veckans boktips
veckans boktips:
F19 - en Krönika ; F19:n kronikka av Greger Falk
ISSN 0345-3413
En mäklig bok om en märklig episod. Flygflottiljen F19 sattes upp för att bistå Finland i vinterkriget 1939-40, med plan och frivillig manskap från svenska flygvapnet som flög under finsk beteckning mot fienden.
Nedtecknat av F19:s signalofficer Greger falk som berättar detaljerat och ingående om F19:s korta med intensiva existens. Man får även lära känna all inblandad personal från kökspersonal till stridsflygarna och en inblick i deras ansträngningar och insatser under denna iskalla krigsvinter i de finska lappmarkerna.
Boken är skriven på både svenska och finska simultant, så den ger även en god språklektion
Översvämmningseländet (-kappbloggning: december -06)
Strömavbrotten ja. Jag undrar på vilken firmafest man kom fram till besutet att lägga hela kommmunens viktigaste primära fördelningstation vid den lägsta möjliga på punkten vid kröken på en å....
Man kan säga att dom fick bokstavligen fiskarna varma när det där bygget small, och ån tog genvägen rätt igenom stationen.
Men låt oss börja i Partille, detta är Säveån som tar sig en titt på omgivningarna utanför kanten.
Den tittade även in i Arvidssons och Bostics gamla garage till höger för att sen slinka in på kina-haket brevid.
Två dagar senare i Landvetter så har vi helt nya vattenflöden där det aldrig funnits sådana förut, Automan-hallen fick nog inte många kunder denna dagen.
I närheten, bakom byggvaruhuset PMG heter denna vägen ironisk nog Regnvägen...
Den underminerades så illa att stora stycken av beläggningen slets loss och sköljdes med ner och ställde till med skada på vad som råkade stå ivägen.
Under natten kulminerade det med flertalet översvämmade vägar som tvingades stängas av då vattenmassorna vällde in över vägen stundals kilometerlånga sträckor. Vägen mellan Hindås och Härryda var helt stängd, men trots att vägverket stängt av med stora däckbarriärer, blinkande varningsljus och skyltning, så tvingades ändå polisen postera sig för att förhindra idioter från att till varje pris ta sig förbi. För det gjorde en del, och det kunde slutat väldigt illa.
Vägen mot Eskilsby, Lindome hade samma probelm, medans vägen mellan Landvetter och Mölnlycke som är rätt tungt trafikerad, rasade ut i sjön.
En liten promenad runt Landvetter dagen efter, ger vid handen att vi har nog inte sett nåt liknande innan, Åstranden ligger precis vid en krök i Landvetterån, och har av gammal tradition alltid vart översvämmad på våren, men inte i December.
För att få något hum om vattennivån, så här en sommarbild med bron vid stationsgatan under normala omständigheter, nåja, i allafall under byns årliga ankrace. och den 12:e december 2006.
Ån tog en genväg bakom Åstranden också....
En inte alltför klyftig parkering i anslutning till idrottsplatsen Landevi.
Här är en väg av skylten och lyktorna att döma, ån går normalt i en fåra under en liten bro i bortre änden.
Så tar vi oss till Mölndal... Ågatan heter passande nog den här vägen, den blev en å i sig självt.
Här är Göteborgsvägen, normalt sett en livlig gång och cykelbana, fyra filer och dubbla spårvagnsspår, nånstans där under allt vatten alltså.
I Mölnlycke så låg sotra delar av gamla Mölnlyce fabriker fullständigt under vattnet, slussarna längre upp i ån mot landvetetrsjön, höll förvisso, men det spelar ingen roll när vattnet väller över och förbi slussen.
Vattnet försade in i ena änden av byggnaderna och tillsammans med kontorsmateriel och möblemang ut genom andra änden,.
vägen leder ut från Långenäs längsmed landvettersjön, in mot Mölnlycke, var under flera dagar avskiljt från civilisationen. men står det inte nåt därborta till vänster i vattnet?
Jo...
De förgätna del 9 - Pontiac 2+2
Namnet influerat av europeiska sportvagnar, och sportigt skulle det vara, 2+2 gick enbart att få som coupe eller cabriolet, separata stolar fram och en väl tilltagen mittkonsoll delade även baksätet, så den blev strikt fyrsitsig.. Motorn var 421" HO-maskinen som gick att få med antingen en fyrports Carter förgasare eller "Tri-power" tre tvåportsförgasare, effekten var på 338 respektive 376 hästkrafter. Till det yttre lades det till lite sportiga kromade gälar på sidan samt 2+2 emblemen på skärmarna och bakluckan.
En Catalina coupe kostade 1965 $2809, och för 2+2 paketet fick man lägga till hela $419. runt 11000 65:or utrustades med detta, hur många som var cabrioleter respektive coupeer finns ingen uppgift om, men 5316 hade manuell låda och 6205 med hydra-matic automatlåda.
För 1966 så lanserades 2+2 som en egen modell, alla kännetecken med emblem och kromribbor fanns kvar från modellåret innan, men däremot inga Catalina-emblem.
Dessa utrustades också som standard med sportratt, kromade ventilkåpor och luftrenare. Motorn på 421" givetvis i samma utföranden som året innan, med extra "421" emblem på framskärmarna för att göra det extra tydligt vad man hade att göra med.
En Pontiac 2+2 var en riktig dräpare , trots sin storlek så averkades 0-100 på 7,2 sekunder och kvartsmilen på runt 15 sekunder.
Dock sjönk försäljningen till 6303 bilar detta år, fortfarande ingen break-out mellan coupéer och cabrioleter, men ungefär en tredjedel av dom hade manuell växellåda.
1967 återinsatte man 2+2 modellen i den reguljära Catalina-serien, Nu var den berömda 421" motorn borta och ersatt med en 428" på 360 hästkrafter.
Men detta hjälpte inte heller , för detta sista år så sålde man bara 1768 bilar i 2+2-utförande .
Bland muskelbilar så fokuserades det mest på compact och mid-size bilar, men Pontiac bevisade 1965 till 1967 att det gick att göra full-size vagnarna riktigt sportiga och snabba också. men köparnas marknad gällde, Tempest och GTO-bilarna sålde mångdubbelt mer, och 1967 kom ju även den lilla pigga Firebirden som såldes i 82000 exemplar premiäråret.
Men norr om gränsen, i Kanada så började man 1967 att erbjuda 2+2:an på sina egna modeller. Detta är verkligen sällsynta bilar, då kanada är en så mycket mindre marknad än USA, så var produktionen därefter.
De Kanadensiska Pontiac-bilarna byggdes rakt av på Chevrolet-mekanik, och har trots identiskt yttre nästan inga likheter med sina Detroit-baserade syskon. Namnen skilde också, Laurentian, Parisienne, Strato-Chief var modellserienas namn.
En ytterst ovanlig kanadensisk Parisienne 2+2 från 1967 som rullar i Sverige. då allt under skalet kom från Chevrolet, så har denna en 396" motor, men som fick heta Astro-Jet istället för Turbo-Jet.
Då dess USA-byggda kusin bara hade funnits med 421-motorn som enda alternativ , så gick de kanadensiska 2+2-bilarna att få med reguljära motorsortimentet från Chevrolet, så man kunde även få en snik-2+2 med sexa också.
i Kananda såldes 2+2 modellerna vidare ända fram till 1970, tillverkningssiffror verkar nästan omöjliga att få fatt på, men det torde röra sig om ytterst små serier.
Nedan en 2+2 från 1969, de speciella kromribborna på sidan fick hänga med för att särskilja 2+2:an även i Kanada.
Höstflod 2006 (-kappbloggning: november -06)
Mot slutet av november såg det ut så här vid Härryda och Hindås.
Dämmet vid Hindås Nedflo stod pall för påfrestningarna, till höger trädgården mot ån bakom vår lokala pizzeria.
sjösättning av båten torde bli mycket enklare nu när det här båthuset i hindås står ute i sjön...
Det såg illa ut, men då visste vi inte vad som komma skulle...
En Dodge på dekis (-kappbloggning: november -06)
Ja tror sjutton det, den har ju varit avställd sen 1972...
MPH-Göteborg premiär (-kappbloggning: november-06)
Mph är så poltiskt inkorrekt det kan bli i tider när det gastas om miljöpåverkan, slöseri och så hemska olyckor som sker med stora och snabba bilar.
Så då gillar vi mph, som bara handlar om sport, prestige och lyxbilar, en spark i skrevet på avundsjuka vänstervridna gapande milömuppar och dylikt kreti och pleti.
Mässan fick kritik för att den inte var tillräckligt stor, eller hade tillräckligt exklusiva bilar. Det som fanns räckte visserligen och blev över men en del är ju aldrig nöjda. Vad jag inte tyckte om var utrymmena inte var speciellt lämpade. Trånga montrar och Eriksbergshallens fönster gav mycket störande ljus.
Bialrna som visades var det inget fel på. Aston Martins saknades, annars var de flersta på plats från Lamborghini, Bentley , Ferrari Maserati, Maybach, Porsche, Lexus och dylikt. Dock ställer jag mig lite frågande till Subaru som prestigebil.
Dyra Lamborghini Gallardo Spyder och den ännu dyrare Ferrari Enzo på plats.
Mercedes Benz McLaren SLR edition 722GT, ett av bilvärldes krångligaste namn och en av de dyraste namnen också med en prislapp på 4,2 miljoner...
Alfa Romeos Brera är en trevlig lite sak , och Jeep visade up sin Cherokee i herrejösses-utförandet SRT-8 Inget för skogsmulle att köra på off-roadträffar med alltså.
