägas vara basmodellen åren 1947-50, P-type var en 2-dörrars saloon, L-type en sport tourer, och de mer racinginriktade modellerna kallades J-type och K-type. M-type var en renodlad stor cabriolet och gjordes i lite över 500 exemplar, Allards bäst säljande modell. Denna M-type är från 1948 och har Fords sidventils-V8 under den stora huven.
Allarder i motljus på kajen. Ingen vanlig syn, för detta är alltså alla Allarder som rullar i Göteborg, och även hälften av alla körklara Allards i Sverige.
sommar i backspegeln
Okej, vi tittar på lite sommarbegivenheter ur fotoalbumet , dagen är 17:e Juni.
förra året 2009, var det en onsdag och träff på maritiman. junikvall-pa-maritiman.html.
Samma dag 2008 var en tisdag och då torgträff i i Borås. en-solig-tisdagskvall-i-boras.html
2007 17:e Juni och Blackrace på Viared. /en-blot-kvall-pa-viared.html
Ett timmerlager utanför Traryd i Småland, ett av otaliga jättelika sådana denna sommar 2006 efter stormen Gudrun.
2005 På knallemarknad i Morokulien, Charlottenberg med familjen Fjäll, Jerry och Emma.
2004, sen kväll och Bostic anländer till Säve inför SDC-touren.
2003, VCET-deltävling på Vårgårda.
2002 gränsen Norge Vestmarka, en skylt som står 10 meter från sverige och man knappt förstår vad det står.
2001 i Göteborg, dagen efter folk som kallar sig aktivister utryckt sina politiska åsikter.
17:e Juni 2000, dragrace VCET-cupen på Vårgårda
en solig måndag på Nääs
Chryslern ovan berättar vi mer om sen, men inte bara stora lyxbilar från förr samlas, så även våra gamla folkbilar. Volkswagens bubbla, eller Typ 1 som den länge hette, Ford taunus var en gång vanlig på våra vägar med, den här är en Taunus 17M från 1962. Volvo Amazon behöver ingen närmare presentation. OpelKapitän var lite flottare, denna är från 1951. Opel var länge det största importmärket i Sverige.
Ford Mustang torde väl räknas som folkbil, då det blev en enorm succé, ingen annan modell har sålts i så stort antal under sina första år som Mustangen gjorde. Folkbil för finare folk, Jaguar XJ6 hade premiär 1968, fram till 1994 hade man sålt över en halv miljon av dom, och XJ-modellen lever faktiskt vidare än i dag. Mercury Monterey cabriolet 1967 var dock inte för många folk med bara 2673 byggda. För det folk som tyckte Cadillac var för små, vanliga och tråkiga så fanns Imperial. Denna Imperial Crown från 1959 kostade $5647 ny och med 4174 sådana här fyrdörrars hardtop-sedaner var det faktiskt den vanligaste modellen.
Härlig färg på en härlig bil framför caféet, Buick Electra från 1968.
Volvo 1800ES från tiden när sportkombis var inne, tidigt 70-tal. Lite kort om modellfördelning och popularitet i Sverige. Den rosa sedanen är en Oldsmobile 98 Sport sedan från 1962. Denna version byggdes i hela 33095 exemplar, i Sverige finns enligt uppgift bara två stycken av dessa, och fullsize Olds från 1962 totalt kanske 15 stycken. Cabrioleten är en raritet, Chrysler New Yorker från 1961 byggdes bara i 556 exemplar men av nån anledning har vi bra mycket fler av dessa än föregående vagn, märkligt inte sant?. Så avslutar vi med en samtida bil till de föregående, i en liten skyddad verkstad pillade man ihop de här småbilarna och höll envist fast vid sin lilla tvåtaktsmotor oberörda av nämnvärt inflytande från omvärlden...
Fikapaus Blackrace Borås
Dock trotsade förvånansvärt många åskådare regnet och var på plats i skogsbrynet men dom gav upp efter ett tag, så gjorde också kvällens enda presumutiva deltagare med denna Toyota Supran...
Trist på just en premiärkörning att regn och rusk infinner sig, men så bor vi ett land med mycket nyckfullt väder. Annars är tillställningarna på Viared både välbesökt och populärt. I brist på annat så fick Brolle burna lite med sin Ford Scorpio.
Och så tar vi en kopp kaffe till på uteserveringen...
Westberg testar tidtagningen med sin Impala 65:a.
Nästa körning är planerat till 17/7 och då hoppas vi bra mycket roligare väder och en kopp kaffe till kanske
Nostalgifestivalen, med blåst och omnejd 2010
Fin Mustang från 1969 rullar in på det blöta fältet till besöksparkeringen, som i år var glesare än vanligt...
Och lite trevliga européer som hittat plats på utsidan, Opel Kapiän och en av de fränaste italienarna någonsin, Alfa Romeo Montreal. I andra änden av det italienska spektrat, lillbilen Fiat 508. De Soton från 1956 skymmer en liten Ford Anglia.
En rad rad fina fenor på beöksparkeringen,alla från 1959 då fenor var var högsta mode och fenorna högst. Från vänster Chevrolet Impala, Dodge royal, Buick Invicta som dessutom är svensksåld. 48 stycken Buick såldes här det året, och sist fenast av alla, Cadillac.
