Uppradat på Nääs



Måndagkväll+högtryck= stor uppslutning på Nääs. Nu lite bättre organiserat med ytor och uppdelningar.

Blandingen är som vanligt stor, både inom märkes och modellflora likom bland stammisarna och nya vagnar. En kille som haft fräna mopars innan dök upp med den här.


1969 Dodge Coronet R/T Hemi cab får det att vattnas i munne på många, bara tio stycken byggdes så ja, detta är en "clone" 

Mer bekanta bilar, Odenmans från landvetter med sin fina Chrysler Windsor 56:a och i samma bygd bor också denna Ford Crown Victoria från samma år. dessa med plexiglastak kallas lite felaktigt för Skyliners, men man gjorde bara 603 stycken med genomskinligt tak. Ännu färre byggda, Imperial Crown 1968 byggdes i blott 474 exemplar utan tak . 576 exemplar av Chrysler New Yorker cabben gjordes det 1961.
   
   
Och lite europeisk med såklart, sextiotalssport, MGB och Volvo 1800E, en tuff Alfa Romeo Gt Junior coupe från 1974 samt en SAAB från 1959 i ljusblått.

Och inte bara bilar, måndagar brukar innebära en stor dos hundliv med.
Tindra med husse Kenneth, Zorro, tio veckor är ny på Nääs och här får Zorro möta Olle som kom dit med matte Johanna. Nog den första levande varelse som faktiskt blivit lite smårädd för Ratat... f'låt, Olle.
                              

Mer bilder från denna varma kväll på Nääs finns här:
http://www.facebook.com/album.php?aid=3240&id=1781746353&l=003a41ab9f

Heja Emily - Utah

Igår korsades gränsen till Utah och efter intervjuer och liknandei Park City så gick färden til Lehi för övernattning. 

En färd med en sådan här vagn år 2009 stöter på lite annorlunda problem än vad resan gjorde 1909. På alice tid fanns knappt någon trafik, och inga vägar heller. 

Igår passerade man
Daniel's_Pass och som Emily berätat i sin team blog körde folk helt livsfarligt i det höga smala passet för att till varje pris komma förbi Maxwellen, med sina stora båttrailers!

Arroganta idiotbilister och tjänstebils-Börjes är ett globalt fenomen .

Men på Alice resa såg större delen av USA:S vägnät såg ut såhär. Bild 1 är från nånstans där Lincoln Highway numera går fram i fyra filer. På #2 ser vi att krondike inte är en ny uppfinning, bild 3&4 är från Nebraska och Wyoming.
   

Emily och besättningen nånstans i Kansas förra veckan.  

Lördageftermiddag på Viared

Från Timmelepoarken gick turen ner mot Borås , för SHRA Borås arrangerade årets andra Blackrace-körning på rakan där.  dessa sommarhelger kan vara något stressiga tur det snart är måndag igen...

Trettio grader varmt och det var lite glest med deltagare, här dök iallfall en wankel-Mazda RX7 upp. Korvståndet sköttes inte av Elake-kocken Brolle denna gång utan av ett betydligt vackrare ansikte. Pappa Brolle däremot spenderade kvällen med att försöka köra sönder hennes bil så...
   

Värmeböljan, russel på både Mantorp och Emmaboda gjorde en hel del för det blev en gles uppslutning, sådär ett tjugotal ekipage tog sig till Viared, och stod större delen av tiden parkerade, det var för varmt att köra kontinuerligt.

Men bland dom Lahderanta som visade hur man åker fort med kompressormatat och automat.


Kan den här Corvette Z06:an kört flest repor? Inge överhettningsproblem på den iallfall, och åkte i princip runt-runt.


Förra säsongen dök det upp en giftig Opel Ascona som gick ruskigt fort med små medel, den har omnåmnts bland annat här http://lordagsrace-pa-piren.html . I år är Stefan tillbaks med nytt projekt, en BMW som inte är helt färdigskruvad, men ett par repor med hysterika släpp visade han att det finns ruggig effekt i denna kärran med, notera avgasröret genom framskärmen!



Störst. GMC Sierra pickis bjöd på oväntat snabba resor nerför 201 meter på Viared.


V70 som bjöd på rätt mycket burnisar.

Trevlig lördag i Timmeleparken

EMCA/Western Classic Car Club i Ulricehamn bjöd på nostalgi, bilutställning, marknad, cruising och rock n'r oll i Timmeleparken som inte var så lätt att hitta till, inte ens Eniros kartor hittade den...

Vad som är kul att komma lite utsocknes är att få se lite andra bilar än de som finns i närområdet, de som man stöter på varje vecka, men detta kom ju på skam för de första jag möter är ju Cadillac-maffian från Göteborg.

Janne i sin superfina Eldorado Biarritz-58:a, andra pris i peoples choice-klassen blev det också.


Mats med Seville 58:an var ju med givetvis.


Buick Riviera av första årgången 1963 rullar in, 40000 byggdes, men man ser dom väldigt sällan för i Sverige finns konstigt nog bara 21 stycken av denna som är en av sextiotalets vackraste GM-coupéer. Mer stramt sextiotal, Chrylser New Yorker från 1966, och en Dodge Matador från 1960 ser man inte varje dag, tror faktiskt inte jag sett nån. Äldst på Timmele var dessa två Fordar, T-Ford från 1922 och A-Ford anno 1930
   
   
Mer ovalingt Mercury Monterey av 1962 års modell tillhör också kategorin de som kommit skymundan, likaså Chevelle av 1967 års modell. Men denna fina bigblock-cabben dök upp. Plymouth Road Runner 1970 är desto mer välkänd, här i orange med det fräcka uppfällbara "Air Grabber" scoopet. Samt en trevlig fyrdörrars De Soto från 1959.

Väldigt populär årgång däremot, Oldsmobile 1958, här en Super Eighty-Eight. Samt två fina Cadillac 56:or, och en 57:a, en årsmodell som också den kommit kläm mellan de populära 56 och 58:orna.
    
   
Två riktigt stora bilar, Fräsch Ford LTD sedan från 1972 och en mäktig Lincoln Capri sedan från 1959 parkerad på reservparkeringen man fick ta till när det fyllde på under dan. En del europeiskt fanns med också som denna fina Bull-Merca, Mercedes 220 också den från 1959 och in rullar en "snik-Valle" Plymouth Valiant ur basic-serien V-100 från 1966.

När färg och form lirar bra ihop så blir det sähär vackert som denna tvåtonsgröna Dodge Royal 1959.  


Och lite nyare bilar inne i själva parken, lokala Chrysler-handlaren var med och sponsrade och visade upp sortimentet, närmas Dodge Nitro i R/T-utförande.


Rosa och vit Mercury Montclair 57:a glider ut och tackar för sig, men kanske kom tillbaka seanre då det var aktiviet ända fram in på småtimmarna med cruising, och underhållning på scen, detta han dock inte jag vara med pådå jag fick bege mig vidare till en annan aktivitet på eftermiddagen, men tummen upp för denna mysiga och välorganiserade träff i Timmeleparken och vi ses förhoppningsvis nästa år igen!


omaka duo



Mannen med en grogg i handen är Burt Bacharach, året är 1972, vilket tydligt syns på tapeter och byxmode. Burt sitter iallafall och låter sig imponeras av sin nya polare Vincent som drar en trudelutt på pianot. Vincent Furnier alltså, mest känd under namnet
Alice_Cooper.

Jag vill ha en kaka



Stilig reklam från International Harvester, senare delen av 30-talet, och med en enorm kakburk från Jacks Cookies. Godis för oss som gillar art-deco design, och kakor.

Cars & planes

Varför blir det nästan alltid så lyckat snyggt när reklamnissarna totar ihop bilar med flygplan i fonden?

Hur som helst, denna Bentley har ju setts innan här:
http://bentley-fran-franay.html 
Och snart kommer det en mustig historia runt denna, som jag fått förstahand på, av en som var med i svängen , med denna Bentley, och en excentrisk fd officer i brittiska flottan, ett engelskt gods på landet, Roger Moore, Profumoskandalen och en stor dos sex, drugs and rock n'roll i sextiotalets engelska kulturvärld. Planet ser ut att vara en Waco WKS eller YKS.