Konfrencierskapet sköttes eminent av duon Peter Sundfeldt och Peter Haventon, här diskuterar dom Jaguar minnen vid en XKR.
En sexa Offenhauser tack. (-kappbloggning: november -06)
En väldigt trevlig 1957 Chevrolet Handyman wagon anlände denna dag. Vad som var extra roligt med den var att den hade kvar originalsexan, som var försedd med en hel del gammalt trimgodis från Offenhauser! Att Offy även brydde sig om att kränga trimgodis till dom här bojsänkena var en nyhet för mig.
Alu-insug och dubbelförgasare från legendariska racingfirman Offenhauser, kultgrejor idag.
En fika hos Sundfeldt (-kappbloggning: oktober-06)
Nu kanske man inte vanligtvis brukar åka och handla böcker på en garageträff, men i kretsen runt citroën-folket så kan det mesta hända. I peters garage står ett par fina paddor, 2cv:s samt en 2Cv skåpbil under renovering. och lite annat smått och gott. en riktigt stor underjordisk lekstuga för stora grabbar helt enkelt.
Det är trångt i garaget mellan alla bilar och objekt, och som om det inte är nog med det , så har grabbarna lyckats fylla ut demn mesta övriga golvytan med dessa små Heinkel bubbelbilar.
Man får se upp var man sätter fötterna .
Bubbelbilar överallt. Peter och hans gäng brukar turnera sommartid med dessa små lustiga skapelser och spela nånting som dom kallar Kravalljazz. Helfestligt.
På tio minuter
Varför...
Putäll på er, grefvar och baroner!
Upptäck Bryn Terfel
Bryn Terfel, operavärldes spjuver, har en baryton,´med betoning på bary, en röst som kan starta laviner, och hemma i Wales så måste denna röst kunna ropa hem fåren på milsvidda avstånd i dalgångarna.
För det är just vad han är, en fårfarmare, för när de andra operadivorna sätter sig i sina hyrda limousiner till bjudningar, så åker Bryn hem, tar på sig gummistövlarna och sätter sig i en Land Rover och skumpar iväg på gården.
Han gjorde duett med Pavarotti i sista akten av Toscana en gång, kommer in utan frack, men i Juventus matchtröja! Man bara måste älska en sån spjuver.
Elmia 2008
Påsk innebär Custom motor show på Elmia i Jönköping, i år bröt jag alla invanda rutiner och åkte dit redan på fredan och det i baksätet på en Volvo S60... vädret bröt resten av rutinerna med istället för de långa karavanerna med jänkebilar på väg upp i vårsolen så såg det större delen av tiden ut så här framför oss.
Köerna var naturligtvis mycket kortare i år, men det var förhållandevis välbesökt. Custom motor show och Bilsport performance show är egentligen två utställningar på samma datum, så alla hallarna är fyllda med bilar, tillbehör, företagsmontrar och motorcyklar. Bilposrt performance show-delen kan mnan snabbt raska igenom, finns lite av intresse där för en som mig som gillar lite mer klassiskt stuk och historik.
När man snidade iho pcustombilar förr så gjorde man det på den tidens bilar som hade oftast bra linjer att utgå ifrån, som man kunde modifiera för att antingen förstärka bilens design eller trolla bort ursprunget. Oftast av folk med lite känsla och öga för hur hanteringen skulle genonföras.
Dagens ungdomar i styling-biten gör i och för sig samma sak. men då de flesta av dagen sbilar redan ser ut som ett bildprojekt i klass 3B med temat rita pappas bil, så har man inga bra utgångsobjekt. Sen saknas det i 90% av fallen totalt känsla flör estetik och form. Se exempel nedan.
Rätt: Mercury 1950, klasisk "old school " custom. Fel: Toyota Prius 2007
Hotrods blir aldrig fel i tid , form eller stil.
Rått och ballt, Hotrodding i ett nötskal.
John DAgostino brukar komma från soliga Califorien varje år till oss i Jönköping med sina spännande byggen, detta år med den otroligt vackra "Golden Rocket" som är en häftigt masserad Oldsmobile från 1957.
Så smaklöst att det faktiskt blir fräckt, rosalackad och stylad Rolls Royce!
Mer finbesök från USA, "Sedeuced" en rod som kostat över en million dollar att bygga!
Custom motor show spänner över alla register, bilar, motocyklar, tillbehör,ljud, custom, styling, motorsport från gokarts, speedway, dragsters, banracing till monstertrucks. kort sagt Elmia har allt denna helg.
Udda, en rumänsk Dacia logan siom banracingbil, och en brutal Pro-Mod dragster i Caddy-59 utförande.
Boijes otroliga rekordtruck var också på plats, en niotons Volvo NH16 som gör 0-100 på fyra sekunder och över 240km/h efter en kilometer! Och nostalgitrenden är stark inom racing, Marcus Walm med sin och brorsans nya råa Altered, det skal bjudas på vintage dragracing i sommar på Vårgårda och Eskilstuna.
1953 hade General Motors en stor rullande utställning som hette Motorama. Till Motorama tog man fram tre specialmodeller som var dels otroligt dyra, och byggdes i begränsad serie. Det var Buick Skylark som kom att tillverkas i 1490 ex, och Cadillac Eldorado, 532 exemplar, samt Oldsmobile Fiesta i bara 458 ex. Samt att sportbilen Corvette lanserades med sin kaross i glasfiber, framtidens material 1953.
Nu har för första gången en Olds Fiesta kommit till Sverige, och man kunde på Elmia ståta med en komplett Motorama monter inklusive en Corvette 53:a
Det bjöds på fler ovanligheter, Edsels sista årsmodell 1960 bygdes bara i styvt 2000 exemplar totalt, av dom var bara runt 200 stationsvagnar, 59 stycken med extrasäte, och en sån har funnits i Sverige i runt tio år helt utan min vetskap, Jag måste skärpa mig.
Bland motorcyklar fanns det också en otroligt ovanlig grej, en Crocker!
Få tror nog att det är en riktig fabriksmotorcykel då den ser ut som ett mer klassiskt bobster-bygge med scallops-lackad tank, men så såg Crocker ut, dom få som byggdes. 1935 till 1939 sattes högst 60 stycken ihop, med Albert Crockers speciella V-twin som på tiden var helt unik med sina överliggande kamaxlar. Den var snabb, och så snabb att Albert Crocker sålde cyklarna med garantin att om man blev frånåkt av en Indian eller Harley såå fick man pengarna tillbaks!
Nu har det otroligt fina MC-muséet i Rottneros lyckats lägga vantarna på en, vad den kostat sägs det inget om, men dom få gånger en Crocker vart till salu handlar det om rrunt 250000 dollars...
Och lite Buickar, GM fyller ju 100 år, så GM-bialr stod i centrum i D-hallen.
Riviera från 1963, och den fina vinröda Roadmastern är från 1949, samrt en härlig station wagon från 1953 och åldringen i gänget längst ner till höger är en model 14 runabout från 1910
Och Lite Oldsar, 1959 coupe och en Cutlass 1972 cabbe, samt en Super 88 Fiesta wagon från 1958 och en mycket ovanlig super 88 cabbe från 1960.
Och lite Chevor, 1956 Bel Air cabbe i läcker tvåtonslack och en 30 år äldre tourer.
Chevelle Malibu stationsvagn från 1967 är väldigt ovanlig, 67 Cheveller överlag är sällsynta här, och en fin Impala sport coupe från 1958. Dom hette egentligen Bel Air Impala, först året efter blev Impala en egen modellserie,som fanns ända fram till 1987.
och lite Ponchos.Maffig Bonneville cabbe från1958 samt en härlig hardtop coupe från 1952.
Den blåa cabben är en Tempest Le Mans från 1967 i Sprint-utförande, som jag skrivit om i serien de förgätna, och sen den klassiska "Smokey and the bandit" Firebirden från 1977.
Och lite Caddys den magnifika svarta limousinen från 1957 har från början tillhört kungahuset. 1958 års Cadillac Eldorado Biarritz och en 1941 Fleetwood coupe. den sista är en Cadillac som inte är en Cadillac , utan en La Salle från 1927, La Salle introducerades detta år som en ekonomi-cadillac. och är intressant för det var första gången i bilindustrins historia som en vagn fick en design framtagen av en för ändamålet avsedd designavdelning. Mannen bakom detta grepp var Harley Earl.
Tidigare avhandligar om Custom motorshow anno 2006:
http://svammelsurium.blogg.se/2006/april/elmia-custom-motor-show-2006-the-story-continues.html
och tokfärden 2005:
http://svammelsurium.blogg.se/2006/april/elmia-custom-motor-show-2005.html
Vad vill Berth egentligen?
Jag följer inte sportvärlden så noga, rättare sagt inte alls. Men har ändå inte lyckats undvika skriverierna om Berth Milton och hans andelar i AIK och att han nu sneglar på Hammarby
Är detta ett verk av en ovanligt fyndig rubriksättare eller en ovanligt trött rubriksättare?
Hur fan tänkte man man här?
Konspirationsteoretiker..
veckans boktips
veckans boktips frånmig är iallafall:
Brödrabataljonen. av Eino Hanski.
Ingermanland, trakterna kring ladogasjön, karelska näset och Leningrad var till stor del finsktalande. utarmningen var omfattande udner Stalins utrensingar, och senare Röda arméns tvångstrekryteringar. Att som ryss bli krigsfånge var en fasa, finnarna hämnades ryssarna tiofalt i fånglägren, och skulle man lyckas rymma så var det mot en säker död hos sina egna då man i sovjetregimens ögon betraktades man som en landsförräre.