Nostalgifestivalen har en väl tilltagen camping, och redan där bjuds det på rätt mycket finbilar mellan husvagnarna. Ford Fairlane Skyliner, "plåtcabbe" alltså, och sista året för Cadillac Eldorado som bakhjulsdriven vilket var 1966. Dodge Coronet från 1959 och bastardmodellen De Soto Diplomat, som var uppsnofsad Plymouth med De Soto attribut enkom gjort för export, denna från 1956.
Lite mer fenbilar på campingen, välkänd Oldsmobile Ninety-Eight cab från 1958, Ford Crown Victorias fanns det gott om, flera stycken vackar Krom-Vickar på plats företrädelsevis av 1956 års modell, Buicks flagskepp Roadmaster 75 från 1958 samt en Pontiac Super Chief coupé från 1957.
Några uddlingar på området, Studebaker Commander cab från 1949 och en De Soto De Luxe club coupe från 1950. Och så kul att se en Panhard från 1951, denna ovanliga cabriolet hette Dyna X86, och är en spännenande konstruktion. Ännu en Studebaker glider förbi, en Gran Turismo från 1963.
En Edsel Pacer från 1958 ger upp och letar sig ut mellan regndropparna och vindbyarna. Husvagnsekipage på plats, Buick Century från 1955 med påhäng, och en ovanlig husvagnsdragare, De Soto coupé från 1961, som bara byggdes i 911 exemplar. Längst till höger ser vi en häftig Buick Special sedanet från 1948.
Nostalgifesitvalen är mer än bara fina bilar från förr, här bjuds också på flera uppträdanden av artister, uppvisningar i mode, hantverk och materiel från förr och en stor marknad med det mesta mellan himmel och jord. Inte bara vädret var ett bakslag för denna helg, för två veckor innan så hade platsens centrala punkt, Tångahallen brunnit ner till grunden, detta är vad som återstod av den 4000 kvadratmeter stora hallen...
Men tillbaks till den roligare delen av denna dag, för det var relativt gott om besökare som hade trotsat vädret ändå. Mats från Göteborg visar upp sin fina nya Lincoln Continental från 1966, fyrdörrars cabriolet med färgmatchande topp är snyggt.
Av förståeliga skäl var det ingen som körde nedcabbat denna dag, som med denna fina Chevrolet Bel Air från 1957. Takbilar var att föredra som t ex denna Oldsmobile Super 88 som detta år gick att få med så kallat "Terasstak". Samma år såg Ford ut så här ur den här vinkeln, här en Skyliner med taket på plats. Cadillac 1962 hardtop sedaner fanns med två olika tak, detta en "4-window" till skillnad från "six-window" som hade en extra ruta bakom bakdörren.
Wagons från förr, Oldsmobile kallade sina stationsvagnar "Fiesta", denna från 1958. Lill-Beige och Stor-Beige, SAAB 95 från 1972 och Chevrolet Brookwood 1958. Pontiacs laståsnor kalldes ofta för "Safari" och detta en ovanlig Catalina Safari från 1960.
Svart med regndroppar, en av de äldre bilarna som vågat sig dit var denna fina Cadillac från 1941. Och En Ford coupe från 1950 och Opel Kapitän 1960 med regnstänk, och en fin svensksåld Chevrolet från 1953.
Och lite exempel på hur snabbt designutvecklingen gick på denna tid. Från vänster Mercury och en Edsel brevid varann, båda från 1958, Oldsmobile 1959, Buick 1960 och till sist ännu en Buick årgång 1961.
Burlesk Cadillac Eldorado, dom gick att få så här utpyntade. Firman Wilco i Californinen byggde de på det här sättet och lär även gått att beställa lokalt hos Cadillacs återförsäljare, Eldorado El Clasico hette dom då. Lite röda sportiga saker, den första heter ju faktiskt Plymouth Sport Fury och är från 1967, vår egen SAAB Sonett såg ut såhär samma år. Och en MGA brevid en Buick 1956, MG A:n gjordes mellan 1955-62 i över 100 000 ex.
Mera fenor, Chrysler hängde kvar med detta ända till 1961 som denna fina New Yorker är. Pontiac Grand prix 1967 är en annorlunda bil för det var enda året den modellen fanns som cabriolet. Pontiac av äldre datum, en Streamliner sedanet från 1950. Silver Streak kallades dessa modeller för sitt breda kromband över huv och bakdel. Och mot utgången rullar en fin Pontiac Cheiftian från 1958. Nu börjar det verkligen bli glest på området med tilltagande regn och kulingblåst.
Så tar vi en tur runt omkring Vårgårda, spontancruising på ströget.... Och sedan en tur ut mot Tämta och kyrkoruinen där. Kyrkan revs 1865, och en del av gravarna daterar sig från 1500-talet.
Efter Tämta kan man svänga in mot det sevärda Vänga, och se där, några minuter tittar solen fram i Vänga. Stora attraktionen är gamla kvarnen i bruksmiljö med tillhörande museum och fungerande lanthandel. Här kan man fika gemytligt och allt fikabröd är ju givetvis bakat med mjöl från den egna kvarnen. http://www.vangakvarn.se/
Mysig fikahörna på loftet, men man får trängas lite med gamla frörens och hylsverksmaskiner bara.
James Young - The other works.
James Youngs karossverkstad på London Road, Bromley, skylten säger att verksamheten grundades 1860, men det officiella året sägs dock vara 1863.