Trettiotalsikonen Duesenberg, en model J med limousinekaross från Bohmann&Schwartz. 1929-37 byggdes totalt kanske 480 Duesenberg model J/SJ vagnar. chassiet kostade $9500, karossen oftast lika mycket eller mer. Så för runt $20000 hade man en komplett Duesy , eller så kunde man köpa 40 A-Ford roadsters istället. Planet är av nyare datum , legendariska Boeing B-17 Flying Fortress.  


Och på omslag, Teknikens värld 15/1963 med Ferrari 250GT och Superkubbe, snygga motiv, snygg förpackning, trevlig och allsidig läsning om teknik, när gick det åt pipan för Teknikens värld?


Ingen av dessa behöver nån närmare presentation, Mustang vid en Mustang.


Och franskt, Renault Floride med en Caravelle i bakgrunden som får ett "nosejob"


Volvo 1953 med maroonröd PV444 och en av SAS DC-3:or, troligtvis är det Skjalm Viking som står där.


Eller kanske inte alltid rätt, Bedford Midi 1989 passar knappt i någon miljö...  

 

Trädgårdsdags, spirean spirar.

Här: http://tradgardsdax.html beskrev jag mina besvär med att hacka, stycka, krossa, fräsa, bränna och på andra hemska sätt ha ihjäl en klump konstiga ogräsrötter.

Det gick ju inte så bra för "ogräset" ser nu så här bedårande tjusigt ut , två meter höga och det surrar av hundratals energiska humlor i de snövita kronorna. 
 

Heja Emily - Colorado

Från Nebraska har man klarat av Wyoming och nu är man i närheten av Rabbit_Ears_Pass i Colorado. Men på vägen dit har man för tredje gången fått plocka isär motor för att byta ut de främre lagren/babbittsen. Detta hände i en liten stad i Nebraska som heter Gothenburg .

Resan väcker uppmärksamhet var dom än kommer, detta från Nebraskatidnignen Grand Island Independent.
http://www.theindependent.com/articles/2009/06/22/news/local/10145255.txt


Babbitts nygjutet, och svarvas till rätt dimension i vevstaken.
 

Onsdagkväll vid Viking

Onsdagsträffen vid kajen var denna gång flyttad till Lilla Bommen  vid Barken_Viking , som efter viss förvirring många hittade till. 
Cadillac-maffian på plats, med 58:or såklart bland annat denna fina Eldorado Biarritz som cabbarna hette, och sedan en Eldorado Seville som var namnet på coupéerna, Mats kommer in på kajen med ytterligare en '58 Seville. 855 stycken sådana byggdes, sam en 1960 års Cadillac i somrigt gult.
    
    

Buick årgång 1961 tillhör inte vanligheterna, men denna Invicta är en fantastiskt trevlig vagn. Näst på tur att rulla in är en vacker Hudson coupe från 1946,som dessutom är såld ny i Sverige. Annan sällsynthet, Chrysler New Yorker cab från 1961 byggdes bara 576 exemplar så det är rara vagnar. En som såldes i betydligt fler ex men trots det överlevt i minde omfattning var denna Triumph_Mayflower från 1952. 35000 byggdes 1949-52, här i sverige monterades dessa majblommor av ANA i Nyköping.  

Kvällens enda padda, D Special från 1975, och två brittiska gentemän i svart, båda med födelsedatum 1948, MG YA saloon som faktiskt ser rätt liten ut brevid den stora öppna Allard M-type, såpass ovanlig att det är den enda M-type i landet, och den har ju setts som hastigast tidigare här: http://.html Näst en grön sak, Ingemars ovanliga Studebaker Avanti, och sen en kärra som mest frekventerar måndagkvällarna på Nääs, men Thord hade tagit med sig sin fina Dodge Custom Royal till storstan denna kväll. 
  
   
Stellan har haft mer Cadillacs än vad vi kan räkna till här är han och Marja med den senaste i raden, läckert vinröd Brougham D'Elegance från 1992, mer Caddys, svensksåld de Ville coupe från 1978 och från samma år brittisk gentlemannasport, Aston Martin Vantage V8, och lite mer anglofilt i den flottare divisionen, Nordeneys Wolseley 16/60 från 1962.

En Ford model B cab från 1932 ser man inte ofta, eller jo, just denna besöker träffar i regionen ganska frekvent, och med helsvensk bakgrund har den presenterats närmare här: http://september/.html
Bilden får också visa hur det gamla och nya Göteborg möts nere vid Lilla Bommen.  


Allarden igen.



Och moppar, massor med moppar, mopedklubben 15:45 från Hindås rullade in med flera dussin charmiga moppar, både förare och fordon i blandade åldrar.


Midsommar 2009

sen update, men iallafall. Platsen i år igen Skällsjöås, det som blir så festligt att försöka uttala efter ett par omgångar med nubbe och blandat.  Denne gång dock utan det mystiskt vandrande partytältet, men det blev rundvandring och förflyttning av folket iallfall.

Anhalt 1, Jannes garage. Med tvåhjuligt och fyrhjuligt.

    

Anhalt 2 Anders och pias veranda med långbord, grillning och snaps, och mer snaps, varvat med en hel del gott käk.

   


Näe, nu tror jag att jag drar... Eller vänta förresten, här fanns ju sill!
 

Anhalt 3. Görans veranda


Anhalt 4. Sari och Heikkis vardagsrum, med allsång och dans som kanske inte helt följer midsommartraditionerna, men kul var det att se på iallfall.
                  

De förgätna del 51 - Oldsmobile Cutlass Rallye 350

Oldsmobiles muskelbilar startade med det diskreta 442-package för Cutlass/F-85 modellerna 1964. Senare kom det att bli en allt annat än diskret egen modellserie. Från den utvecklades 442-W30, W31 och SX, där det gavs bra prestanda men också till ett relativt högt pris.  Man behövde en bugdetmuskelbil, som Pontiacs T-37, eller Chevrolet Nova Rally. Men man ville också ha en blickfångare, Det skulle vara en bil som syntes väl och dra kunder till Oldsmobiles övriga sortiment, Rallye 350. 

 

Rallye 350 hette i optionlistan W-35, den hade den minsta motorn i Olds muskelsortiment, en 350" men i hi-performance utförande med stora fyrportsförgasaren från Cutlass 442 var den väldigt varvillig och gav den 310 hästkrafter vid det ganska höga 4200rpm. Detta var enda motoralternativet, mot tillägg kunde man få "Forced Air package" luftrenaren med huvscoopen och då pressades den upp i 325 hästar.

Rallye 350 kom enbart i Sebring Yellow, och hade dessutom stötfångarna och fälgarena lackerade i det samma, dessutom med vinge på bakluckan. Rallye 350 gick att beställa både på Cutlass coupén och till den billigare F-85
coupén.

350" med forced air package nedan, vacuumstyrt spjäll skyfflar in extra luft vid behov.
 

Rallye 350 fanns bara under 1970 och då såldes det 3547 stycken av dessa gula Rally-Olsdar, 2527 som Cutlass och resterande 1020 stycken baserade på F-85 coupén.

Bemärkelsesaabar


Den 12:e december 1949 började serietillverkningen av SAAB i Trollhättan och till nästa vinter hade man huuit sätta ihop 1000 stycken.


1958 hade det byggts 10000 SAAB:ar


Så hoppar vi till 1963 och ett gäng stolta bilbyggare rullar ut SAAB nummer 100000


tretton år senare 1976 står en ensam SAAB 99EMS ute i kylan och talar om att den är den miljonte SAAB:en


1987 nådde man den andra miljonen, en SAAB 9000 som här uppvaktas av diverse SAAB-anställda.


1998 och ett nytt team bilarbetare vid den tre miljonte SAAB:en.



Och 2005, utan uppvaktning står en 9-3 Sportkombi utanför kontoret och är nummer 4000000.  

Heja Emily - midwest

Färden går vidare, man har nu betat av Iowa och har lunchstopp i Davis City, Nebraska. uppmärksamheten kring resan är enorm vart man än kommer. 

Resan går smidigt trots en del en del malörer med bilen. 100  års förbättring av infrastruktur och vägstandard gör ju sitt till.


Ovan Emily och Christine nånstans genom Iowa igår, nedan Alice själv år 1909 någonstans i samma trakter.


http://twitter.com/AliceRamsey100

Grand Prix Anderstorp 1977

Helgen 17-19 Juni 1977 var det fartfest på Anderstorp, då kördes Formel-1 säsongens Swedish Grand Prix. 