Men ingermanlännigarna fick en andra chans under 1943, man upprättade Brödraskapsbataljonen av ryska finsktalande krigsfångar mot att de blev finska medborgare och sattes i strid mot sina forna vapenbröder.
Detta handlar om dom, skrivet efter berättelser av de få överlevande. Och det stora sveket. nör kriget var slut så sände Finland tillbaks dessamot en säker död i Sovjet. De som rymde hoppade av tågen, men kom att jagas under lång tid, de som stamnnade kvar på tågen skjöts vid gränsen eller sattes i gulags.
Eino Hanski själv ingermanlänning och krigsflykting överlevde belägringen av Leningrad, och skriver ur hjärtat om de fasor och umbäranden som det innebar under detta mörka och nästan okända kapitel i historien.
De förgätna del 8 - Firebird SD455
Muskelbilseran i USA startades med en Pontiac och slutade med en Pontiac.
Efter toppåren 1969-70 så dalade snabbt, 1971 presenterades helt nya modeller hos tillverkarna, och alternativen för riktigt vrålstarka motorer glesnade, detta år anses vara det sista då det fortfarande fanns högprestandamotorer,.
Under det året så började man med katalytisk avgasrening på bilar främst för Kalifornien-marknaden, försäkringsvillkoren blev svårare, man insåg att bilar på 400 hästkrafter och mer rimmade illa med en körkortsålder på 16 år.
Så motoreffekterna sjönk, och det definitiva dråpslaget kom under bensinkrisen 1973, nu var det helt ute med stora, starka, törstiga motorer.
Med ett undantag. Pontiac Firebird SD-455 fanns kvar.
SD stod för Super Duty, ett tillval som fanns åren 1973 och 1974, bara 454 Firebirds kom att få denna unika X-code motor under dessa två år.
1973 års Pontiac Firebird trans Am, och närbild på det speciella "shaker-scoop" som stack upp genom huven prytt med SD-455 beteckningen.
X-code motorn på 455" gav enligt uppgift 310 hästkrafter, men prestandamätningar från tiden visar att det var i underkant. kvartsmilen avverkades på 13,9 sekunder.
Super Duty bilarna kom med diffspärr i bakvagnen, 3,42:1 i utväxling, skivbromsar fram, förstärkt fjädring, och motorn som hade ett eget fyrbultat block i speciallegering som bestyckades med en 800cfm fyrportsförgasare. och en niterhärdad vevaxel för att tåla tuffa tag.
Kompressionen var 8,4:1 i standardutförande ,men man fick med på köpet en extra uppsättning lättviktskolvar som gav ett komp på 12:1
1973 såldes bara 252 SD455 Firebird Trans Am. 1974 kom Firebird med en ändrad kaross för att möta nya säkerhetsbestämmelser, fronten moderniserades, men SD-paketet med scoopet genom huven fanns kvar detta år med. Bara 212 stycken byggdes för 1974.
Med denna bil sattes det definitivt punkt för muskelbilseran.
Den berömda örnen på huven hade införts på Trans Am versionen av Firebird under 1973, designad av John Schinella, fick dock hänga med i många år på motorhuven till Trans Am modellerna.
Efterspel:
1975 fanns det visserligen en 455" motor kvar på listan, men inte som X-code, utan ett standardblock med vanlig 625 cfm förgasare som gav moderata 200 hästkrafter. Trots bantningen i effekt och pris så kom bara 212 Firebirds att betsyckas med den maskinen.
Vi bryter för reklam!
Sjuttiotalet svänger och man säljer Opel med Oompa-Oompa.
Höstpaddor (-kappbloggning: oktober-06)
Citroen DS, gudinnan, en av de mest extraordinära bilar som tillverkats.
En andra premiär på rädden (-kappbloggning: oktober -06)
Ett 25-tal bilar dök upp vilket är ganska så bra för den här typen av körning, där det gäller att svänga på ratten med.
Vi fick dessutom ett kul besök av två stora svarta magnifika vagnar, det var våra vänner Anders "Bostic" EEnvall samt Per Moe som kom med sina Impala SS-bilar för att testa att svänga runt konerna. Så det är inte bara fäör små sportbilar, tungviktsklassen är välkommen också.
Chevrolet Impala SS 1994-96 är en imponerade sak , dom har dykt upp tidigare på våra konbanerace, och är mycket vigare än vad man tror på sånt här.
Per med sin SS, till höger Bostic, ivrig att komma iväg, med världens snabbaste Impala SS, åtmistonde rakt fram. På den här dagen fick Bostic se sig slagen med marginella fem tiondeal mot Pers SS.
Bostic demonstrerar förartekniken för Per, samt Patrik Jacobsson från www.racebilder.nu
Och till sist en härlig film redigerad av Bostic från denna tillställning på Rädden
Bilder här: http://rides.webshots.com/album/559425701AVzaFT
En avslutning på Piren (-kappbloggning: oktober-06)
Nu börjar säsongen definitivt närma sig slutet, trots att vädret är på topp denna tidiga oktober fortfarande känns som en sommardag. Men nu löpte säsongens tillstånd ut för oss på bananpiren, så det var efter sju körningar där och tre på Säve, dags att säga tack för en hektisk och trevlig säsong i Göteborg
Lite avslutande burnouts, Emelie med den svarte Camaron ger sig som vanligt inte.
36 startande ekipage får anses vara välfigt bra såpass här strax innan garagesäsongen börjar:
Mot slutet av dagen ringde en gammal bekant "Corvette-Micke" och undrade om han och kompisen kunde få komma ner och provköra ett nytt bygge som dom beskrev som inte riktigt rumsrent . Men dom här killarna har koll på vad dom gör så jag tyckte att dom kunde ta sig ner med grejen och testa den mot klockan nu när de flesta börjat dra sig hemåt.
Grejen i fråga var en rätt rehjält ombyggd Firebird, med en av mickes gamla Corvette-knotor i .
Erfarna killar, som brukar ha ordning på prylarna och de hade tänkt på allt, utom att tanka... för halvägs ut på banan spottar den till och får soppatorsk ! Pinsamt, men en rätt kul avslutning på säsongen iallfall.
Bilder från start till soppatorsk finns på: http://rides.webshots.com/album/559424995LZHpQk
En smygavslutning på Nääs (-kappbloggning: oktober-06)
Hasses fina och mycket ovanliga Chrysler 300L från 1965, parkerad bakom min Gran Fury, i bakgrunden Mats charmiga 52 Windsor. Mopar väger tungt på Nääs.
En sån där måndag....
Måndag morgon stiger man upp, går ut och möter...
En avslutning med uppslutning på Vårgårda (-kappbloggning: sept-06)
En av de mer extrema bilar som dök upp var denna ulv i fårakläder, eller rättare sagt Corvette i Volvokläder, en Corvette undertill maskerad till P1800
ruskigt snabb var den också, snabbaste som körts på Vårgårda hittills.
Nu skall vi reda ut begreppen kring Volvo P1800, för dom hette faktiskt inte P1800. Jo , första årsmodellen gjorde det 1961. Och dom byggdes inte i Sverige utan av Jensen i England.dock flyttades produktionen hem efter bara ett år, och återupptogs i Torslandafabriken 1963, så några 62:or gjordes aldrig. Nu hette dom bara 1800S, P:et slopades. senare avlöstes den av 1800E med insprutning, samt sportkombin 1800ES. Men P1800 är en helt felaktig beteckning på vagnarna.
"Old School" svensksåld Chevelle i busigt streetrace utförande som dom såg ut för 25-30 år sen, höjd och med appliance-fälgar och målade hjulhus.
En Cheva i Kinna (-kappbloggning: sept-06)
http://svammelsurium.blogg.se/2006/may/flashback-kungalv-cruising-2005.html
Hon har redan en fin Chevrolet från 1953 i turkos och vitt med matchande husvagn, ett ekipage som vunnit priser på träffar. Nu var hon på jakt efter en busigare bil att parkera brevid 53:an, och hade fått nys om denna kärran på en annons.
Chevrolet coupe från 1954, corvette-grill, choppat tak, och intrumenbräda från en Chevrolet 59:a på plats. Inredningen täckt med decimeterlång lurvig teddy, hårigt värre. Kort och gott en bil helt i hennes smak och det blev affär på den.
Ett ovanligt besök på piren (-kappbloggning: sept-06)
För ovanlighetens skull så ställde jag även upp som deltagare på mitt eget event, en lite märklig känsla, och i besiktnignskön dök det samtidigt upp en Caprice av samma årsmodell som min. Vi kom överens om att köra några "match-race" två fullsize 77:or mot varandra stormade (ehh.. nja...) sedan ner några repor för banan. kul.
Hur det gick? nja... Chevrolet Caprice för 1977 var en helt nykonstruerad bil, ett par decimeter kortare än föregångaren och väsentligt lättare, GM ingenjörerna lade ner mycket tid på att banta bilen, så därför är 77.ans Caprice sedan hela 600 kilo lättare än min Gran Fury.
Så trots min bigblockmaskin på 400" så jag blev följdaktligen frånåkt av Capricen, som ju även var lite tjuvtrimmad. Dock är jag nöjd med min vagns resultat, vi kunde utröna att kolossen faktiskt gör 0-100 på under 11 sekunder vilket är väldigt okej, då den väger 2250 kilo.
Och Emelie med sin svarta Camaro showade som vanligt, den går faktiskt snabbare för varje race också.
Ovanligt besök skulle det ju handla om, Ferraris är nåt man ser oerhört sällan på street eller dragrace, första gången vi såg en Ferrari på Blackrace i Göteborg var nere på Arken, och blev duktigt frånåkt av en bucklig penselmålad Volvo 144... sen åkte han hem.