1908 byggde man de första bilkarosserna, 1911-12 gjorde man ungefär ett dussin karosser på importerade Hudson-chassin. Den här type av högbyggda coupékarosser med fast ruta och fällbart tak kallas ofta för "Doctors coupe"
Beverley-Barnes var ett föga känt eller framgångsrikt märke, 1924 gjorde James Young en eller ett par av karosserna till dessa, många kan det iallfall inte blivit för under märkets existens 1924-31 sattes troligen högst 15 bilar ihop.
Sunbeam var ett märke James Young byggde karsser åt mer regelbundet , här en Sunbeam 25HP med kaross i Weymann-stil.
Importbilar var en annan marknad som relativt ofta fick James Young-karosser i england, främst Alfa romeo. Tre fina exempel från 1929-30 alla på Alfas mindre 6C/1750 chassi.
Även en hel del Bugattis kläddes i James Youngs kreationer med under 30-talet.
Type 49 coupe 1934.
Type 57 cabriolet också från 1934.
Och en smäcker Airline-coupe byggd 1934 också den på type 57 .
Type 57 var Bugattis storsäljare, type 57C var den kompressormatade versionen och just den här 57C coupén byggdes av James Young 1939, på chassi #57787 åt William P. Harges. Bugattis agentur i England sköttes av Jack Barclay Ltd, som ju vid den här tiden ägde James Young, och även Rolls Royce.
Invändigt höll man högsta standard av omissigenkännligt brittiskt snitt.
Trots att det är en coupé så är baksätet rymligt och inbjudande.
Bilen kom att kallas "Charmaine" och bytte ägare i rask takt under ett par år, innan den hamnade på isle of Man. Numera finns bilen i USA.
Andra inhemska märken som fick James young karosser var till stor del Talbot, som denna sportiga cabriolet, benämnd Talbot 105 från 1934.
Även ett par Daimler försågs med deras karosser, här en "Straight Eight" DE36 1937 med rymllig saloon-kaross.
Bland de sista verken före krigsutbrottet var denna De ville kaross som ovanligt nog byggdes på en Lagonda V12 Rapide. Detta var egentligen sportbilar och denna typ var den dittills snabbaste brittiska serieproducerade modellen.
James Young- The bentley works.
Men från "The Derby years" finns det desto mer bevarat, man flyttade från lokalerna i Cricklewood til Derby när Bentley köptes upp av Rolls Royce 1931.
Denna 3½litre two-door saloon från James Young byggdes 1933, med något så ovanligt som taklucka.
För Bentley byggdes främst coupe och cabrioletkarosser med sportig elegans. 1935 dök den speciella finessen med pivotdörrar upp på en del öppna karosser.
Dessa två är från 1937 och här ser man det sinnrika gångjärnet , pivoten, till dörren.
en konventionell cabrioletkaross 4 1/4-litre chassi från 1937.
efterkrigstiden inom Barclay group kom att innebära mer specialjobb för James Young. Här ett specialbygge på nya Bentley mk VI 1949.
Mk.VI var Bentleys standardbil, den första konstruktion de lanserade som var en komplett vagn, James Youngs del var ofta att bygga olika coupémodeller på den befintliga mk VI:an i små serier, som denna från 1950.
Och en annan från 1952.
En speciell James young mk VI saloon fanns på programmet också.
Och rena specialjobb, denna mk VI byggdes efter en design från franska karossfirman Brandone 1951.
1953 byggdes en egendomlig sedanca på en R-type, specialbeställd av en Charles Wrightsman.
En annan specialcoupe, Contiental S1 med säregen front 1957.
Och Continental S2 saloon ingick i Bentleys reguljära sortiment som en James Young saloon, denna från 1960.
Bentleys syskonmodell till den nya Rolls Royce Silver Shadow hette T-1, även kallad T-type. Detta var de sista vagnarna som gjordes speceillt av James Young, karosserna byggdes på plats vid bentleys produktionslina. Blott 15 stycken av dessa James Young T-type coupéer färdigställdes innan James Young blev historia.
James Young - The Rolls works
Först 1921 började man hos James Young på London road i Bromley söder om London att producera karosser på reguljär bas, 1925 hade man även egen utställning på London Motor show. De flesta välrenommerade karossmakarna hade standardkarosser tillgängliga för främst Rolls Royce och Bentley, James Young däremot riktade in sig mer på segementet under, då främst Talbot, Sunbeam och en hel del importbilar. Men ändock kom många att vända sig till dom för att få sin Rolls Royce skräddarsydd.
Första kända Rollsen från James Young är denna 20HP med roadsterkaross 1924.
Och en 20HP saloon daterad från 1929.
20/25 cabriolet från 1933, 20HP, 20/25 och senare 25/30 var Rolls budgetalternativ till de större Phantom-modellerna, men den sakens skull var det inget avkall på kvalité eller pris.
En 20/25 saloon från 1934 med märkligt framskjutet frontparti, annars så bjöd James Youngs verk sällan på några spännande excesser. Traditionellt och stilrent var deras signum.
En del karosser gjordes på det större Phantom II chassiet,som denna tourer från 1934.
Sedanca-stilen var inne i mitten på 30-talet, här en sedanca coupé från james Young på 20/25 modellen 1935.
Det är annars ganska svårt att hitta fabriks och leveransbilder som denna ovan från James Young. de flesta i branschen dokumenterade och arkiverade noga sina verk, men då verksamheter upphört har en hel del arkiv skingrats och dokumentation spritts bland privata intressenter. I James Youngs fall förstördes både hela fabriken och samtliga arkiv under kriget i en bombräd.