Hemmafavoriten Gunnar Nilsson syns med sin Lotus 78 i depån och hade sjunde plats i kvalet.
 


Jody Scheckter förklara hur man vinner Sveriges Grand Prix på den 4018 meter långa Anderstorpbanan.

På fredagen kunde man se träningsvarven och kvalen för Formel 3 och Super Star cupen. Inträde 20 kronor.
Lördagens inträde 25 kronor och själva tävlingsadagen, söndagens finallopp, var inträdet 55 kronor för vuxna och 20 för ungdom läktarplats kostade dock hela 100:-. Körningarna började redan klockan 9:45 på söndagen med Super Star, följt av F-1 träning, starten för själva loppet var satt till 13:30.

Startfältet var stort och blandat, kvaletta var Gunnar Nilssons stallkamrat Mario Andretti Med Lotus 78 som hade en V8 Cosworthmotor på 485 hästkrafter, sexväxlad låda och vägde 580 kilo.


Kvaltvåa, Irländaren John Watson med Brabham-Alfa Romeo BT45B med Boxertolva på 520 hästar.


James Hunt, Med McLaren M26 på tredje kvalplats.




Wolf WR-1 årets troligen dyraste F-1 satsning från Walter Wolfs privata stall, kördes av Jody Scheckter.


Hans Joachim Stuck körde likt John Watson också Alfa-Brabham BT45B, Patrick Depallier näst i kvalet körde tillsammans med Ronnie Peterson den egendomliga sexhjulingen PC34 från Tyrell.


Av alla förare som provade denna var nog Ronnie den som gav sexhjulingen bäst omdöme, han tyckte bara den var hopplöst usel...


På sjunde plats, Gunnar Nilsson med Lotus 78, och efter det Jaques Laffite med Ligier-Matra JS7. När de 72 varven var avklarade så var det Laffite som stod som segrare


Kvalnia, Jochen Mass med McLaren M26, på tionde plats Ronnie Peterson, följt av Alan Jones med den nya Shadow DN8, konstruerad av Tony Southgate som efter det hoppade över till JPS-Lotus stallet. 

 

Ferraris ekipage dök upp på tolfte respektive femtionde kvalplats, med Argentinaren Carlos Reutermann i Ferrari T312 och i den andra bilen satt Niki Lauda.


Jackie Oliver stallkamrat med Alan Jones i en likadan Shadow DN8, följt av Vittorio Brambilla med Surtees TS19. Brambilla gick under öknamnet "Gorillan från Monza" och var med sina 39 år äldst i GP-cirkusen 1977.



Clay Reggazoni med Ensign MN06 på fjortonde plats i kvalet.


Följt av nämnda Niki Lauda, Jackie Olivier samt Jean Pierre Jarier med en Penske-Ford, och på 18:e plats hittar vi Emerson Fittipaldi i den märkliga Copersucar FD04, en F-1 satsning som till stor del finansierades av brasilianska staten.


Nittonde plats i kvalet David Purley med en LEC-Ford, följt av Patrick Neve med March 761B. Två till körde denna modell i Formel-1 på Anderstorp 1977, brasilianaren Alex Riberio nedan till vänster som dock inte kvalade in, men det gjorde Jody Scheckters storebror Ian till höger på 21:a plats i startfältet


På 22:a plats Brett Lunger med McLaren och på startfältets två sista platser återfanns det engelska Hesketh-Stallets båda bilar som hette 308B.  Dessa kördes av den 21-årige Rupert Keegan och Harald Ertl.
Hesketh var ett privatägt stall som hade skrapats ihop av Lord Alexander Hesketh och brottades med ekonomiska och strukturella problem stallet försvann från banorna under 1978.


Sju förade missa kvalplats för starten, blnd dom återfanns ytterligare en Svensk, Conny Andersson från Nol som hade kört ett par F-1 lopp, men inte lyckats ta sig till start med sin BRM P-207, en bil som kallats det sämsta som setts i F-1. Conny hade året inna debuterat i F-1 med en Surtees , men fick överta den V12-försedda BRM:en efter Larry Perkins, men lyckades inte få någon chans med den heller. Conny körde fem F-1 lopp under 1976-77.


Sett på gatan



Alla Trekkers som USA-bilsentusiaster, ni skulle gått förbi denna gatan som heter Providencia Avenue den 29:e december 1964. Här låg firman som gjorde modeller och kulisser åt Burbank studios och hade det lagom fantasilösa namnet Production Models shop.
Denna dag hade dom färdigställt den här modellen av rymdskeppet USS Enterprise till den nya TV-serien Star Trek som just då planerades av Gene Roddenderry. Pilotavsnittet "The Cage" visades 1965, men då användes en annan mycket mindre modell. Den här kreationen kunde man först se i vinjetten till Star trek den 8:e september 1966.

Lilla Stellina

Autobianchi Stellina tillhör inte mer legendariska av de italienska sportbilarna, men Stellinan var den första serieproducerade bilen från Italien med glasfiberkaross.





Basen var en Fiat 600D, motorn bak 767cc och 29 hästar, Stellina byggdes bara 1964-65 i blott 502 ecemplar.

Happy midsummer from the Melin collection


Midsommarfirande i Vasa park, malibu Canyon, Kalifornien 1964. Svenskemmigranter och svenskättlingar samlas här för att fira midsommar på traditionellt vis som man gjorde förr i det gamla landet. Midsommaraftons drottning åker i en öppen Cadillac från 1962.


Heja Emily - Cedar Rapids

För ett par timmar sen anlände ekipaget till Cedar_Rapids, Iowa, vilket ligger ungefär 1000 miles från starten i New York. 
På vägen dit skar främre lagret igen, men nu har dom rutin på att skruva ner Maxwell-motorn och skava babbits på gammalt vis, vilket gjordes i South Bend, Indiana



Strandraggare från fiat


Fiats små folkbilar 500 och 600 var tacksamma objekt för italienska karossmakare att bygga sina kreationer på. Före beach buggyn fanns det massa idéer främst i Italien på hur man skulle bygga kul fordon för en dag på playan.  

Detta är "Eden Roc" från Pininfarina på Fiat 600 1956.



Spaggina från Vignale 1958


Och Fiat 600 Spiaggia också den från Vignale 1959.


Marianella byggdes av Fissore 1959.


Fiat 500 Decathlon kom från Sibona&Bosano 1962.


Marina var ett verk av Vignale på 600T-chassit 1964


De flesta av dessa var mer menade som utställningsbilar, men modellen Jolly från Ghia kom att byggas på både 500, 600 och Multiplans bas och fanns i sortimenten in på 70-talet.

Två Jollys på 600 respektive 600 Multipla bas 1960




En sen Jolly från 1974 nu med klädda standardsäten istället för rottingfåtöljerna


1964 kompletterades småbilsfamiljen hos Fiat med 850 och det dröjde inte länge innan Michelotti byggde "Shelette" på  denna bil, också en modell som kom att erbjudas länge.



Sen avlöstes 850 av Fiat 127 och Fissore gjorde byggde Scout på denna som var mer en allround-jeep än ett strandfordon


Men 1977 presenterade Frua denna Dinghy med återigen marint tema.


Fiat Panda blev också tacksamt objekt att bygga alternativfordon på,  Panda Destriero från Stola 1992.


Och den nya Fiat 500 har inte funnits länge innan man insåg möjligheterna att bygga balla grejer på den, strandraggning 2009 sker bäst med Fiat 500 Tender Two från Castagna.

Junikväll på maritiman

Onsdagkvällar innebär i träff på kajen vid maritiman i Göteborg, vädret gillades och entusiastfordonen vädrades. 

Engleskt givetvis, ljudlöst glider en Rolls Royce Silver Cloud från 1961 in liksom en Jaguar E-type. Udda britt, Allard från 1948 få byggda och ännu färre bevarade, har alltid gillat denna udda egensinniga engelsman. Amerikanskt kommer ju givetvis med denna fantastiskt fina Buick Le SAbre är liksom Rollsen från 1961. 
    
   
Stor representation av Mercedesklubben, diom hade bullat upp med både bullar och bull-Mercor och en hel del andra modeller också, som ett par fena fen-Mercor. närmast minsitngen 190 brevid den stärre 280SE.  