Men den här vackra 365GTC coupen dök oväntat upp på Piren, det är en udda Ferrari, med längd på 481 och 180 i bredd så är den som en stor familjebil, en bekväm långfärdsvagn för autobahn, V12 motorn på 4,4 liter ger enligt uppgift 320 hästar. De behövs också, för trots att många karossdelar och hela motorn är byggd i aluminium, så väger den här Ferrarin över två ton!
Jag har alltid tyckt att denna Pininfarina-ritade GT-coupén är ett under av tidlös elegans. Tidlös måste man absolut säga, modellen presenterades i 365GTC/4-utförandet 1972, som byttes ut mot 400 och 412i redan 1976. Designen behölls i princip oförndrad fram till 1989.
När fan blir gammal...
Ladies and Gentlemen, mr Iggy Pop!
Cold night for aligators
Roky Erickson, aktuell nu igen , grämer mig över att jag missade hans spelning på Trägårn dagarna före jul, men här är han i allafall i högform, från tiden före första voltan på "funny farm" vilket innebär detta torde vara 1967 eller 1968.
veckans boktips
Fredag och dags för veckans boktips från regnbågsoffan.
Baudolino , av Umberto Eco
Brombergs ISBN 91-7608-860-X
Narren gycklaren krigaren och riddaren Baudolino, som tas som fosterson av kejsar Barbarossa, berättar sitt levnadsöde på ålderns höst för författaren Niketas i ett Konstaninopel vars ruiner inte slutat ryka efter det sista kriget. Ett levnadsöde som involverar flertalet stora omvälvningar i ett europa i brytnuingen mellan medeltid och nya tiden, där Baudolino enligt egen hävdan har ett eller flera fingrar med i spelet. En historisk skildring som glider över till en mustig skröna om Baudolinos egna kortståg österut för att söka allians med den legendomspunne prästkungen Johannes.
Rekommenderas för alla historieintresserade och i Ecos anda bjuder den på en read dråpligheter längs vägen genom både allmän historia ochBaudolinos egen.
De förgätna del 7 - Marlin
I mitten av sextiotalet kunde den amerikanske bilköparen välja och vraka mellan hundratals modeller på marknaden, men en sak är säker, Rambler Marlin liknade inget annat!
Vad är en Marlin? Är det en Rambler eller en AMC, eller en Ambassador, eller en Rambler Ambassador? Å r det en sportbil, muskelbil, familjebil, sedan eller en coupé? Fågel eller fisk eller mittemellan? Marlin lämnar knappast någon oberörd , åtminstonde inte bland de få som har sett en, för ovanlig, det är det enda som är helt säkert om särlingen Marlin.
Uner sextiotalet så kom sportigare bilar med en helt ny karosstyp, fastback. Ford Mustang och Plymouth Barracuda var föregångarna och när övriga såg de enorma framgångarna dessa modeller skördade gällde det att snabbt haka på. Så även AMC.
Återigen så lyckas dom (ja man undrar hur) skapa en bil som inte egentligen har nån motsvarighet nån annanstans, redan i januari 1964 stod prototypen under namnet Tarpon klar på Detroitsalongen, den var baserad på den lilla American modellen och där fanns då ingen V8 att tillgå
Fast inom ett år var modellen fullt klar och fanns ute på marknaden, det säregena bakpartiet behöll man istort sett oförändrat, fast resten av bilen tog man direkt från Rambler Classic modellen, och där ingick en sexa på 232" och 145hk, eller en V8 på 287" som gav 198hk.
Namnet ändrades också från en firre till en annan, Marlin då den hade premiär i februari 1965.
Marlin var ett nummer större än Barracuda och Mustang som ändå varit tydliga inspirationskällor, den var bland annat fullt sexsitsig, och till detta kom en relativt hög vikt och prisbild, en Barracuda kostade $2365 på gatan att matchas mot Marlinens $2724, sistnämnda vägde också över tvåhundra kilo mer än Både Barracudan och Mustangen, av tidsmässiga och kostnadskäl lät man stora delar av ursprungsmodellen Classic vara kvar oförändrat.
Bakifrån sett har den ett enormt flyt i linjerna, djärvt och vågat sveper sig linjerna upp över det smått otroliga fastbacktaket, fast framför där slutar allt, där tar Rambler Classic vid, en då rätt slätstruken och lite ålderstigen modell. De enda förändringarna på Marlinen var att man tog bort några bitar ur grillen.
AMC:s poduktionskapacitet har alltid stått "the big three" efter, och Marlinen fick ett rätt svalt emottagande, bara 10327 Marlins såldes som 1965 års modell, detta kom dock att vara toppnoteringen...
Inför 1966 valde man att göra Marlin lite billigare, den kostade nu $500 mindre, men så var inte heller radio, styr och bromsservo längre standard, ny grill och avsaknaden av namet "Rambler" på karossen kännertecknar 66:orna. Bara 4547 Marlins som den nedan fann köpare under 1966.
1967 ändrades dock Marlinen drastiskt, den kom nu inte att baseras på Classicmodellen, utan kom att ingå i Ambassador familjen, detta gjorde den ännu större, men samtidigt lägre, och bredare, hjulbasen blev två tum längre.
Marknadsföringen blev tydligare nu, detta skulle lanseras på allvar som en familjesportbil, en del exteriöra tribut togs från den fräcka Rambler Rebel vagnen, Ambassadorgrillen försågs med extra dimljus, trots större förändringar på bilen och en större vagn totalt gick bara priset upp $40 till $2766.
Succen uteblev fullkomligt, bara 2545 Ambassadorbaserade Marlins såldes, av dom runt 400 med 199" sexan.
För 1968 satsade man på riktigt i ponycardivisionen med Javelin och AMX , som var betydligt mer potentare och mer rätt i tiden, och betydligt mer framgångsrika.
En unik bild på en prototyp visar att man redan tidigt planerade att bygga Marlin på Ambassador-basen
Nedan, Marlin kom att pryda omslaget på Band of Susans LP "Here comes success" , fast det gjorde det ju inte riktigt...
Murklor på Nääs (-kappbloggning: sept-06)
Fortfarande körs det nedcabbat dit.
Lite annat godis för ögonen med i form av en fin Plymouth Cuda med en elak svart Satellite i bakgrunden , Mopars är övervägande synligt på Nääs.måndagar. Även en grannn Amazon parkerad nere vid sjökanten .
Murklor som inte hör hemma i svampskogen. Dessa Mercury 49-51 års modeller kallas allmänt för murklor i kretsarna, otroligt sällsynta i standardutförande, oftast syns dom förvällda till en välsmakande custom-stuvning.
Dessa är semi-customs , dvs bara lite lätt modifierade utan att originalfascisterna blir rasande. Att bygga custom och sänka taket på murklor har gjorts sen modellen var ny.
Som jag skrivit i tidigare inlägg om mitt möte med George Barris, så var han den första som gjorde detta, redan i oktobler 1948!
60 år senare är modellen lika populär i custom-kretsar, och det verkar finnas ett outsinligt förråd av Mercury 49-51:or.
Mer bilder från denna måndag finnes här:
http://good-times.webshots.com/album/558136501dGUBMc
Avslutningsvis en stämningsbild på en tidig VW typ1 vid sjökanten, denna från anno 1950.
Ännu en helg med mer fläng och fart (-kappbloggning: sept-06)
Sommaren är en lätt hektiskt tid, efter föregående intensivhelg med Kalmar-Göteborg så var det ännu dags för ett körtillfälle för oss på fredagen på Piren. Vädret var med oss denna dag också.
Blandningen av bilar, ja alltid lika intressant, alla tycker det är lika kul att gasa oavsett vad man kommer ner med, som till exemplen en stor fin Jaguar XJ6, eller en bustrimmad äldre Escort.
Lite amerikanskt dyker upp också Firebirds och Camaros är i särklass mestmest poppis.
Fredagskörningar innebär kvällskörning, och vi brukar bryta vid tiotiden, då tillståndend bara gäller fram till dess. Sen plockar man ner alltihopa, stuvar in det i vanen, städar av området, tar en fika, och åker hem.
Bilder från fredagen:
http://good-times.webshots.com/album/558135695OVqUdw
För att kunna ta en lugn lördag förmiddag med sovmorron?
nej!
För då åker vi till Älmhult istället, vår tidtagning är bokad så jag och stefan styr vanen återigen in i smålansdskogarna. Med ett stopp i Markaryd för att ta en matbit på den eminenta lilla Restaurang Ferdinand.
Älmhult är ett kul ställe att köra, mycket folk, en hel del fest, och det knåpas mycket i garagen under de småländks avintrarna, för här får man se en hel del kul roddar på banan också
Busig choppad och sektionerad model A Ford och en liten knallgul T-23 Ford roadster: Lite bil, mycket pulver är hot rod i ett nötskal.
Hot-rod kulturens svar på det klassiska rida-in-i-solnedgången temat
model A Forden har lite annorlunda drivkälla i form av en Jaguar V12-motor bestyckad med Weber-förgasare.
Ett femtiotal bilar kom och gjorde kvällen riktigt kul, Älmhult rockar bra när det är racingkväll. Bilderna finns här:
http://good-times.webshots.com/album/558137158mccEPa
Nedan en mycket ovanlig Chevrolet Monte Carlo SS som värmer däcken lite grann, publiken gillar alltid sån, hur fort det sen går är mindre intressant.
Och ger man sig tusan på det så går det minsann att tokburna med en Opel Astra kombi också!