1938 presenterade Rolls Royce sin Wraith, året innan hade James Young köpts upp av Barclay group, som även var huvudägare av Rolls Royce, därför kom relativt många av den nya Wraith att förses med James Youngs karosser.
Wraith saloon 1939
Wraith two-door saloon.
och en Wraith saloon med fenderskirts bak, eller spats som det heter i engelsk tappning. 491 Wraths levererades före krigsutbrottet.
Trots att Youngs karosser var återhållsamma i sin design så hade man en gimmick som tagits patent på några år innan, pivotdörrar som svängdes ut med sinnrika gångjärn. Detta användes främst på en del Bentleykarosser men minst en Rolls Royce, denna Phantom III coupe 1939 byggdes med denna finess.
Under krigsåren kom man som så många andra i branschen att vara underleverantör åt krigsindustrin, tills fabriken som sagt totalförstördes. Dock kom man tillbaka 1947. Då visades bland annat denna stora tourerkaross på Silver Wraith-chassi upp.
1948 medverkademan på London Motor show igen med bland annat denna vackra cabriolet också på Silver Wraith.
James Young som nu var en del av Rolls Royce kom dock mer att tillverka standardkarosser, specialkarosseriernas tid var i det närmaste förbi. Dock så gjorde James Young en hel del av specialbeställningarna åt kunder som ville ha lite extra. Här en Silver Wraith sport saloon 1955, byggdpå det längre chassiet som fanns att beställa.
Om specialkarosser var ute på 50-talet så var sedanca-stilen ännu längre ut i kylan, men en sådan byggde James Young på beställning så sent som 1959 på en Silver Cloud.
och 1960 en sedan de ville på Phantom V. också det långt efter sin tid så att säga.
Phantom V var Rolls stora limousinechassi, här en elegant coupe byggd på detta 1960.
James Young byggde annars de allra flesta standardlimousinerna på Phantom V. desa var mer en färdig produktionsmodell, fast byggandet var fortfarande hantverksmässigt, under sextiotalet så började man dock se sig om efter att bredda sin produktion. 1965 presenterades Silver Shadow och med syskonmodellen Bentley T-type som en ny volymmodell. Det var en helt modern bil som till skillnad från tidigare såldes som kompett bil i ett enda standardutförande. En avvikelse var coupéversionen som fanns 1966-71, den kunde fås som Mulliner park ward coupe eller de första åren även som James Young coupe.
Det var små detaljskillnader och James Young coupén behöll sedanens linjer och bakparti.
James Young avvecklades under 1967, så man gjorde bara en serie på 35 Silver Shadows och 15 Bentley coupéer totalt.
Åskpadda
På Bonneville Speed week samlas folk för att tävla i hastghetskörning på de vidsträckta saltöknen. KLasserna är många och varianterna att åka fort med ännu fler, Thunderfrog gjorde saltet osäkert i över 350 km/h i mitten av 90-talet.
en del andra märkliga saker som hittat till Bonneville sågs här: vilset-pa-bonneville.html
Spade vs. Stealth
"det är inte bara ett verktyg att gräva värn med, DET ÄR ETT VAPEN! basunerade han ut och fick nåt hysteriskt i blicken, samtidigt som föreläste vidare med upphetsad röst. "Den kan man hugga, skära, klyva, krossa och spetsa fienden med!" samtidigt som han svingade fältspade "KLAS" (Kort Lätt Attack-Spade, ja den heter faktiskt så!) vilt omkring sig.
Då regementet inte längre finns, och bataljonen upplösts tillsammans med resten av vårt försvar så vet jag inte rikgti kopplingarna mellan vår Kapten och det här ryska informationsbladet, men jag kom att tänka på kapten Spade när jag fick de det här. En kort instruktion för ryskt manskap hur man förstör det moderna Stealthjaktplanet F-117 med just en spade som vapen.
full rulle på hjulets dag
Gräfsnäs känns som en naturlig plats för ett sådant evenemang, för här finns ju även den berömda museijärnvägen Anten-Gräfsnäs.
I grund och botten handlar det om just maskiner från förr, kommersiella fordon, jordbruksredskapen, motorerna och uppfinningarna som höll det dagliga förvärvet igång förr om tiden. En Scania L71 från 1957 fint renoverad med en leveransklar SAAB på växelflaket bakom. Små och stora råoljemotorervisades upp för nyfikna, och en hel del traktorer är en naturlig del av hjulets dag. Lanz Bulldog, ett charmtroll bland traktorer med sin jättelika liggande tändkulemotor på 12 liters volym. Bulldog byggdes 1921-1960 utan större förändringar. Krigartraktor, denna Allis-Chalmers model U är faktiskt byggd 1944, och köptes då av Borås regemente I15.
Men personbilar är ju det som upptar största platsen, ett gäng äldre svenskar, som en Volvo PV654 från 1933, och den klassiska "droskan" PV831, denna från 1954. Volvo Amazoner fanns det gott om på plats, och sist en SAAB 92 från 1951.
Majoriteten av dessa är amerikanska, här backar en fin Cadillac eldorado Biarritz från 1957 på plats.
Mera Cadillacs, Eldorado från 1955, och en serie 62 från 1956. Den vita Eldoradon är från 1976, sista stora Cadillac-cabben En Imperial från 1960 fanns på plats också.