Edsel Pacer från 1958 och bland de nyare vagnarna denna Chevrolet Caprice wagon från 1990. Dessa är sällsynta att se i såpass här fint skick numera. MG x 2, charmig MGB med plåtfälgar och kapslar istället för de nästan obligatoriska ekerfälgarna, och den stora Magnette mk III saloon från 1959, BMC:s mellanklassvagn  som är designad av Pininfarina.
   

Stor-Fordar, Galaxie 500 cabriolet och en Mercury Monterey från sextiotalet senare del.

Fransk närvaro dominerades totalt av Citroener, och bland dom dominerades bilden av en viss dekaltrimmad lilametallic Dyane som nog ingen missade. Hjalmar syns på väg ut ur taköppningen, om han hoppar upp och ner av glädje eller om det är ett flyktbeteende vet jag inte riktigt.

Cricketpadda

vad gör något så ur-engelskt som en cricketspelare vid en så ur-fransk kärra som Citroen DS?  Jo denna padda är faktikst byggd i England. Citroen hade en fabrik i Slough där man från 30-talet och fram till mitten av sextiotaleet licensbyggde Citroener. Runt 8000 Paddor hann byggas i England fram till 1966.


The bluegrass incident

Jag har dragit en tid på gräsklippningen , så det var ganska vildvuxet i de delar av trädgårn där gräs trivs. I vildvuxet gräs kan det gömma sig mycket,.som små stenar, tappade muttrar, sniglar och som det visade sig en liten flaska pigment som troligtvis trillat ur nån målarbytta.  Denna flaska återfanns av gräsklipparn med ett ljudligt "schklofs" och numer är delar av gräsmattan i en vacker ultramarin ton.


Hjälp stackars Ona!

Hos bloggvännen ronnybgoode.se/ har det senaste dagarna handlat om hans snälla charmiga, lurviga Pyreéenerhunds otäcka olycka och tillfrisknande, men med oviss utgång. Det är så att försäkringen kring djur inte alltid fungerar som det är tänkt, titta in hos Ronny B Goode och läs hur illa det kan bli och skriv nåt uppmuntrande eller rent av donera en slant till Onas vårdkostnad! 



Mer om Ona även på : http://saveona.blogspot.com/

Packat och en Packard på Nääs

dessa fikaträffar brukar inledas officiellt vid 18:00 vilket innebär att vill man vara säker på att få plats och även kanske en fika så skall man  helst vara där vid fem. 


Äldst rullar in T-Ford från 1923, Krille och Erikas fräna Dodge Dart och med Dodge, Coronet från Härryda, och en tämligen ovanlig Buick Le Sabre 400 från 1966. 400 stod inte för motorn som var en 340" utan för automatlådan som var en Super Turbine 400, motorn fick även högre komp och fyrportsförgare i 400 Le SAbren.
 
   
     
En av flera fina Amazoner på plats denna måndag, följt av en Ford Fairlane Skyliner från 1958. Och en jäklligt gul Dodge, Ilpos Dart GT cab från 1968 syns. Sist en riktigt fin Oldsmobile Cutlass cab.

Och Packarden,  http://www.hageblad.se/ har näsa för att hitta fina vagnar och denna Packard De Luxe Eight från 1950, ett fint men inte för fint skick i kombination med kulören och själva modellens särart gör detta till ett fantastiskt trevligt ekipage.  Huvkråkan går itne av för hackor heller på dessa Packards som var bland de sista formgivna i den avklingande art-deco stilen.



Och mer art-deco inuti.


Rambler spotting! Fin Super Six från 1958, i och för samma bil som vi redan kikat på här: http://tjoloholm.html 
Thords fina Dodge Custom Royal Lancer 55:a tillhör inventarierna på Nääs, jämte hans Valiant Signet. Chrysler New Yorker och lika fin Mercury Monterey rullar in, båda av 1967 års modell.
    
  
Cadillac från 1963, och en mäktig Imeperial Crown årgång 1959 bland den amerikanska dominansen på Nääs, men lite övrigt europeiskt också käck Morris Minor med träsmak, dessa kallades Traveller och denna är från 1968. Tidigd Alfa romeo GTV från 1978 stod i utkanten.

Och så tittar vi närmare på T-Forden, spartansk förarmiljö och mekvänlig motor, radfyra på 2,9 liter gav runt 20 hästkrafter. Och en sak man inte ser så ofta en Volvo PV med takgök, blikernsen på en pinne på taket. Dessa takgökar förekom i stort sett bara på 1951 års modell fram till maj 1952, och hette egentligen inte takgök, utan "Fixlight" denna Fixlight designades av Ralph Lysell, som är mer känd som upphovsman till Ericssons Kobratelefon.
   

Heja Emily - Ohio

Emily och teamet är verkligen på väg nu, igår korsades Pennsylvania ooch idag körde man in i Ohio! Valley city, OH även känt som Frog jump capital.

Innan man lämnade delstaten New York hann man också med en grandios reception på
Vassar College/ i Hudson Valley och här syns ekipaget lämna campus för färd mot Pierce-Arrow museumet i Buffalo.   


Mer om hur den spännande färden går på http://twitter.com/AliceRamsey100.


Besynnerliga bussar.


Jag har faktiskt inte den blekaste aning om vad det här är för något. Annat än att korten är från nånstans i Brasilien under 40-50 talet. Min Brasilianska vän Luiz har också gått bet på vad det rör sig om, men visst ser dom lite lustiga ut.






När det är för kort i ena änden...

Att man ens tänkt tanken att köra nåt snabbare än trimmad moppe på den här banan...


En söndag på 5000 fot

Idag bjöds det på en åktur med en häftig kärra, De Havilland Chipmunk, den som allmänt kallas Kalle Urban och som bor på ESGE/Viared.  Ett väldans trevligt plan både att se på marken och att kännai luften. Trots att det var lite hoppigt och skumpigt bitvis i det vackra vädret. Vackert väder är inte alltid en fördel då det skapar en hel del termik som kan leva rövare med vilket plan som helst.

Kalle Urban görs i ordning, undertecknad trivs väldigt bra i baksätet, 3000 fot och climbing.
   

Borås vid styrbord vingspets


Volvos testbana Hällered skymtar genom molnen.


Moln är vackra och fascinerande, att sick-sacka mellan molnbankar känns nästan som att flyga i ett alplandskap. det är en helt egen geografi däruppe.


Och en jäkligt hård bankning, Chipmunk är i grund och botten ett akrobatplan, rätt mycket go-kart känsla alltså.


Tack till gert för en fantastiskt härlig eftermidda!


Heja Emily - Buffalo

http://www.buffalonews.com/cityregion/buffaloerie/story/700893.html

den fantastiska resan dras redan med förseningar. Emilys Maxwell har en fyrcylindrig motor, men på denna tiden kunde man inte gjuta en hel radmotor så man gjöt cylindrarna separat eller i par. Så efter otäcka knackningar fick man stanna till i Cobleskill och plocka ner motorn, lagrena i de främre cylindrarna hade gått ner på grund av dålig smörjning.Byta lager i en dylik maskin från 1909 är inte så bara. På den här tiden gjöts lagren, babittsen på plats i motorn. Närmsta verkstad som kunde fixa det låg 25 mil bort i Albany... så dit fick motorn transporteras och sedan plockas i bilen dagen efter.


The Melin collection - Santa Ana driveways

Rosalind Hill vid sin Dodge Polara från 1962 , dessa Dodge är en ganska ovanlig syn idag då dom inte blivit särskilt populära med sin egendomliga design, men det är svårt att tycka illa om den när den står skinande vit på uppfarten i Santa Ana i mitten av sextiotalet.


Lynn Radford kommer förbi Melins på North Wright street med sin nya Cadillac de ville 1967


Året är 1966 och vi ser återigen Stephen Frazer med en Pontiac, denna gången har han hittat en fin Catalina från 1959


Och Stephen igen 1969, denna gången med en välhållen Pontiac 57:a


Rhod Hill ser mycket nöjd ut och verkar just ha tvättat sin nya Fina Dodge Charger SE


brorsonen John Melin sitter på huven till pappas Mercury Monterey 62:a, bilden tagen 1970.


Walt Schmelich 1969 med sin Pontiac Catalina från 1960.