Ont i plåten (- kappbloggning: sept-06)
På en bakgård på Ringön stod en dag de här ledsna bilarna och man undrar häpet vad tusan som har hänt!
Till vänster en Chevrolet 1948 som ser mycket ledsen ut, brevid en väldigt platt Chevrolet -58
Två sådana här Mercury -58:or stod där också, så otroligt sönderslagna att man möjligtvis skulle kunna rädda ena baklampan från denna,.
Anledningen var att de hade vintern innan var skeppade iväg från USA till sverige med containerfartyg, men fartyget körde rakt in i stormen Katrina, som var en av de värsta tyfoner nånsin som drabbat Amerikas kust. med nöd och näppe räddades fartyget, men mycket av lasten gick överbord eller blev demolerad, som de här stackars bilarna ovan.
Kvällens youtube fynd
En Lärka på Nääs (-kappbloggning: sept-06)
Återigen en solig sensommarmåndag på Nääs, som vanligt en blandning av de bekanta bilarna och en del nytt tillskott som hittat ut ur garagegömmorna.
En kvartett Mopars, Imperial -58, ovanlig De Soto stationsvagn från 1955.
Tidig Satellite av första årsmodellen 1965 ser man inte heller särskilt ofta. Även en mycket prydlig Valiant med V8 från samma år.
Jag gillar stora fina bilar som glänser, men man ser på träffarna så otroligt mycket stora fina bilar som glänser ikapp, så jag gillar ännu mer ovanligheter och modeller som stått för förändringar i ingenjörskap, design eller något epitet i sin samtid som gjot den speciell, och de kanske inte alltid är dom som blivit kända i sitt eftermäle.
Mer bilder från denna trevliga måndag finns här:
http://rides.webshots.com/album/558136563bHVyAF
Dagens bil på Nääs denna måndag blir denna Studebaker Lark cabben från 1961, under renovering.
Studebaker Lark var den första "compact" bilen i USA som lanserades 1959, tätt följd av Ford Falcon , Plymouth Valiant och Dodge Lancer. Studebaker hade problem under senare hälften av femtiotalet, deras stora coupé Golden Hawk var snabb och luxuös, men var dyr och sålde trögt. Deras sedaner var föråldrade, och Studebaker var för länge sen passerade av de andra stora tillverkarna som kunde bygga enorma volymer och prenetera nya modeller på löpande band.
En tillfällig lösning hette Lark, det var helt enkelt en Champion man kortade av fram och bak, och vips så hade man gjort amerikas första "compact" bil.
Nästan 120000 Larks såldes första året, mot bara 7500 Hawk coupéer. Studebaker var back in business. Men bara för ett kort tag.
Ford, GM och Chrysler kontrade snabbt och snodde nästan hela kakan från dom. 1961 gjordes det 75000 Larks, och av dom var mindre än 2000 i cab-utförande.
Sen gick det utför, och mer utför , och till Kanada där de sista Studebakes byggdes 1966.
en helg med fläng och fart (-kappbloggning: sept -06)
Roger håller kaffet stadigt, det går många koppar til Kalmar, och middan var inställd, Strömbergshyttans värdshus som annars har en härlig sekelskiftesmiljö och läcker meny, var stängd just denna dag. Buhu...
Väl i Kalmar så var folk redan på plats, det här brukar samla ett par tusen åskådare varje gång det körs där, fantastiskt roligt att vara delaktig i, då är de 45 milen dit inte så jobbiga. Våra prylar är ganska snabbt uppriggade , kablar utdragna, datorn igång, och racet igång. En kanonkväll, 78 startande ekipage, från små hysteriska Hondor till en stor Suburban som bjöd på burn-outs.
Som vanligt, ironiskt nog står de fränaste bilarna på parkeringen...
En oerhört trevlig kväll och tur med vädret denna gång också, Tottes brutala 142, som vistats innan kom och uppvisningsåkte också, det bär iväg nåt så in i....
Mer bilder från Kalmarkvällen finns på: http://good-times.webshots.com/album/556332259ghAdYO
Tottes 142 och tidigare besök i Kalmar finns här :
http://svammelsurium.blogg.se/2008/january/en-tripp-genom-smaland.html
Så när kvällen är till ända vid 10-tiden, så skall allt plockas ner, göras upp med lokala arrangörer , sen fika och annat så är man på väg hem vid halvtolv kanske, för att vara hemma vid fyra-halvfemtiden på morgonkvisten.
För att sen...
vila ut med sovmorgon?
nej!
på söndan var det race på hemmaplan så på förmiddan var det att ruska liv i vanen och pallra ner den til Bananpiren för att rigga upp grejerna där och köra Blackrace för fullt hela söndan också.
Steffan och Pelle riggar kablage, dom känner sg inte alls stressade av alla som väntar på starten till höger , inte alls...
Piren bjöd på kanonväder, knappt nån blåst heller, alltså detta ligger mitt i Göta älv mynningen så allt under 15 sekundmeter därnere räknar vi som relativt vindstilla. Ett 40-tal deltagare kikade ner och provade sina grejer.
Dagens burnisar, Emelie brukar bjuda på puiblikfriande rökare med sin Camaro, Skooterjockes lilla hembyggda Super Seven med SAAB-turbo kan också rätt bra, dessutom går den fort när röken skingrat sig, faktiskt väldigt fort.
En lång, intensiv men rolig helg, mysiga hemmakvällar blir sällsynta på sommarhalvåret, men det kan man stå ut med.
Bilder från lördagen på Bananpiren finns på:
http://good-times.webshots.com/album/556946097RmYQum
Mer Dodge-donnor
1966 års Charger ingick naturligtvis i "The Dodge rebellion" ett tämligen sensuellt rebellion vad det synes.
Och så hittade jag på vägen den här sällsynta annonsen om "white hat special" -option, där jag för första gången får se en 67 Charger i denna skrud. White hat kännetecknades först och främst av vitt vinyltak och inredning, men i Chryslers logick gick det även att få i svart, grönt eller blått...
De förgätna del 6 - Pontiac Sprint OHC6
Pontiac var märket som på bara några år gick från att vara typiska gunbbe med hatt-bilen till en potent ungdomlig prestandavagn. 1957 byggde man Bonneville med bränsleinsprutning, 1961 fanns en brutal 421SD motor på programmet och 1963 presenterades GTO, som anses vara startskottet för muskelbilseran i USA.
V8 var det enda alternativet tyckte alla, alla prestanda bilar hade en V8, punkt slut. Så då var det märkligt att Pontiac 1966 lanserade en prestandamodell med sexa istället.
Varför nu detta? Jo, svaret på det hette John Z DeLorean.
John Z var mannen som gjort raketkarriär i General Motors, han var chefsingenjör på Pontiac division med helt eget ansvar innan han ens fyllt 30, muskelbilserans startskott och stora succé, Pontiac GTO var helt och hållet hans verk, Oldsmobiles 4-4-2 modell likaså, den senare Camaron som blev GMs svar mot Ford Mustang och likaså bästsäljare blev också till genom John Z:s försyn. Kort sagt allt han rörde vid blev till guld, och då var det ingen som sade emot honom när han kom med idén att bygga en "europifierad" version av Pontac Tempest med helt egen sexcylindig motor.
Inspirerad av europeiska sport och GT bilar ville John Z ha en sportig bekväm bil, med stolar, golvspak och en avancerad sexcylindrig motor, istället för den traditionella V8:an med stötstänger. Resultatet blev "Sprint package"
För Sprint utvecklades en helt ny motor istället för att använda gammal skåpmat. En aluminiumsexa på 230" försedd med en 4-portsförgasre och en helt unik topp med överliggande kam, den enda amerikanska sexa med detta nånsin, en av få överhuvudtaget bortsett från Fords 427" SOHC racemotor som setts något år tidigare.
Dom unika Sprint-emblemen och den likaledes unika nya motorn med överliggande kam.
I Tempest Sprint fick man separata stolar, mittkonsol med golvspak, 3 eller 4-växlad manuell, alternativt tvåstegsautomat. samt servostyrning och lite mer lyx än i en vanlig GTO.
1966 kom Sprint-modellerna, nedan en Tempest Sprint 1967 med korrekt stripes och emblem. Stripesen kostade extra!
1967 lanserades även Pontiac Firebird, en Firebird Sprint coupe kostade $2700 vilket var ett rätt förmånligt pris, trots att det var en sexa, i GTO:n kostade Sprint package bara $55 extra, rätt bra valuta för pengarna då det var en pigg varvvillig motor, som kunde ge de mindre åttorna en match.
Men Sprint-paketet blev ingen succé, V8 var synonymt med prestanda, den "europifierade" Sprinten sågs mer som en udda boulevard-racer, 1968 byggdes bara runt 8000 Tempests med sexa , av totalt 258000. hur många som var Sprints vet man inte riktigt. Siffran var ungefär detsamma för Firebirds vars totalproduktion uppgick till strax över 100000.
1970 kom en ny Firebird, utan Sprint-paket, namnet kom dock tillbaks året efter på Venturan, då bara som ett dekal-paket, den unika OHC-motorn var borta.
John Z DeLorean gick över fulltid till Chevrolets motordivision, för att sedermera säga upp sig och starta projektet att bygga drömsportbilen med sitt eget namn, men det är en annan historia.
En lastbil i plurret (-kappbloggning: sept 2006)
Nääs fabriker där vi träffas på måndagar ligger vackert belägen vid sjön Sävelången, och såklart passar det utmärkt att ta sig dit med amfibiebil, om man råkar ha en ståendes.