Checker tillverkades i stort sett oförändrad i många år främst för taxiåkare, denna är från 1973. Mopars, stor Chrysler 300 coupe från 1967, och den mindre coupén är en Dodge Dart 270 från 1964. En av de äldre bilarna på plats var denna Chevrolet Capitol roadster från 1927.
Ford Cortina i blått från 1964, och ett överraskande stort antal Trabanter fanns med också. En ovanlig Engelsk Ford, Cortinan estate från 1966, och en bländande röd Chevrolet impala från 1959.
Ännu en ovanlig Britt-ford, Zodiac cab från 1960, och Ford på amerikanska, thunderbird cab från 1963. Opel Rekord är en populär hobbybil, här en från 1960. Året efter presenterades en helt ny större Rekord som såg ut såhär.
Mera Opel, GT är en modell man inte ser särsklit ofta idag. Och ännu mer sällsynt, en Ac Ace från 1955. Tvåhjulingar både gamla och nya fanns med, framför den moderna Yamahan står en Östtysk Simson AWO425 från 1952. Det är kanske inte så många unga tjejer som satsar på MC-kort idag, och som dessutom väljer att skaffa sig en Indian Scout från 1924 som transportfordon är ju både remarkabelt och kul.
så nära motorcykel på fyra hjul man kan komma, Morris Minor från 1932. Och sen i ett hörne hittar vi en triss i Spitfire, triumphs lilla långkörare still sportbil byggdes från 1962 fram till 1980. DKW Ideal är från 1939 och sen en modern bil som gärna vill vara en 30-talare, CMC Tiffany årsmodell 1986. Detta var en av flera härligt vulgära "neo-classics" som hade sin höjdpunkt på 80-talet, Tiffanys baserades på mercury Cougars mekanik och resten var byggt i glasfiber.
Lite svensk traktorhistoria, GMW stod för Gnosjö mekansika Werkstad, fast de byggdes i Älmhult nångång 1955-63. MAN känenr vi nog mer som lastbilar här, men har länge byggt tröskverk och traktorer med. Den egendomliga Allis-Chalmers model C 1947 med sitt tvillingframhjul var säkert en bra lösning under vissa förutsättningar, men slog aldrig riktigt an i Sverige. Oliver, en av många bortglömda tillverkare här en model 60 Special från 1948.
Ferguson "Grålle" var den som motoriserade det svenska jordbruket efter kriget, forfarande rullar många Grållar både till bruks och hobby. BMB President däremt, som denna från 1952 tillhör den stora skaran rätt okända tillverkare från England. David Brown var mer välkänd men aldrig någon storsäljare i Sverige, denna är från 1946. David Brown kom ju senare även att bli mer känd som ägare av Aston Martin.
cars-stars-bertil-david.html Sist startas en Tjeckisk Zetor från 1950 upp.
Så tar vi en fika.
det bjöds på traktoråkning med denna BM 350 som tuffade runt med fullsatt släp. Ett annat stycke svensk traktorhistoria, EPA:n, nödtraktorn som uppstod under kriget och byggdes på person eller lastbilar, ett tiotal gamla Epa-traktorer från den tiden var på plats. Skootern och mopeden har också satt sitt spår i historien, närmast en Monark Monarskoot. Ett annat nödfordon från krigstiden, den trehjuliga NV C7 hade från början elmotor, men de flesta försågs med vanlig motor efter kriget.
Husvagnsekipage fanns det många av, gammelbil med veteranhusvagn är ett populärt koncept. Fin Thunderbird cab med Constructam-vagn från samma tid, runt 1960. Mercedes 220SE från 1959 med påhäng. Muskelbilar dök upp en hel del av också, bland annat denna fina Chevelle SS cab från 1970. Och folkbilar från förr, Morris Minor som cabriolet var en charmig modell, denna från 1955.
Lyx från förr, magnifik Packard från 193 stod ensam i hörnet, Jaguar 420G var en riktigt stor kisse, denna från 1967. Opels prestigemodell Kapitän från 1950 och Chrysler New Yorker med rak åtta under den långa huven från 1948.
Och ännu en lyxkryssare från förr, grön Cadillac Fleetwood 60 Special från 1959, rullar iväg från Gräfsnäs.
Men dagen är inte över för det, detta är ju nationaldagen, och Alingsås motorveteraner firar den med ett rally som startar på förmiddagen på torget i Alingsås. Efter en runda med diverse inslag är det målgång för deltagarna i slottsparken en bit längre bort från Hjulets dag evenemanget.
Buick Century från 1938 rullar in mot målet i allén.
A-Ford 1930 och Oldsmobile från 1955 följt av en Fiat 124 Spider och inte mindre än två ovanliga Triumph Stag
Ännu ovanligare, så sällsynt så den nästan blir unik, en Saab Sonett susar förbi. ur-Sonetten byggdes bara i sex exemplar och denna är en av två privatägda som finns i världen. Fler öppna läckerbilar, Mercedes Benz 280SL från 1971 och stor Chrysler 300 årgång 1969 och en fin likaledes ovanlig Ford falcon Sprint 1964.
Volvo PV444, MGB, Buick Riviera 1973 och en Buick Special från 1955 rullar i mål och behöver kanske ingen närmare presentation.
Men det gör nog den här, Fiat 124 Spider presenterades redan 1966 och kom att bli en långlivad succé då den tillverkades ända fram till 1985. Närmare en kvarts miljon byggdes. Pininfarina levererade karosserna och de sista åren från 1982 spldes dom under Pininfaerinas egna namn, då som Spidereuropa hemma och Spider Azzura i nordamerika. Denna Spidereuropa är från näst sista årgången 1984, och byggdes bara i 1487 exemplar.