Ann-marie Johansson på besök med sin Ford Mustang 1967, vad som är speciellt med den här är att den har fått grillen modifierad, på samma sätt som blev så populärt efter den berömda Bullitt-filmen, men Ann-marie förkom alltså Steve McQueen med en Mustang med detta utseende redan året före.


John Campbell 1967 med sin nya Chevrolet El Camino. 34830 sådana såldes detta år av den populära personbilspickupen.


Virginia Mayes med sin stora Plymouth Fury Suburban wagon 1965.


Och en betydligt mindre wagon, Opel Kadett Caravan år 1966. Opel såldes i USA genom Buick, och dessa hette bara Opel 1900. mer om dessa udda Oplar i förskingringen skrev det om här:
http://oplar-fran-buick.html


Buickar och babes

Tja, bilar och brudar verkar ju alltid gå hem så vi bjduer på en omgång till, från Buicks försäljningsbroschyrer 1966.












rödtjut på nordtrafik

Regn och rusk på Hisingen idag, och i rotblötan stod dessa två trevliga vagnar och glänste. En entusiast har köpt hem två väldigt röda Mopars i kanonskick, en toppfin äkta Charger R/T från 1968 och en bil som är betydligt mer sällsynt än man kan tro, för det är ingen vanlig Plymouth Cuda, utan en Barracuda Gran Coupe convertible från 1970. Jag har sett en til som rullade i stan för 15 år sen men då fattade ingen vilken raritet det är för det såldes bara 576 stycken totalt, 1970 var enda året Cuda/Barracuda med den här karossen fanns som cab. Charger R/T med 440" Magnum-motorn finns ingen specifik uppgift på men det gjordes 96100 Chargers 1968, denna R/T var med några frågetecken en näst intill perfekt originalrenovering.                     
          
  



Och sen kom den glade ägaren med en bekant för att hämta hem dom, här backar dessa  två fina bilar ut för att rulla hemåt för egen maskin de 45 milen till Stockholm!

Den bisarra och magnifika Imperial fristående framlyktor och fritt hängade baklampor under fenorna är en bil man kan studera detaljer på hur länge som helst, detta är en Crown hardtop sedan som var Imperials "volymmodell" med 4769 byggda.


I Amerika fåren bil som lösts in efter en olycka inte under några omständigheter komma ut på vägen igen, men det går bra att köpa loss dom för att exportera, då på ett speciellt reg-papper som kallas "salvage-title" Här en nyanländ Volvo C70 som har fått ont i plåten  


Och här är en som skall åt andra hållet, ytterligare en av de sällsynta Buick Skylark av 1954 års modell som nu skall försvinna från Sverige, snyft.


Den förra som åkte iväg skrevs om här: http://buick-i-retur.html

OMG568 - upplösningen

Nu är det dags för den spännande upplösningen i farsen om OMG568,  ett slut som slutade gott efter alla vemödor den stackars kärran gått igeom, men inte desto mindre farsartat, skall ni få se.

Det börjar ju mindre bra med att den enda station som hade tid var densamma som jag vart på sist, med känt resultat.

Sen blir farhågorna inte mindre av att min tid missats i hanteringen...
Efter trekvart så kommer besiktningsingenjören, ut till mig i kön, och börjar besiktiga!  Den skall ju typas om till lastbil så han tittar igenkännande på OMG568, suckar å tar fram måttbandet.

-håll i den änden mäter vi, å mät lite där me, det är bra så.

Sen skall det mätas överhäng, och jag frågar varför måste man mäta överhäng fram?
-tja, fråga inte mig, suckar han... nån på vägverket tycker vi skall det.

Sen förklarar han det skall komma ytterligare nya regler för omtypande till lastbil. och dom reglerna är inte nådiga. Nu är det nya bud att om man vill förvandla sin personbil till lastbil så från och med nsäta år skall infätsningar för säten, bälten och dylikt "förstöras i fordonet för all framtid" 

Hur det skall utföras eller gå till vet man ännu inte.Och sen skall det även mätas kupé respektive lastutrymmets volym framigenom.
Hur tusan gör man det på ett vettigt sätt då undrarde jag.
Han skaka på huvudet och sade med ett snett leende att, tja, vi får väl såga itu bilen och fylla var sin halva med vatten och mäta... 

Sen återgick vi till OMG568, han frågade om chassinummer instansat på ramen fanns. Det skal det tyckte jag, den har beisktigats i tjugo år i landet så skulle det inte finnas nånstans så borde det var ett jäkla liv nångång... Jo det har du rätt i tyckte han .

På bilprovningen är dom alltså inte helt lyriska över vägverket och transportstyrelsens ständigt nya påhitt och uppfinningsrikedom, vilket tydligt framgick av denna luttrade ingenjör.

Reg-besiktnigen denna gång var avklarad på mindre än tio minuter , nu är OMG568 typad och klar som lätt lastbil, igen. 

Och lite andra trevligheter på bilprovningen denna dag, Blom dök upp i kön med sin fräna Chevrolet Camaro Pace car från 1993, en riktigt speciell bil, 645 sådana här pace car-Camaros gjordes för det året.
 

Grattis Kerstin

Min kusins dotter tog studenten i veckan, med utomordentliga betyg dessutom, detta får vi gratulera tycker ja!
Syrran Veronica till vänster grattar, buffé i överflöd fanns det också. följt av tårta, och mer tårta och kakfat.

Studentpresenterna innehåller nog en god portion litteratur, vi är en läshungrig släkt, och då Kerstins morbror kallas för Kultur-Mats och skriver på
http://sekovast.se/page.php?43 så finns ingen brist på böcker. Mats håller ju givetvis i talet med.
   


tillfälligt avbrott

Har förekommit tidigare här, mest på grund av träd och annat otyg runtomkring som rivit ner ledningarna. Nu har det röjts rent med den värsta grönskan, vilket var på tiden. Men självfallet lyckdes trädrensarna att även riva med ledningen ner...


Syns snart igen allihop.


Torgträngsel Borås 2009

veckoträffarna rullar på, i tisdags var det dags att besöka Borås och stora toget för deras tisdagsevenemang. Men lite meckigt, dom verkar ha hunnit bygga om halva Borås sen jag var där sist, och det var för två veckor sen...

Men trots ombyggnationer och stök även på togrget så räknades det till slut in inte mindre än 95 bilar!

Ytterligheterna rullar in, tvåtakts-saabar följt av en Rolls Royce från 1935 med Sport Saloon-kaross från park Ward.
Tidig och sällsynt Excalibur, dessa hette SS och byggdes på Studebaker-bas, upphovsmännen Sherwood Egbert, Raymond Loewy och Brook Stevens kom ju också från Studebaker. En riktigt fin Cadillac som skymtas på torget emellanåt , en Fleetwood 75 sedan från 1940
   
   
Pampig Mercedes Benz från 1939 som vi inte sett förut, men det behöver inte vara överdådigt elegant och lyxigt för att vara intressant, sveriges enda rullande Neckar Jagst är ju minst lika kul att se. Neckar Jagst var alltså en Fiat 600 som licensbyggdes i tyskland av NSU. Äldst på torget denna tisdag, Chevrolet från 1929 coh en lite nyare Chevrolet Corvette från 1973 var en av flera Corvetter på plats.

1957 hette De Sotos flaggskepp Adventurer, 1600 sådanhär coupéer byggdes, 1958 presenterades Edsel med pompa och ståt, och sen gick det som det gick. brevid en Ford fairlane från samma år, och sen en enorm Lincoln Capri från 1959.
   
   
Mera Fordprodukter, snygg Country Sedan från 1956 i läcker tvåtonslack, Under sextiotalet var Lincoln ensamma om att erbjuda fyrdörrars cabrioleter som denna från 1965. SAmtidigt på denna sidan atlanten byggde Ford sådanahär småsaker, en charmigt röd Taunus 12M. Och visst är Cadillacs 56:or så vackra så...

Ovanlig coupé, en Mercedes Benz 220S från 1958 brevid den fina Park Ward-Rollsen. Trångt på torget denna dag som synes.


Och lite Rambler-spotting! Fin AMC Javelin AMX från 1973 dök upp också. AMX var tidigare en egen modell som var rent tvåsitsig, men nånstans längs vägen bakade man ihop den med den större Javelinen och AMX reducerades till ett tillvalspaket. Bara 5707 sådanahär AMX:er såldes 1973.