Alvis Stalwart, konstruerades på sextiotalet för brittiska armén som tyckte marinen verkade ha alldeles för roligt med sina fordon, så därför byggde man denna monstruösa sexhjulsdriva amfibiebil Detta exemplar ägs av en entusiast med förkärlek för udda militärfordon och brukar ta med dom till Nääs emellanåt.
Hermetisk hytt som man tar sig in i via luckor i taket. Flaket rymmer en hel pluton och lite till. Så den fick köra några turer med nyfikna på Sävelången.
Stollyn kravlar ut i vattnet med alla sina nio ton, och titta visst simmar den! I vattnet drivs den av en slags vattenjetanordning som är kopplad till bilens normala gaslänkage och fördelningslådor. Skall enligt uppgift vara allmänt jäklig att serva och undehålla. Hela härligheten drivs av en rak Rolls Royce-åtta på 6,5 liter, bensin givetvis.
På landsväg drar en Stalwart runt 7 liter milen, men vad gör det när tanken rymmer en halv kubik...
Det här är riktigt roligt sätt att färdas, man tänker på en anka, lugn och värdig på ytan men paddlar på utav helsike under. I en Stalwart vaggar man fram makligt på vattnet medans vrålet av den raka Rolls Royce-åttan på fullgas mullrar under fötterna
Annat grannt vid sjökanten på Nääs, Nics fina De Soto från 1961, sista årsmodellen av dom, samt en trevlig liten balja, dock utan några nämnvärda sjöegenskaper, Ford Hot rod med klassiskt busigt stuk.
.
De förgätna del 5 - Rebel MACHINE
AMC-koncernens alster har varit ständiga outsiders, udda bilar, märkliga modeller, storlekar och mått som inte riktigt matchade något de tre stora koncernarna knåpade ihop. Vid muskelbilseran så lanserades Javelin som konkurrent till Mustang och Camaro, premiäråret 1968 såldes närmare 60000 bilar vilket är väldigt bra för en AMC-bil. SAmtidigt lanserades en mindre Javelin, AMX som var den enda tvåsitsiga "ponycar"-bilen, återigen en produkt utan motsvarighet på marknaden, bara 19000 såna blev det fram till 1971, innan den 1972 blev en normal Javelin.
i mellanviktsklassen fanns Chevrolets Chevelle Malibu SS, Buick Skylark, Oldsmobile Cutlass i ena ringhörnan, Ford Torino GT, Dodge Charger, Coronet och Plymouth GTX i andra. Här såg AMC en enkel väg att göra en inbrytning, Rambler Rebel fanns redan och 1970 lanserade man muskelpaketet "MACHINE" till densamma.
MACHINE, med stora bokstäver, hette den och presenterades för allmänheten i Oktober 1969 på NHRA World Champion dragrace finals i Dallas, Texas. Smart PR-kupp att lansera en modell under så spektakulära former, bilen var utrustad med AMC:s egna 390" motor med fyrportsförgasare på 340 hästkrafter i en 1600 kilo tung bil.
Första serien på 1000 bilar var alla vita, med blå och röd dekor som ovan, även i grillens ram gick färgsättningen igen, likaså inredningen. Huv i glasfiber med rejäla öppningar för andingen och allting uppstyvat och uppdimensionerat för tuffa tag.
Priset för uppenbarelsen var $3475, vilket får sägas rimligt, detta var en fix och färdig muskelbil, medans resterande tillverkare erbjöd basmodeller som man själv fick fylla i listor för att komplettera med godis, och varenda pryl ner till spolarvätskan kostade extra, så erbjöd AMC ett oerhört potent och färdigt paket i ett enda utförande, take it or leave it.
Efter de första 1000 bilarna så skulle ytterligare 1600 färdigställas , fast med ordinarie färgval istället, MACHINE-dekoren gick fortfarande att beställa givetvis, men så många mer blev det inte Rebel-modellen lades ner tidigt under 1970, och bara 1936 MACHINE kom det att bli.
1971 så¨ersattes Rebel med den nya Matador-serien, men MACHINE-paketet fanns kvar, som option för $373 så kunde man i den nya bilen få gamle Rebel-motorn på 360" eller för ytterligare ytterligare $88 den nya 401" motorn i MACHINE-utförande. detta var dock väldigt ovanligt, knappt 40 stycken Matador MACHINE såldes. Och av dom finns det bara en enda överlevande bil kvar idag.
Nedan . "sole survivor" världes enda Matador MACHINE, det blir inte så mycket med sällsynt än så här.
veckans boktips
Fortfarande alltså ingen som har nåt förslag från förra veckans tävling vad ursprunget till Boktipsets signaturmelodi har sitt upphov från?
Nåväl, veckans bok är
Blitzkrieg av Len Deighton
En bok i Len Deightons insiktsfulla och detaljerade svit om andra världskrigets inledning, här handlar det om tyska arm'ens strategier och deras anströängningar för att inte upprepa misstagen från 1914.
Nu hade man helt andra redskap att tillgå, som radiokommunikation, höghöjdsspaning, och i det mekaniserade infanteriet det nya vapnet på slagfältet, den fruktansvärda stridvagnen.
Man hade inte bara det, man hade också general Heinz Guderian, den tidens mest klarsynta strateg, och utan hans kunskaper och teorier om hur pansar skulle användas i ett modernt krig, hade kriget antagligen kvävts i sin linda. På den andra sidan får man följa J.F.C Fuller, och Liddell Hart och deras betydelse för det fortsatta krigets utgång. Återigen en inlevelsefull och lärorik bok som återger både stora drag och små detaljer i förloppet under detta nya Blitzkrieg.
En tripp mot Örebro (-kappbloggning:sept 2006)
Chris http://www.rssportalen.se/bloggen/ är en gammal vän som under åren dragit in mig i mycket olika saker, som bland annat bloggning.... Men det är väl förhållandevis rumsrent , vilket kanske inte kan sägas om andra eskapader i det förflutna.
Jag och födelsedagsbarnets bror samt ett par ytterligare bekanta packade oss in i min bil som styrdes mot Örebro.
Det här börjar ju bra... och vi har inte ens kommit till Götene än...
Ett trevligt inslag på vägen upp skedde i Laxå, hum, nu använde jag trevligt och Laxå i samma mening, kan inte hända för ofta. Hursomhelst så var en massa andra större amerikanska bilar på väg dit och vi blev lite nyfikna vad som vart på gång.
Det var Poker Road Run, en slags cruising och bilorientering som klubbarna runt Laxå, Kumla och Örebro arrangerar varje år, med stor fest som avslutning på kvällen därtill. Lät väldigt trevligt, men tyvärr hade vi inte tid att stanna, men jag köpte iallafall en T-Shirt.
Väl i Örebro, "Stigfinnarna" i bilen var till begränsad hjälp att hitta, trots att en del av dom till och med hade variit där förut, en del bristande lokalsinne kanske kan relateras till bild 1 och 2 ovan... Men fram kom vi iallfall lagom till middan. Chiligrytan smakade finfint. Sen vart det mingel i lägenheten, en hel del gamla bekanta numer utspridda över andra delar av landet dök ju upp, så det vart en del att "ta igen" I övrigt en ganska lugn och trevlig tillställning, nåt utspillt glas och en obligatorisk däckning i fåtöljen var väl det enda noterbara .
Det blev inte så mycket vildare än så här.
Tackar återigen Chris med familj för en mycket trevlig kväll i Örebro!
Söndagen ägnades åt lite sight-seeing i Örebro, en närmare titt på slottet stod på min lista, jag är ju torsk på gamla byggnader också.
En tjuvstart på Rädden (-kappbloggning: sept 2006)
Den förste september så anordnade vi årets första "Blackstage" körning på räddningstjänstens plan vid Celsiusgatan, som med göteborgshumorns känsla för förenklingar får heta "Rädden"
Blackstage är en konbanekörning, med tidtagning, men ingen egentlig tävling, en mer social grej att träffas, dricka lite kaffe, snacka race, och köra några varv runt konerna. eneklt och opretentiöst.
Årets premiär blev såpass opretentiös att bara fyra deltagare dök upp! hade missats lite med attt gå ut med information i tid, men småskaligt och småtrevligt blev det på rädden iallfall.
Super Sevens i olika former är populära på event med mycket sväng-om
Skymningsbild på Peters Mitsubishi Lancer, hyperspace-jump?
Dodge-Donnor
Hursomhelst, i letandet hittade jag den här käcka annonsen från 1966 som uppmanade till "Dodge Rebellion"
Verkar varit ett ganska harmlöst "Rebellion" som skedde i annonskampanjen 1966
De förgätna del 4 - Oldsmobile Turnpike Cruiser & SX
Oldsmobiles mellanklassbil lanserades 1961 under det egendomliga namnet F-85, där det också fanns en lite mer lyxigare coupéversion vid namn F-85 Cutlass. Snart blev Cutlass ett eget modellnamn , och redan 1964 fick den ett muskelpaket i sig under namet Cutlass 4-4-2, en av de märkligare modellbeteckningarna från tiden. det stod för 4-ports förgasare, 4-växlad manuell växellåda, 2 avgaspipor rätt och slätt.
1965 års Cutlass 4-4-2 som cabriolet
Oldsmobile erbjöd fina prestanda utan att det syntes, det enda som avslöjade en 4-4-2 bil var ett diskret emblem, för den ännu diskretare gick det att får 4-4-2 option i snikmodellen av Cutlass, F-85.
1966 gick det att få fler utföranden än det ursrungliga 330" och 400" motorn på 310 resp 345 hästar, då kom "W30" ett tillvalspaket som blev ett begrepp. W30 kom att stanna kvar hos Oldsmobile fram till muskelbilsepokens bitter end 1972.