Och så avslutar vi nationaldagen på i slottsparken på Gräfsnäs med de svenska flaggorna vajandes på en Plymouth från 1937.
En dag i Illinois 1964
En man vid namn John W Shakespeare har avyttrat hela sin samling Bugattis till en köpare i Frankrike. Det rörde sig om totalt 30 bilar.
Här rullas en type 35 ombord på järnvägsvagnen
type 57S ombord, bakom den står pärlan i Shakespeares samling, en type 41 Royale. Den här bilen är nummer 41131, och om den majestätiska Royale skrevs här: http://svammelsurium.blogg.se/Royale.html
Faktiskt också en Bugatti. dessa käcka eldrivna vagnar nvändes för interntransport på Bugattifabriken i ett par exemplar. Dom fick till och med en egen typbeteckning, type 56. Just den här vagnen användes av Ettore Bugatti själv på sina inspektionsrundor på fabriksområdet.
En synnerligen spektakulär syn, trettio Bugattis på samma tåg med den jättelika Royalen längst bak.
John W Shakespeare ser en sista gång sina Bugattibilar innan tåget rullar iväg mot New Orleans och därefrån skappas till Le Havre. Slutdestinationen var Mulhouse, där köparen Fritz Schlumpf väntade. Köpesumman var $85000. I dagens penningvärde c:a $600000. Vilket får anses vara ett vrakpris, idag är det svårt att få en Bugatti för det priset...
säljare och köpare var två speciella figurer, Shakespeare förvaltade förmögenheten som hans far byggt upp, Shakespeare senior blev rik på att tillverka fiskedon och var även han som uppfann kastspörullen.
Fritz_Schlumpf och hans bror Hans var i textilbranschen, och blivit mycket förmögna. Och dom samlade på vetetranbilar i allmänhet, och Bugattis i synnerhet. Bugatti blev en besatthet för bröderna, deras verk var lika mycket ett museum som ett mausoleum över Bugatti. Dom drev sin stora texilidustri i fördärvet i sin samlariver, situationen var lika tilltrasslad som ohållbar för bröderna Schlumpf, och allt rämnade när de arga strejkande arbetare vid fabriken i Mulhouse helt enkelt stormade stället. Väl inne i fabriken möttes dom av en häpnadsväckande syn, fabriken var förvandlat till ett storslaget museum med över 600 pietetsfullt renoverade veteranbilar.
Museumet är idag förklarat siom en del av det nationella arvet,och förvaltas av staten, här finsn bland de över 600 bilarna i utställningen inte mindre än 123 Bugattis.
http://www.collection-schlumpf.com/en/schlumpf/
en solig torsdag i Rydal
Torsdagskvällen innebar ett återbesök i det vackra Rydal, nu med bättre väder än sist.
Fin Lincoln Continental mk V från 1979 rullar förbi.
Cadillac anländer, kanonfin 1960 cab, 1964 series 62 coupe, och en ovanlig Eldorado från samma år. Lincoln Continental från 1958, lyxåk av rang som kostade över 1000 dollar mer än en motsvarande Cadillac samma år.
Pontiac parisienne Custom Sport var en kanada-modell, just Custom Sport var en hybrid som hade grillen från Grand prix, men standardmodellens bakparti, ett snäpp över fanns Grande Pariseienne som hade Grand Prix bakparti och GTO:ns grill, det blandades friskt hos GM Canada på den tiden. De Soto från 1955, detta är en Firedome fast den har Fireflites dekor, detta kunde man få som tillval, så även Chrysler kunde blanda delar också. Packard Mayfair heter denna fina coupe från 1953, mycket ovanlig modell att se ute. Och lite nyare klassiker dyker upp med, mycket fin och välhållen BMW 518 från 1983.
Och en mycket fin Cadillac från 1958 backar in på plats, och plats var det ganska gott om för uppslutningen kring det här fina stället var ganska mager denna torsdag, lite synd, men ändå en trevlig tillställning på en vacker plats.
Och på hemvägen så åkte Denny med Lincolnen före, så på de vackra vägarna kring Kinna-Skene trakten så hade man inge anledning att köra om när man kan njuta av den här synen npågra mil
en onsdag i Mellanders trädgård.
Nu handlar det inte om någon vanlig villaträdgård, men själva upplägget är så gemytligt och familiärt det kan bli, trots att pick-nicken under åren vuxit till ett ganska stort fenomen. Så här såg infarten ut, och är en gång om året Hällingsjös enda trafikstockning.
Och inne i trägården var trängseln bitvis ganska stor. SAAB Sonett, med Porsche, MG, Bentley, Mercedes, Jaguar med mera huller om buller.
denna fina onsdagsträff, eller pick-nick slog rekord i år, uppskattningsvis över 200 bilar och nästan lika många motorcyklar var på plats, så det är en rejäl trädgård det handlar om.
Här droppar det in en salig blandning fordon, nytt och gammalt, stort som smått. Och en hel del engeskt, som denna fina Bentley T-type från 1967, och in rullar sakte en Triumph TR 6 och letar efter plats. Morgans är populära, denna 4/4 är liksom Bentleyn också från 1967. MG Tf i samma kulör daterar sig från 1954.