Och som fotnot kan tilläggas att nånstans på bilderna ovan, så kan man faktiskt skymta farbror sid

Heja Emily - Tarrytown

Från igår, då Emily anlände till Tarrytown, New York, det var här fabriken låg där hennes Maxwell en gång byggdes.
        

den färgranna vagnen som möter upp där är en Spyker från 1907, den är också van vid att gå långt, då just denna bil har deltagit i Peking-Paris loppet, två gånger!

Heja Emily!

I morse lokal tid startade ett märkligt ekipage från Broadway avenue #1930 i New York. Det är Emily Anderson som skall köra därifrån till San Fransisco med en Maxwell tourer från 1909.

Detta gör hon för att det var exakt 100 år sedan Alice Ramsey startade från samma ställe med en precis likadan Maxwell för en tur över hela amerikanska kontinenten till San Fransisco. En bravad som år 1909 tog 59 dagar i en tid då det knappt fanns vägar utanför städerna och kvinnor inte ens hade rösträtt, än mindre var betrogna med att hantera mekaniska maskiner.

Alice med compani 1909, Emily 2009.
 


Fordonet, en Maxwell model DA från 1909, motor med fyra cylindrar, fyra liter och 30 hästkrafter.


Mer om dessa två äventyr 1909 och 2009 finns att läsa här:
http://aliceramsey.org/

Occh Emily "live" uppdateringar från färden här: http://twitter.com/AliceRamsey100
(dom har redan tappat en navkapsel och har inte ens kommit ut ur new york...)


GO EMILY!


Mek efter Meca

Förra helgen var det show på Mecabanan i Malmö där körningarna för team northrace del började med rekord på 4,23@265km/h på 201-metersbanan. En ivrig gasfot i semifinal satte dock stopp för vidare tävling för teamet, men grejorna höll och det går riktigt fort med den nya kompressoruppsättningen också.  Nästa helg är det Sundsvall som gäller.

Anders har fått ett bottenjobb, och det är gott om plats i hjulhusen på en sån här.
   
Pelle svabbar däck medans Richard får prova att svetsa aluminium. 

Ingen anledning till hets, vi tar en fika istället, det är ju flera dagar kvar tills vi åker till Sundsvall.

Kaisers från ett annat Kaiser

Henry J Kaiser var grundare av först och främst Kaiser Shipyard som byggde fartyg åt amerikanska flottan. Efter kriget grundade han bolagen Kaiser Steel, Kaiser Motors, och Kaiser Aluminum.

Kaiser-Frazer Corp./Kaiser Motors bilar är välkända trots den korta levnad de hade, men ett av hans andra bolag Kaiser Aluminum presenterade på femtiotalet en serie prospekt på helt egna bilar för möjlig tillverkning, helt i aluminium givetvis. Dom kom dock aldrig förbi det här stadiet.






live med Bossen

Det har väl knappast ungått någon att bland alla aktiviteter den gångna helgen spelade Bruce tre bejublade spelningar i Stockholm.  Detta är inte däreifrån utan från Barcelona i februari förra året. Men här visar han med önsvärd tydlighet varför vi fortfarande kallar the Boss för the Boss.
          

Power Meet Nossebro 2009

Nationaldagen firar vi på detta sätt i Nossebro på det årligt återkommande Power meet där.



Väderleksrapporten var inte optimistisk, men det visade sig till större delen vara ett alldeles utmärkt väder som dock övergick i regn på eftermiddan, följt av uppklarnande, tråkigt dock att ett par enstaka regndroppar resulterar i att ett lämmeltåg med bilar åker mot utfarten. varför inte vänta tills det slutar regna om du inte vill slabba ner bilen i onödan?

Hur som helst, morgonen bestod av solsken och smidigt insläpp nästan utan några köer alls.
Fin Camaro cab från 1967 och en Cadillac från 1954 tuffar in, och lite Mopars, en fin Chrysler Windsor 1958, som har "optional sidetrim" som man kunde välja extra. Windsor var insetgsmodellen som basereds på Dodgechassi. Sist en trevlig Chrysler 300 cab från 1965.
    
    
En glad träffgeneral syns klättra i armaturstativen, Kjelle är en riktig eldsjäl. En blå fin Dodge Coronet R/T cab från 1967 är väldans ovanlig som i 628 byggda, och en Pontiac från 1958, detta är en tvådörrars "stolpe" en karosstyp vi inte ser så ofta här då de flesta föredrar en hardtop. Chieftain 2dr gjordes i 17394 ex detta år. Och en Ford fairlane från samma år rullar in, en bil med helsvensk förflutet i Mariestadstrakten.

Och lite mer Pontiacs, Årgång 1966 är superpopulär här en av de lite ovanligare av dom Catalina Safari wagon, och en Bonneville sedan. Pontiacs från tidigare delen av femtiotalet ser man mer sällan men här är två Star Chief cabbar, 1954 respektive 1956.
   
  
Catalina safari wagon från 1960 är annars ingen vanlig syn men här står två likadana snyggt brevid varandra. 1957 Pontiac Cheiftain och lite sportigare Pontiacs, GT0 1969 och firebird Trasn Am från 1970.
Och en vända Oldsmobiles 1953, 1955, 1957 och en ovanlig Dynamic 88 wagon från 1959.
   
  
Men den popläraste Oldsen här är 1958 års modell, "Krom-oldsen" här en Ninety-Eight Holiday sedan med hela option-listan inklusive det sällsynta New-Matic suspension som luftfjädringen hette hos Oldsmobile.i andra ända avskalan återfanns Dynamic eighty-eight som denna coupé är. Bland Olds Cutlass dominerar 1970 års modell, här en Cutlass Supreme cabriolet och den tuffare tvillingbrorsan Cutlass 4-4-2.

Cadillac i massor, vi börjar med en 1955 års Eldorado, följt av 1956, och 1957 som är en Fleetwood 60 Special och en av många fina Cadillac årgång 1958 på Nossebro.  
   
   
1959 och 1960 Eldordao Seville och Eldorado Biarrittz, och 1961 respektive 1962års cabrioleter från Cadillac.

Av den eftersökta och som i 532 tillverkade Eldorado från 1953 dök det upp två, en välkänd ljusblå från Lödöse samt denna som kom från Danmark där den är den enda i sitt slag.


En annan trevlig Cadillac som syntes var denna vackert ljusblåa Fleetwood 75 Imperial från 1956, och just den här har det ju skrivits om tidigare i bloggen när den kom hit. http://imperialism.html 




Nic Nilsson aka Fireball Steven krängde rockabilly i vanlig ordning, han har även själv släppt en ny platta, som man hittar mer info om här: http://www.fireball-steven.tk/ . Två moparprofiler syns smyga runt på träffen och en hel del trevliga mopars fanns det. Fin färgklick i form av en Chrysler Saratoga sedan från 1960 och en betydligt mer diskret Valiant V200 sedan från 1965, två likadana stod det på bortre fältet.
    
    
Anders Jacobsson från Westside Auto visade upp en superfin '58 Chrysler New Yorker på bedömningen, en av bara 666 byggda. Många trevliga Mopar musclecars dyk upp med, Plymouth 'Cuda och en av flera fina Dodge Challengers av 1970 års modell, här en superfin R/T med 440" Sixpack option .Och en lika fin Dodge Charger från 1968.

Uddamärken var dåligt representerade, på hela dagen syntes två Studebakers, två Packards, en Rambler och två övriga AMC-bilar...

Men bland Chevrolet dominerade 1959-60  stort. 
Chevrolet 1959 hade de berömda kattögonen bak, 1960 byttes det till runda lampor, tre per sida på Impala, och två på de övriga som på denna Bel Air. Stationsvagnarna fick bara plats med två, detta är Impala som wagon fast då hette dom Nomad.
    
     
Flera fina 55-56 Chevroleter fanns på plats också här en Bel Air 56:a, och en Bel Air från 1958. Chevrolet av 1967 års modell finns knappt i Sverige av okänd anledning, från Norge kom dock denna fina Chevelle SS396 cabbe, och sist en ovanlig ock lyxig Caprice coupe från 1967.

Utan tvekan största ekipaget, Tommy från Härryda med sin Peterbilt 359 årgång 1973.