1967 års Cutlass 4-4-2 med vinyltak och W30 , småsnobbigt och diskret, många Corvette och Camaroköpare bet i gräset vid rödljuset, få anade att den här vagnen var en av de snabbaste bilar nånsin på kvartsmilen, där den imponerade journalisterna med 13,80 sekunder.
W30 var ett hemligt vapen i hästkraftskriget, det annonserades inte ens utan bara fanns. därför är dom tidiga W30 mycket ovanliga, 54 bilar försågs med det 1966, och 1967 bara runt 500.
1967 gick 4-4-2 och således W30 bara att få hos Cutlass Suprme-modellen, men så lanserades även bastardmodellen , "Turnpike Cruiser".
Detta var en märklig ekomomimodell av 4-4-2, samma motor på 400" men med bara en tvåportsförgasare och automatlåda som enda val. Bakaxelutväxling på 2,41:1, fullflödeskylare, heavy duty fjädring och extra krängningshämmare innebar att detta var ämnat åt dom som ville ha en bekväm och någorlunda ekonomisk långfärdsvagn , fast med klös, den nedbantade Turnpike Cruisern hade ändock 300 hästkrafter.
Hur många som byggdes i dett autförande vet man inte, men torde vara en rätt sällsynt kombination.
Så går det några år... 1970 muskelbilsepokens höjdpunkt. Nu var W30 inget hysch-hysch längre, 4-4-2 var egen modellserie och skiljde sig från Cutlass med lite bigffigare attribut och W30 bilarna försågs med rejäla huvscoop.
En W32 variant fanns också att tillgå på 365 hästar, oldsmobile gillade sina W-beteckningar, huven i sig shjälvt gictt beställa separat under rnamnet W25.
Återigen dök bastardmodellen upp, under namnet SX. Det var numer egentligen vad den ursprungliga 4-4-2:an var, en "sleeper" ulven i fårakäder. Man gömde 4-4-2 W30 grejerna i en vanlig standard Cutlass.
Inga stripes, inga scoops, kromad grill, det enda som kunde avslöja den var dubbla uttag för avgasrören bak.
455" High Outputmotorn fanns i W30 eller W32 utförande.
SX fanns bara åren 1970-1971, den annonserades inte särskilt mycket, utan var mer en bil för bestämda kunder, dom ville ha muskler och lyx i samma paket, och inte så lite muskler heller, W30/SX var en av de snabbaste produktionsbilar som byggdes, på dessa två årsmodeller byggdes bara runt 8000 SX i coupe utförande och 1150 som cabrioleter. Idag finns inte många kvar. modellen har varit i det närmaste okänd i kretsarna, och under årens lopp har flertalet byggts om och/eller trimmats sönder av ren okunskap om modellens originalitet.
1971 års Cutlass Supreme SX cabriolet, 357 byggda, här syns tydligt det dubbla avgassystemet, det enda som skvallrar om att det här är en SX-Cutlass.
Krama en SX idag, imorrn kan det vara för sent!
De förgätna del 3 - Dodge Charger - The continuum
Året är 1971 och man ser slutet på epoken med muskelbilar, inte minst hos Dodge Charger. För detta år presenterades en ny kaross, , den blev större, bulligare och lite lyxigare. Motoreffekterna sjönk, men en tröst var att 426 Hemin var för sista gången tillgänglig 1971, men bara ett 60-tal Chargers byggdes med det (skrivit om Hemi Charger -71 innan , här: http://svammelsurium.blogg.se/2008/january/en-solig-sondag-pa-abyfaltet.html)
Det fanns ett Super Bee-utförande med 383" motor på 300 hästkrafter, med 426 hemi som option. samt en R/T modell, som kom med 440" Magnum, vars effekt hade sjunkt något till 370 hästkrafter.
Den togs inte så väl emot av samtidens recencioner, men däremot av köparna , över 82000 Charges byggdes 1971, men det var antagligen en lite annorlunda kundkrets än de som åren inna handlat Chargers. Man började ana vart det barkade hän när reklamen nu inte längre hänvisade till brutal effekt, racingresultat, eller vad man kunde "spöa upp" vid rödljusen, istället så påpekades i första hand att nu kunde man få vinyltak utan extra kostnad...
I nutid, 1971-74 års Chargers har alltid setts över axeln bland muskelbilsfantaster, ett slags lågvärdigt substitut som man kunde köpa om man inte hade råd med en "riktig" Charger. Den bilden har ändrats en del, då dessa modeller numer är nästan lika dyra som den tidigare generationen
1973 såldes hela 119318 Chargers, de flesta i "SE" utförande, vilket innebar mest komfort och lyxattiraljer. 1974 sjönk försäljningen till 74376 bilar.
Nedan en 1974 Dodge Charger SE, mer mys-pys, mindre muskler. V8 på 318" var standard nu på 150 hästar, en 400" på 245hk var största alternativet, borta för alltid var 400+ hästars vidundren från fornstora dagar.
Men vad är nu detta? Jo en 1974 års Dodge Charger R/T, men från Brasilien!
Chrysler do Brasil byggde egna modeller, deras egen Charger-hybrid baserades på 1967 års Dodge Dart, och kom att behålla den karossen en bit in på 80-talet och gick att få i R/T-utförande, som ju redan slopats på hemmamarknaden. Motorn var en 318"
Dog Chargern 1974? Nej, 1975 presenterades en helt ny Charger, som egentligen inte var så ny, det var i princip en Chrysler Cordoba, en lyxig mellanklasscoupé men med små detaljändringar. Om 1971 års nya kaross mottogs svalt av kritikerkåren, så var 75:orna iskalla, försäljningen sjönk dramatiskt till bara runt 30000 exemplar.
150 hästars 318" motorn var standard, men även bensikrisen och miljöavgifter tog ut sin rätt i att man nu kunde få en mindre motor som tillval, 318" motorn strypt till 135 hästkrafter. 400" bigblock motorn fanns kvar men nu på bara 190 hästar.
"You'll love the change we made" sade reklamen, näe, inte många gjorde det, bara runt 30000 såna här fann köpare, mindre än hälften av botten noteringen året innan.
Året efter tog det sig, och försäljningen ökade till runt 65000. för att leka berg o dalbana ner till 40000 året därpå.
1977 återupplivade man även det gamla Daytona-namnet från 1970 till Chargern, detta bestod enbart i en tuff tvåtonslackering och ett par emblem, inget mer , väldigt få byggdes i det utförandet. I överigt inga väsentliga ändringar på den omdöpta Cordoban. Motoralternativ oförändrade, annat än att "Leanburn" systemet hade införts för bättre driftsekonomi och effektivare avgasrening på på 400" motorn.
1978 var sista året för Chargern,som nu gjorts nästan oförändrad sen 1975, och nu presenterade man ny modell som kom att säljas jämsides med de sista Cordoba-Chargers, Den egendomliga Dodge Magnum.
Som i sig självt inte var mycket mer det heller än en hjälpligt maskerad Charger/Cordoba, dock såldes det hela 47827 stycken av den det första året, medan de sista 2735 Charger SE-bilarna sent omsider hittade ut ur försäljningshallarna.
Med det mer futuristiska utseendet så byttes också SE-beteckningen ut mot det mer trendiriktiga "XE" denna Magnum byggdes bara två år, 1979 var det definitivt slut med kopplingen till den ursprunglia Chargern.
Är Chargern död och begraven nu då? Nej! 1982 kommer namnet tillbaka, nu i den ultimata förnedrande formen, den beryktade hästkraftstinna muskelbilsikonen från sextiotalet får nu i åttiotalet se sitt namn prydas av en miserabel liten Mitsubishikonstruerad småbil vid namn Dodge Omni. En hatchbackversion prydd med plastspoilers och kjolar och en 2,2 liters turbomotor från japan kom att säljas under namnet Omni Charger.
Succes uteblev även om man försökte sälja samma kaross med andra legendariska namn såsom Daytona, och en Shelby-Charger för 1984-87.
Trots två fräsiga namn ur muskelbilsepokens storhetstid ihoptotade till Shelby-Charger, så var den lilla 2,2 liters Mitsubishimotorn oförändrad på moderata 96 hästar. runt 2000 Shelby -Chargers byggdes avslutningsvis 1987.
Lite sensmoral över artikeln är väl nog att kanske inte riktigt allt som glömts bort är värt att dra fram i ljuset igen..
Men är Chargern verkligen död nu då? gräv upp liket igen och slå det med en pinne!
2006 lanserades en helt ny Charger, till flertalets stora förfasan endast som fyrdörrars sedan, då den delar bottenplatta med syskonmodellen Chrysler 300C
Den elaka fronten är tillbaka, och lite biffigare motorer med en V6 på 3,5 liter och 250 hästkrafter. Chrysler nya Hemimotor är också tillgänglig i 5,7 liters eller 6,1 liters utförande kallad SRT-8 på magnifika 345 hästkrafter. Rå urkraft i ett nytt paket. Magnumnamnet kom också tillbaka i sortimentet som stationsvagnskomplement till Chargern.
Och retrotråden spinns vidare, inför 2007 byggdes det en special upplaga i enbart 1000 exemplar av Chargern i SUper Bee-utförande, som i gamla tider, med stripes, humlan å allt. Och med 6,1 liters hemin uppjagad till 410 hästar så är det en en dräparbil av mått väl jämförbara med Chargern i sin glans dagar.
Välkommen tillbaka Charger!
De förgätna del 2 - Dodge Charger - the beginning
Ingen särskilt sällsynt bil med 53088 exemplar byggda, men den har alltid varit i skuggan av sin efterkommande modell, och syns väldigt sällan vare sig på träffar eller i artiklar.