Vid ingången stod denna stora Vanden Plas Princess, som egentligen är en Austin, men det namnet säljer man inga lyxbilar med, så efter ett tag fick jätte-Austinen heta Vanden Plas istället. En SS från 1936 var på plats med, detta var föregångaren till Jaguar, och nästa bil är ju just det, en Jaguar mk VIII från 1957. De vita MGA:n från 1957 i förgrunden visar återigen trängseln i trädgården denna soliga onsdag.
Stort och bulligt, Volvo "Droska" PV831 från 1954, och lite bulligt, mycket ovanlig tjeckisk Aero Minor från 1951. Dessa Aero Minors hade inget samband med det tidigaremärket Aero, utan härstammade från mc-tillverkaren Jawa, framhjulsdriven med tvåtakatre på 615cc. Morgan byggde länge bara trehjulingar, och denna från 1933 har liksom tjecken, mc-motor, framhjulsdrift och heter Aero. Volvo PV444 med och utan tak, cabrioleten är en av drygt dussinet byggda runt 1953, hälften byggdes av Ringborgs, och andra hälften av Valbo, samt en från Nordbergs. Denna är en Ringborgs-bil.
Två Morris Eight från 30-talet, och lite elegantare engelskt, Aston Martin DB2/4. Mera Morgans, en 4/4 från 1977 och lite modernare Morris i form av en Marina från 1973.
Få har hört talats om dom, ännu färre sett dom, den sällsynta Monarch Richelieu från Kanada. Denna fina coupe är från 1956 och totalt byggdes runt 10000 Moarcher detta år men få har hittat ut från hemlandet. SAmtida tysk elegans i form av en BMW 502, som kallades allmänt för "Barockängeln". Fransksport, två fina Alpine A110 stod brevid varann, byggdes 1961-73 och fanns mot slutet med en 138 hästars renault-motor, i en bil som vägde 620 kilo. Svensksport, två JC Indigo fanns på plats med, den helsvenska sportbilen som bara hann byggas i runt 40 exemplar.
En engelsk amerikan, Metropolitan byggdes av Austin på uppdrag av Nash för att säljas genom både Hudson och Nash i USA, mer om det och bildandet av AMC här: en-dag-pa-jobbet-med-george-w-romney.html. Helengekst däremot, Jaguarer fanns det gott om bland aplarna och syrenerna, här en vacker XK120. Mer brutal men ändå engelsk, ovanlig TVR Tuscan från år 2000. En raksexa på fyra liter och 360 hästar kastar iväg monstret från Blackpool till 100km/h på under fyra sekunder, toppfart? vågar någon testa? Stram elegans från tyskland, Mercedes SL-serie från 60-talet kallas vanligtvis "Pagoda"
Det gamla gardet, stor Buick coupe från 1929 under trädet, de två äldsta fordonen denna kväll, Chevrolet tourer och Ford model T runabout, båda från 1922. Och en modernitet i sammanhanget , Ford Galaxie från 1959.
Ultramodernt bland buskarna, Lamborghini Gallardo Spyder, och en Honda S2000, alla sorters speecialfordon är välkomna hos Mellander. Mer klassiskt snitt, Alfa Romeo Spider, och på amerikanskt vis Chevrolet Corvette 1964.
Ja just det, det är ju faktiskt pick-nick vi är på. En jätte pick-nick är det, dukar,filat, bord, termosar och bullfat plockas fram i massor.
Och Mellander själv till höger i bild tackas med ett diplom, för detta är faktiskt fyrtionde året i rad han upplåter sin trädgård till det här evenamanget!
I kvällsolen börjar det brytas upp och här rullar en fin Chevrolet cabriolet från 1938 sakta iväg mellan träden. Fler bilder från denna härliga onsdag finns på: http://www.facebook.com/album.php?aid=24827&id=1781746353&l=f1a46a40d7
En trippel-lördag
En lördag när det mesta krockar så får man iallfall hinna med så mycket som möjligt, denna lördagen skedde två evenemang av intresse i Göteborg, så etapp 1 blev NOSTALGICUM vid Gamlestan.
http://www.Nostalgicum.html med sitt fina café Dagny bjöd på nostalgifestival med bilar och marknad. Uppslutningen var lite gles tack vare det ostadiga vädret denna förmiddag men vi som var där hade iallfall trevligt.
Nostalgicum är sevärt, och just nu har dom en utställning om "Den svenska synden"
Och på utsidan bjöds det på lite finbilar och marknad därtill.
Sahlén har petat ihop en Eldorado Biarritz '58:a till ,och ytterligare en är under uppbyggnad, otroligt. Likaledes fin Buick Wildcat cab syns flitigt i det umgänget också. Speldon från förr bjöds på vid det här marknadståndet, i många kul varianter. Två andra bilar kända från fritjofs-garage.html, Ford 1932 cabriolet och en fin Oakland från 1925.
Autentisk linjebuss från 1964 komplett med hållplats hade anlänt, och det bjöds på fika "old style" vide dt här bordet. Lite engelskt som dök upp, ovanlig Riley 4/68 från 1959 och sveriges enda Allard M-type som är från 1948.
Fird Ford Crown Victoria som annars bor i Landvetter, och denna fina Chevrolet från 1954 syns flitigt ute i dessa sammanhang. "Fen-merca" en Mercedes 200 från 1966 var en vanlig syn här på 60-talet. Liksaå var även Plymouth Valiant, här dök två fina exemplar från 1965 upp. Närmast ekonomimodellen V-100 som är en väbevarad lågmilarbil. Bortom den den lite finare V-200 med lite mer krom på skärmarna.