Busiga Wille kommer också från Härryda, och tittar ut ur husses Dodge för att se om det slutat regna nu.


Hela Fordconcernern, först Olof Grönqvists fantastiska Lincoln Zephyr med V12 motor från 1937. Av just denna tvådörrars sedan byggdes bara 1500 ex, Olof har tolv stycken V12 Lincolns till!  Edsels fanns det gott om i Nossebro denna dag, här en fin Citiation sedan från 1958.
Av stora Fordar så syntes definitivt flest av 59 års modell, här en Galaxie Town victoria sedan. Mercurys finaste stationsvagn hette Colony Park, och detta var exklusiva kombis, 4474 ex byggdes av denna och kostade $3775, 250 dollar mer än Monterey cabrioleten samma år.
   
   
Trender i avtagande, häromåret drällde det av De Soto 59:or, sist jag var på Nossebro stod det inte mindre än fyra sådana här Fireflite cabrioleter där, vilket är otroligt då det bara byggdes 186 stycken av dom, i år syntes bara denna. Även Chryslers 300-bilar från 1957-61 som var så jättepopulära tillika jättedyra för ett par år sedan syns knappt ute längre heller, enda representerade var den här Chrysler 300G från1961.
Dessa 300-bilar var riktiga hi-performance åk, och exklusiva sådana byggda i små serier, 1961 coupén gjordes i 1280 exemplar. Medans andra börjar bli mer populära, förut såg vi knappt De Sotos från tidigare hälften av 50-talet, här dock är en fin De Luxe coupe från 1950. Likaså har ingen gillat Plymouth full-size 60-talare i nån större uträckning heller, men de börjar bli fler. Denna Fury III från 1967 var fin, och den enda 60-tals storplyman på plats

Stora Ford av årgångarna 1966 och framåt ökar mer också, här en fin Galaxie 500 fastback från 1968 och en väldigt röd LTD cabriolet från 1971. En av flera fina Mercury 59:or på plats, också en årgång man börjar se mer utav. Men den värsta Buick Limited '58 hysterin verkar ha lagt sig, av cabbarna syntes tre denna gång på fältet. Vi har annars gott om dessa i Sverige, av drygt 830 gjorda finns över 10 procent här!
   
   
Blandat från fälten, Corvette i långa banor, en ball A-Ford från 1930 var en av en handfull roddar som vågat sig dit.. Thunderbirdklubben hade en egen ruta, men denna väldigt blåa 58:a stod utanför. Flera fina "mid-fifties" Buick syntes, här en av dom, en Buick Super från 1956.

Power Meet Nossebro avslutas per tradition med burn-out tävling, och först i raden en bekant kärra, Emelie från Kungsbacka med sin Corvette givetvis. Chevrolet Caprice dök upp i rinken med och tokigt värre, en Cadillac Fleetwood limousine från 1964 ger sig på och elda däck.
    
   
Bland andra deltagare syntes en vass rallypreppad Opel, som skrämde slag på Kjelle då den sköt lite flammor på hans gumistövlar när den skulel startas. Sist ut, Carlo Notaro, moparkille i själ och hjärta hade slängt ihop en Dodge Coronet 58:a med en D-500 motor och extra grov bakaxel för detta, och eldade på tills diagonalerna small.

Carlos berömda burnout-show med New Yorker 58:a 2006 kan även ses här.
http://solig-dag-i-nossebro.html

Nossebro 2007:
http://solig-dag-i-nossebro-igen html

Lego-spelare

Tycker alla vinylälskare därute att det är svårt att hitta grammofoner och grammofondelar därute, så varför inte göra som de här grabbarna, bygga en skivspelare av LEGO!

      

The Melin Collection - Galaxie rear ended

I Juli 1970 står mamma Inga melin vid sonen Lars Ford Galaxie 500 från 1966.  


I juli 1972 hände det sig en tidig morgon att en kraftigt berusad "councilman" motsvarande kommunalråd irrade sig in på North Wright street och krashade rakt in i Forden som slutatde sina dagar på detta horribla vis.


Stars & Cars - young girls & cadillac cars


En 23-årig jänta från Kansas trivs bra i den stora staden och riktigt jättebra med sin nyinköpta Cadillac 370-D Fleetwood Town sedan med V12 motor.  Men allra bäst trivs hon nog med sin karriär, som hade tagit raketfart. 1934 var
Jean_Harlow en av Hollywoods hetaste aktriser.



Tyvärr så blev hennes karriär inte långvarig, hon insjuknade och gick bort 26 år gammal 1937.

Och här är Marlene Dietrich samma år med sin nya Cadillac, den lite större varianten 452-D med V16 motor på 7,4 liter. karossen också den en Fleetwood town sedan. Marlenes karriär kom att vara betydligt längre, och gjorde sina sista framträdanden på vita duken i slutet av 70-talet, och levde fram till 1992.



Jean Harlow hann ändå avverka flera trevliga lyxbilar, Här hennes Packard från 1932 som finns kvar än idag, Och den specialbyggda Cord L-29 Paris special speedster från 1931 som är försvunnen sedan länge.   
       

 

SAAB och flickorna

Lite tidsbrist ikväll gör att det får bli ett kort inlägg, light-version, vi bjuder på lite brudar med SAAB:ar eller SAAB:ar med flickor eller nåt åt det hållet.











...å Lasse Lönndahl.


Nyinkommet

Det trillar in bilar igen, roligt att se att det var rätt packat på Nordtrafik igen och bland allt annat så stod den här väldigt trevliga Dodge Polaran från 1967.  Detta är en Dodge Polara 500 vilket var ett option som bara fanns till coupe och cabrioleterna. Mittkonsol och bucket seats kännetecknar en 500. Mycket fin bil som till och med hade "dealer certicard" fortfarande på plats. 
   

Detta dealer certicard var återförsäljarens servicekort där bilens ID, försäljningstället och ägarens namn står inpräntat, detta försvinner hos dealern eller verkstaden i 99,9% av fallen.

Och det har ramlat in en Rambler!  Det är ytterst sällsynt att någon bryr sig om att ta hit en sådan men det har kommit in en liten trevlig Rambler American 330 wagon från 1964. Hela 20587 byggdes samt ytterligare 8062 i den billigare American 220-serien, men få har bevarats. American var en liten jänke med runt 4,50 i längd. Sexa helt i lättmetall på 90 eller 125 hästar var motoralternativen.


Mer American stationsvagnar har dykt upp i bloggen här: http://smakorkad-reklam.html
och här: http://fruit-street.html

En fin Chrysler Windsor från 1947 har anlänt, dessa modeller byggdes oförändrade under perioden januari 1946 och ända fram till mars 1949, och går i stort sett bara att skilja åt genom chassinumret. En trevlig och solid Oldsmobile Starfire coupe från 1966, Olds hade lite speciell instrumentbrädda under dessa år, här med bucket seat, och mittkonsol med en snygg varvräknare.  
   

Och en prydlig Oldsmobile Ninety-Eight sedan från 1965 stod i närheten med, med en Chevrolet Biscayne wagon framför, brevid en Pontiac Tempest Custom från 1966. Längst bort skymtar en inte obekant Pontiac Catalina från 1965, men den har rullat många mil i Sverige vid det här laget och finns att se mer av på: http://www.ccv.se/


Ronald Reagan umgås med stjärnor...

...hette en rubrik på http://larsson-larssons.blogspot.com/.html , vad lustigt för jag har en bild på detsamma. dock kanske inte lika söt som Viveca Lindfors men... 

                                     

Ronald Reagan pysslar om vad som torde vara världens mesta kändis-apa, Cheeta

De förgätna del 50 - Ford Mustang & Torino Twister

Twister var en så kallad "regional special" som byggdes speciellt för att säljas i Kansas City sales district, vilket innefattade Kansas, Missouri och nordvästra Arkansas.



Twister erbjöds 1970, och samtliga Mustang twisters var Mach 1 fastbacks och kom enbart i Grabber Orange.
När Kansas sales district lade in ordern om special-Mustangerna så ville man ursprungligen ha 100 stycken med 428" Cobra Jet och drag pack, men såpass många fanns inte hos Ford att leverera, så flera fick den då nya 351" 4V Cleveland-motorn istället.
Men all tillgänglig performance-utrustning skulle med, på komfortsidan fick man AM-radio och tonade rutor. Nu blev det inte ens 100 totalt, utan bara 96 byggdes och av dom hade bara hälften fått 428"SCJ-motorn.
Alla Mustanger byggdes i Dearborn-fabriken ,medan man däremot byggde Torino Twisterbilarna i Atlanta-fabriken.