Våren 1964 presenterade Ford sin Mustang, som blev den största succen någonsin i bilvärlden, ingen annan tillverkare hade en liknande bil i programmet och konkurrenterna fick väldigt bråttom att möta efterfrågan på nya så kallade "Pony cars".
Faktum var att Plymouth lyckades med konststycket att presentera sin Barracuda-modell redan två veckor före Mustangen. Barracudan var en hastigt uppkommen lösning i form av en Valiant med fastback-kaross, och trots att den blev framgångsrik, så var det ingenting mot den lavinartade försäljningen av Mustanger från Ford.
1962 hade Dodge byggt en "Charger" men den var aldrig menad att sättas i produktion, en ren stilstudie, en "dream car".
Men på Detroitsalongen 1965 stod "Charger II" på podiet, mer en riktig prototyp, fast med ett egendomligt långt bakparti som sedermera fimpades på produktionsmodellen.
Chargern kom för enkelhetens skull att baseras på Coronet-modellen som försågs med ny grill med gömda strålkastare, och ett helt eget bakparti i fastbackstil. Chargern fick också en helt egen instrumentpanel med fyra runda sportiga mätare.
Den speciella Charger-brädan och separata "bucket seats",mittkonsollen löpte hela vägen bak.
Sportigt värre så hade Chargern även separata stolar bak. Det fanns en finurlig tanke med arrangemanget. Chargern var en snabblösning, bagageluckan blev lite snäv och bilen blev svårlastad utifrån.
Så istället kombinerade man utrymmet med kupén och ordnade så bakstolarna kunde fällas fram och armstödets överdel likaså. Detta bilade tillsammans i nivå en rejäl yta för bagaget, en nödlösning, men en rätt sinnrik sådan.
1966 års Charger, med mer konventionellt bakparti, notera hur den plana bakrutans kanter "rullar" upp i den svepande fastbackstolpen , och namnet "Charger" inpräntat över den hela bakljusrampen, och emblemet som simulerar ett sportigt tanklock på bakluckan.
Chargerns speciella front med de dolda strålkastarna, detta arrangemang fick följa med till nästa generation Chargers.
Standardmotorn var den nya 318" maskinen på 230 hästkrafter, som givetvis gick att byta ut mot den större 361" eller 383" på 325 hästkrafter. Och givetvis den för året helt nya Hemi 426" maskinen på 425 uppgivna hästkrafter gick att få som tillval också. En hel del Chargers preparerades också för dragracing , från fabriken , främst för F/X Super stiock racing, med mera trimning, lättning av bilen och flera detaljer tillgängliga i lättviktsurförnade så var F/X-bilarna riktiga dräpare.
Detta framhölls gärna i den tidens reklam. Bensinförbrukning, garantier, driftsekonomi och sånt imponerade föga på 60-talets bilköpare Prestanda och tävlingsresultat låg i fokus.
Utrycket "race on sunday, sell on monday" gällde.
Chrysler backade upp med spons och tillhandahöll trimprylar, och som till vänster färdiga kit med lättade karossdelar för den händige att bygga sin egen dragrace bil, till höger en A/FX-bil från Chrysler, Gene Snows Rambunctious-Dart år 1966.
FX stod för factory experimental, i princip fabriksracers, klassen gav bra PR för tillverkarnas ordinarie muskelbilar.
För 1967 gjordes i princip inga förändringar på Chargern, den helt nya 68:an var under utveckling, så förändringarna inskränkte sig till små detaljer och lite lister. den ålderstigna 361" motorn ströks ur programmet, men däremot den nya 440" magnum på 375 hästar gick att få till Chargern istället.
Ovanlig syn, två stycken 67:or brevid varandra på Varberg Wheels&Wings 2004.
Dom här årsmodellerna har bleknat bort jämfört med den mer legendariska 68-70 generationen, när muskelbilsepoken stod på sin absoluta höjpunkt.
De förgätna del 1 - Rambler Scrambler
Den så kallade muskelsbilsepoken i USA tog officiellt sin början 1963 med Pontiacs GTO-modell, snart följde alla trenden med starka motorer i små karosser, och runt åren 1969-1970 rasade det vansinniga hästkraftskriget som värst. Efter det avtog det med införandet av skärpta miljörestriktioner och höga försäkringspremier, dödstöten kom runt 1973 med bensinkrisen.
Många modeller är legendariska idag, och det nickas gillande när de här fantastiska maskinerna kommer på tal.
Ford Mustang - klassisk "muskelbil", mmmm
Ford Mustang Mach 1 - ännu häftigare, mmmmm
Ford Mustang med 428 Cobra Jet motor - häftigast!
Chevrolet Camaro - mmmm
Chevrolet Camaro Z/28, Rallysport, Super Sport och/eller med 396" Turbojet motor, alla instämmer i gillandet.
Bland Chryslers sortiment återfanns den häftiga Dodge Charger, de mindre Cuda och Challenger modellerna som alla också ler igenkännade åt, leendet blir bredare när man nämner den mytomspunna 426" hemi motorn, sällsynt och dyr, en ouppnåelig dröm för de flesta idag.
Men vid samtal och samtycke om Corvetter, Mustanger, GTO:s, Camaros, bigblock-motorer, crossraminsug, sixpackförgasare och så så stannar flödet upp vid omnämnandet av Ramblers "Scrambler"
-?????
Alla skakar unisont på huvudet, ingen har hört talats om den, så jag tänkte berätta lite mer om muskelbilsepokens stora lilla doldis, den mest övermotoriserade bilen som antagligen satts i produktion nånsin, men som kommit bort fullständigt i historien.
Rambler, sedermera AMC var USA:s fjärde bilproducent vid sidan av GM, Ford och Chrysler, profilerade sig mest genom att, tja, inte profilera sig alls. Deras bilar har alltid setts som ett lite udda komplement. Produktionen var inte på långa vägar lika stor som de andra tre, bilarna kännetecknades mest av udda design, ekonomi, slätstrukenhet. absolut inget man höjde på ögonbrynen för. Billigast, minst och mest slätstruken i sortimentet var Rambler American. en liten bil i compact-klassen jämte Ford Falcon och Plymouth Valiant.
Men 1969 släppte man fan lös i Rambler American, och presenterade Rambler Amercian S/C390 Hurst, förenklat till "Scrambler"
Inte ens annonsen i jämförelse med andra muskelbilar var nåt exalterande att komma med, en rad torra fakta, och en studiobild på monstret, det är allt.
Vad texten säger är för det första att den gjorde kvartsmilen på 14,3 sekunder, en sådan siffra brukar lätt överdrivas i reklamen, i Ramblers fall en diskret underdrift.
14,3 sekunder räcker redan det till att klå upp supersportbilar av dagens dato, som Lamborghini Murcíelago , Porsche Carrera GT, Ferrari Enzo och sånt. Med rätt däck och annat insug som gick att beställa extra hyvlades det ner till 12 sekundersintervallet.
I korthet var Rambler S/C390 ungefär stor som en dåtida Opel Rekord, och vägde runt 1250 kilo , i dessa kilon inkluderades det en jättemotor på 390 kubiktum (6,2 liter) som kröntes av två 825cfm fyrportsförgasare.
Med andra ord, det mest övermotoriserade lilla troll som nånsin skådats, Originaleffektuppgifter angavs till 315 hästar, med det nämda tillvals insuget "Crossram #AM4486228" så skall 400hk varit fullt realistiskt.
Allting är "heavy duty", bromsar, koppling, diffspärr, bakaxellänkage byggt på renodlat dragrace-vis och allt genomgånget för att palla den enorma effekten i det här lilla paketet.
Snorkel-scoop, med tydlig anvisning för luften vilken väg den skall ta. Hoodpins på racing-manér var standard.
Här kan man också se de "torque-links" som håller bakaxel på plats, rent racingattribut som så mycket annat på Scramblern.
Färgvalen begränsade sig till två, som bilen ovanför helvit med blå nederkant och röd rand, eller vit med rött fält längs sidan.
Nej, det är inget sjuttiotals racer-wannabe hopkok, dom såg faktiskt ut så här i original!
Priset var en otroligt stark konkurrent, för precis under $3000 fick man en fullt fabriksbyggd dragracebil, att jämföras med En Dodge Challenger R/T som i basutförande kostade $3273, och häftiga $779 i pristillägg för starkaste motorn, 426 Hemi. Ford Mustang Mach 1 kostade runt $3120 med 351" motor som standard och $254 extra för 428 Cobrajet motorn. En Corvette gick 1969 lös på $4780.
Rena fyndet alltså, varför fyndade ingen? Jo, exakt 1512 personer gjorde det, för fler byggdes det inte av Scramblern. Vilket egentligen var för mycket, då man bara planerat att bygga 500 bilar från början.
Varför man valt att bygga den ultimata dräparmaskinen på amerikas tråkigaste bilmodell, i en strikt begränsad upplaga till reducerat pris är en outgrundlig gåta , men en väldigt kul sådan.
Ett par i vårtecken
Två stycken yrvakna Harleys har den 25 februari synts irra omkring i trakten efter uppvaknandet från vinteridet.
Skottdagen den 29:e februari gjorde jag inventering och röjning i trädgården, och kunde se att det mesta börjar spira redan, blandannat den berömda spirean från Helvetet som nämnts tidigare. Ett par skottkärrelass med ogräs blev det också givetvis. Tänkte forsatt helgen med trädgårtdspul, emn det tyckte inte vädret då den 1:a mars var trädgården täckt med snö istället.