En rad med diametralt olika sextiotalsikoner, Aston martin DB6, och vår egen Volvo PV544. Studebaker Avanti blev itne många byggda av och liknar ingenting annat byggt varken före eller efter. Och trendsettern bland bilmodeller från eran, Ford Mustang.
Och med Ingemars fina nyimporterade Buick Le Sabre från 1968 så åker vi över till anhalt nummer 2.
MAY GRADUATION MEET vid marieholm.
Inte bara fordar blir rodobjekt, det här är faktiskt något så ovanligt som en Hupmobile från 1933. Chevrolet 1955 i klassiskt gammalt race/bus-stuk med halibrand-fälgar, och den här cabben är faktiskt svensksåld. Ford roadsters i traditionell rodbyggarstil. Och en del originalare dök ju upp också som denna fina Dodge Coronet club coupe från 1949.
mer old style hot rod, ford model A. Vesa och Peter diskuterar lite customprojekt bland customprojekten. Pinstriping visades upp och så samlades det givetvis en del busiga hojar också, som denna H-D med frän sidovagn.
Det behövs inte mycket för att göra en Buick från 1948 såhär hal. Och lite oortodoxa skapelser, Messerschmitt som hot rod? Ja varför inte, den tuffa lillaroadstern väckte berättigad uppmärksamhet. Ford Vedette är inget man ser ofta i något sammanhang, och just denna har fått en Chrysler 318" under huven. Det finns en viss logik i kopplingen till detta. Franska SAF-Ford övertogs ju av Simca som i sin tur senare köptes upp av just Chrysler, så cirkeln sluts i denna Vedette. Tillbaks till "old school" såhär såg hot rods ofta ut i begynnelsen, och sådär 60 år senare bygger man gärna på samma originalrecept.
Och en välbekant Mercury från 1941 rullar ut från planen, och själv åker jag vidare mot den tredje anhalten för dagen,
CRUISING TROLLHÄTTAN.
Staden fylls med bilar under hela dagen i princip, och man börjar med fördel stråket med en titt i folkets park där de finaste vagnarna får visa upp sig innan kvällens begivenheter.
I härligt cremefärgat, Ford Thunderbird 1959 och stor Lincoln Continental årgång 1958. Cadillac Eldorado Biarritz är från 1957, man byggde 1800 stycken av dessa, dock ser man inte dessa lika ofta som 58:orna, trots att man byggde mindre än hälften så många av dom det året. Chrysler Windsor cab från 1950 är inte heller någon dussinbil med 2201 byggda.
Cadillac cab från 1953 i himmelsblått, och sista året av De Soto var 1961, och modellutbudet var bara en coupe och en sedan som denna. bara runt 3000 De Sotos byggdes finalåret. 1959 däremot gick Chevrolet på högvarv, runt 1,4 miljoner personbilar fördelat på 18 modeller, av dom var hela 72765 Impala cabrioleter, och av pickupen El Camino byggdes 22246 exemplar.
Och på parkeringen utanför strömmar bilarna in, Mercuury Park Lane cab från 1959 är heller ingen vanlig modell, med blott 1252 byggda. Pontiac Firebird Trans Am 1977 är nog vanligast i svart men passar fint i rött också. En av de mer udda bilarna är denna AMC Eagle. Detta är den enda Eagle som såldes ny i landet och lever fortfarande. AMC Eagle var en egendomlig vagn, inte bara att man byggden en 4x4 med "cross" stuker sådär 20 år före sin tid, den är också den första fyrhjulsdrivna personbil med individuell hjulupphängning.
Mer öppet en med en Willys Jeep kan det knappast bli. Den råa svarta customen är en Volvo Amazon som bland annat fåt Studebakerlysen fram, helt klart tufft bygge. Dodge Challenger R/T cab är en mycket ovanlig bil, vid den här tiden störtdök försäljningen av cabrioleter i USA, bara 1070 R/T-cabbar såldes 1970. Och en fin Buick Roadmaster från 1956, fyrdörrars hardtop ger mycket luft i kupén.
Pontiac Bonneville från 1965 råder det ingen brist på i Sverige, här rullar två stycken ut mot rundan.
Och en Cadillac Eldorado från 1953 fungerar fint som läktare för första parkett vid cruisingrundan. Eldorado byggdes bara 532 exemplar premiäråret 1953, och är en mycket eftertraktad modell idag. Denna fina vagn bor annars i Lödöse.
Och lite ströbilar passerar förbi hela tiden innan hela karavanen kommer igång, snart fylls stan av bilar från hela västsverige och mer därtill. Först en fin Packard clipper från 1956 och en modern kuriositet med anknytning till bygden. Cadillac BLS byggdes ju av SAAB mellan 2005-09, och just denna ägs till och med av SAAB. Sällsynt Excalibur visar upp sig och sen åker vi en sväng med kompisen Westbergs fina Impala från 1965 som rullat hit från Borås.
Lite fler finbilar syns parkerade vid stråket, Cadillac cab från 1957 och två maffiga buick 58:or, båda av modellen Limited. Brolle börjar komma i cruisingform i Impalan, nu kör vi!
Och med dessa sötnosar som verkar trvias med utsikten från mattes Pontiac 59:a så tar vi farväl av Trollhättecruisingen 2010. Mer bilder från eskapaden finns även på
http://www.facebook.com/album.php?aid=24614&id=1781746353&l=ecd4830b35