Alla Torino Twister kom i Vermillion red och var baserade på Torino Cobra och hade då 429" maskinen som kom som både Cobra jet och Super Cobra Jet och drag-pack.  90 stycken Torino Twisters byggdes och sen skickades dessa och Mustangerna till Kansas för att få dekoren lagd och detta skulle ske i tid för den 7:e November 1969 då man hade arrangerat ett evenemang som hette "Total Performance day" på KCIR, Kansas City International Raceway.   



Utöver dessa 96 Mustanger och 90 Torinos så skall även fyra Ranchero ha gjorts i Twister-utförande, alla dessa hade 351" 4v-motorn och automatlåda.

Här är samtliga Twisters uppställda och redo för Total Performance day, november 1969.



Den speciella "Twister bagde" som var särsklit kännetecknande för dessa.


Twisternb kom lägligt för Ford, man hade bilar färdigbyggda för att promota en ny racingserie, ARI, man hade till och med byggt speciella pace cars och allt, innan ARi gjorde hastig konkurs. Och nu kom dessa till användning istället för Total Performance day i Kansas.

Twistern var bara menad att vara en engångsföreteelse, men inför 1985 kom några Ford-handlare iKansas-regionen upp med idén om en jubileums-Twister. Ford hade detta år börjat klättra tillbaka upp på hästkraftsstegen med en ny 5-litersmotor med fyrportsförgasare på 210 hästar som blev standard i nya Twister II, dock kom de med automatlåda att få den vanliga 180-hästars motorn med EFI-insprutning. 
Och 1985 års Twister II gick även att få som cabriolet. 


90 Stycken Twister II byggdes, av dom hade 83 den starkare 210-hästars motorn, bara 13 gjordes som cabriolet. Standardfärgen var Bright red, men 14 blev Oxford White, en silver metallic och en Dark Canyon Red. Twisterlogotypen såg nu annorlunda ut också.



Och så hoppar vi fram till  2008, och nu återupplivades Twister, mer likt originalet denna gång, motorn var den större 4,6 liters 24v. och den kom både som coupe och cabriolet med mycket extra designoch stylingmässiga tillbehör i Twisterpaketet. Dessa byggdes inte helt av Ford utan färdigställdes av R&A Motorsports som har lång erfarent av att preprera racingbilar år Ford. Återigen var en produktion på 90 exemplar. Prototypen visades upp på SEMA auto show 2007, och hösten 2008 skulle Twister återigen finnas hos Kansas-handlarna, det gjorde dom också, en del av dom.



Finanskrisen han slå tilloch av de planerade 90 stycken färdigställdes bara 17. 13 av dom coupéer och blott fyra cabrioleter han byggas innan Twistern kom av sig.


Stortyskar på parisbesök 1930

Två pampiga skapelser på Parismässan 1930, det är två Maybach DS-7 Zeppelin, en med kaross och en utan, och var det dyraste man kunde köpa från Tyskland på denna tiden. Modellnamnet Zeppelin har sin förklaring i att Maybach startade som ett dotterbolag till just Luftschiffbau Zeppelin, året var 1909. Men det var först 1921 de presenterade sina första bilar, som från första stund var kända för att vara välbyggda och dyra. . DS-7 byggdes 1928-30 och hade en 7-liters V12 motor på 150-200 hästkrafter. Det var gedigna vagnar då en Maybach med kaross vägde runt 3 ton.


Men vad gör namnet Mazda därupp i hörnet? det skulle dröja länge innan några Mazda-bilar byggdes, fast bolaget hade grundats redan 1920. Men detta är inte japanska Mazda, utan det handlar om det franska Lampe Mazda. Det var General Electric som började sälja Edison-glödlampor under Mazda-namet redan 1909, och Lampe Mazda var deras franska agentur. Namnet Mazda är faktiskt inte ens japanskt, utan härstammar från persisk mytologi där Ahura Mazda är vishetens och upplyshetens gudomlighet.

     

Ford från Down under

                 

Från Australien, Ford 1957 och 1958. Men det ser ju ut som 56:or? Och det var de också då man behöll den tidigare karossen, och för 1957 försågs den med ett V-emblem i grillen som inte fanns på den amerikaska dito. För 1958 konstrade man dock till det lite grann. Den försågs med kanadensiska Meteorens grill från 1955, och sidodekor från Meteor Rideau från 1956. Givetvis var dessa högerstyrda och gick att få som "ute" också dvs den typiska australiensiska personbilspickupen.  1958 Ford mainline ute.

  

Sveriges första bil


detta räknas som den första bilen som tillverkades i Sverige. byggd av målarmästare Jöns Cederholm utanför Ystad och kortet är taget 1892.
Det var inte menat att sättas i serieproduktion alls utan den tämligen händige målarmästaren och hans bror Anders som var smed, ville bara göra en vagn som han kunde färdas till in till stan med.


Nu fungerade den sådär,och den kom troligen aldrig ens in till Ystad från Sandskogen. Men första bilen var en rätt spännande konstruktion. Mittmonterad ångmaskin med en encylindrig dubbelverkade kolv, individuell hjulupphängning med spiralfjädrar runt om och ett chassi som idag skulle beskrivas som en sandwich-monocoque.

Då Cederholms första aldrig fungerade som det var tänkt så demonterades den och de flesta delar gick åt till att bygga Cederholms andra bil som stod klar 1894. Det blev en mer konventionell vagn från den tiden, men visade sig vara nästan lika svårstyrd som föregångaren. Brännaren till pannan var nu av en annan typ som krävde konstant tillsyn och kondensorn var underdimensionerad, vilket inskränkte Cederholm 2:s aktionsradie till någon kilometer.  

Denna finns dock bevarad än idag i körbart skick.


Dett var allstå de två första svenskbyggda automobilerna, eller egentligen inte, redan 1819 beviljades en man vid namn Samuel Owen monopol på ångdrivna fordon av hans kungliga majestät. några ångdrivna fordon kom inte till skott just då. Det skulle dröja ända till 1842 innan man byggde en fungerande ångdriven vagn i Sverige. Med ett frågetecken för en vagn som skulle lottats ut i jönköpings tidning 1822.

Redan före dess fanns det reguljär trafik med ångdrivna omnibussar i både England och Frankrike. 1769 byggde Joseph Cugnot de första ångdrivna dragfordonen. 1650 anlände en triumfvagn till Sverige genom greve Karl Gustav, senare kung Karl X Gustav, den var självgående så tillvida att den drevs av stålfjädrar som ett stort urverk. den kunde styras genom ett snidat drakhuvud som spak.  

Så automobilen daterar sig långt före automobilens officiella födelseår 1886, då Gottlieb Daimler ases ha uppfunnit bilen.  Det gjorde varken han eller den samtida Karl Benz, vad dessa gjorde var att ta patent på självgående vagn med förbränningsmotor av
Otto-konstruktion.
 
 

Bilspotting Landvetter

Då bloggen Metica brukar visa lite sett på stan-bilder i kategorin
http://www.metica.se/blogg/category/inspiration/ får väl jag bjuda på lite bilspotting häromkring. Här är söndagens syner i och runt Landvetter.


Vid gotteaffären ser vi först Christina med sin läckra Buick Roadmaster 49:a som visats innan här och var i bloggen.


Och nere i centrum står Odenmans fina Chrysler Windsor 56:a



Farbror of Sweden tankar sin Amazon, såld ny 1964 och samma ägare än idag!


Och så åker vi ut en sväng på motorvägen och siktar en av de oerhört sällsynta JC Indigo, byggdes i knappt 40 exemplar, men vafalls? 27 grader varmt och uppcabbat?  


På vägen upp till mig stod denna trevliga karamell i klassiskt British racing green, Jaguar E-type från 1965 som annars bor i Göteborg ute på söndagsutflykt i den här bygden.


Och dagens andra E-type stod nere i centrum senare på kvällen.


Och ett par rutor därifrån svängde Stefan in med sin Cadillac 67:a för en snabb shoppingtur hos Ica på kvällskvisten.